Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 4

Topic gezien door 82457 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 04 feb 2017 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dondertje127

Citaat van: vlerk op wo 15 feb 2017 - 14:05
Ben blij dat de sneeuw weg is, iedere dag dezelfde berichten van je. ;)

Zeurkous :)

Ben enthousiast na die zachte winters van de laatste jaren ;)
Oké ik schiet er een beetje in door, dat krijg ik met enthousiasme. Het is altijd nog beter dan mensen die het hele seizoen op een negatieve manier zeuren dat ze niks hebben. In plaats van te zeggen "Helaas, ander jaar beter" is het soms "Gatver **** KNMI we hebben wéér niks" bijvoorbeeld.

Ik blijf positief, en als het tegenzit is het jammer maar helaas :)


Vandaag trouwens een heerlijke lentedag. Je rook het zelfs al. Dik 14 graden hier vandaag, en het zonnetje erbij. Het is wel gek om dan nog op genoeg plekken sneeuw te zien liggen op velden, tuinen en tussen het treinspoor met deze temperaturen. Onwerkelijk bedoel ik maar te zeggen. Bizar dat winter en lente zo dicht bij elkaar kunnen liggen in enkele dagen tijd. Maastricht zelfs 17.1 graden vandaag.

Gerard1995

haha, ik weet dat dit niet in een wintertopic hoort maar zo'n dag als vandaag dan heb je gewoon een klassieke zomersetting, zou je nu ook knallend onweer hebben gehad, gezien het actieve neerslagslijntje nu.. maargoed, het is februari en geen Juli ::) ::)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Erik V

Heb de hele dag binnen gezeten op de zaak. Niks van het weer gemerkt.... Jammer. Maar waar ik benieuwd naar ben... Hoe zien de kaarten er uit voor de komende Voorjaarsvakantie? Krijgt het Sauerland nog een beetje lagere temperaturen en sneeuw? Ben bang dat het dit jaar niet veel wordt daar.

zwoof

Oper EC 12 komt weer met mogelijke winterse opties vanaf de 24e  : 







Er gaan ook voorzichtig wat meer leden voor winterse opties op LT in de pluim.   
Hopecasten voor een mooi sneeuwscenario. We blijven het volgen.... 

15 daagse de Bilt:


Edwin

Ik hoop niet mee :). Valt gelukkig nog niet veel van te zien in de pluim. Blijft schommelen tussen de 8-11 graden. Daar kan ik voorlopig wel mee leven. Wel lijkt het volgende week een stuk wisselvalliger te worden, maar ook dat is nog een week verder. Al viel er  sowieso vrij weinig regen de laatste weken
Never Stop Exploring

vossejongk

Da's 1 koufront, zo te zien met een plens water ook nog. 2 dagen last van daarna weer iets warmer.

TMCThomas

Citaat van: vossejongk op do 16 feb 2017 - 00:02
Da's 1 koufront, zo te zien met een plens water ook nog. 2 dagen last van daarna weer iets warmer.
Je moet ergens beginnen  ;)
Ik hoop iniedergeval mee. Ik begon namelijk gister en vandaag al weer wat lentekriebls te krijgen en dat kan natuurlijk zo vroeg nog niet als winterliefhebber  ;) :P Het is pas februari dus als het aan mij ligt word het maar weer zo snel mogelijk winter.

zwoof

Tja inderdaad, als iets tot stand komt, is het altijd ergens begonnen. Het is in elk geval nog erg broos.  De hierboven getoonde kaarten zijn echter geen eendagsvlieg. We zagen ze eerder al bij GFS verschijnen en nu de laatste paar dagen ook bij EC.  Voor de winterliefhebber echt wel iets om te volgen. Het gaat mij er in eerste instantie om dat de stroming van west naar noord gaat. Dit kan zorgen voor instroom van koude boven luchten, die kans op winterse neerslag vergroten.  We zien dit ook op bovenstaande kaart.  Als je de details erbij haalt, dan zie je dat met dit voorgestelde scenario ook  sneeuw in Limburg. (Het moet ergens beginnen).  Maar zoals gezegd, voor de exacte details is het echt nog veel te vroeg.

Oper EC00 laat vanochtend ook weer een scenario zien met een van west naar noordelijke stroming rond de 23e. Laten we eerst maar eens hopecasten dat die noordelijke stroming er echt gaat komen en de koude luchtsoort ons kan bereiken. Met als doel uiteraard om weer eens ouderwets te snowcasten.   ;)

Edit>:  Voor het noorden weer vorst te zien op 10 dagen.. (als we de pluim daarna verder volgen ziet het er nog weinig hoopvol uit).
10-daagse EC00 Eelde: 



Tyshane

Citaat van: Armand op wo 15 feb 2017 - 16:05
17.7 graden was de maximumtemperatuur in Maastricht. Heerlijk genoten tijdens het hardlopen en ook veel mede-mensen buiten zien genieten op allerlei manieren. Dat vind ik nou mooi, als de mensen lekker naar buiten komen. Lente is hiervoor uitstekend, maar ook in de winter kan het gebeuren als er een pak sneeuw of een laag ijs ligt. Helaas komt dit zelden voor en zitten we meestal met zacht en redelijk somber weer in de winter, waardoor de meeste mensen toch niet gauw naar buiten gaan.

Helemaal met je eens! Was best druk gisteren met mensen, bezig in de tuin, sporten, autowassen, echt leuk om te zien. Ook heel normaal en logisch omdat iedereen een beetje uit zijn 'winterslaap' komt. Maar als liefhebber van alle seizoenen vind ik dat je inderdaad op andere momenten ook lekker kan genieten. We barbecuen in de winter en maken een boswandeling met een herfststorm. Morgen een week kamperen, lekker back to basic. Koud? Prima, maken we een vuurtje. Gewoon heerlijk om het weer in al zijn facetten vooral buiten te ervaren! :)

Tyshane

Citaat van: dondertje127 op wo 15 feb 2017 - 18:12
Zeurkous :)

Ben enthousiast na die zachte winters van de laatste jaren ;)
Oké ik schiet er een beetje in door, dat krijg ik met enthousiasme. Het is altijd nog beter dan mensen die het hele seizoen op een negatieve manier zeuren dat ze niks hebben. In plaats van te zeggen "Helaas, ander jaar beter" is het soms "Gatver **** KNMI we hebben wéér niks" bijvoorbeeld.

Ik blijf positief, en als het tegenzit is het jammer maar helaas :)


Vandaag trouwens een heerlijke lentedag. Je rook het zelfs al. Dik 14 graden hier vandaag, en het zonnetje erbij. Het is wel gek om dan nog op genoeg plekken sneeuw te zien liggen op velden, tuinen en tussen het treinspoor met deze temperaturen. Onwerkelijk bedoel ik maar te zeggen. Bizar dat winter en lente zo dicht bij elkaar kunnen liggen in enkele dagen tijd. Maastricht zelfs 17.1 graden vandaag.

Hou dat enthousiasme en positivisme, is gezond! Leuk juist dat je met die blijheid de boel bijhoudt en de actuele standen doorgeeft! :)

Armand

Citaat van: Tyshane op do 16 feb 2017 - 15:12
Helemaal met je eens! Was best druk gisteren met mensen, bezig in de tuin, sporten, autowassen, echt leuk om te zien. Ook heel normaal en logisch omdat iedereen een beetje uit zijn 'winterslaap' komt. Maar als liefhebber van alle seizoenen vind ik dat je inderdaad op andere momenten ook lekker kan genieten. We barbecuen in de winter en maken een boswandeling met een herfststorm. Morgen een week kamperen, lekker back to basic. Koud? Prima, maken we een vuurtje. Gewoon heerlijk om het weer in al zijn facetten vooral buiten te ervaren! :)

Inderdaad, ik houd er ook van om lekker naar buiten te gaan. Met sneeuw ben ik buiten, ook met een heerlijke warme zomerdag (en avond natuurlijk ;) ), met een naderende onweersbui totdat de situatie het niet meer toelaat. Met grijs weer ga ik zelfs ook naar buiten, om te hardlopen dan, want dat vind ik een aangenaam hardloopweertype (wat blijkbaar niet echt een bestaand woord is ;D)
Alleen bij regen zul je mij niet gauw naar buiten krijgen.

Terug naar het weer, we zien op termijn eigenlijk geen gekke dingen gebeuren. De pluim laat tot en met woensdag 22 februari geen onzekerheden zien. De temperatuur blijft dan veelal tussen de 5 en 10 graden zonder nachtvorst op uitgebreide schaal. Vanaf woensdag 22 februari zien we de neerslagkansen wat stijgen, zeker de eerste dagen na 22 feb. In de temperatuur komt ook iets meer onzekerheid, er komen wat koelere leden bij. In het uiterste geval kan de neerslag ook wat winters getint zijn.

Dit laatste kan voornamelijk gebeuren wanneer lagedrukkernen in de buurt van de Benelux komen, waardoor er winterse buien vanuit het noorden kunnen overtrekken. Dit is een bekende situatie waarbij voornamelijk de kustregio's enkele stevige (winterse) buien kunnen krijgen. Meer is er dan ook niet haalbaar, want de temperatuur blijft gewoon bij een heel groot gedeelte van de leden boven 0, of blijft beperkt tot een beetje nachtvorst.

Enige winterse buien zullen dan dus slechts lokaal en tijdelijk voor gladheid zorgen. Een verrassende, koude periode met (langduriger) sneeuw zit er eind februari niet aan te komen, daar zijn ook geen aanwijzingen voor. De winter loopt op z'n einde en we gaan langzaam richting de periode waarbij 'Maartse buien' het hoogst haalbaar worden. ;)

zwoof

Citaat van: Armand op do 16 feb 2017 - 17:16
Terug naar het weer, we zien op termijn eigenlijk geen gekke dingen gebeuren. De pluim laat tot en met woensdag 22 februari geen onzekerheden zien. De temperatuur blijft dan veelal tussen de 5 en 10 graden zonder nachtvorst op uitgebreide schaal. Vanaf woensdag 22 februari zien we de neerslagkansen wat stijgen, zeker de eerste dagen na 22 feb. In de temperatuur komt ook iets meer onzekerheid, er komen wat koelere leden bij. In het uiterste geval kan de neerslag ook wat winters getint zijn.

Dit laatste kan voornamelijk gebeuren wanneer lagedrukkernen in de buurt van de Benelux komen, waardoor er winterse buien vanuit het noorden kunnen overtrekken. Dit is een bekende situatie waarbij voornamelijk de kustregio's enkele stevige (winterse) buien kunnen krijgen. Meer is er dan ook niet haalbaar, want de temperatuur blijft gewoon bij een heel groot gedeelte van de leden boven 0, of blijft beperkt tot een beetje nachtvorst.

Enige winterse buien zullen dan dus slechts lokaal en tijdelijk voor gladheid zorgen. Een verrassende, koude periode met (langduriger) sneeuw zit er eind februari niet aan te komen, daar zijn ook geen aanwijzingen voor. De winter loopt op z'n einde en we gaan langzaam richting de periode waarbij 'Maartse buien' het hoogst haalbaar worden. ;)

Ik kan ik me hierbij (bijna) volledig  aansluiten Armand.  Alleen die laatste regel ben ik het niet mee eens sinds maart 2013; 

in maart 2013 heb ik nl. geleerd dat vaak niet alles is wat het lijkt in weermodellen land. Het was weliswaar zeldzaam wat toen gebeurde; Van lokaal 19 graden op 5 maart naar een vorstperiode met zelfs een landelijk ijsdag op 11 maart...  Maar het kan dus wel degelijk voorkomen.  Ik heb het laatst nog met een grote glimlach teruggelezen in het winterdiscussie topic 2012.  Een enkeling zag het nog wel zitten toen, maar de meeste forumleden niet. Het werd steeds afgekapt. De pluim in februari rond deze tijd (iets later nog) was toen ook een drama. De winter was voorbij en daarmee uit,  werd gezegd...  en zie wat er toen gebeurde. Haha!

Ik ben het er dus mee eens dat de kansen op een serieuze winterse periode minder en minder worden naargelang de tijd verstrijkt, maar stellig geloven dat het einde oefening is?? Dat is er niet meer bij voor mij sinds bovenstaande ervaring.  Nee, die fout ga ik echt niet weer maken. Voorts, maartse buien met leuke sneeuwopties kunnen altijd voorkomen. Helemaal eens, maar ook warm lenteweer. Ik hou sinds maart 2013 graag alle opties open. :D

Armand

Citaat van: zwoof op do 16 feb 2017 - 21:41
Ik kan ik me hierbij (bijna) volledig  aansluiten Armand.  Alleen die laatste regel ben ik het niet mee eens sinds maart 2013; 

in maart 2013 heb ik nl. geleerd dat vaak niet alles is wat het lijkt in weermodellen land. Het was weliswaar zeldzaam wat toen gebeurde; Van lokaal 19 graden op 5 maart naar een vorstperiode met zelfs een landelijk ijsdag op 11 maart...  Maar het kan dus wel degelijk voorkomen.  Ik heb het laatst nog met een grote glimlach teruggelezen in het winterdiscussie topic 2012.  Een enkeling zag het wel zitten toen, maar de meeste forumleden niet. Het werd steeds afgekapt. De pluim in februari rond deze tijd (iets later nog) was toen ook een drama. De winter was voorbij en daarmee uit,  werd gezegd...  en zie wat er toen gebeurde. Haha!

Ik ben het er dus mee eens dat de kansen op een serieuze winterse periode minder en minder worden naargelang de tijd verstrijkt, maar stellig geloven dat het einde oefening is?? Dat is er niet meer bij voor mij sinds bovenstaande ervaring.  Nee, die fout ga ik echt niet weer maken. Voorts, maartse buien met leuke sneeuwopties kunnen altijd voorkomen. Helemaal eens, maar ook warm lenteweer. Ik hou sinds maart 2013 graag alle opties open. :D


Dat klopt helemaal, niks is volledig uit te sluiten. Er is nog steeds een kleine kans op eens een flink pak sneeuw ergens in maart, maar een periode met langdurig sneeuw en vorst is in maart redelijk onwaarschijnlijk. We zullen zien wat er gaat gebeuren, ik ga er zelf niet meer vanuit door ook de vele teleurstellingen, maar ik sta altijd open voor verrassingen ;)

zwoof


Erik V



Erik V

Citaat van: Zomerliefde op vr 17 feb 2017 - 11:30
sst stil zijn!
afentoe met een schuin oog nog kijken hier en dan de zomerslaap weer in. Tot volgend najaar....

ron12

Saaiste winter ooit, er valt de hele winter al niets te beleven, wat het weer betreft. De Lente zal ook wel saai gaan verlopen. :-X
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zwoof

Citaat van: ron12 op vr 17 feb 2017 - 13:22
Saaiste winter ooit, er valt de hele winter al niets te beleven, wat het weer betreft. De Lente zal ook wel saai gaan verlopen. :-X

Natuurlijk joh! Je bijdrage past precies bij de tijd waar we in leven. Vroeger was alles beter hè?  ;D
Pessimisten weten alles zo te draaien  dat werkelijk alles negatief is.   Maar goed, het komt voor en maar gelukkig dat niet iedereen dat heeft.  Je kan er van zeggen wat je wil, maar feit is gewoon dat deze winter beter is dan alle 3 voorgaande winters bij elkaar opgeteld.   8)

Over de vooruitzichten:   De eerder verwachte noordelijke stroming  rond de 24e staat nog steeds in de kaarten.  De grote vraag is nu of met het dan berekende koufront de neerslag geheel als regen of natte sneeuw valt,  of dat er misschien ook nog sneeuw van enige betekenis gaat vallen. 



GFS00 liet in elk geval een tijdelijk sneeuwdekje van 1 cm zien vanmorgen. Wellicht een leuk momentje dus rond de genoemde datum.



Om een betrouwbaarder zicht op deze situatie te krijgen , zullen we nog even moeten afwachten hoe dit zich uiteindelijk precies gaat ontwikkelen.  Wordt vervolgd...

Pluim nagenoeg onveranderd  t.o.v. gisteren. Oper laat vorst zien op genoemde datum.   LT verwachting is saai te noemen, dus vooralsnog weinig zicht op nieuwe winterse perikelen.

Extremissimorum

Kijkt er iemand hier ook naar de windpluim voor diezelfde donderdag en vrijdag?

GFS (en EC ook trouwens) komt met een storm, mogelijk zware storm (10 BFT) op de wadden voor de nacht van donderdag op vrijdag, windstoten mogelijk tot 130 km/u, staat al dagenlang in de kaarten en neemt niet af, alleen maar toe.

Jaha, dit is een wintertopic, maar wind hoort daar nu eenmaal ook bij. En volgens mij moeten we meer rekening gaan houden met wind dan met een idioot kleine kans op mogelijk een natte flats bevroren neerslag (met alle respect).

Powered by EzPortal