Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133840 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Der RoX



Super onzeker zo op korte termijn
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Citaat van: Arend op wo 23 jan 2019 - 09:31
Stevige neerslagpluim De Bilt en daaronder de pluimen voor Twente. Op basis van die laatste zou je zeggen dat er mogelijk meer sneeuw in het vat zit.  :)

Dat klopt Arend, zeer spannende pluim. En als ik de oper voor Twente zo in cijfers zie staan op YR, heb ik al best zin in volgende week. Snowcasten!  8)

https://www.yr.no/place/Netherlands/Overijssel/Twenthe/long.html?spr=eng

Harmonie heeft nu overigens een min 12 in de verwachting staan voor morgenvroeg.

Arend

Citaat van: Jenkie op wo 23 jan 2019 - 09:52
Sorry! Ik dacht dat je het specifiek over dit weekend had. Maar ik neem aan de periode daarna....

Weekend ziet er voor sneeuw(dek) niet al te best uit, zal waarschijnlijk overal grotendeels verdwijnen. Misschien dat we hier in het oosten nog het beste af zijn, hoewel hier natuurlijk relatief weinig ligt. Maar ik doel inderdaad op de periode na het weekend, toch behoorlijk veel sneeuwsignalen in de pluim, spannend of het er in blijft de komende runs.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Der RoX

Ik hoop zelf vooral dat de diepvries open gaat volgende week
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Die onzekerheid komt door de koers van het laag aankomend weekend, als het laag wat meer westelijk koerst hebben we een bak sneeuw en houden we de kou, als het de op het moment berekende koers volgens de opers aanhoudt dan gaat hij te oostelijk en komen wij in de warme sector terecht. niet voor lang maar dat resulteert wel in regen. Daar zit hem ook het verschil tussen GEM en de andere modellen, gem laat het laagje recht over ons land koersen, westelijk genoeg dat de kou bijna niet wordt verdreven. GFS en EC daarentegen meer oostelijk al zijn daar nog niet alle leden het mee eens. Vandaar ook de grote spreiding op zo'n korte termijn.





Stel het gaat wel fout en het dooit wel even weg is dat geen ramp, veel modellen hebben voor volgende week ook een hoop sneeuw op het programma staan zie hier de sneeuwhoogte van GFS paralel op woensdag!


Armand

Mooie dag gisteren! Gelukkig zijn de verwachtingen goed uitgekomen en viel er op sommige plekken zelfs een aantal centimeters meer. Persoonlijk vind ik dit een van de fijnste sneeuwsituaties. Een goed bevroren ondergrond zodat de eerste sneeuw direct blijft liggen. De vlokken waren mooi klein, dat is misschien niet zo spectaculair maar wel een goed teken. Kleine vlokken zijn namelijk in z'n geheel goed bevroren en vormen een teken dat alle luchtlagen waardoor ze heengaan ook onder 0 liggen. Grotere vlokken hebben soms een wat nattere kern (dan spreekt men ook van natte sneeuw of smeltende sneeuw) of vormen een teken dat er ergens in de lucht een kleine smeltlaag aanwezig is, waardoor oorspronkelijk kleine vlokken wat aan elkaar kunnen gaan kleven. Al met al dus een mooie dag met eindelijk weer eens een besneeuwd landschap!

Vandaag verloopt nog vrij bewolkt, maar vanuit het zuiden en oosten zal de zon ook weer wat tevoorschijn gaan komen. De temperatuur komt niet veel boven het vriespunt uit. Het sneeuwdek kan iets gaan smelten, maar er blijft op de meeste plekken genoeg over. Komende nacht een aandachtspunt. Mocht het goed opklaren en mocht de wind wegvallen, dan kan het boven een sneeuwdek streng gaan vriezen (<-10 graden Celsius). Bij meer bewolking blijft het bij hooguit matige vorst. Voor de nacht naar vrijdag geldt eigenlijk hetzelfde principe.

Vanaf vrijdag wordt het zeer onzeker. Nieuwe lagedrukgebieden gaan het weer dan bepalen. De koers hiervan is zeer belangrijk voor het vervolg. Momenteel lijkt het waarschijnlijk dat we zaterdag tijdelijk onder invloed komen van een zuidwestelijke stroming met van oorsprong zachtere lucht, om vervolgens zondag weer in de polaire luchtsoort terecht te komen. Dat zou betekenen dat we zaterdag (veel) regen kunnen krijgen, gevolgd door winterse neerslag op zondag. Vanwege de onzekerheid valt daar nog niet veel over te zeggen. Volgende week lijken nog meer lagedrukgebieden richting onze omgeving te duiken. Voorlopig dus nog genoeg kansen op sneeuw ;)

SniperEye

Voor mij mag de sneeuw wegblijven. Om er de komende tijd dagelijks meer dan 2 uur over te doen om van werk naar huis te komen (waar normaal 40 minuten voor staat) gaat mij te ver.

Maar ja, zo heeft iedereen redenen om wel of geen sneeuw te willen hebben.

Arend

Gisteren 14 stations met een ijsdag waaronder De Bilt, dus ook een landelijke ijsdag. En een groot deel van het land natuurlijk voorzien van een redelijk tot goed sneeuwdek.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jelle

ik mag met 8 cm ook zeker niet klagen in Zwolle!

GeneralDuke

Citaat van: Jelle op wo 23 jan 2019 - 13:36
ik mag met 8 cm ook zeker niet klagen in Zwolle!

Ja Zwolle is wel in de prijzen gevallen gisteren, mooi om te zien!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

lans

Citaat van: der rox op wo 23 jan 2019 - 16:03
Radio zegt -12'c vannacht ... ????

Dat klopt ook, denk dat het misschien zelfs nog wat kouder word door het sneeuwdek. We gaan het zien! Als het uitkomt is het alweer 6jaar geleden dat het zo koud werd.
achterhoek

Lucas

In iedergeval dag 2 dag de verwachte maximum temps naar beneden naar bij gesteld moeten worden.
Aanhoudende sneeuwval

lans

In het NO is het nu al -5.3.

Ik ga krijg steeds meer hoop op GEM.

Edit: en GEM gaat nu ook voor een warmer weekend.
achterhoek

Joep

GFS is prullebakrun, vrijdag/zaterdag intredende dooi en rest run nauwelijks vorst meer overdag en snachts

Edit ik moet mijn mening toch bijstellen er komen volgende week diverse laagjes over die voor veel sneeuw kunnen zorgen.
Bv dinsdag en woensdag  :D


Lucas

Overigens lijkt me die -12 erg overdreven. Er zit een opklaring in oost Groningen. Verder is het tot diep in Duitsland bewolkt.
Aanhoudende sneeuwval

Global warming

Citaat van: lans op wo 23 jan 2019 - 16:55
In het NO is het nu al -5.3.

Ik ga krijg steeds meer hoop op GEM.

Edit: en GEM gaat nu ook voor een warmer weekend.

In dat geval krijg ik steeds meer hoop op GEM  ;D

Geniet er nog van winterfanaten ik ga weer in winterslaap tot er in de verwachting temps komen met dubbele cijfers. .......en die tijd komt vanzelf  8)

Marcellang

Citaat van: SniperEye op wo 23 jan 2019 - 11:51
Voor mij mag de sneeuw wegblijven. Om er de komende tijd dagelijks meer dan 2 uur over te doen om van werk naar huis te komen (waar normaal 40 minuten voor staat) gaat mij te ver.
Maar ja, zo heeft iedereen redenen om wel of geen sneeuw te willen hebben.
Zo is het  :D
Maar voor je extra reistijd moet je de sneeuw niet de schuld geven  :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: der rox op wo 23 jan 2019 - 16:03
Radio zegt -12'c vannacht ...

Tja wat de radio zoal niet zegt.... :D Maar dit stond al langer in de verwachting, hebben we het gisteravond over gehad hier. Wie weet komt het ' kermis model ' GEM wel uit met min 16.  ;)

Harmonie doet er vooralsnog een graadje bij tov gisteren. Het model komt in de 12Z met min 13 graden vorst voor donderdag en min 12 voor vrijdag. Alle andere modellen zijn overigens gematigder met de vorst.



Citaat van: Marcellang op wo 23 jan 2019 - 17:58
Zo is het  :D
Maar voor je extra reistijd moet je de sneeuw niet de schuld geven  :P

He Marcel! Hebben ze je al weer uitgegraven daar in Hoogeveen?   :D




Armand

In geval van opklaringen is strenge vorst zeker mogelijk vannacht. Het is alleen de vraag of het nu gaat opklaren. Boven Oost-Groningen en Zuid-Limburg is momenteel de bewolking wat dunner en je ziet dan ook de temperaturen gelijk onderuit gaan. Of het op uitgebreide schaal gaat opklaren (en dus streng vriezen) valt lastig te zeggen. We zullen het morgenvroeg zien ;D

GFS12z loopt nu binnen en ook de ENS van de 12z run ziet het komend weekend vrij somber in qua sneeuw. Zaterdag en zondag lijken volgens GFS natte dagen te worden met temperaturen enkele graden boven 0, bovendien kan het ook hard gaan waaien mogelijk. Vanaf maandag volgens de ENS en GFS Oper wel weer sneeuwkansen, die blijven dus voorlopig nog bestaan. Nu blijft het ook komend weekend nog wel even onzeker. De exacte locatie en koers van het lagedrukgebied kan de boel nog wat omgooien. Het mag wel duidelijk zijn dat nu de warmere opties weer in de meerderheid zijn voor komend weekend. EC kwam vanmorgen wel met sneeuw voor zondag, dus even kijken of EC de trend van GFS volgt of de onzekerheid juist meer laat toenemen ;)

Powered by EzPortal