Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 4

Topic gezien door 83471 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 04 feb 2017 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: pietjelol op wo 08 feb 2017 - 15:58
Wat ik nu al opvallend vindt is dat men gister zij dat het rond middernacht weg zou trekken. Nou niet dus sneeuwt nog steeds matige motsneeuw en dat al sinds 7 uur gisteravond. En op de straten na is alles wit denk zeker wel een cm of 3

Baal er nog steeds wel van dat dat hier niet het geval is. Momenteel alweer boven de 5 graden en grijs. Erger kan bijna niet ;)

Vigo

Hier ook al de hele dag mot sneeuw, af een toe komt er best veel uit de lucht vallen.

Extremissimorum

Citaat van: pietjelol op wo 08 feb 2017 - 15:58
Wat ik nu al opvallend vindt is dat men gister zij dat het rond middernacht weg zou trekken. Nou niet dus sneeuwt nog steeds matige motsneeuw en dat al sinds 7 uur gisteravond. En op de straten na is alles wit denk zeker wel een cm of 3

Ja, en inmiddels is de motsneeuw weer overgegaan in echte sneeuwvlokken. Wij kunnen niet klagen! :D


Ahem:
Citaat van: Extremissimorum op di 07 feb 2017 - 11:08
Inmiddels al ruim een uur lichte sneeuwval die, uiteraard, niet blijft liggen.
Sneeuw gaat steeds meer over in regen, maar deze neerslag is helemaal niet te zien op de radars.

Er komt nog e.e.a. aan volgens Hirlam en HARMONIE. Maar of het blijft liggen? Ik heb er een hard hoofd in.

Ik ben blij dat ik ongelijk heb!

pietjelol

Citaat van: Extremissimorum op wo 08 feb 2017 - 16:22
Ja, en inmiddels is de motsneeuw weer overgegaan in echte sneeuwvlokken. Wij kunnen niet klagen! :D


Ahem:
Ik ben blij dat ik ongelijk heb!
Ik ben meestal heel positief maar dit had ik gistermiddag ook niet meer verwacht.

zwoof

De Bilt staat momenteel nog in de classificatie 'zachte winter' met 31,7 Hellmann punten.  In de Bilt komt het vandaag niet tot een ijsdag met een maximum van +1 graden, maar er zullen waarschijnlijk  wel  Hellmannen gescoord gaan worden op het landelijk hoofdstation.  Komende vorstdagen moeten er  in de Bilt nog 8,4 Hellmannen gescoord worden  om over de 40 puntengrens te komen voor de officiële classificatie 'normale winter'. Of dat lukt is nog maar de vraag.  Acht  KNMIstations zijn dit punt al lang en breed voorbij en zullen in deze dagen  voorzichtig richting de classificatie 'koude winter' stijgen.  Arjan Bruggink heeft de Hellmann Lijst alweer afgestoft om morgen onder tromgeroffel de verse Hellmann punten te noteren.  :D

De volgende stations mogen vandaag naar alle waarschijnlijkheid een ijsdag bij gaan schrijven:

  • Berkhout
  • Lelystad
  • Stavoren
  • Leeuwarden
  • Marknesse
  • Eelde
  • Nieuw-Beetra
  • Hoogeveen
  • Heino
  • Twente

Jelle

Citaat van: Jenkie op wo 08 feb 2017 - 13:39
Plaatje klopt hier ook niet... Tel bij dat gebroken sneeuwdek gerust maar een centimeter of 2 op....

Dat plaatje mag je ook meer zien als indicatie voor de gebieden met sneeuw. Dat geeft het plaatje goed weer. De sneeuwhoeveelheden kloppen nooit helemaal. In sommige situaties is er zelfs een afwijking van 1 tot 4 centimeter. Nu ligt die afwijking lokaal rond de 1 cm.

yookin

Citaat van: Remy op wo 08 feb 2017 - 15:38
Net als Zwoof geniet ik gewoon van wat we nu hebben.. Morgen zien we verder.Maar ik hou in mijn achterhoofd het verleden,en een balletje kan zomaar een Elfstedentocht uitrollen.Wat nu veel moeilijker is wegens de toegenomen mensenmassa en dus bijbehorende ijsdikte.Een feit waar je statistici die opwarming claimen nooit over hoort.Maar ook dit feit is hier al eerder vermeld.Persoonlijk wordt ik er warm noch koud van.. ik geniet gewoon van het moment.

Huh?
De nodige ijsdikte is en blijft 15 cm... sowieso is er altijd minstens 17 cm ijs geweest tijdens  een tocht. Vaak zelfs meer dan 20 cm.
Stavoren

Remy

Citaat van: yookin op wo 08 feb 2017 - 17:12
Huh?
De nodige ijsdikte is en blijft 15 cm... sowieso is er altijd minstens 17 cm ijs geweest tijdens  een tocht. Vaak zelfs meer dan 20 cm.
Als je ijs van onderen ziet is het net een berg landschap,daarom meten de ijsmeesters nu op veel meer punten de relatieve dikte.Er is al genoeg over gezegd,dus zoek maar op op internet als je meer wil weten.Ik maak mij er niet druk om,heeft toch geen zin :)
Ondertussen heb ik alweer opnieuw geschoven omdat het stug door blijft sneeuwen en alweer wit was waar ik vanmorgen geschoven en gestrooid had.T'is gewoon keihard winter hier.Heerlijk als de verwachtingen negatief meevallen :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Johannes96

Citaat van: Remy op wo 08 feb 2017 - 17:23
Als je ijs van onderen ziet is het net een berg landschap,daarom meten de ijsmeesters nu op veel meer punten de relatieve dikte.Er is al genoeg over gezegd,dus zoek maar op op internet als je meer wil weten.Ik maak mij er niet druk om,heeft toch geen zin :)
Ondertussen heb ik alweer opnieuw geschoven omdat het stug door blijft sneeuwen en alweer wit was waar ik vanmorgen geschoven en gestrooid had.T'is gewoon keihard winter hier.Heerlijk als de verwachtingen negatief meevallen :D

Ja heerlijk is dat, hier ook lekker winter!  8)

Johannes96

Citaat van: Armand op wo 08 feb 2017 - 11:29
Hier nog steeds niet echt onder de 4 graden geweest. Het loopt nu zelfs weer op richting 5 graden. Nee, de winter wil hier al enkele keren niet toeslaan. Laat die Oper dan maar uitkomen, want met hogere temperaturen zitten we hier in het Zuidoosten wel goed ;)

Zo is dat, wij winter jullie zomer. Eerlijk verdeeld  ;D

Gerard1995

ONgelofelijk dit, 5 km westwaarts amper/geen sneeuw en oostwaarts alleen maar witter landschap, en ik heb net een beetje van niks hier, hoop dat er nog 1 overgebleven sneeuwbui de westrand van de veluwe gaat raken ::)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Remy

Citaat van: Gerard1995 op wo 08 feb 2017 - 18:04
ONgelofelijk dit, 5 km westwaarts amper/geen sneeuw en oostwaarts alleen maar witter landschap, en ik heb net een beetje van niks hier, hoop dat er nog 1 overgebleven sneeuwbui de westrand van de veluwe gaat raken ::)
Dat blijft mij ook verbazen.Altijd als ik onderweg ben in dit land.. Buien kunnen echt kort en fel zijn waardoor ze precies een enkel dorp kunnen raken of net dat stukje weg waar je rijdt.Met een grensgebied scherp als een scheermes.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

yookin

Citaat van: Remy op wo 08 feb 2017 - 17:23
Als je ijs van onderen ziet is het net een berg landschap,daarom meten de ijsmeesters nu op veel meer punten de relatieve dikte.Er is al genoeg over gezegd,dus zoek maar op op internet als je meer wil weten.Ik maak mij er niet druk om,heeft toch geen zin :)
Ondertussen heb ik alweer opnieuw geschoven omdat het stug door blijft sneeuwen en alweer wit was waar ik vanmorgen geschoven en gestrooid had.T'is gewoon keihard winter hier.Heerlijk als de verwachtingen negatief meevallen :D

Beste Remy
Het is mooi stukken op internet van mensen die het kunnen berekenen..
Volgens mij is dit meer een kwestie van vertrouwen in mensen die hun best doen.

Dat het een berglandschap kan zijn, snappen we hier ook wel.
In 2012 lag er hier nergens 15 cm. In en om de sudwesthoek.. dan heb ik het sowieso over warns en stavoren. Stavoren naar hindeloopen. Meer dan 20 kilometer... gewoon pech! Eerst langdurig wind.
Het ging sneeuwen en dat remde de ijsgroei...

Men heeft van stavoren naar warns met ijsmeesters en vrijwilligers, met touwen aan elkaar vast centimeter voor centimeter gecheckt, om te kijken of ijs op stukken al dik genoeg zou zijn om sneeuw er af te kunnen vegen. Toen waren er grote stukken ijs van maar 4 centimeter dik. ( dit zijn mensen die rustig schaatsen bij 5,5 a 6 cm ijs)
Halverwege de ijsperiode was het dik genoeg om met 100 vrijwilligers van stavoren en hindeloopen met de hand te vegen. Dat moest verspreid ivm de dikte.

Ik erger me daar wel aan. Meten is weten. Daarna komt het serieus nemen.
Stavoren

Danny

Het overwegend heldere, droge vriesweer komt momenteel nog maar slecht uit de verf. De warme lucht zit nog altijd erg dicht in onze omgeving en deels, op hoogte nog boven het zuiden van ons land. Dat betekend dat de werkelijkheid iets anders uitpakt dan de meeste modellen hadden verwacht. Als de bewolking en het vocht zo aanwezig blijven (wat ik wel verwacht) zullen we niet veel verder komen dan -3 of -4 in het noordoosten en rondom 0 in het zuiden komende nacht.

Voor morgen lijkt het ook grijs, koud en winderig te blijven. Echt kil winters weer met temperaturen van +3 tot -1 (van zuid naar noord). Voor zaterdag laat GFS nu weer een aantal kleine gebiedjes met sneeuw overtrekken. Later in het weekend en na het weekend is de verwachting dat de zon er meer bij gaat komen maar dan gaan de temperaturen ook al weer snel oplopen onder invloed van een kantelend Scandi hoog dat gaat transformeren in een Euro hoog. Momenteel lijken zo goed als alle modellen deze beweging in de kaarten zien.

Joep

EC met vrijdag avond sneeuw voor W/ZW


Danny

In mijn ogen loopt de gehele 'winterse' situatie een tikkie anders dan op voorhand verwacht werd. De aanvoerrichting op hoogte is momenteel al veel meer ZO dan O te noemen. We pissen daarmee toch wel aardig naast de pot wat de echte koud betreft. De ZO stroming die ons land bereikt momenteel heeft weinig kou in zich en voert meer langs de grens met de koudere lucht i.p.v. die koudere lucht naar ons land te blazen.

Het hoog van boven Scandinavië zakt al flink uit over oost Europa. De hoop op een verrassing zou evt. nog kunnen komen van tegendruk van de laagjes boven de Middellandse zee. Al lijken deze systemen voorlopig lang niet bij machte om iets te kunnen doen tegen het enorme hoge druk systeem. Nieuwe lage druk aanvoer vanaf de Oceaan kan de kanteling van het hoog volgens de modellen ook niet tegenhouden. Daarmee beginnen de serieuze kansen dat deze winterse periode uitloopt op een langere periode winters weer voor ons land toch terug te lopen naar  zo goed als 0 en moeten we onze hoop verleggen naar een eventuele volgende kans als die er nog gaat komen deze winter.....

Remy

Als dit zo doorgaat kan ik morgen weer gaan schuiven.Het sneeuwt niet hard en het waait goed.Maar alsnog liggen sommige plekken van onze straat alweer vol.Mijn zus heeft een hekel aan sneeuwschuiven,ik zeg altijd "Leuk! Eindelijk weer eens winter in dit land!" Bovendien is sneeuw een uitstekende koelkast voor je drank! Ik heb nu slush puppy cola,perfecte buiten temperatuur nu :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Joep

De symboliek van een binnenkomst....

Onderstaand de actuele temperaturen, met nog steeds geen vorst in het zuiden.
Teken dat de neerslagzone die de scheiding tussen kou en zachter vormt beduidend trager zuidwaarts trekt dan eerst verwacht werd. Hierdoor komt de kou er zeer traag in en kan er in het midden en zuiden tot diep in de nacht nog wat winterse neerslag vallen. Ik zag vandaag berichten van sneeuwval onder meer vanuit Drente, Flevopolder, Overijssel en omgeving Amsterdam, regionaal een sneeuwdek dus.
Omdat de zone zo traag verplaatste zijn er op dit moment ook nog nauwelijks opklaringen, hierdoor komende slechts lichte vorst met uiteindelijk rond het vriespunt in het zuiden tot -5 C in het noordoosten, wellicht als het tegen de ochtend daar opklaart er nog iets lagere minima mogelijk zijn.
Overdag dan vanuit het oosten overal langzaam opklarend en maxima meest iets onder 0, alleen in het zuiden iets er boven.
De nacht naar vrijdag door opklaringen wél meest matige vorst met minima -5/-9 C.
Vrijdag vrij zonnig en maxima rond het vriespunt gemiddeld.
De binnenkomst van Koning Winter gebeurt dus, zoals meermaals deze winter, zonder opzienbarende weergebeurtenissen als uitgebreide sneeuwval of hevig invallende vorst.
En zoals de entree is lijkt ook het verblijf te worden. Komend weekend passeert er een koudeput/hoogtelaag waardoor er meer bewolking zal zijn en er kans is op winterse neerslag. Hierdoor ook tempering van de nachtelijke vorst met 0/-5 C, overdag enkele graden boven het vriespunt maar door de stevige oostenwind zal het flink koud aanvoelen.
Volgende week lijkt het dan weer geleidelijk gedaan met de kou. Het hogedrukgebied zakt zuidoostwaarts weg en de stroming wordt bij ons begin volgende week eerst zuidoostelijk en later zelfs zuidelijk.
Duidelijk lijkt dat het aanhoudend meest droog en rustig weer zal blijven. Onzekerheid is er wel relatief in de temperatuurontwikkeling. Een klein deel handhaaft het redelijk koude weer met aanhoudende nachtelijke vorst en maxima hooguit 5 C. Een flink deel laat het echter vanaf volgende week dinsdag puur lenteachtig worden met maxima die in het zuiden tot -ruim- boven de 10 C kunnen uitkomen.
Andere onzekerheid zijn de ontwikkelingen tegen eind volgende week. Flink deel laat ons weer blijvend bepaald worden door hogedruk ten zuiden/oosten, dan vrij zacht tot zacht weer. Een klein deel laat dan echter Groenlandhogedruk ontstaan met bij ons hierdoor een inzettende koude noordstroming.
Onzekerheid genoeg dus, op alle termijnen, tot het volgende bericht,

mvg Ronaldde Wildt

pietjelol

Dit maakt het weer zo mooi zelfs op korte termijn gaan dingen compleet anders dan verwacht, wat eigenlijk ook betekend dat ik nog maar moet zien of het daadwerkelijk 10 graden gaat worden.

Edwin

Doe mij dat Euro hoog maar dan. Zon is beter dan dit :)
Never Stop Exploring

Powered by EzPortal