Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247132 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

Weerman Reinier zegt dat het niet zo'n vaart zal lopen met de SSW. Het duurt even voordat de warmte doordringt in de onderste lagen en dus de kou er rondom heen gaat stromen.

Ik verwacht zelf wel dat een aantal leden van de pluim vanavond voor kou zullen kiezen.

Joep


Bacci

Oeh komen een paar sneeuwbuitjes aan in het noorden, misschien weer een witte verassing daar? mits de buien het wel halen natuurlijk.

Extremissimorum

Citaat van: Joep op wo 20 jan 2016 - 20:43
Plaatje van Ron komt bij EC aardig in de buurt toch? Nog wat westelijker die Hoge druk en we hebben weer winter.

Mhm, 'k vind ec (oper) nog niet overtuigend. Een Ruslandhoog is toch anders dan een Scandihoog. Wat zuidelijker er je hebt een Eurohoog en dat willen we al helemaal niet.

Maar: liever onzekerheid over wel/geen winterweer dan zeker geen winterweer! Is wel genieten om deze dynamiek te zien in de kaarten. Dat is toch beter dan we de afgelopen twee jaar hebben gehad!

Reutel

Citaat van: SniperEye op wo 20 jan 2016 - 20:58
Weerman Reinier zegt dat het niet zo'n vaart zal lopen met de SSW. Het duurt even voordat de warmte doordringt in de onderste lagen en dus de kou er rondom heen gaat stromen.

Ik verwacht zelf wel dat een aantal leden van de pluim vanavond voor kou zullen kiezen.

Weerman Reinier is aan het veranderen in een klimaatgekkie, ik kan hem bijna niet meer serieus nemen...

Extremissimorum

Citaat van: Reutel op wo 20 jan 2016 - 21:41
Weerman Reinier is aan het veranderen in een klimaatgekkie, ik kan hem bijna niet meer serieus nemen...

Klimaat is relatief. Natuurlijk wordt het warmer, om weer kouder te worden.

Vorig jaar las ik iets over een mini-ijstijd voor de komende 10 jaar. Bestaat dat nog steeds?

Ijsbloem

 ;) Snipereye, de gevolgen van een SSW worden meestal zo'n twee weken later bewaarheid.
Helaas lijkt hij nu later te komen , pas begin februari maar als de ontstane hogedrukblokkkades
goed gaan liggen zit een winterse fase tweede helft van februari er nog steeds in.
Buiten die te koude fase zouden de periodes met zacht tot zeer zacht weer daarvoor moeten
leiden naar een maand die zo'n 2 tot 2.5 C te zacht gaat verlopen volgens CFS e3
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

lambik

Citaat van: Extremissimorum op wo 20 jan 2016 - 21:44
Klimaat is relatief. Natuurlijk wordt het warmer, om weer kouder te worden.

Vorig jaar las ik iets over een mini-ijstijd voor de komende 10 jaar. Bestaat dat nog steeds?

ja daar heb ik ook e.e.a. over gehoord, de zonneactiviteit zou erg laag worden....ben benieuwd.

Maxim

ik heb een vraag, het is 0.3 graden, dauwpunt is -0.5 en de nattebol is 0.0 graden en er valt doodgewone regen... hoe kan dit?

pietjelol

Citaat van: Maxim op wo 20 jan 2016 - 22:03
ik heb een vraag, het is 0.3 graden, dauwpunt is -0.5 en de nattebol is 0.0 graden en er valt doodgewone regen... hoe kan dit?
Dan is de bovenlucht te warm. of in ieder geval warmer dan -5

Bacci

Het blijft me toch fascineren dat noordoostelijke puntje van het land  ??? ;D :o

zwoof

Citaat van: Extremissimorum op wo 20 jan 2016 - 21:44
Klimaat is relatief. Natuurlijk wordt het warmer, om weer kouder te worden.

Vorig jaar las ik iets over een mini-ijstijd voor de komende 10 jaar. Bestaat dat nog steeds?

Vanaf 2030 zou dat plaats moeten vinden door een zwakke zonneactiviteit en koudere golfstroom.

http://www.metronieuws.nl/extra/2015/07/in-2030-begint-kleine-ijstijd

Op onderstaande link een interessante lezing van Prof.dr. Salomon Kroonenberg.




lander20

Citaat van: pietjelol op wo 20 jan 2016 - 22:05
Dan is de bovenlucht te warm. of in ieder geval warmer dan -5

best raar want volgens gfs is die -8° wat genoeg moet zijn

Jan van Ooijen

Citaat van: Ijsbloem op wo 20 jan 2016 - 21:57
;) Snipereye, de gevolgen van een SSW worden meestal zo'n twee weken later bewaarheid.


Volgens mij 4 weken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

joboy52


WinschoterWeer

Citaat van: Bacci op wo 20 jan 2016 - 22:21
Het blijft me toch fascineren dat noordoostelijke puntje van het land  ??? ;D :o

Ik begrijp dat volkomen ! Zeker als bewoner en ervaringsdeskundige van dat gebied !
Puur genieten als winterliefhebber. Zelfs nu nog is het best lekker toeven in de vorst -8,5 !!  :D

Bacci

We gaan weer voor strenge vorst in het noordoosten van het noordoosten.

Arend

Citaat van: Extremissimorum op wo 20 jan 2016 - 21:44
Klimaat is relatief. Natuurlijk wordt het warmer, om weer kouder te worden.

Klimaat is statistiek van het weer. Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken.

Citaat van: zwoof op wo 20 jan 2016 - 22:25
Op onderstaande link een interessante lezing van Prof.dr. Salomon Kroonenberg.

Hij heeft ook een erg goed boek geschreven: "De menselijke maat". Echt een aanrader om meer inzicht te krijgen hoe "de mens" maar moeilijk om kan gaan met tijdschalen die uitstijgen boven zijn eigen korte bestaan, hij doet dit o.a. met concrete voorbeelden uit het verleden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Bacci

Citaat van: WinschoterWeer op wo 20 jan 2016 - 23:03
Ik begrijp dat volkomen ! Zeker als bewoner en ervaringsdeskundige van dat gebied !
Puur genieten als winterliefhebber. Zelfs nu nog is het best lekker toeven in de vorst -8,5 !!  :D

Wat ik dus nooit begrijp, waarom ligt de grens steeds daar?! en waarom breidt die kou niet uit naar het westen? wat houdt de kou tegen? je gaat van -4 naar -10 over een gebied van 20 km.

gilleeesss

Ik ga maar lekker verhuizen naar het NO van nederland ipv westen van belgie... Buiten gladde wegen tot 13u vandaag hebben we amper iets gehad :D de voorbije 3 jaar

Powered by EzPortal