Herfst discussietopic 2018

Topic gezien door 43068 bezoekers
Gestart door Armand, do 20 sep 2018 - 12:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: winter67 op do 08 nov 2018 - 18:52
Mooi om te zien gfs komt met duidelijke vrije val rond mid november

Inderdaad even interessant om in de gaten te houden.

In de periode van zaterdag tot en met dinsdag krijgen we ook even wat regen door frontale systemen behorende bij een lagedrukgebied op de oceaan. We 'verliezen' dan even de bescherming van het standvastige hogedrukgebied boven Europa. Maar je voelt hem al aankomen; het hogedrukgebied gaat flink terugvechten en gaat zich mogelijk wat meer verplaatsen richting Scandinaviƫ op LT. In dat geval kan er inderdaad een dalende trend worden ingezet, maar gezien de termijn ga ik daar nog geen uitspraak over doen.

Wat wel zeker lijkt is dat hogedrukgebieden ons weerbeeld opnieuw gaan bepalen na dinsdag. De GFS pluim laat een bijna schokkende neerslagpluim zien. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik op LT zo een lege neerslagpluim heb gezien in de herfst, nota bene het natste seizoen in Nederland... (Pluim van Midden NL)

De droogte lijkt dus zeker niet afgelopen te zijn en mocht er een stevige blokkade ontstaan zoals de ENS van GFS nu schets, dan kan het nog wel eens een hele tijd droog gaan blijven. Wordt zeer zeker vervolgd op het gebied van droogte..

De ENS van GFS12z is ook vrij eenduidig en koud te noemen op LT. Twee belangrijke elementen die KUNNEN aanzetten tot winterweer zijn wel aanwezig, het Scandihoog en het Groenlandhoog:

Vrij interessant om dus in de gaten te houden allemaal. Mocht de situatie zich zo verder ontwikkelen, dan volgt het winterdiscussietopic natuurlijk wat eerder ;) Maar eerst zien, dan geloven ;D

Arend

Citaat van: Armand op do 08 nov 2018 - 19:31
Wat wel zeker lijkt is dat hogedrukgebieden ons weerbeeld opnieuw gaan bepalen na dinsdag. De GFS pluim laat een bijna schokkende neerslagpluim zien. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik op LT zo een lege neerslagpluim heb gezien in de herfst, nota bene het natste seizoen in Nederland... (Pluim van Midden NL)

De droogte lijkt dus zeker niet afgelopen te zijn en mocht er een stevige blokkade ontstaan zoals de ENS van GFS nu schets, dan kan het nog wel eens een hele tijd droog gaan blijven. Wordt zeer zeker vervolgd op het gebied van droogte..

De bijbehorende luchtdrukpluim is weer als vanouds. Wat ik zelf opmerkelijk vind, is dat  hogedruk dit jaar allesbepalend is voor onze omgeving, maar dat je dit niet of nauwelijks terugvindt in extremen(records) van gemeten waarden. 2018 zit tot op heden gemiddeld zo'n beetje in de middenmoot (1015,0 hPa).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dennis089

Ik heb vrij veel vertrouwen in de omslag vanaf dinsdag. We gaan een zonnige koude steriele periode tegemoet.

TMCThomas

Ook de canadezen zien het wel zitten:


Die laten zelfs hier een en daar een vlokje sneeuw dwarrelen, Zeker interessant!

EDIT:
Dat allemaal nog lang niet zeker is laat de laatste GFS run ook zien:



hoge druk genoeg maar niet zoals wij hem willen hebben.

Global warming

Voorlopig in alle modellen dubbele cijfers tot volgend weekend.

P.S. Begrijp trouwens niet dat feitelijke informatie op dit forum kan leiden tot vijandigheid. Maar dat geheel terzijde.

winter67

Ec komt met scandi hoog en mooie pluim mt lijkt het ook voorzichtig af te koelen de windpluim geeft een stevige oost tot no stroming aan tijd voor een wintertopic :D

TMCThomas

Mooie pluim erbij ook ja  :D, control gaat zelfs al voor een ijsdagje


hesselsjoerd

Hallo mensen ik kom weer uit m'n zomerslaap. Erg interessante vooruitzichten op het moment. De laatste run van gfs (06) komt weer met heerlijke kaarten. Hier even een kaartje van +180 en +380  ::).

winter67

Er is geen touw aanvast te knopen begint met scandihoog even later soort van euro hoog en dan ontwikkkeling zich weer een nieuwe scandi etc zoals bij gfs te zien is al blijven de temps van 06z wel positief voor de winterliefhebber met 3 graden overdag en nachten ong matige vorst later zelfs 0 graden overdag

TMCThomas

Heerlijk om EC per run kouder te zien worden! op lange termijn temperaturen die overdag niet meer boven de 5 graden uitkomen.

GeneralDuke

Dit ziet er hoopvol uit inderdaad! Toch maar eens mijn handschoenen gaan vervangen dan...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Global warming

Waar blijft mijn favoriete topic? Winter discussietopic 2018/2019.  ;D
Vorige jaren was hij er toch veel eerder en ik kan niet wachten om daar de blijdschap en teleurstellingen te lezen.

lans

Kom idd maar op met het topic " Winter discussie ".
achterhoek

dennis089

We vliegen inderdaad op korte termijn de winter in. De afkoeling die door zowel gfs als ec worden getoond zijn inmiddels zo hardnekkig dat we er rustig van uit kunnen gaan dat het per volgende week definitief winter is. Winter is here, zoals ze in game of thrones zouden zeggen.

Armand

Citaat van: dennis089 op ma 12 nov 2018 - 17:14
We vliegen inderdaad op korte termijn de winter in. De afkoeling die door zowel gfs als ec worden getoond zijn inmiddels zo hardnekkig dat we er rustig van uit kunnen gaan dat het per volgende week definitief winter is. Winter is here, zoals ze in game of thrones zouden zeggen.

Winter wil ik het nog niet noemen, wel wordt het kouder inderdaad. Meer erover kan men lezen in het Winterdiscussie topic 2018/2019:

https://www.meteo-service.nl/index.php/topic,7654564.msg1248478.html#msg1248478

gilleeesss

Er zitten toch echt wel kaarten bij die ik al in jaren niet meer heb gezien hoor :o hopelijk komen ze eens uit ipv het uitstelgedrag vd kaarten of naarmate we dichter komen het gewoon allemaal zwakker wordt

winter

Wat is het rustig want de kaarten zijn IJSKOUDDDDD

JerryL

Fijn om zo terug te komen. Was er even uit. Maar koekoek daar was ik weer ;D

Kwadrant

Citaat van: Global warming op do 08 nov 2018 - 23:50
Voorlopig in alle modellen dubbele cijfers tot volgend weekend.

P.S. Begrijp trouwens niet dat feitelijke informatie op dit forum kan leiden tot vijandigheid. Maar dat geheel terzijde.

Even terzijde, want ik wil hier graag op kunnen reageren;
Zolang jij hier deze klimaat onzin blijft verkondigen heb ik het recht daar iets van te vinden. Dat jij dit direct als vijandig ziet zegt mij weer genoeg en bewijst dat ik te maken heb met een klimaatgekkie.
Je blijft maar doorgaan, aan je nickname te zien is dit je intentie hier omdat je denkt dat het niet genoeg leeft of je probeert mensen te overtuigen met je Klimaatreligie. Vooral blijven nakakelen van politieke narratives. Wijzen met feiten die je zelf verzint. Nogmaals kijk eens bij November 1983. Ik hoop dat je ophoudt met kakelen over global warming en "zie je wel" Global Warming = HOAX.

Zo, je ziet dit brengt alleen maar discussies die je niet wilt in een seizoen discussie draadje.
Don`t feed Angry Wolves

GeneralDuke

Citaat van: Kwadrant op vr 16 nov 2018 - 10:02
Even terzijde, want ik wil hier graag op kunnen reageren;
Zolang jij hier deze klimaat onzin blijft verkondigen heb ik het recht daar iets van te vinden. Dat jij dit direct als vijandig ziet zegt mij weer genoeg en bewijst dat ik te maken heb met een klimaatgekkie.
Je blijft maar doorgaan, aan je nickname te zien is dit je intentie hier omdat je denkt dat het niet genoeg leeft of je probeert mensen te overtuigen met je Klimaatreligie. Vooral blijven nakakelen van politieke narratives. Wijzen met feiten die je zelf verzint. Nogmaals kijk eens bij November 1983. Ik hoop dat je ophoudt met kakelen over global warming en "zie je wel" Global Warming = HOAX.

Zo, je ziet dit brengt alleen maar discussies die je niet wilt in een seizoen discussie draadje.

Als klimaatwetenschapper wil ik hier toch ook weer even op reageren. Jammer dat mensen een wetenschappelijk inzicht afdoen als religie, dat vind ik erg kwalijk. Ik zou zeggen lees de literatuur er eens op na. Dan doel ik niet op nieuwssites of politieke sites, want die interpreteren het toch altijd anders. Duik eens in de echte artikelen en vorm dan je beeld. Klimaatverandering is geen hoax, het is echt waar. Het enige waar je eventueel over kunt twijfelen is de invloed van menselijke CO2-uitstoot daarop, maar ook daarover zijn de meeste (>95%) wetenschappers het over eens dat dat daadwerkelijk een invloed heeft.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal