Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247089 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jones

Citaat van: Lothiriel op vr 15 jan 2016 - 12:24

Lovenjoel, 7 km oostelijk van Leuven.
Hier ook al een tijdje flinke sneeuwval, vannacht ookal. Er moet nu toch een cm of 3 liggen. Vreemd wel, want ik dacht dat dit helemaal niet verwacht was. Er was wel wat gezegd over mogelijk winterse neerslag tijdens de nacht, maar accumulerende sneeuw tijdens de dagperiode zelf is toch wel onverwacht :P Ookal omdat modellen als GFS temperaturen van +5 berekenden voor vandaag.

Jan van Ooijen

Vanuit de Guidance:

Neerslag vandaag over het westen en zuidwesten grotendeels in de vorm van regen, soms wat natte sneeuw. Verder is er met name boven zee en direct aan de kust een kleine kans op onweer en korrelhagel. De komende 18 uur valt er vooral veel neerslag in de zuidwestelijke helft van het land (10-15 mm), bovenop de 25 mm die er plaatselijk al in het Zeeuwse is gevallen. Allemaal nog wel onder de "gele' drempelwaarde van 50 mm/24 uur. De sneeuw deze ochtend in de Limburgse heuvels lijkt nu toch buiten onze landsgrenzen te blijven. Komende nacht passeert er waarschijnlijk een troglijn met wat lichte regen en sneeuw mengvormen en zaterdagochtend komt de neerslag op het laagje zelf, omkleed met onzekerheden qua positie doch waarschijnlijk niet al te intensief. De neerslag zaterdagavond zou wat meer winters en intensief kunnen zijn.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zwoof

Citaat van: Hector Pascal op vr 15 jan 2016 - 12:33
Mijn ervaring met sneeuw is dat we altijd net niet goed zitten. Ik heb nog geen sneeuwvlok gezien, wel veel regen gisteravond. Terwijl geografisch toch goed liggen. Bovendien als er hier sneeuw wordt voorspeld, valt het altijd tegen...
Hemelsbreed liggen we ongeveer 6 kilometer uit elkaar, dus als jij morgen sneeuw hebt...

Och, ik heb ook wel andere tijden gekend. Dan zaten we vaak juist wel aan de goede kant. De laatste jaren zijn we inderdaad niet zo vaak in de prijzen gevallen, wat ook logisch is omdat er simpelweg minder vaak kansen waren door de zachte winters.   Maar vanuit een breder perspectief gezien valt het reuze mee vind ik. Ik kan nog wel andere plaatsen in Nederland bedenken die echt mogen klagen. Ik zie kansen voor morgen hier, maar reken nergens op.  Kiek'n wat wod!  ;)

Lothiriel

Citaat van: jones op vr 15 jan 2016 - 12:38
Hier ook al een tijdje flinke sneeuwval, vannacht ookal. Er moet nu toch een cm of 3 liggen. Vreemd wel, want ik dacht dat dit helemaal niet verwacht was. Er was wel wat gezegd over mogelijk winterse neerslag tijdens de nacht, maar accumulerende sneeuw tijdens de dagperiode zelf is toch wel onverwacht :P Ookal omdat modellen als GFS temperaturen van +5 berekenden voor vandaag.

Inderdaad. Vannacht rond 12 uur viel er al wat lichte droge sneeuw die amper bleef liggen. Vanochtend rond 6 uur begon het dan flink te sneeuwen tot circa 8 uur, alles mooi wit. Dan een flinke regenbui of 2 erover en bijna alles pap. En vlak daarna opnieuw al urenlang terug sneeuw. Zitten hier aan 7 cm sneeuw intussen. Levensgevaarlijk wel op de weg, gek dat ze daar niets over zeggen. Is ook nergens gestrooid hier in de omgeving, buiten vannacht misschien maar da's allang weggespoeld.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Extremissimorum

Citaat van: zwoof op vr 15 jan 2016 - 12:48
Och, ik heb ook wel andere tijden gekend. Dan zaten we vaak juist wel aan de goede kant. De laatste jaren zijn we inderdaad niet zo vaak in de prijzen gevallen, wat ook logisch is omdat er simpelweg minder vaak kansen waren door de zachte winters.   Maar vanuit een breder perspectief gezien valt het reuze mee vind ik. Ik kan nog wel andere plaatsen in Nederland bedenken die echt mogen klagen. Ik zie kansen voor morgen hier, maar reken nergens op.  Kiek'n wat wod!  ;)

Hier in Hoorn mág ik klagen, maar ik doe t nie!

Het is hier aardig heiig, beetje vreemde atmosfeer. Wel droog, middenzwaar bewolkt en af en toe een matglaszonnetje.

TaL

Aftermath van de storm

Her en der weggewaaide dakpannen, wat puin op de straten (denk aan kapot en weggewaaide vuilnisbakken, onderdelen van daken, wegenwerken hun materiaal enz) , en ontwortelde bomen.

Al bij al kon het dus veel erger. Maximale windstoten tot 101 km/u in Oostende en 107 km/u in Zeebrugge. In Cadzand zou er 130 km/u gemeten zijn?
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Bacci

Hmm als er in belgie dus sneeuw ligt op sommige plekken, kan het daar een stuk kouder gaan worden dan verwacht en ook eventuele zachte lucht het moeilijker gaat krijgen om door te dringen later volgende week.

pietjelol

iemand al opgevallen dat er boven de noordzee een klein lagedrukgebied ligt?

Bacci

Noordoosten wind is zo dichtbij, kom op wind draaien ;D Lijkt wel of die wind uit het noordoosten de hele noordwestelijke stroming wegduwt.

ron12

Lekker die temperaturen daar in het Noorden, zal ons wel links laten liggen die kou. :-X  Volgend weekend weer 10 a 12 graden. Volgens de Duitsers.  :-X
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Lothiriel



Dit verklaar meteen waarom het hier wel sneeuwt. De temperatuur zit lekker laag hier :) (beetje rechts van meetpunt Ukkel waar het 1,1 is)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Lucifer

Citaat van: Bacci op vr 15 jan 2016 - 13:18
Hmm als er in belgie dus sneeuw ligt op sommige plekken, kan het daar een stuk kouder gaan worden dan verwacht en ook eventuele zachte lucht het moeilijker gaat krijgen om door te dringen later volgende week.

Hier in het oosten van vlaams-brabant ligt momenteel  10-15cm.  Bij +1 graad.
Onverwachte verrassing :)

ron12

Citaat van: pietjelol op vr 15 jan 2016 - 13:19
iemand al opgevallen dat er boven de noordzee een klein lagedrukgebied ligt?
https://www.windyty.com/?pressure.53.878,-18.504,1 lag er gisteren ook al. wel effe op druk klikken ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen


grizzrh

Doenrade, Limburg

Lothiriel

En het sneeuwt terug heel hard :p. Tikken 10 cm aan nu. Wat een leuke verrassing dit. Was totaal niet voorspeld!
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

ron12

Citaat van: Lothiriel op vr 15 jan 2016 - 13:46
En het sneeuwt terug heel hard :p. Tikken 10 cm aan nu. Wat een leuke verrassing dit. Was totaal niet voorspeld!
Er zit nu ook onweer in Belgie ten westen van Brussel
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Citaat van: Lothiriel op vr 15 jan 2016 - 13:46
En het sneeuwt terug heel hard :p. Tikken 10 cm aan nu. Wat een leuke verrassing dit. Was totaal niet voorspeld!

Nouja kan me wel herinneren dat toen ik de runs van GFS volgde paar dagen geleden (oost) Belgie vaak ingekleurd was met sneeuw.
Verder met een aflandige wind daar en continu toevoer van neerslag was het enigzins wel te voorspellen van te voren, gisteren zei ik ook al dat veel neerslag richting Belgie gaat en de temperaturen waren toen al aan de lage kant, neerslagafkoeling zorgde uiteindelijk dat het ook tot echte droge sneeuw kon komen.

Hier trouwens net de zon binnengekomen!

xzaz

De winter is nog niet eens begonnen!

ron12

Nergens in Nederland kun je de sneeuwgrens zo goed zien dan in Limburghttps://twitter.com/L1weer Bron l1  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal