Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247226 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

winter

Citaat van: Amateur op wo 20 jan 2016 - 11:53
maar hoe betrouwbaar is dat allemaal het kan ook zo weer veranderen

Niet het weer is nooit betrouwbaar en al helemaal niet in Nederland. Hoor ook overal de term SSW opdoemen, maar wie weet heeft dat er gedeeltelijk mee te maken met de koude kaarten van GEM. Want de invloeden van een SSW zijn nog niet enorm bekend net als veel andere weer fenomenen. Ik laat me verrassen.

Jelle

Ik ben ook erg benieuwd. Feit is wel dat het GFS hetzelfde ziet als het GEM vanaf ongeveer woensdag (27e). Best interessant dus en gewoon op MLT.

GFS run is overigens wel bijna de mooiste die ik deze winter heb gezien. Vanaf de 28e tot het einde v/d run (5 februari) onafgebroken vorst. Het is ook nog eens dezelfde datum als 2012. Niet te optimistisch worden maar als het toeval bestaat dan...

Rayonhoofd

Zou heel mooi zijn, maar laten we onszelf niet rijk rekenen. Is slechts een lid van het ensemble. Vorige run(s) lieten niets van dit alles zien (EC en GFS). (Aantal leden voor koude(re) opties nemen echter wel weer iets toe.)
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "


Jan van Ooijen

GFS komt nu weer met totaal winter einde van de maand

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TaL

Zal je zien dat GFS nu even die kaarten erin houdt, ec niet meegaat. Binnen 3 dagen gaat ec mee, en gaat GFS terug de warme variant tonen. Mark my words ;)  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jelle

Citaat van: TaL op wo 20 jan 2016 - 12:29
Zal je zien dat GFS nu even die kaarten erin houdt, ec niet meegaat. Binnen 3 dagen gaat ec mee, en gaat GFS terug de warme variant tonen. Mark my words ;)  ;D
Dat zou niemand meer verbazen na dit 2x gezien te hebben in de afgelopen maand. Desondanks dat hier in Zwolle toch een halve week winter gehad (eerste keer) en nu gewoon een volle week winter (tweede keer).

2x ijsdagen, 2x matige vorst, en een keer of 10 lichte vorst. Niet heel ernstig allemaal maar best aardig. Nu maar eens een klapper maken in februari. Gewoon twee of drie weken echt winter, overal in Nederland. Dit plus schaatsen. En als het dan eind februari is mag het iets warmer worden om in maart naar de lente te gaan :-)

hesselsjoerd


Bacci


DSDLimburg

Citaat van: Rayonhoofd op wo 20 jan 2016 - 11:48
Volgens mij is dit een vrij normale dagelijkse gang voor een Nederlandse winter. Overdag rond een graad of 5 en 's nachts rond het vriespunt.
(Zijn we de laatste jaren echter niet meer gewend  ;) )
Dat wou ik er ook een beetje mee zeggen  ;).
seizoen 2018/2019

Mrkos

Citaat van: TaL op wo 20 jan 2016 - 12:29
Zal je zien dat GFS nu even die kaarten erin houdt, ec niet meegaat. Binnen 3 dagen gaat ec mee, en gaat GFS terug de warme variant tonen. Mark my words ;)  ;D
Nou echt hé, zijn we inmiddels wel gewend, dus zal er niet op van kijken
Citaat van: hesselsjoerd op wo 20 jan 2016 - 13:11
Gfs oper zit wel helemaal onderin :-\
Mwah, zijn nog een paar koudere einde van de maand ( althans in de NO pluim )

lander20

veel beter word het niet wat gfs nu laat zien maar zit flink onderin al zal het nog wel goed komen de komende maanden :)

Bacci

Hier nu een lichte natte sneeuwbui met de zon erdoorheen, echt prachtig om te zien.

Edwin

Citaat van: Jelle op wo 20 jan 2016 - 12:43
Dat zou niemand meer verbazen na dit 2x gezien te hebben in de afgelopen maand. Desondanks dat hier in Zwolle toch een halve week winter gehad (eerste keer) en nu gewoon een volle week winter (tweede keer).

2x ijsdagen, 2x matige vorst, en een keer of 10 lichte vorst. Niet heel ernstig allemaal maar best aardig. Nu maar eens een klapper maken in februari. Gewoon twee of drie weken echt winter, overal in Nederland. Dit plus schaatsen. En als het dan eind februari is mag het iets warmer worden om in maart naar de lente te gaan :-)

Dus eigenlijk heb je in totaal zo´n 3 dagen winter gehad. Al best wat voor Nederlandse begrippen. 3 weken achter elkaar? Dat gaat nooit meer gebeuren. Althans, dat denk ik. Overigens hebben meerdere mensen het over die SSW wat potentie kan hebben op winterweer. Het is inderdaad de potentie, want de kaarten zijn nog niet heel erg overtuigend en het komt wel vaker voor, las ik.
Never Stop Exploring

Joep

Pluim GFS biedt potentie
Jammer dat de meeste leden de warme kant opzoeken

zwoof

Wat een dagje dooi al niet doet. Het sneeuwpopje zit er steeds zieliger uit. Heb er best medelijden mee. ;D


Mrkos

Citaat van: zwoof op wo 20 jan 2016 - 16:09
Wat een dagje dooi al niet doet. Het sneeuwpopje zit er steeds zieliger uit. Heb er best medelijden mee. ;D

hahaha och inderdaad zielig ;)

Lothiriel

Hier is de temperatuur nog steeds heel lichtjes negatief (-0.2). Nog steeds geen dooi dus. Daarnet ook terug 5 minuten durend sneeuwbuitje gehad.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Svanos

Citaat van: Edwin op wo 20 jan 2016 - 15:04
Dus eigenlijk heb je in totaal zo´n 3 dagen winter gehad. Al best wat voor Nederlandse begrippen. 3 weken achter elkaar? Dat gaat nooit meer gebeuren. Althans, dat denk ik. Overigens hebben meerdere mensen het over die SSW wat potentie kan hebben op winterweer. Het is inderdaad de potentie, want de kaarten zijn nog niet heel erg overtuigend en het komt wel vaker voor, las ik.

Laatste SSW was in 2013?!? Dacht ik ergens gelezen te hebben...
Ben benieuwd wat EC straks gaat doen :)
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

Powered by EzPortal