Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 4

Topic gezien door 83454 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 04 feb 2017 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Leuke winterfoto's jongens! :)   Op zich viel me deze winter ook niet tegen na 3 antiwinters op rij.  Wie weet heeft eind febr/maart nog een mooie winterperiode in petto?

Ik heb gisteren het winterdiscussie topic van 2012 / 2013 nog ff terug gelezen. Mooi om te lezen hoe  februari toen verliep, wat de stemming was en hoe de lente haar intrede deed. Vrijwel iedereen dacht dat het einde van de winter was gekomen. Volop lente in de pluimen eind februari en begin maart.  Echt totaal kansloos. Bijna niemand die er nog een stuiver voor gaf (incl. ikzelf) en toch keerde de winter nog terug.  Geweldig leesvoer.   ;)

(Het sneeuwt hard hier nu..)





Citaat van: Remy op za 11 feb 2017 - 13:57
Zwoof wat doe jij daar!? :D

Haha dat is mijn familie inderdaad, alleen ik ben knapper !  ;D

gilleeesss

Wat een winter hier!! 3 uur lang lichte sneeuw. Maar ligt niks op de grond

Grap winter part#2017 ;)

pietjelol

Er lijkt nu een plukje deze kant op te komen temperatuur is iets boven nul 0,3.
Wat opvalt is zodra het sneeuwt de temperatuur onder nul zakt

TimK21

Hmm. De grens van net niet/net wel ligt op veel kaarten precies zo rond Nijmegen. Vannacht is hier zo'n 3/4cm gevallen, maar het dooit nu. Voor vanavond/vannacht wordt het dus billenknijpen, en dan valt het vaak nét de verkeerde kant op.
Challenge accepted!

matroesjka-world

Citaat van: TimK21 op za 11 feb 2017 - 14:14
Hmm. De grens van net niet/net wel ligt op veel kaarten precies zo rond Nijmegen. Vannacht is hier zo'n 3/4cm gevallen, maar het dooit nu. Voor vanavond/vannacht wordt het dus billenknijpen, en dan valt het vaak nét de verkeerde kant op.


Dan heb je geluk gehad, hopelijk wij ook nog, hier ook een grensgevalletje wel/niet... 8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Marsel

Citaat van: dennis089 op za 11 feb 2017 - 12:08
Hier is t alweer weggesmolten. Daarom haat ik de winter ook. Het is enkel kwakkel verder niks. Op naar woensdag! De eerste lentedag

Mja, ook hier druppelt het nu  :-X. Er is hier te Woensdrecht een cm of 2 gevallen, een mini dekje dat toch een makkelijke prooi is voor temperaturen net boven nul zo blijkt want het smelten gaat behoorlijk hard.
Ik heb overigens ook niet veel met deze winter. Het blijkt dat een kinderhand na jaren van uitzichtloze winters snel gevuld is als een paar cm sneeuw inclusief dooi in de middag op sommige plekken bijna tot een hosanna-momentje leidt. Al moet ik eerlijk toegeven dat het er wel even leuk uit zag.

Louter de (uiterste) oostelijke en noordoostelijke regio's hebben twee periodes met redelijk winterweer te verwerken gehad. De eerste stralingskou en de tweede transportkou. Elders was het in mijn optiek natuurlijk gerommel in de marge, een keiharde net niet prutwinter. Wel lekker was de constante hogedukinvloed met relatieve rust. Ik ben dan ook erg benieuwd of dit het dan was. Er is in theorie nog het eea mogelijk, maar met het verstrijken van de tijd zal het moeizamer en moeizamer gaan.

Joep

ICON model die vanmorgen ook erg goed zat berekent zware sneeuwval vanavond/vanacht

TMCThomas

Citaat van: Joep op za 11 feb 2017 - 14:56
ICON model die vanmorgen ook erg goed zat berekent zware sneeuwval vanavond/vanacht
Laat maar komen, ik ben klaar voor ronde 2  :D

Joep

Vooral in avond en nacht opnieuw winterse neerslag en gladheid.

weerplaza

dondertje127

Hier ook weer goed wit geweest, en nog alleen er is weer veel weggedooit.

Armand

Citaat van: Marsel op za 11 feb 2017 - 14:44
Mja, ook hier druppelt het nu  :-X. Er is hier te Woensdrecht een cm of 2 gevallen, een mini dekje dat toch een makkelijke prooi is voor temperaturen net boven nul zo blijkt want het smelten gaat behoorlijk hard.
Ik heb overigens ook niet veel met deze winter. Het blijkt dat een kinderhand na jaren van uitzichtloze winters snel gevuld is als een paar cm sneeuw inclusief dooi in de middag op sommige plekken bijna tot een hosanna-momentje leidt. Al moet ik eerlijk toegeven dat het er wel even leuk uit zag.

Louter de (uiterste) oostelijke en noordoostelijke regio's hebben twee periodes met redelijk winterweer te verwerken gehad. De eerste stralingskou en de tweede transportkou. Elders was het in mijn optiek natuurlijk gerommel in de marge, een keiharde net niet prutwinter. Wel lekker was de constante hogedukinvloed met relatieve rust. Ik ben dan ook erg benieuwd of dit het dan was. Er is in theorie nog het eea mogelijk, maar met het verstrijken van de tijd zal het moeizamer en moeizamer gaan.

Ben het hier helemaal mee eens. Enkele regio's hebben zeker een mooie winterse periode achter de rug, maar voor een groter gedeelte stelde het niet veel voor. Hier vanmorgen een dun laagje overal muv de stoep en wegen. Zag er inderdaad prachtig uit. Toen ik echter om 11 uur naar buiten keek was alles weg..

Dadelijk trekt weer een nieuwe pluk binnen. Hier nu ruim 3 graden, dus dat wordt dan ijskoude regen met natte flatsen waarschijnlijk. Ben er eigenlijk wel klaar mee nu. Heb deze winter nog niet echt van die pure, droge sneeuw gezien. Daarvoor moet de ondergrond ook bevroren zijn en dat is niet het geval geweest. Steeds als er wat lag, dan was het plakkerig, zwaar en nat. (Levert overigens wel mooie plaatjes op door het plakken van de sneeuw). Maar de echte droge sneeuw heb ik niet gezien en ik durf wel te stellen dat deze ook niet meer gaat komen deze winter.

En dan zie je voor woensdag 15 graden in de pluim staan  :o Dat soort dingen komen hier dan vaak wel weer uit, dus dat wordt de eerste keer lekker in het zonnetje zitten buiten  8)

Gerard1995

lucht begint alweer in de sneeuwstemming te komen, nu de neerslag zelf nog ;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Extremissimorum

Citaat van: Joep op za 11 feb 2017 - 15:03
Vooral in avond en nacht opnieuw winterse neerslag en gladheid.

weerplaza

Dat gebied trekt nu over Hoorn en zorgt voor matige tot zware sneeuwval met vlokken van ca. 2 cm. Straten worden weer wit. Temperatuur wel boven nul, jammer genoeg.

Zit er nog wat moois in het verschiet voor mijn regio vannacht? We gaan het zien!  ::)

pietjelol

Kan toch wel zeggen dat het de afgelopen week serieus winterweer is geweest 4 dagen met sneeuw en 3 hele ijsdagen.
En ja nu sneeuwt het aardig goed door lijkt nog wel wat meer te komen.

Vigo

Hier nu ook matige tot zware sneeuwval.

dondertje127

Ik heb me laatst een ietsje vergist in de statistieken van januari over de gemiddelde temperatuur:

Normaal is het voor de omgeving Deelen 3.1 graden (en niet 3.4), maar het gemiddelde van januari 2017 is niog steeds 0.5 graden. Alsnog bijna 3 graden kouder dan normaal.
De Bilt is normaal ook 3.1 graden en daar kwam het gemiddelde uit op 1.6 graden, ook anderhalve graad kouder dan normaal. Bijlage statistiek van De Bilt.


Bron: weerstatistieken.nl

X-treme

Hier ook matige/zware sneeuwval straten in 10 min weer wit.  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Remy

Hier in het Noordoosten is het al weken goed chillen.Niet dat het extreem koud is,maar met die wind erbij is het echt alsof je ergens op de Noordpool loopt.En alle grond is keihard bevroren hier als beton.Heel lastig als je paarden hebt.Mij maak je alleen blij met veel sneeuw.Dat is veel leuker dan alleen maar koud en wind waar we net zo niks mee kunnen voor die paarden hier.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

pietjelol

Toch zeker wel 1,5/2 cm nu en dat binnen een kwartiertje
Als het dit net zoals vanavond gaat dan belooft het nog wat.

Arend

Af en toe komt hier nog wel eens een kaartje van CFS voorbij met de verwachting voor een bepaalde maand/seizoen. Hieronder drie verwachtingen van CFS voor februari. De eerste op basis van de periode 11 t/m 20 januari, de tweede 21 t/m 30 januari en de derde 31 januari t/m 9 februari. Wat zegt dit over dit model?  ;D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal