Mogelijke hittegolf volgende week

Topic gezien door 6176 bezoekers
Gestart door Arend, vr 09 sep 2016 - 12:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik vind het fantastisch dat er volgende week mogelijk een (regionale) hittegolf komt.

Ja, geweldig!
Nee, vreselijk.
Maakt mij niet uit.

Arend

Misschien een poll die niet geheel representatief is voor een weerforum (liefhebbers van extremen), maar toch maar de vraag opwerpen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

AFTH14

Ik weet nou niet of ik het fijn, zorgelijk of allebei moet vinden.....vooralsnog geweldig zonder uitroepteken.

JerryL

Eigenlijk te laat. Sorry, maar van mij hoeft dit niet tenzij ook eindelijk het weekeind eens in de prijzen valt. Vooralsnog vrijwel elke ZONdag ZONLOOS. Zondag noem ik al gedurende zes weken WOLKDAG

Marsel

Met nadruk op het woordje 'mogelijk' moet dit topic gelezen worden.
Kansen zijn namelijk niet groot, zijn ze ook nooit geweest, in ieder geval voor een landelijke hittegolf. Kans is iets groter vwb een lokale, maar ook daar is de buit nog niet binnen gezien de tijd van het jaar en de toch significante verschillen tussen GFS00 (afkoeling vanaf woensdag) en EC12 van gisteren + EC00 van afgelopen nacht (pas afkoelend op vrijdag). Ik krijg zelf het idee dat woensdag de laatste echt hete dag zou kunnen zijn en dat we daarna vrij rap richting de 20C terugzakken. Ongeacht het feit dat EC statistisch gezien vele malen beter scoort op de middellange termijn dan GFS. De uiteindelijke uitkomst buiten beschouwing gelaten heb ik 'ja geweldig' gestemd omdat ik een zomer-/warmteliefhebber in hart en nieren ben.

Arend

Interessant om te zien hoe EC en GFS volgende week uit elkaar lopen, dat maakt het dan weer wel leuk. Welk model het gaat beste scoren?  :) Hieronder een stukje van Weerplaza over volgende week:

Nog een hittegolf?

Dat de komende week zeer warm gaat worden zit al een tijdje in de weermodellen. De laatste uitkomst van het Europees model zet de deur open voor een heuse hittegolf en dat is zeer bijzonder.

Mogelijk hittegolf in het midden en zuiden
Het Europese weermodel komt in zijn laatste run met hoge temperaturen. Zo hoog dat de kans op een hittegolf aanzienlijk is (Hittegolf: 5 dagen op rij van 25 graden waarvan 3 dagen ook 30 graden). Maandag wordt het in het midden en zuiden 29 of lokaal 30 graden. Dinsdag, woensdag en donderdag worden zeer waarschijnlijk tropisch warm en nu laat het Europees weermodel voor vrijdag ook nog temperaturen van 30 graden zien.

Ook De Bilt valt in het hittegolf-gevoelige gebied komende week en dat zou uniek zijn. Nog nooit werd er in de De Bilt in september een hittegolf geregistreerd. In het zuiden van het land wel, daar zijn regionale hittegolven geweest maar zo laat in de maand is zeer bijzonder.

Derde hittegolf in een jaar
Mocht het in Maastricht komende week tot een hittegolf komen dan is dat de derde van het jaar en ook dat komt niet vaak voor. Het geeft nog maar eens aan hoe uitzonderlijk warm het is dit jaar.

Nog niet in steen gebeiteld
Toch moeten we nog wel even een slag om de arm houden. Het Amerikaanse model is bijvoorbeeld helemaal niet zo scheutig met warmte later deze week en ook in de pluim van het Europese model zijn later in de week nog best wel wat oplossingen die minder warm zijn. Het blijft dus even afwachten.

Feit is dat we een paar warme en zeer zonnige dagen voor de boeg hebben die vooral de echte zonaanbidders zal aanspreken. Voor veel mensen zijn deze temperaturen teveel van het goede. Komen de temperaturen van het Europees model uit dan is de kans groot dat het hitteplan ook weer uit de kast komt.

10 september 2016 - 10:20 uur

Bron: http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/nog-een-hittegolf?/2659
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Limburg verwacht vier tropische dagen volgende week http://www.1limburg.nl/weer  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Meeste modellen lijken voor afkoeling te gaan op donderdag. EC oper blijft dwarsliggen? EC-pluim zal straks (misschien) wel meer duidelijkheid geven.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

matroesjka-world

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Eveline

Heerlijk nog even deze warmte, zo gemist deze zogenaamde zomer!

Arend

Ik krijg nu toch steeds meer het gevoel dat de zomer deze week tot en met donderdag vol op het orgel gaat en dat de afkoeling (zoals eerder getoond door meerdere modellen) pas op vrijdag plaatsvind. ECMWF was en is wat dat betreft (als enige model) consequent. De EC12 pluim van vanavond spreekt voor zich.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

maestro1971

Goddank heb ik een airco op m'n werkplek; die staat dus mooi de hele week op een graad of 21. Heb echt niks met die hitte; warmer dan 25 graden hoeft van mij echt niet, liever nog een paar graden koeler. Hopelijk koelt het 's avonds dan wel snel af de komende dagen.

Jasneker

Genieten en niet zeuren...
We hebben nog 7 maanden koud, nat weer voor de boeg met de herfst en winter, dus deze mooie dagen vind ik een genot.
Voordeel is dat de nachten langer worden, en meer afkoeling plaats vind, dus heb ik de ramen en deuren lekker open later.

Stevige kamer ventilator en ik zit geramd ;)
Veel plezier allemaal ;)

Arend

Ook in de EC00 run van vanmorgen is de donderdag weer opgewarmd t.o.v. de EC12 run van gisteren. Het kan niet op.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

De laatste stuiptrekkingen van de zomer. Nog even door de zure appel heen bijten. Hopelijk gaan we weer eens een koude winter beleven.  8)

Ik las trouwens dat het KNMI met de historische cijfers heeft bijgesteld. Er zouden ten minste 16 hittegolven uit de boeken zijn verdwenen en ook de warmste zomer ooit, nl. die van 1947,  is opeens van de eerste plaats verdwenen en komt nu op plaats 6 te staan.   Volgens klimaatsceptici zouden er nu veel makkelijker warmterecords te halen zijn om de klimaatverandering aan de mens toe te schrijven. Zo ook komende dagen; Op 12 en 13 september 1912 is het 30,9 en 31.2 graden geweest volgens de archieven. Nu zijn deze oude records opeens bijgesteld naar 29.3 en 29.6 door het KNMI. Ik vind deze gang van zaken in het kader van de belangen van global warming op z'n minst opmerkelijk te noemen.  ;)

Tam

Die records zijn wel grappig ja aangezien ze niet zo heel veel betekenen omdat e.e.a. altijd bijgesteld kan worden en de historische gegevens over een langere periode niet beschikbaar zijn.

1 record hebben we in ieder geval te pakken:

Het is op 12 September 2016 nog nooit zo koud geweest als vandaag.

Hector Pascal

Citaat van: Tam op ma 12 sep 2016 - 13:08

Het is op 12 September 2016 nog nooit zo koud geweest als vandaag.
Dan is 12 september in het verleden altijd wel erg warm geweest...
Nul bestaat niet.

Tam

Citaat van: Hector Pascal op ma 12 sep 2016 - 13:55
Dan is 12 september in het verleden altijd wel erg warm geweest...

Er is vandaag nog helemaal geen 12 september 2016 in het verleden.

JerryL

Citaat van: Arend op ma 12 sep 2016 - 12:56
Ook in de EC00 run van vanmorgen is de donderdag weer opgewarmd t.o.v. de EC12 run van gisteren. Het kan niet op.  ;)

Hier begin ik mij nu toch serieus berooid te voelen..... kom op he.... wat krijgen we nou weer...... dan is het dus vanaf maandag tot en met donderdag met de airco aan zitten op het werk...... zodra deze droplul zaterdag even mag uitrusten is het HERFST!!! Ben ik de enige die dit begint op te vallen? Het is precies 3 zaterdagen en 1 zondag zomers geweest de afgelopen 9 weken. Terwijl de doordeweekse dagen dit in veel grotere getale zijn geweest.

zwoof

Citaat van: JerryL op ma 12 sep 2016 - 14:56
Hier begin ik mij nu toch serieus berooid te voelen..... kom op he.... wat krijgen we nou weer...... dan is het dus vanaf maandag tot en met donderdag met de airco aan zitten op het werk...... zodra deze droplul zaterdag even mag uitrusten is het HERFST!!! Ben ik de enige die dit begint op te vallen? Het is precies 3 zaterdagen en 1 zondag zomers geweest de afgelopen 9 weken. Terwijl de doordeweekse dagen dit in veel grotere getale zijn geweest.

1 grote smeerlapperij van moeder natuur, ze doet het erom!  ;D

Arend

12z runs van Harmonie en Hirlam. Harmonie lijkt te flippen voor morgen, de temperaturen van Hirlam zijn stevig zat. Maxima zijn rond 16.00 uur lokale tijd.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal