Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247183 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Casah

ben blij dat het hier alweer enkele uurtjes droog is en de ondergrond weer opgedroogd is. :)

Bacci

Temp. 2 graden en weer natte sneeuw in Amsterdam, echt zo magisch!

GeneralDuke

Citaat van: Borislav op do 14 jan 2016 - 16:02
Waarom zou er vanavond geen laagje kunnen ontstaan dan , temperaturen gaan toch richting 0?

Harmonie en WRF berekenen heel misschien wat sneeuw voor West-Friestland (NH dus) en misschien Overijssel. Mja vraag is idd of de bodem koud genoeg is. Sneeuw valt ook pas om 11u of later...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Borislav

Citaat van: GeneralDuke op do 14 jan 2016 - 16:25
Harmonie en WRF berekenen heel misschien wat sneeuw voor West-Friestland (NH dus) en misschien Overijssel. Mja vraag is idd of de bodem koud genoeg is. Sneeuw valt ook pas om 11u of later...

hirlam 

Borislav Lekic

GeneralDuke

Citaat van: Borislav op do 14 jan 2016 - 16:27
hirlam 

Ah oke die zit dus weer wat lager. Ik heb zo geen idee hoe het laagje zich positioneert tov. de modellen.
Maargoed, de vraag bljft om het droge of natte sneeuw is. Ik vermoed natte, aangezien het nog niet echt vriest.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

joboy52


menzo

Citaat van: Bacci op do 14 jan 2016 - 16:24
Temp. 2 graden en weer natte sneeuw in Amsterdam, echt zo magisch!

Op de Wibautstraat waar ik nu ff zit, zie ik jammer genoeg nog niets.

benjamin112

En weer is er hier geen een vlok (natte) sneeuw gevallen in z-o Brabant :-X. Keer op keer wordt het voorspeld maar uiteindelijk alleen maar regen, regen en regen >:(. Hebben we hier nog kans vanavond of kan ik het wel vergeten?

willempie

Citaat van: benjamin112 op do 14 jan 2016 - 16:41
En weer is er hier geen een vlok (natte) sneeuw gevallen in z-o Brabant :-X. Keer op keer wordt het voorspeld maar uiteindelijk alleen maar regen, regen en regen >:(. Hebben we hier nog kans vanavond of kan ik het wel vergeten?

Er is voor jou regio nooit natte sneeuw voorspelt. Alleen t noord oosten en zuid limburg. Alle natte sneeuw meldingen zijn nu van actieve buien die de temp sterk doen dalen. Met wat geluk maak jij dit vanavond ook nog mee

Lucas

Citaat van: willempie op do 14 jan 2016 - 16:21
Richting 0, niet onder 0. Bovendien is zoals eerder genoemd de bodem nat en ook boven 0, waardoor er tijdens een intensieve bui hooguit een klein laagje drap ontstaat, dat na een bui snel weer verdwijnt.

Dat hoeft natuurlijk niet; kijk naar zuid Limburg vandaag. Ook warme-(re)
Bodem, zeker tov het noorden waar de grond goed was afgekoeld na vorige week, ook eerst regen vandaag/kletsnat, ook 4 graden geweest
vandaag. Toch wit
Aanhoudende sneeuwval

grizzrh

Doenrade, Limburg

Borislav

Borislav Lekic

Johannes96

pikzwarte lucht op komst, temperatuur 2.1c zal wel flink afkoelen zo.. hoop op natte sneeuw]

EDIT: Eerste neerslag is direct natte sneeuw en korrelsneeuw, t hoefde niet eens af te koelen hier! Dikke natte vlokken, ziet er meteen winters uit en auto's en daken kleuren al wit. Meende ergens een keer te lezen dat je voor sneeuw en winter het beste zit in Friesland, Groningen, Drenthe en Zuid-Limburg, klopt dit over het algemeen?

Jelle

Toch lijkt het GFS eerder dan donderdag op vrijdagnacht de kou uit te zwaaien. Ziet er niet goed uit (nog). Duidelijk overheersende lagedruk.

karst

Citaat van: Johannes96 op do 14 jan 2016 - 16:57
pikzwarte lucht op komst, temperatuur 2.1c zal wel flink afkoelen zo.. hoop op natte sneeuw
pikzwarte lucht is meestal regen. grijs gele lucht betekend afkoeling en kans op sneeuw

grizzrh

Citaat van: Jelle op do 14 jan 2016 - 17:00
Toch lijkt het GFS eerder dan donderdag op vrijdagnacht de kou uit te zwaaien. Ziet er niet goed uit (nog). Duidelijk overheersende lagedruk.
Nieuwe GFS loopt nu nog dus eerst die afwachten...

GFS Komende 24u Neerslag vanaf 19:00

Doenrade, Limburg

Johannes96

Citaat van: karst op do 14 jan 2016 - 17:01
pikzwarte lucht is meestal regen. grijs gele lucht betekend afkoeling en kans op sneeuw

Inderdaad, het is nu ook niet meer zwart maar heel lichtgrijs en het sneeuwt goed door met hele grote vlokken!

Borislav

Citaat van: grizzrh op do 14 jan 2016 - 17:02
Nieuwe GFS loopt nu nog dus eerst die afwachten...

GFS Komende 24u Neerslag vanaf 19:00



Heb je ook een sneeuw uitvoering  ?  ingezoomd ?
Borislav Lekic

PatrickM

Citaat van: Jelle op do 14 jan 2016 - 17:00
Toch lijkt het GFS eerder dan donderdag op vrijdagnacht de kou uit te zwaaien. Ziet er niet goed uit (nog). Duidelijk overheersende lagedruk.

GFS erg slecht. Warme uitbijter? Maandag laatste dagje met winterse omstandigheden dan volle zuidwester. :(

Jelle

Citaat van: grizzrh op do 14 jan 2016 - 17:02
Nieuwe GFS loopt nu nog dus eerst die afwachten...

GFS Komende 24u Neerslag vanaf 19:00



Ik had het over deze run. Zie, heel matig, vorst vanaf maandag op dinsdag weg en blijvend weg.

Powered by EzPortal