Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247150 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

jeffrey83

Die kust sneeuwbuien zondag ....  Is dat natte sneeuw of droge sneeuw? 

mochino

Ik lees al jaren mee, maar reageer bijna nooit.
Maar als ik mee lees dan irriteert ik mij toch wel eens aan bepaalde dingen. Bijv gister was gfs een slecht model en een warme uitbuiter . maar nu lees ik weer dat gfs goede kaarten heeft. Oftewel als de kaarten koud zijn is het wel weer een goed model. Het zelfde dat bepaalde mensen het woord warme uitbijter ook nog wel eens verkeerd gebruiken. Zodra de oper of de control koud zijn is er niks aan de hand, maar zodra ze warm zijn is het gelijk een warme uitbijter. Ik ben zelf zeer geobsedeerd door het weer en vind het heerlijk om mee te lezen,maar soms komt het het lees plezier niet ten goede. Ik lees al mee vanaf o & o en ben hier toen ook heen gegaan vanwege J&J
ik hoop dat bepaalde mensen zo door gaan met hun posts over het weer en laten we hopen dat we morgen en zaterdag geluk hebben.

Farid_A


Citaat van: mochino op wo 13 jan 2016 - 18:06
Ik lees al jaren mee, maar reageer bijna nooit.
Maar als ik mee lees dan irriteert ik mij toch wel eens aan bepaalde dingen. Bijv gister was gfs een slecht model en een warme uitbuiter . maar nu lees ik weer dat gfs goede kaarten heeft. Oftewel als de kaarten koud zijn is het wel weer een goed model. Het zelfde dat bepaalde mensen het woord warme uitbijter ook nog wel eens verkeerd gebruiken. Zodra de oper of de control koud zijn is er niks aan de hand, maar zodra ze warm zijn is het gelijk een warme uitbijter. Ik ben zelf zeer geobsedeerd door het weer en vind het heerlijk om mee te lezen,maar soms komt het het lees plezier niet ten goede. Ik lees al mee vanaf o & o en ben hier toen ook heen gegaan vanwege J&J
ik hoop dat bepaalde mensen zo door gaan met hun posts over het weer en laten we hopen dat we morgen en zaterdag geluk hebben.

Citaat van: Energizer85 op wo 13 jan 2016 - 17:59
Sneeuwbuien aan de lust Haleluja! Knijp me ff... Nu hopen dat het niet een lage oper is ????

Letterlijk het bericht voor je zegt: ...Ik hoop dat het geen koude uitbijter is. We worden nu eenmaal enthousiaster bij het zien van koude kaarten, maar we weten allemaal dat we een slag om de arm moeten houden in dit land wat het weer betreft.

Mrkos

Citaat van: mochino op wo 13 jan 2016 - 18:06
Ik lees al jaren mee, maar reageer bijna nooit.
Maar als ik mee lees dan irriteert ik mij toch wel eens aan bepaalde dingen. Bijv gister was gfs een slecht model en een warme uitbuiter . maar nu lees ik weer dat gfs goede kaarten heeft. Oftewel als de kaarten koud zijn is het wel weer een goed model. Het zelfde dat bepaalde mensen het woord warme uitbijter ook nog wel eens verkeerd gebruiken. Zodra de oper of de control koud zijn is er niks aan de hand, maar zodra ze warm zijn is het gelijk een warme uitbijter. Ik ben zelf zeer geobsedeerd door het weer en vind het heerlijk om mee te lezen,maar soms komt het het lees plezier niet ten goede. Ik lees al mee vanaf o & o en ben hier toen ook heen gegaan vanwege J&J
ik hoop dat bepaalde mensen zo door gaan met hun posts over het weer en laten we hopen dat we morgen en zaterdag geluk hebben.

Het probleem in dit geval is dat  GFS alles behalve constant was waar bv EC en UKMO dit wel heel lang waren.

mochino

Citaat van: Farid_A op wo 13 jan 2016 - 18:11


Letterlijk het bericht voor je zegt: ...Ik hoop dat het geen koude uitbijter is. We worden nu eenmaal enthousiaster bij het zien van koude kaarten, maar we weten allemaal dat we een slag om de arm moeten houden in dit land wat het weer betreft.

Dat bericht stond er nog niet toen ik het typte ;)  het gaat ook niet om alleen gister.... ;)

4seasons

Off topic - maar winterweer gerelateerd.


Lawine in Franse Alpen: "Twee doden, vijf leerlingen vermist"


Een groep leerlingen en hun begeleiding is woensdag meegesleurd door een lawine in het Franse skigebied Les Deux Alpes. Daarbij vielen volgens de Franke krant Le Dauphiné Libéré minstens twee doden en meerdere zwaargewonden. De reddingsoperatie is nog steeds aan de gang: er zijn nog vijf leerlingen vermist.


Het ongeval gebeurde rond 16 uur. Volgens Pierre Balme, burgemeester van Venosc, was het groepje aan het skiën op een zwarte piste die gesloten was.

De groep leerlingen van een middelbare school uit het Franse Lyon en hun begeleiding zou in totaal bestaan uit een tiental personen, meldt de Franse regionale krant Le Dauphiné Libéré op haar website. Vijf van de slachtoffers werden ontdekt door trackers die ze bij zich hadden.

De volwassen begeleider en één leerling zouden overleden zijn. Twee andere leerlingen kregen een hartstilstand, een van hen is er erg aan toe. Naar vijf anderen wordt nog altijd gezocht. Daarbij worden onder meer drie helikopters en drie honden ingezet.


Bron: Nieuwsblad.be


Foto:
Collégiens emportés dans une avalanche: deux morts, deux personnes dans un état désespéré
http://www.ledauphine.com/isere-sud/2016/01/13/les-deux-alpes-une-avalanche-aurait-fait-un-blesse-grave-et-plusieurs-disparus





J

GFS 12 Oper is niet een koude uitbijter, hij zit soms zelfs redelijk aan de bovenkant (tot zover bekend dan). Prikpunt midden NL.


Armand

Pluim ZO van GFS is best mooi. Niet veel leden gaan (ook op LT) boven de 5 graden uitkomen ;) Nu maar hopen dat dit niet weer zo'n 'GFS-fout' is, maar dat de pluim van EC straks hetzelfde uitziet :D



Armand

Ik begin me langzaam toch te verheugen op vrijdagmorgen. Ziet er opeens best goed uit voor Z-Limburg in de verfijnde modellen ;) Ook (N)O Nederland pikt hier wat sneeuw mee uit de krul bij Duitsland. Ben benieuwd of deze kaarten werkelijkheid worden. Voorlopig dan nog maar met een korreltje zout nemen ;)

HARMONIE:


WRF:


ASPERGE:


HIRLAM:


Zowel HIRLAM als Asperge geven voor de rest van Nederland ook sneeuwsignalen af. We zullen zien wat hiervan over blijft ;)

Siebenvm

Citaat van: Armand op wo 13 jan 2016 - 18:59
Ik begin me langzaam toch te verheugen op vrijdagmorgen. Ziet er opeens best goed uit voor Z-Limburg in de verfijnde modellen ;) Ook (N)O Nederland pikt hier wat sneeuw mee uit de krul bij Duitsland. Ben benieuwd of deze kaarten werkelijkheid worden. Voorlopig dan nog maar met een korreltje zout nemen ;)

Goed dat je zegt 'met een korreltje zout', want dit gaat echt nog vaak veranderen. Het verschil is al enorm als het gaat om sneeuwsignalen. Maargoed, wel leuk voor de Limburgers natuurlijk als het wel uit komt!

GeneralDuke

Citaat van: Armand op wo 13 jan 2016 - 18:59
Voorlopig dan nog maar met een korreltje zout nemen ;)

Niet te veel zout want dan hou je geen sneeuw meer over ;D

Overigens, dat model heet Arpege en niet Asperge :P
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Citaat van: GeneralDuke op wo 13 jan 2016 - 19:10
Overigens, dat model heet Arpege en niet Asperge :P

Oh wat erg haha  ::)
Dacht al, wat een rare naam voor een weermodel. Een vriend van mij zegt er altijd Asperge tegen, vandaar dat het me niet is opgevallen  ;D

sjorske

Er mag nog wel wat sneeuw bijkomen. Zaterdag langlaufen!

Svanos

Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

karst

onze grote vriend heeft weer eens een voorspelling gedaan op twitter , in en in triest , hoe kan ik geld verdienen , zie zijn kaartje met mijn vraag

Zomerliefde

Citaat van: karst op wo 13 jan 2016 - 19:39
onze grote vriend heeft weer eens een voorspelling gedaan op twitter , in en in triest , hoe kan ik geld verdienen , zie zijn kaartje met mijn vraag
lol je gaat geblokkeerd worden. Ik gaf twee dagen geleden ook commentaar op hem en ik werd meteen daarna geblokkeerd  ;D ;D

winter

GFS met dus een echte toprun zoals ik net heb gezien. Wat pluim woohw!
Hoe is de ECMWF??

GeneralDuke

Citaat van: winter op wo 13 jan 2016 - 20:02
GFS met dus een echte toprun zoals ik net heb gezien. Wat pluim woohw!
Hoe is de ECMWF??

Pluim om ~10 uur. Heb geen mooie kaartjes van oper helaas.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Siebenvm

Citaat van: winter op wo 13 jan 2016 - 20:02
GFS met dus een echte toprun zoals ik net heb gezien. Wat pluim woohw!
Hoe is de ECMWF??

Heb de sneeuwkaartjes eens bekeken, maar valt echt vies tegen. Alleen NO-NL en Midden en Oost België serieuze sneeuwkansen. Verder zitten er af en toe wat sneeuwsignalen overal en nergens tussen de neerslag. Geeft wel aan dat het echt op het randje van is allemaal. Kaartjes voor zaterdag en zondag heb ik nog niet gezien.

Powered by EzPortal