Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 4

Topic gezien door 82018 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 04 feb 2017 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Extremissimorum op za 18 feb 2017 - 11:43
Kijkt er iemand hier ook naar de windpluim voor diezelfde donderdag en vrijdag?

GFS (en EC ook trouwens) komt met een storm, mogelijk zware storm (10 BFT) op de wadden voor de nacht van donderdag op vrijdag, windstoten mogelijk tot 130 km/u, staat al dagenlang in de kaarten en neemt niet af, alleen maar toe.

Jaha, dit is een wintertopic, maar wind hoort daar nu eenmaal ook bij. En volgens mij moeten we meer rekening gaan houden met wind dan met een idioot kleine kans op mogelijk een natte flats bevroren neerslag (met alle respect).

Het kan dan inderdaad best even onstuimig worden. Momenteel geven de pluimen windstoten van 70 tot 90 km/u aan in het binnenland (oper EC zelfs nog wat hoger) en 90 tot 110 km/u aan de kust en voornamelijk de Wadden. Die 130 km/u zie ik nog niet duidelijk in de kaarten staan, maar het gaat in elk geval weer harder waaien dan ;)

matroesjka-world

Citaat van: Extremissimorum op za 18 feb 2017 - 11:43
Kijkt er iemand hier ook naar de windpluim voor diezelfde donderdag en vrijdag?

GFS (en EC ook trouwens) komt met een storm, mogelijk zware storm (10 BFT) op de wadden voor de nacht van donderdag op vrijdag, windstoten mogelijk tot 130 km/u, staat al dagenlang in de kaarten en neemt niet af, alleen maar toe.

Jaha, dit is een wintertopic, maar wind hoort daar nu eenmaal ook bij. En volgens mij moeten we meer rekening gaan houden met wind dan met een idioot kleine kans op mogelijk een natte flats bevroren neerslag (met alle respect).


Zou een leuke afwisseling zijn. Ik teken ervoor   8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Extremissimorum

Citaat van: Armand op za 18 feb 2017 - 12:31
Het kan dan inderdaad best even onstuimig worden. Momenteel geven de pluimen windstoten van 70 tot 90 km/u aan in het binnenland (oper EC zelfs nog wat hoger) en 90 tot 110 km/u aan de kust en voornamelijk de Wadden. Die 130 km/u zie ik nog niet duidelijk in de kaarten staan, maar het gaat in elk geval weer harder waaien dan ;)

Oper GFS06 laat nu windstoten van 120 km/u zien voor de wadden en mogelijk gemiddeld 10 BFT. Goed dan, nu geen 130 km/u.  ;)

GFS00 was nog wat extremer. Die had wel uitschieters tot 130 km/u. Zal nog wel veranderen, maar ik zie dit nu al zeker 4 dagen erin zitten, in ieder geval zowel bij EC als GFS.

zwoof

Citaat van: Extremissimorum op za 18 feb 2017 - 11:43
Kijkt er iemand hier ook naar de windpluim voor diezelfde donderdag en vrijdag?

GFS (en EC ook trouwens) komt met een storm, mogelijk zware storm (10 BFT) op de wadden voor de nacht van donderdag op vrijdag, windstoten mogelijk tot 130 km/u, staat al dagenlang in de kaarten en neemt niet af, alleen maar toe.

Jaha, dit is een wintertopic, maar wind hoort daar nu eenmaal ook bij. En volgens mij moeten we meer rekening gaan houden met wind dan met een idioot kleine kans op mogelijk een natte flats bevroren neerslag (met alle respect).

Die wind had ik wel gezien. Maar ik kijk alleen naar winterse opties. Die opties laten de laatste runs van zowel GFS als EC achterwege.  Vrijwel alles valt als regen en zoals het er nu voorstaat, lijkt me niet dat dit nog weer veranderd.  Een guur voorjaarsstormpje met regen  in't verschiet is niet echt mijn ding.  Verder  ook  nog steeds een hopeloze pluim voor winterliefhebbers,  met slechts enkele winterse signalen.  Het lentetopic staat al klaar had ik een tijdje terug al gelezen,  dus ik ga dan maar eens even in de zomerslaap zo zoetjes aan. Komende seizoen is ook niet best voor mijn profielfoto. Haha!  ;D

Voordat ik dus zal wegsmelten onder de dreigende voorjaarszon,  wil ik dan ook bij deze iedereen bedanken voor de gezellige periode hier in het wintertopic.  Een winter die beter was dan de 3 voorgaande winters bij elkaar opgeteld en die vooral voor het oosten van het land best mooi was te noemen!  :)

Voor alle zomerzonaanbidders veel plezier  en geluk in het lente en zomer topic alvast!   Voor nu blijf ik natuurlijk nog wel even hopecasten op een koude verrassing,  (het kan)  maar die kansen worden alsmaar minder, zo realistisch moeten we zijn.  Als er verder niks meer gebeurd op wintergebied  tot volgend jaar all!  ;)

Zwoof.


Armand

Opmerkelijk is dat het de afgelopen dagen op de Wadden steeds waterkoud is, terwijl het hier in het zuiden vaak richting of dik boven de dubbele cijfers zit. Zal wel komen door het relatief koude zeewater in die omgeving.

matroesjka-world

Citaat van: zwoof op za 18 feb 2017 - 13:29
Het lentetopic staat al klaar had ik een tijdje terug al gelezen,  dus ik ga dan maar eens even in de zomerslaap zo zoetjes aan. Komende seizoen is ook niet best voor mijn profielfoto. Haha!  ;D

Voordat ik dus zal wegsmelten onder de dreigende voorjaarszon,  wil ik dan ook bij deze iedereen bedanken voor de gezellige periode hier in het wintertopic.  Een winter die beter was dan de 3 voorgaande winters bij elkaar opgeteld en die vooral voor het oosten van het land best mooi was te noemen!  :)

Voor alle zomerzonaanbidders veel plezier  en geluk in het lente en zomer topic alvast!   Voor nu blijf ik natuurlijk nog wel even hopecasten op een koude verrassing,  (het kan)  maar die kansen worden alsmaar minder, zo realistisch moeten we zijn.  Als er verder niks meer gebeurd op wintergebied  tot volgend jaar all!  ;)

Zwoof.


Ik hoop je snel weer te zien, mocht er nog een winterse verrassing om de hoek komen in maart  :-*
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Armand

In de 12z run van GFS is de wind nog wat verder afgenomen. Wel zijn opeens de kansen op winterse neerslag terug. Op de vrijdag berekent GFS namelijk sneeuw, kijkend naar de temperaturen en de luchtdruksituaties dan lijkt het mij zeer aannemelijk dat dit typische 'Maartse buien' gaan zijn, dan wel eind februari om de verwarring compleet te maken ;)

Hier de kaartjes:





Nu eens kijken wat 'de rest' doet en of dit patroon toch vaker terug gaat komen in de nieuwe runs.

Marsel

Citaat van: zwoof op za 18 feb 2017 - 13:29
*knip*
Voor alle zomerzonaanbidders veel plezier  en geluk in het lente en zomer topic alvast!   Voor nu blijf ik natuurlijk nog wel even hopecasten op een koude verrassing,  (het kan)  maar die kansen worden alsmaar minder, zo realistisch moeten we zijn.  Als er verder niks meer gebeurd op wintergebied  tot volgend jaar all!  ;)

Zwoof.

Ik moet bekennen dat ik bewondering heb voor je volhardendheid en vooral het oneindige optimisme aangaande winterweer. Maanden achtereen, soms volledig uitzichtloos, en toch blijvend positief. Nu zijn er deze winter natuurlijk een paar snoepjes uitgedeeld aan de (noord)oostelijke regio's. Mooi om te zien dat men daar van kan genieten. De winterliefhebber in Nederland is inmiddels uitgegroeid tot de koning der kruimeldieven. Elke vlok sneeuw, elke tiende graad onder nul wordt gewaardeerd  :).

Deze winter blijft er voor mij als westerling echter eentje die snel in de vergetelheid zal raken, een zwakke broeder zonder écht constructief en grootschalig winterweer.  Maar dat heeft waarschijnlijk met locatie en invalshoek te maken. Hoewel ik ook best van de week stralingskou en de uitbundige zon heb kunnen genieten. Voor nu in ieder geval tot volgend jaar Zwoof ;)!

Armand

Dat korte stralingswintertje was best aangenaam te noemen. Veel zon en lekker frisse temperaturen. De komende tijd noch winter noch lente te noemen. Eerder herfstachtig met best een aardige plens regen in de verwachting. Zodra de eerste drogere en warmere momenten zich voordoen gaan we de tuin weer lente-klaar maken ;)

dennis089

ik wens ook iedereen hier een fijne zomerslaap en schuw jullie niet om af en toe hoi te zeggen in de zomertopics  ;)

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op zo 19 feb 2017 - 12:26
Ik moet bekennen dat ik bewondering heb voor je volhardendheid en vooral het oneindige optimisme aangaande winterweer. Maanden achtereen, soms volledig uitzichtloos, en toch blijvend positief. Nu zijn er deze winter natuurlijk een paar snoepjes uitgedeeld aan de (noord)oostelijke regio's. Mooi om te zien dat men daar van kan genieten. De winterliefhebber in Nederland is inmiddels uitgegroeid tot de koning der kruimeldieven. Elke vlok sneeuw, elke tiende graad onder nul wordt gewaardeerd  :).

Deze winter blijft er voor mij als westerling echter eentje die snel in de vergetelheid zal raken, een zwakke broeder zonder écht constructief en grootschalig winterweer.  Maar dat heeft waarschijnlijk met locatie en invalshoek te maken. Hoewel ik ook best van de week stralingskou en de uitbundige zon heb kunnen genieten. Voor nu in ieder geval tot volgend jaar Zwoof ;)!

Ook het noordwesten kan niet klagen. Wij hebben ook deelgenomen aan iets van winter, beetje ijs, beetje sneeuw. Meer dan 25 hellmanpunten, we zijn weer op de goede weg! Volgende winter weer nieuwe kansen. En wie weet wat maart nog brengt?

Op naar de herfst en daarna naar de zomer!

Armand

GFS 12z is er vrijwel zeker uit dat vrijdag een frisse dag gaat worden met (winterse) buien. Prikpunt Midden Nederland:


Op termijn ook weer kansen voor hogedrukopbouw, wat met het vorderen van de tijd nu ook voor aangenaam lenteweer gaan zorgen. Wie zal het zeggen? ;)

Arend

De trend in EC voor donderdag toch wel in de gaten houden. In eerste instantie leek EC af te bouwen, maar de laatste runs lijkt de kans op stevige windstoten weer toe te nemen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Extremissimorum

Citaat van: Arend op ma 20 feb 2017 - 19:17
De trend in EC voor donderdag toch wel in de gaten houden. In eerste instantie leek EC af te bouwen, maar de laatste runs lijkt de kans op stevige windstoten weer toe te nemen.

Flinke kans op windstoten boven de 100 km/u. Dat in combinatie met dat het spits wordt op een doordeweekse dag, kan het zomaar code oranje worden donderdag. Zware windstoten zijn ook in het binnen land mogelijk, misschien zelfs zeer zware.

Borislav

Citaat van: Arend op ma 20 feb 2017 - 19:17
De trend in EC voor donderdag toch wel in de gaten houden. In eerste instantie leek EC af te bouwen, maar de laatste runs lijkt de kans op stevige windstoten weer toe te nemen.

Heb je al een nieuwe grafiek beschikbaar?
Borislav Lekic

Extremissimorum

Citaat van: Borislav op di 21 feb 2017 - 07:56
Heb je al een nieuwe grafiek beschikbaar?

Nieuwste diagram is nog niet online, maar is HIER te vinden.


GFS 06 blijft met zware storm komen en windstoten tot ver boven 120 km/u in de Kop van NH en Wadden.  :o Neerslag valt nog mee, maar dit wordt evengoed serieus iets om rekening mee te houden als je op pad moet. Als dit er morgen nog instaat, is het code rood (windstoten boven 120 km/u) waardig. (Als, als!)

ron12

Duitsers zware tot zeer storm (kracht 10a11) mogelijk op donderdag, let wel Duitsland ligt hoger dan Nederland, daar waait het altijd harder :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Danny

De echte uitschieter van 120+ is in de 00z run van EC dan wel verdwenen (rood als kleur is altijd spannend in de verwachtingen) maar duidelijk is wel dat een veel groter deel van de EC leden voor windstoten van 100 tot 120 km/u. gaat in het midden van het land (De Bilt). Dan zou je aan de kust toch ook 120+ kunnen en mogen verwachten misschien......
 

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal