Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247201 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Joep


lander20

SSW in de maak?



zie dit wel vaker voorbijkomen de laatste dagen! dit kan ergens half/eind februari winterweer geven

hadden we in 2012 ook geen (extreem) koude periode na een ssw?

GeneralDuke

Citaat van: Erwin82 op di 19 jan 2016 - 14:38
En ondertussen vecht de Bilt weer voor de ijsdag..
Schommelt al weer tijdje ronde de -0.3 / -0.2

Helaas weer niet gelukt :(

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

SniperEye

 Volgens mij ontstaan SSW's juist eerder in het seizoen en zijn ze laat niet echt van betekenis. Staat zeer waarschijnlijk wel ergens een uitleg over op dit forum.

Lothiriel

Nog geen verbeteringen op LT :(.

Dan ga ik maar vandaag nog eens lekker geniet van de kou en het nog steeds aanwezige sneeuwdekje :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

matroesjka-world

Dacht ik gisteravond nog dat Buienradar mij de gek aanstak met die 24 uur vooruit verwachting en wat blijkt?




Heerlijke sneeuwbuien gehad  ;D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Hector Pascal

Citaat van: TimK21 op di 19 jan 2016 - 14:03
En precies zoals ik verwachtte, slaat Hirlam weer compleet de plank mis met de sneeuwverwachting. Dit armetierige verbrokkelde bandje neerslag haalt het amper voorbij de noordelijke provincies. Hirlam liet het zelfs tot in België doortrekken met in heel Nederland neerslag. Gaat niet gebeuren. Als hier een vlok sneeuw valt vandaag, eet ik m'n schoen op.
Eet smakelijk alvast.... ;)
Nul bestaat niet.

Extremissimorum

Zojuist een bui gehad.




Regen.

Groetjes uit Hoorn, beide benen op de grond.
Alle sneeuw weg.

dondertje127

De temperatuur is in Deelen maar op 1 klein minipuntje op precies 0 graden geweest, en daalde meteen weer zoals het nu ook doet. Mag ik deze dag dan toch gewoon tellen als een ijsdag als de temperatuur niet meer boven 0 zou stijgen? Of zijn de regels echt heel streng dat een ijsdag (toevallig zoals gisteren) -0.1 moet zijn?

Misschien is de vraag een beetje tegen beter weten in, maar wie weet mag het net?

Maar als ik die temperatuurkaart zie van de maximum temperaturen vandaag die GeneralDuke postte, zie ik dat Velp er nog net wél in zat, want onder Deelen is het wel blauw. Ik weet niet precies hóe koud, maar zal ook wel iets van -0.1 of -0.2 zijn geweest. Hoe dan ook wel onze 2e ijsdag.

GeneralDuke

Citaat van: dondertje127 op di 19 jan 2016 - 16:09
De temperatuur is in Deelen maar op 1 klein minipuntje op precies 0 graden geweest, en daalde meteen weer zoals het nu ook doet. Mag ik deze dag dan toch gewoon tellen als een ijsdag als de temperatuur niet meer boven 0 zou stijgen? Of zijn de regels echt heel streng dat een ijsdag (toevallig zoals gisteren) -0.1 moet zijn?

Misschien is de vraag een beetje tegen beter weten in, maar wie weet mag het net?

Maar als ik die temperatuurkaart zie van de maximum temperaturen vandaag die GeneralDuke postte, zie ik dat Velp er nog net wél in zat, want onder Deelen is het wel blauw. Ik weet niet precies hóe koud, maar zal ook wel iets van -0.1 of -0.2 zijn geweest. Hoe dan ook wel onze 2e ijsdag.

Voor een ijsdag moet de temperatuur inderdaad strikt onder 0 zijn, dus een maximumtemperatuur van -0.1 of lager. Op deze site van het KNMI wordt de ijsdag uitgelegd: "een dag waarop het de hele dag blijft vriezen." Vervolgens hebben ze het hier over vorst, en de lichtste gradatie van vorst, lichte vorst, is voor temperaturen tussen -0.1 en -5.0.
Dus, helaas!

Of je nu in Velp wel een ijsdag hebt gehad, is moeilijk te zeggen. De interpolaties van dit soort kaartjes werken natuurlijk ook maar tot een bepaalde orde. Om het zeker te weten moet je zelf een thermometer ophangen op 1,5m, vrij van alle gevels etc. Maar als het in Volkel ook al 0.3 was, helpt dat natuurlijk niet echt met je Velpse ijsdag.

Die kaartjes haal ik overigens hier vandaan.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TimK21

Citaat van: Hector Pascal op di 19 jan 2016 - 15:56
Eet smakelijk alvast.... ;)

Voor het avondeten neem ik aan? Want die schoen kan ik lekker laten staan! ;)
Challenge accepted!

zwoof

Citaat van: dondertje127 op di 19 jan 2016 - 16:09
De temperatuur is in Deelen maar op 1 klein minipuntje op precies 0 graden geweest, en daalde meteen weer zoals het nu ook doet. Mag ik deze dag dan toch gewoon tellen als een ijsdag als de temperatuur niet meer boven 0 zou stijgen? Of zijn de regels echt heel streng dat een ijsdag (toevallig zoals gisteren) -0.1 moet zijn?

Misschien is de vraag een beetje tegen beter weten in, maar wie weet mag het net?

Maar als ik die temperatuurkaart zie van de maximum temperaturen vandaag die GeneralDuke postte, zie ik dat Velp er nog net wél in zat, want onder Deelen is het wel blauw. Ik weet niet precies hóe koud, maar zal ook wel iets van -0.1 of -0.2 zijn geweest. Hoe dan ook wel onze 2e ijsdag.

Helaas dan.... Men kan pas spreken van een lokale ijsdag als het een etmaal  minder dan -0.00 graden  is geweest, gemeten in een officieel weerstation. Wanneer het in de De Bilt een etmaal minder dan  -0.00 graden is geweest, spreekt men van een landelijke ijsdag.

Bacci

Vond de ''dooi'' vandaag wel meevallen, alleen de strook langs de west en noordkust dooi.

Ed Deijkers

Het weer is zoals het is, de emoties komen later

martijn

Hier net een sneeuwbui gehad 5 min en alles was wit 8) vannacht nog sneeuwbuien volgens knmi?

ron12

Citaat van: lander20 op di 19 jan 2016 - 14:54
SSW in de maak?


zie dit wel vaker voorbijkomen de laatste dagen! dit kan ergens half/eind februari winterweer geven

hadden we in 2012 ook geen (extreem) koude periode na een ssw?
Nou wordt het interessant, in 2012 was er ook weinig ijs op de noordpool, herhaling van 2012 Wie weet  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ries

De dooi lijkt hier niet soor te zetten, ondanks de paar spatten regen die achter de (korrel)sneeuw aankwamen. Moezerige beetje vers wit vlijft liggen en temp op 0 steken. Afwachten hoe dat moegen gaat zijn...

Remy

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

joboy52

GFS 12 geeft al weer wat meer hoop op winterweer op LT.

EDIT: Komt nu met een prachtig scandihoog  8)

dondertje127

Eh wat jammer. Dus net op 1 ogenblikje net 1 tiende graad te hoog in dat geval.. Grrr.. Had gehoopt te kunnen spreken van iksdag 2. Helaas, strenge regels :)

Powered by EzPortal