Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 4

Topic gezien door 81606 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 04 feb 2017 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

Als ik de pluim bekijk (ik bekijk zuidoost omdat ik er woon) ben ik verre van overtuigd. Koud wordt het, maar steenkoud?

zwoof

Citaat van: gilleeesss op za 04 feb 2017 - 16:49
Met een week lang 5+ graden zal het moeilijk worden hoor jongens, keep dreaming

De mooie vorstperiode van februari 2012 was 'slechts' 12 dagen in die maand.  De rest van de maand was dik boven nul met een maximum gemiddelde van 10.1 graden op de 23e.   Zie: https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2012/februari  ;)

Jelle

Citaat van: Danny op za 04 feb 2017 - 15:20
Altijd lastig wat nou echt winter is. Daar is geen omschrijving van met temperatuur etc. dus het is vrij persoonlijk. Maar ik denk dat we in Nederland wel reëel moeten blijven. We wonen niet in Scandinavië, Siberië of waar dan ook. Als we hier een week of twee weken vorst hebben in de nachten en een aantal ijs dagen of soms een laagje sneeuw van enkele centimeters is dat voor Nederland gewoon winter. Meer dan dat wordt het, op zeer uitzonderlijke jaren na, nooit in dit land.
En gezien de Hellmann punten halen we op heel veel plaatsen dit jaar gewoon een normale Nederlandse winter. Dat is het enige meetpunt voor de term winter in mijn ogen omdat de rest op gevoel gebaseerd is.


Mee eens hoor. Een flitswinter is twee of drie dagen winter. Eem week of anderhalve week gewoon een dikke week winter.

Caps

We wonen in Nederland, dus moet je het landelijk bekijken, als het in het noord-westen +1 is, en het zuid-oosten -6 is en in het zuid-oosten sneeuw ligt en vriest overdag, en het noord-westen niet, kan je niet over een landelijke winter spreken, jamemr dat er soms téveel over regionaal gesproken word, 2012 was wel landelijk winter, 2017 kan je dat niet echt stellen.

zwoof

GEM 12Z is ook weer mooi. Winter van begin tot aan het eind.  :)

TMCThomas

GEM ook weer mooie sneeuwkansen voor aankomende dinsdag/woensdag (dan vooral midden en noord Nederland) Belgie lijkt een beetje buiten de boot te vallen wat GEM betreft. Maar het is nog even weg alles kan nog veranderen:


GEM blijft ook met kleine sneeuwkansjes komen verder in de week:


Voor mij als sneeuwliefhebber blijft GEM toch het best. we beginnen met aardig wat sneeuw op dinsdag/woensdag. en hebben dan af en toe nog beetje sneeuw gespreid over de week.

gilleeesss

nja, het betert er niet echt op voor Belgie :/

en ik kan de pluim niet posten, maar voor Brussel in Belgie is hij echt slecht, geen winterpluim. Voor NL dan weer wel ;)

Bacci

Ik heb 4 dagen niet het weer gechecked, dus ben best tevreden nu  ;D :o

Armand

Voor Noordoost en noord kan het best winter worden. Voor zuidoost, zuid, zuidwest en België kan het vies tegenvallen. Overige regio's zitten er een beetje tussenin.

sneeuw040

Citaat van: Caps op za 04 feb 2017 - 17:44
We wonen in Nederland, dus moet je het landelijk bekijken, als het in het noord-westen +1 is, en het zuid-oosten -6 is en in het zuid-oosten sneeuw ligt en vriest overdag, en het noord-westen niet, kan je niet over een landelijke winter spreken, jamemr dat er soms téveel over regionaal gesproken word, 2012 was wel landelijk winter, 2017 kan je dat niet echt stellen.
Hoezo landelijk? Dan kun je er beter niet over praten want in de 3 westelijke provincie's van nederland heb je zelden echt lang koud weer.

gilleeesss


Johannes96

Groningen lijkt het koudste te gaan worden.. Overigens ook Drenthe, Friesland en grote delen van Overijssel. Denk dat daar de lijn ongeveer gaat liggen van echt winterweer naar er tussenin en dan grofweg Ijmuiden-Arnhem ten Zuiden daar van in de +, overdag dan. S'nachts overal vorst lijkt me met deze setting, misschien Zeeland en West-België niet eens. Gehoord van meteoroloog vliegbasis.

Alles kan natuurlijk nog te veranderen maar het lijkt een klassieker te worden met in het Noordoosten winter, Zuidwesten milder.

Marcellang

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

gilleeesss

Citaat van: Marcellang op za 04 feb 2017 - 20:06
Mooi, dat hoor ik graag  ;)

Scandihoog lijkt langer stand te houden, laat de kou (geen extreme) ook verder west europa indringen. Op 240h zelf een nieuwe 'koude' bel rond de benelux. Dauwpunten bljiven ook leuk voor vooral NL dan (goed voor de schaatsers daar :D)

Denk wel dat het qua sneeuw iets minder word daar in NL omdat neerslag niet zo hoog meer trekt (correct me if i'm wrong). Maargoed, ze moeten niet alles krijgen daar (a)

Mrkos

Met onweer gebeurd het vaak juist andersom, heeft Belgie en Zuid Nederland de beste papieren en is het tegen de tijd dat het in Noord Nederland is aangekomen, vaak al uitgestorven... ;)

gilleeesss

Citaat van: Mrkos op za 04 feb 2017 - 20:24
Met onweer gebeurd het vaak juist andersom, heeft Belgie en Zuid Nederland de beste papieren en is het tegen de tijd dat het in Noord Nederland is aangekomen, vaak al uitgestorven... ;)

Ja klopt, maar ik ben meer een winterliefhebber dan een onweerliefhebber :D maarja goed, we zullen zien hoe het precies gaat, denk dat vrijwel alleen noord en oost NL al 100% zeker is van koude dagen (ijsdagen). De rest is nog zo twijfelachtig

marco-groningen

Kom maar op met de kou. Ik wil wel weer eens de Noorder rondritten zien.

Død Snø

Citaat van: Mrkos op za 04 feb 2017 - 20:24
Met onweer gebeurd het vaak juist andersom, heeft Belgie en Zuid Nederland de beste papieren en is het tegen de tijd dat het in Noord Nederland is aangekomen, vaak al uitgestorven... ;)

En wij in het midden krijgen een beetje van alles ;)

zwoof

Oper EC weer ietsjes warmer (lijkt). (hoge) Noorden zit gewoon nog goed met vorst overdag. Even afwachten wat het gemiddelde is zo.

Hier nog een sneeuwkaartje. Wat er woensdag moet liggen volgens arpege:


10-daagse EC De Bilt:


Rockybag

Citaat van: zwoof op za 04 feb 2017 - 21:26
Oper EC weer ietsjes warmer (lijkt). (hoge) Noorden zit gewoon nog goed met vorst overdag. Even afwachten wat het gemiddelde is zo.

Hier nog een sneeuwkaartje. Wat er woensdag moet liggen volgens arpege:
Ik kan mij herinneren dat in 2012 precies hetzelfde strookje zo over noordoost Nederland ging. Uiteindelijk viel er toen meer sneeuw dan verwacht. Het zal toch niet....  :o

Powered by EzPortal