Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 4

Topic gezien door 82452 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 04 feb 2017 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: dondertje127 op di 14 feb 2017 - 14:21
Nog steeds witte gedeelten te zien, zonder dat het mensenwerk is geweest.

Alles bij elkaar is het t/m 13 februari kouder dan normaal verlopen in Deelen met 2.2 graden, tegen 3.7 normaal. Komende tijd zullen we er wel weer boven komen vrees ik.

Jep, hier ook. Bijna niet te geloven!  Sneeuw in de schaduw smelt nauwelijks bij + 9 en op 10 cm 10,4 graden,  zelfs enkele daken in de schaduw zijn nog wit.  Het zal volgens mij alles te maken hebben met de dauwpunt temperatuur die nog steeds onder nul is.  Een duidelijk antwoord hierop kan ik niet vinden helaas.



Hier nog een foto van zojuist achter mijn huis. Onder de zelfde hoek genomen als die van afgelopen zondag, er lag toen 1 cm.

Zondagmiddag 15:30 uur:


Actueel:




Lothiriel

Vandaag 15 graden aangetikt in Brussel  :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

ron12

Morgen zeer warm in het zuiden van Limburg 17 graden mogelijk 8) :o bron twitter L1
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zwoof

Citaat van: ron12 op di 14 feb 2017 - 19:30
Morgen zeer warm in het zuiden van Limburg 17 graden mogelijk 8) :o bron twitter L1

Dat zou dan een historisch (dag) record voor Maastricht kunnen betekenen.  Het dag record staat nu op 15 februari 1958 (16.5 graden) volgens weerstatistieken.n.l

Voor de warmste dag ooit in februari op dit station moeten we terug naar 18 februari 1920. Deze dag staat, (stond) te boek als de landelijk eerste / vroegste warme dag ooit. In Maastricht (Beek) kwam de temperatuur op 20,1 graden. (hier moet wel bij gezegd worden dat het KNMI vorig jaar deze gegevens naar beneden heeft bijgesteld,  nl. naar 19.3 graden)

Bron: meteolink

Armand

Citaat van: ron12 op di 14 feb 2017 - 19:30
Morgen zeer warm in het zuiden van Limburg 17 graden mogelijk 8) :o bron twitter L1

Komt door de werking van de Ardennen. Bij een zuidelijke wind krijg je ook in Zuid Limburg en soort föhneffect. Vandaag in Maastricht al bijna 14 graden geworden, morgen is de 17 dus best mogelijk in de stad. Dan kan zowaar de (winter)jas eventjes uit en de zonnebril op  8)

Helaas neemt daarna de bewolking weer toe, maar dat wordt mooi even genieten van de warmte morgen. Winter heb ik eigenlijk al opgegeven, dat wordt zeker in Z Limburg bijna onmogelijk nog helaas.

zwoof

Oper EC12 gaat op 240 een beetje richting het eerdere GFS scenario. Het glijbaantje ligt niet helemaal lekker voor lage 850 ph temps,  maar laat op de 24e toch ook (natte) sneeuw zien in het Noorden met 1 graad boven nul op 2 meter.



Hier de 15-daagse voor De Bilt:


dondertje127

Vandaag dankzij de nachtvorst nog steeds de laatste dag denk ik met resten sneeuw zonder dat het altijd mensenwerk is. Dag 27 van deze winter. Zo zacht voelde het dinsdag ook niet aan als ik eerlijk ben ondanks die hoge temperatuur.

Kortom, toch zelfs zowat een week nog sneeuw op de grond in februari.

Remy

Ik vond het gisteren maar koud.Vies windje met een graadje of drie vier noem ik nog geen lente.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

dennis089

Heerlijk genieten van de warme zon. Om 11:20 is t al heerlijk om buiten te zijn! Het wordt tijd voor een lentetopic  :D

Marsel

Citaat van: dennis089 op wo 15 feb 2017 - 11:22
Heerlijk genieten van de warme zon. Om 11:20 is t al heerlijk om buiten te zijn! Het wordt tijd voor een lentetopic  :D

Geweldig buiten inderdaad. Dauwpunten lopen nu ook op vanuit het zuiden, dat maakt het allemaal wat milder voor het gevoel. Net een stuk hardgelopen (of is het gehardloopt? ;D) met het lauwe februari zonnetje, de matige zuidelijke wind en wat velden Ac aan de zuidwestelijke horizon waande ik me even halverwege maart. Heerlijk! Een ware verademing.

Trouwens dat lentetopic komt binnenkort, conform voorgaande jaren. Heb al het eea klaarstaan  :).

Armand

In Maastricht  (de stad) zijn we al over de 15 graden. Ik gebruik vaker het woord Maastricht  (stad), hiermee bedoel ik een weerstation dat echt in de stad Maastricht staat. Het echter bekende weerstation Maastricht van het KNMI staat niet in de stad, maar bij het vliegveld in omgeving Beek. Andere locatie dus, Beek ligt ook wat hoger dan Maastricht, dus de gegevens van beide stations kunnen ook iets afwijken. Beetje misleidende naam van het KNMI.

Ik ga dadelijk ook even een rondje hardlopen Marsel, voor het eerst lekker in de korte sportkleren  8)

Remy

Citaat van: Armand op wo 15 feb 2017 - 13:01
In Maastricht  (de stad) zijn we al over de 15 graden. Ik gebruik vaker het woord Maastricht  (stad), hiermee bedoel ik een weerstation dat echt in de stad Maastricht staat. Het echter bekende weerstation Maastricht van het KNMI staat niet in de stad, maar bij het vliegveld in omgeving Beek. Andere locatie dus, Beek ligt ook wat hoger dan Maastricht, dus de gegevens van beide stations kunnen ook iets afwijken. Beetje misleidende naam van het KNMI.

Ik ga dadelijk ook even een rondje hardlopen Marsel, voor het eerst lekker in de korte sportkleren  8)
Temperatuur hier loopt vandaag ook al hard op.Hikt al tegen de tien graden aan.Minder wind ook dan gisteren.Dat helpt.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

dennis089

Ik ga zodadelijk ook na gister en eergister te hebben hardgelopen vandaag misschien een langer rondje maken. En twijfel over wel of niet in de tanktop. Ik ren veel fijner als ik niet dichtgetimmerd ben xd

vlerk

Citaat van: dondertje127 op wo 15 feb 2017 - 03:10
Vandaag dankzij de nachtvorst nog steeds de laatste dag denk ik met resten sneeuw zonder dat het altijd mensenwerk is. Dag 27 van deze winter. Zo zacht voelde het dinsdag ook niet aan als ik eerlijk ben ondanks die hoge temperatuur.

Kortom, toch zelfs zowat een week nog sneeuw op de grond in februari.

Ben blij dat de sneeuw weg is, iedere dag dezelfde berichten van je. ;)

zwoof

Het dag record van 1958 dat stond in Maastricht (16.5 graden) is verbroken.  Ook op andere stations zullen records sneuvelen. Zo stond het historisch maximum in Ell op deze datum op 13,5 graden (2014).  Ook Eindhoven en Volkel kunnen een dag record verbreken. Op 15 februari 1998 werd het daar 16.9 graden en 15.4 graden.



Om het nog even ontopic te houden. Hier nog de minimum 10 cm temperaturen van vandaag.  ;)


dennis089

en dat was hem alweer! de wolken hebben gewonnen van de zon!  ::) :( wel was ik nog precies op tijd met mn rondje rennen, 35 minuten lekker in de zon rondgerend, ofja... eigenlijk dungerend hopelijk... rond probeer ik juist weg te krijgen  :D ::) :P

zwoof

Citaat van: vlerk op wo 15 feb 2017 - 14:05
Ben blij dat de sneeuw weg is, iedere dag dezelfde berichten van je. ;)

Laat die jongen toch joh. Ik hoop het nog vaak te lezen.  En wie weet komt er tzt nog weer wat. Haha! 

Na vandaag is er in de vooruitzichten  in elk geval geen enkele  lenteachtige dag meer te bekennen in het zuiden,  laat staan in de rest van Nederland.  De voorlopige vooruitzichten zijn ;  Vrij zacht voor de tijd van het jaar, overwegend bewolkt en van tijd tot tijd regen met maxima oplopend naar 10 graden in het zuiden vanaf het weekend.  Het verdere verloop van de eindfase van de winter (lenteachtig of nog een beetje winters weer)  is erg onzeker. 

Zoals het er nu voorstaat tot einde maand  gewoon een erg saaie fase met als hoogtepuntje vandaag,  omdat er misschien een dag record kon sneuvelen.  Ik woon dan wel niet in zuiden, maar dat vind ik dan wel weer leuk.   :)

Overigens: Hier liggen trouwens nog wel steeds sneeuwresten.  ;D

Armand

17.7 graden was de maximumtemperatuur in Maastricht. Heerlijk genoten tijdens het hardlopen en ook veel mede-mensen buiten zien genieten op allerlei manieren. Dat vind ik nou mooi, als de mensen lekker naar buiten komen. Lente is hiervoor uitstekend, maar ook in de winter kan het gebeuren als er een pak sneeuw of een laag ijs ligt. Helaas komt dit zelden voor en zitten we meestal met zacht en redelijk somber weer in de winter, waardoor de meeste mensen toch niet gauw naar buiten gaan.

Remy

Citaat van: dennis089 op wo 15 feb 2017 - 15:29
en dat was hem alweer! de wolken hebben gewonnen van de zon!  ::) :( wel was ik nog precies op tijd met mn rondje rennen, 35 minuten lekker in de zon rondgerend, ofja... eigenlijk dungerend hopelijk... rond probeer ik juist weg te krijgen  :D ::) :P
Mooi is dat.Eindelijk hier eens warm en zonnig terwijl jullie daar onder kille bewolking zitten.dikke zes graden hier in de schaduw,heerlijk buitenwerk weer met zo weinig wind dat ik een paar uur zelfs in alleen mijn t-shirt kon lopen.100% verschil met gisteren.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

matroesjka-world

Citaat van: zwoof op wo 15 feb 2017 - 15:53
Laat die jongen toch joh. Ik hoop het nog vaak te lezen.  En wie weet komt er tzt nog weer wat. Haha! 

Jongen? nooit geweten.. ik heb al die tijd gedacht dat het een meid met adhd was  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Powered by EzPortal