Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247144 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Armand

Aantal modellen heeft weer potentie voor een scandi-hoog op LT. Allemaal nog onzeker, maar dit soort net niet/net wel kaartjes komen toch steeds wat vaker terug.

ECMWF:


GEM:


en JMA:

Lothiriel

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Nopie

Wat is het prachtig buiten! Thermometer gaf vanochtend vroeg -5 graden aan en dat is voor deze regio alweer paar jaar geleden. Sneeuw of geen sneeuw maakt niet uit het vriest, het is eindelijk winter  :)

Hector Pascal

Nul bestaat niet.

JPP78

is het jullie ook opgevallen hoe erg de temperaturen schommelen? Nieuw Beerta ook van -7 naar min 3 naar bijna -10. op de veluwe ook graden op en neer. net of er warme 'golven' het land over gaan.
Hier aan de IJsselmeerkust, dus logischer met dat warme bad voor de deur, gisteravond vroeg bijna -2, daarna weer -0,2 toen weer omlaag naar -2 en om 0:00 was het -0,2 en vanochtend wat het -3,7.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

GeneralDuke

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 18 jan 2016 - 07:57
Dit vind ik vrij opvallend want als we de temperatuur per meetpunt pakken dan zien we juist dat het niet gehaald is. Rode lijn is 2m temp. Het koudste wat ik gezien heb deze ochtend (en ik was al om 4 uur wakker) was -9.3

Komt dat niet doordat "temperatuur" (t2m) de temperatuur is exact op het tijdstip dat wordt weergegeven, dus bijvoorbeeld 07:00, of misschien de gemiddelde temperatuur in die 10 minuten. Minimumtemperatuur is de laagste temperatuur die dat station in die 10 minuten gemeten heeft, zo'n apparaat meet volgens mij elke 12 seconden, en dan wordt daarvan het minimum gepakt. Zo kun je dus een lagere minimumtemperatuur krijgen dan de laagste temperatuur die op het temperatuurkaartje verschenen is.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

JerryL

Wat een geweldig weer, Zaanstad krijgt zijn ijsdag wel vandaag. In Assendelft is gister een mooi sneeuwdekje gevallen, en blijven liggen. In de schaduw is het gister immers nauwelijks boven het vriespunt geweest (0,8). Vanochtend minus 5 graden. Lekker

zwoof

Citaat van: GeneralDuke op ma 18 jan 2016 - 09:29
Komt dat niet doordat "temperatuur" (t2m) de temperatuur is exact op het tijdstip dat wordt weergegeven, dus bijvoorbeeld 07:00, of misschien de gemiddelde temperatuur in die 10 minuten. Minimumtemperatuur is de laagste temperatuur die dat station in die 10 minuten gemeten heeft, zo'n apparaat meet volgens mij elke 12 seconden, en dan wordt daarvan het minimum gepakt. Zo kun je dus een lagere minimumtemperatuur krijgen dan de laagste temperatuur die op het temperatuurkaartje verschenen is.

Of ze hebben gewoon vals gespeeld!  ;D

Wat doorgegeven wordt is de meting om de 10 minuten. Het minimum was om 07:00 uur al -9.8 graden.  Wanneer het in werkelijkheid om de 12 seconden gemeten is en de 10 minuten waarnemingen dus een gemiddelde zijn van die 10 minuten, kan het wel kloppen.  ;)


En de ochtendpluim:



NO krijgt er wellicht een ijsdagje bij:

Flippie Flink

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 18 jan 2016 - 07:03
Aankomende dinsdag wel even in de gaten gaan houden. Hirlam komt ook met regen en dat icm temperaturen onder het vriespunt

terug naar komende dinsdagavond. Dat kan toch nauwelijks regen zijn als je de dauwpunten bekijkt?

GeneralDuke

Kan het ijzel zijn? Of gaf het model dan oranje kleurtjes ipv blauw?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Tanneke

Citaat van: Flippie Flink op ma 18 jan 2016 - 06:31
Zeeland sinds september vorig jaar ook in de min, eindelijk! Hoe gaat het met de walcherse mensjes? Even wennen hé?  ;D

Ja, dat was inderdaad even wennen! Maar erg vind ik het totaal niet haha. 'horen' we eindelijk weer eens bij de rest van Nederland:P

Flippie Flink

Citaat van: GeneralDuke op ma 18 jan 2016 - 10:35
Kan het ijzel zijn? Of gaf het model dan oranje kleurtjes ipv blauw?
Het gaat over kaartjes die Jan en Joep vanmorgen om 7:00 postten. (ik wil de kaartjes niet citeren en weet niet hoe ik een linkje naar het berichtje kan invoegen)
Op deze kaartjes staat regen ingetekend.

Flippie Flink

Citaat van: Tanneke op ma 18 jan 2016 - 10:36
Ja, dat was inderdaad even wennen! Maar erg vind ik het totaal niet haha. 'horen' we eindelijk weer eens bij de rest van Nederland:P
Dat groene puntje Walcheren zag er zo zielig uit! Zelfs Beveland was al blauw ;)

PatrickM

Wat een heerlijk weer buiten zeg, hoop dat het hier na deze week er niet bij blijft 8)

GeneralDuke

Citaat van: Flippie Flink op ma 18 jan 2016 - 10:58
Het gaat over kaartjes die Jan en Joep vanmorgen om 7:00 postten. (ik wil de kaartjes niet citeren en weet niet hoe ik een linkje naar het berichtje kan invoegen)
Op deze kaartjes staat regen ingetekend.

Ja volgens mij gaat het om deze:

Citaat van: Joep op ma 18 jan 2016 - 07:29

Er staat idd regen ingetekend, mijn vraag was dan ook "als de modellen ijzel zouden verwachten, was er dan oranje (gefr. Regen) ingetekend?".
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

sneeuw040

Iemand een idee of de neerslag van dinsdag ook naar het zuiden trekt? Of sterft het allemaal uit

MaikelNL

Citaat van: sneeuw040 op ma 18 jan 2016 - 11:15
Iemand een idee of de neerslag van dinsdag ook naar het zuiden trekt? Of sterft het allemaal uit

Grootste gedeelte lijkt direct uit te sterven, met hier en daar een verdwaald buitje.

Danny

Citaat van: Joep op ma 18 jan 2016 - 07:29

Er staat idd regen ingetekend, mijn vraag was dan ook "als de modellen ijzel zouden verwachten, was er dan oranje (gefr. Regen) ingetekend?".

Het KNMI denkt er het volgende over:

Neerslag:

Een enkele sneeuwbui eerst nog boven de Noordzee en het uiterste noordoosten. Op het koufront, dinsdag, mogelijk wat (natte) sneeuw, in het westen mogelijk ook ijzel.

Unknown-user1778

Jan, marsel? Ik wil weten of het morgen (dinsdagmiddag) ook zo lekker zonnig is in Zuid Oost (geleen).?

Ik ga namelijk schaatsen met een date en buiten in zo'n zonnetje (schaatsbaan, geen natuurijs ofc :) ) is dat geweldig fijn.

Lothiriel

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Powered by EzPortal