Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247094 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

lander20

die kaart van navgem is echt perfect voor flinke winter! dit model hebben we toen tijdens de hittegolf ook gebruikt en kwam soms met zeer hoge temperaturen op 850 hpa tijdens die hittegolf!

het beste kaarten voor winter momenteel zijn inderdaad van navgem! maandag/dinsdag ook sneeuw door laagje en NO stroming!

Borislav

Citaat van: lander20 op ma 11 jan 2016 - 20:28
die kaart van navgem is echt perfect voor flinke winter! dit model hebben we toen tijdens de hittegolf ook gebruikt en kwam soms met zeer hoge temperaturen op 850 hpa tijdens die hittegolf!

het beste kaarten voor winter momenteel zijn inderdaad van navgem! maandag/dinsdag ook sneeuw door laagje en NO stroming!

Hoe groot is de betrouwbaarheid van dat model ?
Borislav Lekic

Extremissimorum

Citaat van: Borislav op ma 11 jan 2016 - 20:37
Hoe groot is de betrouwbaarheid van dat model ?

Volgens mij niet echt groot. Was Navgem niet degene die met 42 graden kwam van de zomer?

Citaat van: ron12 op ma 11 jan 2016 - 20:15
Dit willen we zien, effe internet afgestruind ::)

Nu dat is een Polar Low! En niet weken ver! Maar ja, nu moet het nog echt gebeuren.

Jan van Ooijen

13 graden en 16 graden onder 0, het kan allemaal in de oper van Europees weermodel





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Borislav

Borislav Lekic

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 11 jan 2016 - 20:41
13 graden en 16 graden onder 0, het kan allemaal in de oper van Europees weermodel

19 januari, Jan? Maar mocht er tegen die tijd sneeuw liggen kun je zo 5 graden 'eraf tellen', oftewel tot -21.

Leuke weerfantasie, dat wel.

GeneralDuke

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 11 jan 2016 - 20:00
Hebben we hier de Polarlow waar Reinier het over heeft gehad?

*plaatje*

Polar low is toch ongeveer hetzelfde als een tropische depressie, maar dan niet tropisch? Heeft het dan ook dezelfde kenmerken zoals warm op hoogte (itt 'normale' frontale depressie)? Dus dan zou je, denk ik, een polar low op de kaarten kunnen herkennen als een lagedrukgebied, met op 500hPa juist hoge geopotentiaallijnen. Klopt dat ongeveer?

Verder denk ik dat we heel weinig kunnen zeggen over het mogelijke winterprikje, ook met de ensembles; als er eenmaal sneeuw ligt, duiken de pluimen ook alweer enkele graden.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: GeneralDuke op ma 11 jan 2016 - 20:57
Polar low is toch ongeveer hetzelfde als een tropische depressie, maar dan niet tropisch? Heeft het dan ook dezelfde kenmerken zoals warm op hoogte (itt 'normale' frontale depressie)? Dus dan zou je, denk ik, een polar low op de kaarten kunnen herkennen als een lagedrukgebied, met op 500hPa juist hoge geopotentiaallijnen. Klopt dat ongeveer?

Verder denk ik dat we heel weinig kunnen zeggen over het mogelijke winterprikje, ook met de ensembles; als er eenmaal sneeuw ligt, duiken de pluimen ook alweer enkele graden.

Hier een mooie site en uitleg daarover: http://www.keesfloor.nl/elmar2/5_coldair.htm
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vossejongk


petje

hmmm als sneeuw lief hebber..
niet veel jammer...maar kan nog genoeg verranderen hoop ik

Energizer85

Nou Jan op die gifjes zie ik hoofdzakelijk regen... Zeker in mijn omgeving

Borislav

Vind dat het westen te warm is. omgeving Amsterdam is slecht.
Borislav Lekic

Joep

het beste kaarten voor winter momenteel zijn inderdaad van navgem! maandag/dinsdag ook sneeuw door laagje en NO stroming!

Citeerbrazaliaans model is ook goed :) geen idee hoe betrouwbaar

Bacci

Huh hoe kan het nou regen zijn? temperaturen liggen toch rond nul? of is oper zachter geworden?

martijn

die bak regen op zaterdag vind ik raar >:(
Temperaturen zaterdag rond 0 dacht ik van de vorige pluim

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op ma 11 jan 2016 - 21:06
het beste kaarten voor winter momenteel zijn inderdaad van navgem! maandag/dinsdag ook sneeuw door laagje en NO stroming!

Och jee, is die weer winter aan het zoeken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal