Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247111 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Citaat van: Mrkos op ma 11 jan 2016 - 19:00
Even een interessante vraag. Misschien weet iemand dit, maar van GFS en EC hebben we een pluim. De pluim van GFS heeft dacht ik 20 leden en de pluim van EC heeft er 50. Daarvan zijn 2 stuks de oper en control, alle andere leden zijn op mindere resolutie, maar nu komt ie: Zijn er statistieken bekend welk lid van elk model het vaakst gelijk heeft gehad?

Ik zou zeggen dat als een ensemblelid significant vaker goed zit, dat in het model zou worden verwerkt in de operationele run. Bij die ga je er, dacht ik, namelijk van uit dat je initiële toestand de goede is, dus als zou blijken dat een specifieke verstoring altijd de goede is, zou ik zeggen dat je dat overneemt. Ik denk echter niet dat er echt één uitblinker is, daar heb ik zo geen bronnen voor ofzo, maar ik zou zeggen dat het per situatie verschilt welke verstoring het weerbeeld goed weergeeft.

Citaat van: albalinda op di 12 jan 2016 - 09:21
Ik heb al vaker gelezen dat de pluim aan het einde richting het gemiddelde van ons klimaat trekt.
Maar of dat echt zo is, weet ik niet !
Kan logisch zijn vanwege het feit dat de zekerheid natuurlijk steeds kleiner wordt.

Ik zou zeggen dat het inderdaad naar klimaatgemiddelde waardes convergeert. Dat is namelijk wat er statistisch uit zou moeten komen, en na alle details die je aan het begin van de run hebt, heb je gewoon 50 leden die ieder uiteindelijk minder invloed van die details gaan voelen en zo naar klimaatwaardes gaan.
Misschien dat niet alle leden naar die waarde convergeren, maar het gemiddelde zou er wel op uit moeten komen.


Als ik dit zo teruglees zou ik wel veel zeggen :P
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marcellang

Citaat van: GeneralDuke op di 12 jan 2016 - 09:26
Best wel veel gezegd....
Als ik dit zo teruglees zou ik wel veel zeggen :P

Goed gezegd :-P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

martijn


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Mrkos op di 12 jan 2016 - 00:29
Niemand hier een antwoord op ?

Laten we even duidelijkheid scheppen als het gaat om resolutie van de oper en control.
Die zijn immers verschillend. De operationele run heeft daarbij de hoogste resolutie binnen het ensemble. De control heeft eenzelfde resolutie als de overige ensemble leden maar wel exact dezelfde uitgangspositie als de oper. Dit in tegenstelling tot de overige leden die met 'verstoorde' uitgangsposities aanvangen. Dit gegeven levert je als meteoroloog een mooi extratje op: je kunt aan het ensemble, en dan uiteraard met name het verloop van de oper en control, zien of de onzekerheid (= spreiding) wordt veroorzaakt door een tekortkoming van het model ( in dit geval dus resolutie).

Jammer genoeg heb ik geen statistieken beschikbaar om je initiële vraag te beantwoorden. Maar er vanuit gaande dat alle leden, op oper en control na, in hun uitgangspositie verstoord worden lijkt mij het door jou voorgestelde beeld, met een enkel lid dat vaker correct zou zijn, niet meer dan een resultaat van toeval (als het al zo is) aangezien ze allen dezelfde resolutie en rekenkracht bezitten. Bovendien, het heersende weertype zal daarbij ook van belang zijn vwb foutmarges.

Marsel

Kortdurend frisjes met paar (flinke) vorstnachten voor de boeg zo rondom het komend weekend, maar overdag toch veelal rond of enkele graden boven nul voor het overgrote deel van NL. Verder mogelijkheden op winterse neerslag en als we mazzel hebben in de oostelijke helft van het land een ijsdag of wat sneeuw. Ach ja, een kinderhand is na de afgelopen winters snel gevuld laten we maar zeggen.

martijn


flyerke

Winter is coming

DoeEensGek

Citaat van: Marsel op di 12 jan 2016 - 10:26
Kortdurend frisjes met paar (flinke) vorstnachten voor de boeg zo rondom het komend weekend, maar overdag toch veelal rond of enkele graden boven nul voor het overgrote deel van NL. Verder mogelijkheden op winterse neerslag en als we mazzel hebben in de oostelijke helft van het land een ijsdag of wat sneeuw. Ach ja, een kinderhand is na de afgelopen winters snel gevuld laten we maar zeggen.

Ach als we kerst met  +15 vieren dan is een kinderhand zeker snel gevuld ;).

Joep

Vanaf donderdag moeten we rekening houden met winterse perikelen. In de nacht naar donderdag kan het glad worden door bevriezing van natte wegen. Donderdag kan in de Limburgse heuvels en in het noordoosten natte sneeuw vallen. Vrijdag wordt het in Zuid-Limburg waarschijnlijk wit. In het weekend is het in het hele land koud winterweer.

Donderdag begint de dag landinwaarts met kans op gladheid door bevriezing van natte wegen. De ochtendspits kan hier last van hebben. In het westen verwachten we dan bewolking en buien. Deze buien breiden overdag uit over het hele land. De neerslag kan in de Limburgse heuvels en in het noordoosten overgaan in natte sneeuw. Het wordt een natte en gure dag. De maxima liggen rond 5 graden, maar een stevige wind veroorzaakt gevoelstemperaturen rond of iets onder het vriespunt.

Ook vrijdag is het licht winters met in de vroege ochtend temperaturen rond het vriespunt en maxima van 3-5 graden. Bij buien kan vooral in de oostelijke helft van het land natte sneeuw vallen. In de Limburgse heuvels kan het wit worden! Wij verwachten circa 5 cm sneeuw.
Weekend droger en kouder

In het weekend nemen de neerslagkansen wat af. Als er nog wat valt zal het op de meeste plekken winterse neerslag zijn en lokaal kan het wit worden. De temperaturen dalen nog iets en liggen overdag net boven het vriespunt. In de nachten vriest het op uitgebreide schaal met in het binnenland 1-4 graden vorst.

Ook de eerste dagen van volgende week lijken winters te verlopen. Later in de week neemt de kans op zachter, herfstachtig, weer toe.
Wintersport dicht bij huis

In de Limburgse heuvels kan het vanaf vrijdag wit worden. In de Ardennen en Sauerland valt vanaf vanavond al geregeld sneeuw. Komende dagen ontstaat een sneeuwdek van 20-40 cm. Wintersporten dicht bij huis behoort in het weekend dus tot de mogelijkheden.

weeronoline


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

martijn


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

martijn


flyerke

Winter is coming

Hector Pascal

Citaat van: flyerke op di 12 jan 2016 - 11:54
iets beter maar eurohoog lijkt er toch te komen
Volgens mij kun je nog helemaal niets zeggen over meer dan 4 dagen vooruit in dit soort situaties. Als er nou een west circulatie was, dan is de weersverwachting makkelijker dan op dit moment. Zelfs het laagje wat op donderdag/vrijdag langskomt kan nog voor een verrassing zorgen. Alles wat in GFS/ECMWF na vijf dagen wordt berekend kan zonder meer de prullenbak in.
Nul bestaat niet.

Energizer85

Btw door al het geweld rondom de aankomende winter(prik??) zou je bijna vergeten naar buiten te kijken!

Wat een prachtige luchten door de troggen in de polaire lucht, felle opklaringen en donkere CB's! Ik Hou er van!

Joep


DoeEensGek

Citaat van: Energizer85 op di 12 jan 2016 - 12:26
Btw door al het geweld rondom de aankomende winter(prik??) zou je bijna vergeten naar buiten te kijken!

Wat een prachtige luchten door de troggen in de polaire lucht, felle opklaringen en donkere CB's! Ik Hou er van!
Het is niet overal zo mooi, hier vooral een grijze natte dag buiten.

Powered by EzPortal