Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247207 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Eric

Misschien handig om nadere uitleg te krijgen over de gevolgen? Diverse scenario's? Wanneer is 't sneeuw, wanneer regen? Vragen, vragen, vragen....

xzaz

De winter is nog niet eens begonnen!

Joep

ok de overige Uitvoer die de modellen hebben geleverd vandaag bevestigen mijn bericht van vanmorgen.

Kortom, de modellen kiezen in meerderheid voor handhaving van de kou zeker tot volgend weekend.
Geplaatste kaart, van komende woensdag, laat het waarom van de koude variant zien. Het lagedrukgebied op de Atl Oceaan wordt in voldoende mate door aanwezige hogedruk ten noorden van ons land tegengewerkt om ons weer te beïnvloeden. Uiteindelijk leidt dit ná midden komende week tot hogedruk boven Scandinavie/Oost Europa waardoor de kou zich -minimaal- tot volgend weekend weet te handhaven.
Voor daarna kiest nog steeds een ruime meerderheid voor wisselvalliger en weer zachter weer, er is echter ook Uitvoer vandaag bv GFS oper12z, die de kou min of meer de gehele verwachtingsperiode van 16-dagen handhaaft.

Een en ander leidt tot het volgende:
Komende nacht en morgen in het westen regen en natte sneeuw, elders sneeuw, minima -3/0 C, maxima 0/+4 C.
Zondag en begin volgende week: perioden met zon afgewisseld met wolkenvelden en af en toe kans op een sneeuwbui. Minima -9/-1 C (afhankelijk van wel of geen sneeuwdek), maxima -3/+3C.

Vanaf midden volgende week enkele droge en overwegend zonnige dagen met in de nacht en ochtend lichte tot matige vorst (lokaal ook streng) en overdag lichte vorst tot rond het vriespunt et alleen in de kuststrook waarden enkele graden boven het vriespunt.

Mvg, Ronald de Wildt

peter 76

Dit is gewoon een situatie met een nep polar low, ten eerste voldoet hij net niet aan de regels, ten tweede weet je nooit hoe en waar het gaat gebeuren, en als je er niet meer op rekent komt ie alsnog, aan de bovenlucht ligt het niet, het is nu de Noorse Dep wat koers maakt naar........ wie het weet mag het zeggen, Zie het als een heldere zomerse dag met Cape van 3000 en lifted van -8 , het moet ergens ploffen maar waar?, ja als we dat allemaal wisten zou het leven wel heel saai zijn net als dit forum waar wij met zijn allen als weergekken plezier aan beleven, gewoon afwachten, fijne avond mensen.

jeffrey83

Hier heel de dag al regen. Geen 5 minuten droog geweest, mocht het in sneeuw gevallen zijn lag hier minimaal een meter... Maar helaas...  Regen regen regen en nog eens regen.

#herfst

Joep


Armand

Ik denk dat we niet meer echt van de modellen uit hoeven te gaan, want de verschillen zijn best wel groot voor morgen.

Joep

Citaat van: Armand op vr 15 jan 2016 - 22:46
Ik denk dat we niet meer echt van de modellen uit hoeven te gaan, want de verschillen zijn best wel groot voor morgen.
Het laag lijkt noordelijk te koersen denk je niet?


http://www.weerplaza.nl/satelliet/europa/


Joep

Steeds meer buien op de Noordzee die meer winters worden

plaatje via D. de Bruin



hesselsjoerd

Harmonie geeft regen aan in leeuwarden.. Hopen dat het zaakje wat zuidelijker gaat

Koen-IJM

Grappig NH momenteel de koudste provincie... Wat buien al niet kunnen doen  :)

Maxim

de buien streven momenteel af als ze op het land komen

Joep



Borislav

Borislav Lekic

Bacci

Sorry hoor maar ik snap nog steeds niet hoe het westen regen zou moeten krijgen? neerslag komt toch uit het noordwesten en vannacht gaat het licht vriezen ook in het westen, of komt het door de aanlandige wind? Nu komen er ook buien aan, als het goed is moeten die winters zijn, temperatuur hier rond het vriespunt. Bovenluchten zijn toch ook best koud? dauwpunt dan?

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Opvallend hoor GFS voorziet meeste neerslag in westen?


Joep

Citaat van: Bacci op vr 15 jan 2016 - 23:25
Sorry hoor maar ik snap nog steeds niet hoe het westen regen zou moeten krijgen? neerslag komt toch uit het noordwesten en vannacht gaat het licht vriezen ook in het westen, of komt het door de aanlandige wind? Nu komen er ook buien aan, als het goed is moeten die winters zijn, temperatuur hier rond het vriespunt. Bovenluchten zijn toch ook best koud? dauwpunt dan?
Ec berekende positieve dauwpunten voor het westen echter GFS berekent nu de koudere dauwpunten in het westen

Mariska

Citaat van: Markos op vr 15 jan 2016 - 20:11
Wat betekent "Schauer" eigenlijk (het rode)? Is dit natte sneeuw?

Verder zien de kaartjes er goed uit voor omgeving Eindhoven. ;) Ik hoop dat het westen ook sneeuw krijgt vanacht. :D

Edit:

V Dankjewel!

Laat het maar lekker wegblijven uit Eindhoven. Je mag het van mij lokaal in Helmond hebben.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Powered by EzPortal