Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133870 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: dennis089 op ma 21 jan 2019 - 14:29
vooralsnog zie ik enkel kwakkel de kwakkel de rest van januari. Daarmee gaan we alweer de laatste wintermaand in. Zo snel kan het gaan.
Op 21 december 2018 om 22:22 uur is de winter begonnen.  Op 20 maart 2019 om 21:58 uur is de winter weer voorbij.
We hebben er nu dus al weer een maand van de winter op zitten. Maar vergeet niet om ervan te genieten, het is voorbij voor je 't weet. Zo snel gaan seizoenen nu eenmaal!    ;)

Der RoX

Hoeveel graden wordt het 21 maart ?
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Citaat van: der rox op ma 21 jan 2019 - 15:32
Hoeveel graden wordt het 21 maart ?

Zelfs een helderziende kan daar nog niets van zeggen.  ;) In Twente werd vorig jaar 4.9 graden vorst gemeten op de 21e maart.

Der RoX

Zeker, vorig jaar eind februari kregen we nog een aardige verrassing ????
WiNtEr!!11!1!@

zwoof


TMCThomas

Korte termijn (sneeuwsituatie morgen)
De middagruns van de hoge resolutie modellen druppelen nu binnen, is ff de stand opmaken van wat we morgen kunnen verwachten. Allereerst de Nederlandse modellen Harmonie voor hirlam zie post hierboven van zwoof.

Harmonie misschien wel iets beter geworden, komt met 2-3 cm en lokaal 3-4cm aan sneeuw


Dooi is bij deze kaart niet meegerekend, vooral in het westen kan het dus wat lager uitvallen.*

Ook woensdagochtend kunnen er volgens het harmonie nog wat verdwaalde vlokken vallen, het front wordt dan terug geduwd en komt in zeer verzwakte vorm weer over Nederland heen.

Icon vindt ik wat tegenvallen woensdagochtend grootste deel van het land minder dan een centimeter, in eerste instantie is dat iets meer maar het dooit al gouw weer weg totdat er dit overblijft. Belgie zit wat dat betreft een stuk beter door sneeuwbuien die later in de nacht en ochtend nog aardig wat sneeuw kunnen brengen.



Arlare ook goed te noemen voor morgen, hier vooral voor het westen vooral leuke hoeveelheden met daar mogelijk zelfs 4-5cm hoe verder het land in des te minder met gemiddeld zo'n 2-4cm.


Smelt is ook hier niet meegerekend*

Lange termijn:
De nieuwe lagentermijn runs van GFS en GEM zijn voor de sneeuwliefhebbers trouwens ook niet slecht, na de korte stijging in temperatuur gaan er week laagjes afzakken die dankzij de koude bovenluchten sneeuw naar de lage landen brengen ondanks dat er vaak een west tot noordwestelijke wind staat.




zwoof


Adrie

Citaat van: dennis089 op ma 21 jan 2019 - 14:29
vooralsnog zie ik enkel kwakkel de kwakkel de rest van januari. Daarmee gaan we alweer de laatste wintermaand in. Zo snel kan het gaan.
En over 7 maanden begint de herfst alweer tijd gaat snel,

Armand

Die GFS12z run van de Oper is inderdaad heel mooi voor de sneeuwliefhebbers. EC00z Oper van vanmorgen zag er ook al goed uit, dus dat beloofd stiekem toch wel iets voor de run van vanavond hopelijk. Meerdere lagedrukgebieden brengen in dit scenario vanaf komende vrijdag/zaterdag vrijwel dagelijks storingen met sneeuwkansen met zich mee.

Zeer interessant om te volgen. Ik wil geen sensatie veroorzaken en durf het bijna niet uit te spreken, maar het lijkt een beetje op een december 2010 situatie..  ;D 8) Echter dan moet natuurlijk wel alles precies goed gaan vallen en de kans hierop is momenteel nog niet heel erg groot, zeker gezien de termijn. Kwakkelweer lijkt veel waarschijnlijker. Toch zie ik wel wat potentie.

winter67

Gfs mooie run komt met vies winterweer op de lt kan er ook wat moois gebeuren als zon laag weer zakt. Vind de pluim wel heel onzeker of echt in het weekend een opwarming komt

gilleeesss

Citaat van: Armand op ma 21 jan 2019 - 17:42
Die GFS12z run van de Oper is inderdaad heel mooi voor de sneeuwliefhebbers. EC00z Oper van vanmorgen zag er ook al goed uit, dus dat beloofd stiekem toch wel iets voor de run van vanavond hopelijk. Meerdere lagedrukgebieden brengen in dit scenario vanaf komende vrijdag/zaterdag vrijwel dagelijks storingen met sneeuwkansen met zich mee.

Zeer interessant om te volgen. Ik wil geen sensatie veroorzaken en durf het bijna niet uit te spreken, maar het lijkt een beetje op een december 2010 situatie..  ;D 8) Echter dan moet natuurlijk wel alles precies goed gaan vallen en de kans hierop is momenteel nog niet heel erg groot, zeker gezien de termijn. Kwakkelweer lijkt veel waarschijnlijker. Toch zie ik wel wat potentie.

Please  ::) ::)

Arend

Voor zover ik weet heeft nog geen enkel officieel KNMI station dit winterseizoen een ijsdag gescoord. Misschien dat het morgen dan ergens gaat lukken? Zowel Hirlam als Harmonie geven die mogelijkheid in de laatste runs, hoewel het waarschijnlijk wel weer allemaal op het randje zal zijn.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

Sneeuwkaarten van enkele modellen voor morgen

Extremissimorum

Ik vind Arpege wel grappig. Die hebben wel humor, die Fransen.

Maar even serieus, het ziet er waarschijnlijk kort sprookjesachtig uit, daar ga ik van genieten, maar voor de rest zal het niet veel teweegbrengen.

@Armand, waar baseer je die december 2010 uitspraken op? Ik zie niet meer dan kleine sneeuwkansjes en de winterkou verder weg dan we een paar dagen geleden hadden verwacht. Het kan nog steeds, maar komen we nu niet steeds meer in de fase van wishful thinking? Want het blijkt nu ook weer dat koude scenario's eerder onslaan naar warmere uitkomsten dan warmere naar koudere...

Armand

Citaat van: Extremissimorum op ma 21 jan 2019 - 20:31
Ik vind Arpege wel grappig. Die hebben wel humor, die Fransen.

Maar even serieus, het ziet er waarschijnlijk kort sprookjesachtig uit, daar ga ik van genieten, maar voor de rest zal het niet veel teweegbrengen.

@Armand, waar baseer je die december 2010 uitspraken op? Ik zie niet meer dan kleine sneeuwkansjes en de winterkou verder weg dan we een paar dagen geleden hadden verwacht. Het kan nog steeds, maar komen we nu niet steeds meer in de fase van wishful thinking? Want het blijkt nu ook weer dat koude scenario's eerder onslaan naar warmere uitkomsten dan warmere naar koudere...

Ik had het ook over een hele kleine kans. Gezien de zuidelijke en meanderende straalstroom kunnen lagedrukgebieden een zuidelijke koers nemen. Bovendien zie ik de kou nog niet zo snel Europa verlaten. Een goede aanvoersrichting en locatie van lagedrukgebieden kan interessante situaties geven.

Nu gaat het wel om een complexe situatie en nogmaals, ik zou hier zeker niet vanuit gaan voorlopig. Het is veel aanemelijker dat we meer gekwakkel krijgen. Wel spannend om het allemaal te volgen en ik hoop natuurlijk op die verrassing ;) Helaas is EC oper nu wel wat minder dan vanochtend.

Arend

De berekende neerslaghoeveelheden voor de komende 10 dagen zien er in elk geval goed uit in zowel EC als GFS (GFS zoals altijd waarschijnlijk te enthousiast met de hoeveelheden). Als we dan af en toe een koude variant over ons heen krijgen dan kan het leuk worden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

Citaat van: Arend op ma 21 jan 2019 - 19:52
Voor zover ik weet heeft nog geen enkel officieel KNMI station dit winterseizoen een ijsdag gescoord. Misschien dat het morgen dan ergens gaat lukken? Zowel Hirlam als Harmonie geven die mogelijkheid in de laatste runs, hoewel het waarschijnlijk wel weer allemaal op het randje zal zijn.

Zal er echt om spannen inderdaad. In de nieuwe run van EC woensdag, donderdag en vrijdag ook nog kansen op een (lokale) ijsdag.
Zie link:
https://www.yr.no/place/Netherlands/Overijssel/Twenthe/long.html

Edit;

En de pluim EC 12Z



Joep


winter67

Ec behoorlijk verrassend warmte word uitgesteld!

Joep


Pluim

Edit zie nu dat deze al geplaatst was





Powered by EzPortal