Lente discussietopic 2017

Topic gezien door 48019 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 19 feb 2017 - 11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis089

Was t echt een orkaan? Ik zie niks op het nieuws en dacht dat die alleen in de tropen voorkwamen :p

TaL

Citaat van: dennis089 op ma 06 mrt 2017 - 17:53
Was t echt een orkaan? Ik zie niks op het nieuws en dacht dat die alleen in de tropen voorkwamen :p

Haha nee hoor, 'gewoon' een uit de kluiten gewassen stormdepressie die orkaankracht haalt
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: dennis089 op ma 06 mrt 2017 - 17:53
Was t echt een orkaan? Ik zie niks op het nieuws en dacht dat die alleen in de tropen voorkwamen :p

Nee, winden die lokaal orkaankracht bereikte (met name de gusts dan). Een 'normale' gematigde breedte storm dus, met aan de zuidflank een klein maar venijnig windveld dat zich met name liet gelden in de kustregio, maar ook landinwaarts voor behoorlijk wat overlast zorgde.

EDIT: Tal, je was me net voor zie ik. ;D

TaL

Wat mij helemaal niet aanstaat is de situatie die na het weekend geschetst wordt. Hogedruk lijkt zich op te bouwen ten noorden van ons met eerst een overwegende noordstroming maar daarna lijkt het te evolueren naar een scandihoog. 850 hPa temps tikken dan de -10°C aan, maar omdat we tegen dan al halverwege maart zitten blijft het aan de grond +5°C met wel algemene nachtvorst. De dauwpunten gaan ook fors onderuit waardoor het gewoon schraal zal aanvoelen.

Nee, dit zijn kaarten die we in december, januari en februari moesten zien  :( Nu resulteert dit in winter noch lente. Gelukkig is het zonnetje met zo'n situatie wel van de partij :)  Iets om op te volgen

Edit, hoewel GFS er al een paar keer mee komt komt EC gelukkig met mildere variant :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

De pluim van vanochtend. Vrij eenduidig zoals jullie kunnen zien. Wellicht op de (middel-)lange termijn een wat frisser intermezzo met kans op wat nachtvorst.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Maxim

hoe komt dat het bijna vriest op een klein gebied rond noord België en zuid Nederland?

joboy52

Citaat van: Maxim op di 07 mrt 2017 - 22:32
hoe komt dat het bijna vriest op een klein gebied rond noord België en zuid Nederland?

Onbewolkt gebied. Door straling koelt het daar sterk af.

dennis089

Ik heb nog eens teruggekeken naar het lentetopic van vorig jaar, om te kijken welke ellende we toen hebben gehad, nu dat het de laatste tijd enkel nog nat en droog was. En toen zag ik dat ook vorig jaar ik de nodige periode heb moeten klagen en wachten, en moeten doorstaan, door de zure appel heen. Het was zelfs zo erg dat afgezien van een mooie dag hier en daar we tot de maandovergang april/mei hebben moeten wachten tot de eerste stabiele lente/zomerse periode. De temperatuur schoot toen letterlijk van 10 graden naar 25 graden in een paar dagen tijd. De explosieve lente deed zich toen ook heel abrupt aan met een kaal guur landschap tot eind april, en de mooie bloei vanaf begin mei.

De gemiddelde temperatuur ligt volgens mij wel iets hoger dit jaar, maar qua guur, nat grijs herfstweer zitten we aardig in hetzelfde schuitje. Hopelijk hoeven we dit jaar niet nog anderhalve maand te wachten vanaf nu  :o ::) :P

Marsel

Citaat van: dennis089 op wo 08 mrt 2017 - 14:53
Ik heb nog eens teruggekeken naar het lentetopic van vorig jaar, om te kijken welke ellende we toen hebben gehad, nu dat het de laatste tijd enkel nog nat en droog was. En toen zag ik dat ook vorig jaar ik de nodige periode heb moeten klagen en wachten, en moeten doorstaan, door de zure appel heen. Het was zelfs zo erg dat afgezien van een mooie dag hier en daar we tot de maandovergang april/mei hebben moeten wachten tot de eerste stabiele lente/zomerse periode. De temperatuur schoot toen letterlijk van 10 graden naar 25 graden in een paar dagen tijd. De explosieve lente deed zich toen ook heel abrupt aan met een kaal guur landschap tot eind april, en de mooie bloei vanaf begin mei.

De gemiddelde temperatuur ligt volgens mij wel iets hoger dit jaar, maar qua guur, nat grijs herfstweer zitten we aardig in hetzelfde schuitje. Hopelijk hoeven we dit jaar niet nog anderhalve maand te wachten vanaf nu  :o ::) :P

Gelukkig was lente 2016 nu niet bepaald een standaard lente. Ondanks dat de gemiddelden uiteindelijk het klimatologische gemiddelde zeer dicht naderde waren er enkele uitzonderlijk koude periodes, die nu niet meteen elke lente voorkomen, althans niet in dergelijke vorm en duur. Om de lente van 2016 als standaard te nemen is in mijn optiek dan ook niet geheel terecht. Laten we hopen dat we het dit jaar beter kunnen doen...want sneeuw in de tweede helft van april zoals vorig jaar...daar zit geen hond meer op te wachten. ::)

Marsel

Inmiddels zijn we bijna door de eerste decade van maart heen en kunnen we stellen dat we eerder herfst dan pril lenteweer voor de kiezen hebben gekregen. Daar waar ik vorige week de opbouw van een Atlantische rug tijdens het komende weekend duidde zien we nu dat die rug er ook daadwerkelijk komt. Alle modellen doen in grove lijnen hetzelfde máár in een hele andere constellatie dan toen voorzien.

De rug is immers minder uit de kluiten gewassen, met andere woorden: minder noordelijk aangepunt, en trekt daarbij vrij rap oostwaarts. Dat betekent dat het hoog aan de grond niet meer ten westen van Nederland terecht komt maar juist via ons land richting het oosten zal trekken om vervolgens opgenomen te worden in een Russisch hoog. Vanaf morgen zullen we dat merken aangezien de kern dan ons land passeert.

Dat betekent dus dat het weer in plaats van wat frisser vanaf vandaag juist wat zachter kan worden waarbij zonnige momenten en bovendien droger weer vaker voor zullen komen. Bovendien aanmerkelijk minder wind en met Tx 10-15C wellicht aangenamer dan de afgelopen week. Begin volgende week probeert het Azorenhoog vervolgens een brug te slaan naar het Russische hoog waardoor we waarschijnlijk t/m woensdag oid over het algemeen geen grote neerslaghoeveelheden meer hoeven te verwachten. Toch kan de tussen beide hogen in aanwezige afsnoerende hoogtetrog misschien nog wel een enkel buitje produceren . Al met al niet gek voor deze fase van maart.

ThaGhostNL

dat zit er lekker uit. Kom maar op!
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Marcel

Kijk, dat is een mooi vooruitzicht.   :)
Van het weertype dat we de afgelopen 2 / 3 weken hadden ben ik ondertussen flink verzadigd.
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

dennis089

ik zag ook de pluim vanochtend en werd er heel blij van!

Jelle

Hier ook het een en ander over het komende voorjaarsweer beschreven. http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwing/weersverwachting/prognose-lange-termijn/ ...

Wat mij betreft is de winter ook klaar. Kom maar op met het mooie weer.

Marsel

Lekker hoor dit weertje. Droge milde luchtmassa die onder begeleiding van een kabbelend zuidoostelijk windje in de warme sector over ons land uit is gestroomd. Dus geen 'geneuzel' in de grenslaag en daardoor straks weer lekker vroeg het zonnetje er bij. Toch in de loop van de dag steeds meer hoge- en middelbare bewolking vanuit het westen. Zeker vanmiddag regelmatig dik genoeg om de zon af te schermen. Ondanks dat wel zacht met Tx veelal tussen 12 en 15 graden.

Progtemps laten zien dat de luchtmassa op de mid- en upperlevels van lage breedten afkomstig is in de vorm van een EML. Aan de basis benaderd het temperatuurverloop over een redelijk dikke laag (tussen de 3 en 4km hoogte) zelfs eventjes de droogadiabaat. Kan dus vanmiddag best zo zijn dat de Ac een beetje een zomers uiterlijk krijgt. Buien hoeven we uiteraard niet verwachten, maar het geeft wel aan dat de luchtmassa van oosprong, zeker op hoogte, al een behoorlijk reis vanuit het diepe zuiden achter de rug heeft.

ThaGhostNL

Ja ik heb de lente in mijn bol. Voor het mooie de temps beetje hoger. In ieder geval beginnen de plantjes weer te groeien. De narcissen, de krokussen en de bomen laten al de eerste tekenen van nieuw blad zien.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Marsel

Citaat van: ThaGhostNL op za 11 mrt 2017 - 09:41
Ja ik heb de lente in mijn bol. Voor het mooie de temps beetje hoger. In ieder geval beginnen de plantjes weer te groeien. De narcissen, de krokussen en de bomen laten al de eerste tekenen van nieuw blad zien.

Same here. Voelbaar meer energie nu de dagen zeer rap lengen en de zon sterker wordt. Was een heerlijk rustig en zacht dagje vandaag. De hoge- en middelbare bewolking 'verpeste' het nog een beetje. Maar ach, je kunt niet alles hebben. Komende dagen t/m donderdag sowieso genieten, niet zozeer van louter zonnig weer maar van relatieve rust en toch aangename temperaturen. Het kan echt een stuk slechter in deze tijd van het jaar. Deze periode hebben we in ieder geval in de pocket!

Armand

Inderdaad mooi weer tot en met donderdag, lekker genieten op de momenten dat het uitkomt. Daarna lijkt het namelijk weer terug wisselvallig de worden.

Kan niet wachten om weer uitgebreid aan de moestuin te sleutelen ;)

Marsel

Zooo, dit is genieten hoor :). Heerlijk weertje hier nu. Graadje of 14, zon erbij en een zwak aflandig windje. LENTE!

dennis089

Heerlijk, ik zie overal blad komen, bloemen die bloeien. Ik ben zelfs even gaan zonnen in de vensteropening  :D

Powered by EzPortal