Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247133 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Rayonhoofd

Wat er ook gebeurt, GFS (en ook diverse andere modellen) laat op dit moment in iedr geval geen hardnekkige WC ontstaan.

Mijn angst op dit moment is echter het ontstaan van een een Bartlett- of Eurohoog. Daarentegen zie ik ook regelmatig meer noordelijke aspiraties van hoge luchtdruk voorbijkomen (combinaties van H-kernen boven zuid Scandinavie en Duitsland/Polen/Groenland). Fascinerend om te volgen hoe e.e.a. zich ontwikkelt. Ik zeg dat het spel nog niet gespeeld is wat betreft deze winterse periode.

NB: Zijn er nog ergens signalen van een ontwikkelende SSW op korte termijn ?
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

GeneralDuke

Nu het hier toch gaat over invloeden van omstandigheden op ijsaangroei, herhaal ik graag een vraag die ik hier een weekje terug ofzo gesteld heb.

Ik las laatst op wintersportweerman.nl dat bij temperaturen boven 0, maar dauwpuntstemperaturen onder 0, er toch ijsaangroei kan optreden overdag. Dit natuurlijk mits er al een ijslaagje is. Hoe gaat dit dan in zijn werk? Naïef zou ik geneigd zijn te zeggen dat voor ijs strikt vriezende temperaturen nodig zijn, omdat bij positieve temperaturen een ijslaag altijd zal opwarmen (thermo). Welk effect vergeet ik hier?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

matroesjka-world

Citaat van: Mariska op ma 18 jan 2016 - 12:06
Wanneer komt er een einde aan deze kou? Is er iemand die goed nieuws voor mij heeft? Ik vind dit weer gewoon ronduit verschrikkelijk.

#hekelaanalseenmichelinvrouwtjerondtemoetenlopen
#waaromhoudenwijmensennietgewooneenwinterslaap

1 April als je geluk hebt, de (strenge) winter duurt nog t/m eind maart  :D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

J

De Bilt ondertussen -0.1 IJsdag lijkt dus niet gehaald te gaan worden..

Rayonhoofd

Citaat van: GeneralDuke op ma 18 jan 2016 - 14:09
Nu het hier toch gaat over invloeden van omstandigheden op ijsaangroei, herhaal ik graag een vraag die ik hier een weekje terug ofzo gesteld heb.

Ik las laatst op wintersportweerman.nl dat bij temperaturen boven 0, maar dauwpuntstemperaturen onder 0, er toch ijsaangroei kan optreden overdag. Dit natuurlijk mits er al een ijslaagje is. Hoe gaat dit dan in zijn werk? Naïef zou ik geneigd zijn te zeggen dat voor ijs strikt vriezende temperaturen nodig zijn, omdat bij positieve temperaturen een ijslaag altijd zal opwarmen (thermo). Welk effect vergeet ik hier?

Beste GeneralDuke; kijk eens op de volgende link  http://www.natuurijswijzer.nl/ijsontwikkeling/ijsvorming/ en de doorverwijzingen op deze pagina. Volgens mij wordt hier ergens een antwoord gegeven op jouw vraag. (als ik het me goed herinner).
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Hector Pascal

Citaat van: Rayonhoofd op ma 18 jan 2016 - 14:01
Beste Hector Pascal,

De K.N.S.B. geeft leuke cursussen over dit fenomeen. Ik zou zeggen: bezoek er eens een, dan begrijp welke rol de wind allemaal kan spelen m.b.t. de aangroei (en afbraak) van een ijsvloer.
Is niet nodig. Ik ben al aardig op de hoogte... ;)
Nul bestaat niet.

GeneralDuke

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op ma 18 jan 2016 - 14:09
Nu het hier toch gaat over invloeden van omstandigheden op ijsaangroei, herhaal ik graag een vraag die ik hier een weekje terug ofzo gesteld heb.

Ik las laatst op wintersportweerman.nl dat bij temperaturen boven 0, maar dauwpuntstemperaturen onder 0, er toch ijsaangroei kan optreden overdag. Dit natuurlijk mits er al een ijslaagje is. Hoe gaat dit dan in zijn werk? Naïef zou ik geneigd zijn te zeggen dat voor ijs strikt vriezende temperaturen nodig zijn, omdat bij positieve temperaturen een ijslaag altijd zal opwarmen (thermo). Welk effect vergeet ik hier?

Sublimatie en verdamping zijn hier de drijvende processen achter. Wanneer de lucht uiterst droog is (lage Td) sublimeert er constant ijs vanuit de toplaag. Dit proces (van vast naar gas) kost energie, evenals eventueel verdampen van smeltwater (vloeibaar naar gas), waardoor warmte 'uit' de ijslaag wordt ontrokken, zelfs wanneer temperaturen iets in de plus liggen. Hierdoor wordt ijsaangroei bevorderd of blijft de ijslaag onaangetast ondanks de dooi, ondanks dat de toplaag enigszins aangetast wordt.

Anderzijds kan onder heldere omstandigheden, ook bij temperaturen in de plus, in de midwinter, wanneer de zon op haar laagst staat, gedurende de hele daglichtperiode de stralingsbalans boven een ijslaag negatief blijven. Eea komt neer op een netto stralingsverlies (langgolvig, IR) en dus netto warmte verlies. Zo kan het zijn dat met temperaturen iets in de plus een ijslaag ongaangetast blijft, zeker wanneer dit het geval is in combinatie met eerstgenoemde processen (droge dooi).

Uiteraard speelt wind ook een rol. Immers, bij het bevriezen van water komt stollingsenergie vrij (warmte), die door wind gemakkelijker wordt 'afgevoerd'. Bovendien kunnen in geval van droge koude lucht de eerder genoemde processen ook in hoger tempo hun uitwerking hebben op de al gevormde ijslaag.

Rayonhoofd

Citaat van: J op ma 18 jan 2016 - 14:13
De Bilt ondertussen -0.1 IJsdag lijkt dus niet gehaald te gaan worden..

Zal erom spannen idd.

Als je naar de website van Buienradar gaat en dan kiest voor het tabblad "Actueel" en klikt op "weergrafieken" dan kun jedaar een grafiek maken naar eigen wensen. Kies voor het wel of niet halen van een ijsdag bv. op "temperatuur op 2 meter hoogte" als parameter en "meetstation de Bilt" en dan op "maak grafiek" dan zie je het verloop van de temperatuur in de tijd inclusief de huidige actuele temperatuur op de gekozen locatie.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Rayonhoofd

Citaat van: Hector Pascal op ma 18 jan 2016 - 14:17
Is niet nodig. Ik ben al aardig op de hoogte... ;)

Heel goed, daar kunnen we er niet genoeg van hebben   :). Ijsclub Nijverdal ? Of heeft jouw gekozen naam voor dit forum daar iets mee te maken....... ?
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Extremissimorum

Citaat van: GeneralDuke op ma 18 jan 2016 - 14:25
Hmm, is 0.0 een ijsdag?

Ligt eraan of het -0.0 of +0.0 is. Dit gaat om hondersten van graden!  :o

Zonder dollen: dit is (net) geen nationale ijsdag.

Lothiriel

De temperatuur heeft z'n hoogste punt al bereikt denk ik, want de laatste 20 minuten ging deze terug een fractie naar beneden. Hier was het daarnet nog -1.0, nu -1.2.

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op ma 18 jan 2016 - 14:26
Sublimatie en verdamping zijn hier de drijvende processen achter. Wanneer de lucht uiterst droog is (lage Td) sublimeert er constant ijs vanuit de toplaag. Dit proces (van vast naar gas) kost energie, evenals eventueel verdampen van smeltwater (vloeibaar naar gas), waardoor warmte 'uit' de ijslaag wordt ontrokken, zelfs wanneer temperaturen iets in de plus liggen. Hierdoor wordt ijsaangroei bevorderd of blijft de ijslaag onaangetast ondanks de dooi, ondanks dat de toplaag enigszins aangetast wordt.

Anderzijds kan onder heldere omstandigheden, ook bij temperaturen in de plus, in de midwinter, wanneer de zon op haar laagst staat, gedurende de hele daglichtperiode de stralingsbalans boven een ijslaag negatief blijven. Eea komt neer op een netto stralingsverlies (langgolvig, IR) en dus netto warmte verlies. Zo kan het zijn dat met temperaturen iets in de plus een ijslaag ongaangetast blijft, zeker wanneer dit het geval is in combinatie met eerstgenoemde processen (droge dooi).

Uiteraard speelt wind ook een rol. Immers, bij het bevriezen van water komt stollingsenergie vrij (warmte), die door wind gemakkelijker wordt 'afgevoerd'. Bovendien kunnen in geval van droge koude lucht de eerder genoemde processen ook in hoger tempo hun uitwerking hebben op de al gevormde ijslaag.

Mooi, helder. Maar dan vraag ik me het volgende af:

Stel, je hebt een ijslaagje, en door sublimatie sublimeert eea. van de toplaag. Dat levert een bepaalde energie op voor de ijslaag. Met deze energie kan dan aan de onderkant weer wat ijs aangroeien. Maar daar kan dan toch niet méér ijs aangroeien dan er verdwenen is? Want de energie die beschikbaar is voor aangroei, komt van de sublimatie aan de bovenkant. Hoe kan er dan toch netto ijs aangroeien?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

grizzrh

Doenrade, Limburg

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op ma 18 jan 2016 - 14:41
Mooi, helder. Maar dan vraag ik me het volgende af:

Stel, je hebt een ijslaagje, en door sublimatie sublimeert eea. van de toplaag. Dat levert een bepaalde energie op voor de ijslaag. Met deze energie kan dan aan de onderkant weer wat ijs aangroeien. Maar daar kan dan toch niet méér ijs aangroeien dan er verdwenen is? Want de energie die beschikbaar is voor aangroei, komt van de sublimatie aan de bovenkant. Hoe kan er dan toch netto ijs aangroeien?

De verhouding tussen beide processen (dus aangroei versus sublimatie/verdamping) moet ik je helaas schuldig blijven. Feit is dat aangroei mogelijk blijft, ook bij lichtelijk positieve temperaturen, maar of dat dan opgewassen is tegen het 'verdwijnen' van de toplaag kan ik je niet vertellen. Ik kan me indenken dat wanneer de eerder beschreven processen gecombineerd worden er netto winst te boeken is, maar dat luistert uiteraard nauw en zal per situatie anders zijn.

Amateur

Nou winter is dus maar van korte duur wel erg jammer...of kan iemand me vertellen dat er nog wat aankomt?

lander20

februari en maart moeten toch nog mooie maanden worden :)

lekker fris vandaag bij +- -1°

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op ma 18 jan 2016 - 14:47
De verhouding tussen beide processen (dus aangroei versus sublimatie/verdamping) moet ik je helaas schuldig blijven. Feit is dat aangroei mogelijk blijft, ook bij lichtelijk positieve temperaturen, maar of dat dan opgewassen is tegen het 'verdwijnen' van de toplaag kan ik je niet vertellen. Ik kan me indenken dat wanneer de eerder beschreven processen gecombineerd worden er netto winst te boeken is, maar dat luistert uiteraard nauw en zal per situatie anders zijn.

Net nadat ik het gepost had, bedacht ik me dat de toplaag sublimatie en smelt+verdamping ondervindt, en de onderkant alleen een stolproces. Voor dat laatste is minder energie nodig dan sublimatie en smelt+verdamping, dus houd je energie over om meer te laten stollen.
Klinkt dat redelijk?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Lothiriel

Hier gaan we zeker van een ijsdag mogen spreken. Niet hoger gekomen dan -1 en nu dalende :)

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal