Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 246313 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeneralDuke

Citaat van: zwoof op do 21 jan 2016 - 20:54
*verhaal*

Helemaal mee eens, al is het nu wel helemaal gewaagd om over een Elfstedentocht te beginnen met deze pluimen :P Maar ach, droom gerust ;D

Al die pessimisten met "tot november", blijf gerust weg dan wordt het hier wat minder negatief allemaal. Laten we gewoon genieten van het weer en alle mooie dingen die erbij horen, en ons niet verliezen in al dat vervelende gezanik. Ik zit er iig niet op te wachten om dat allemaal te lezen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Eric

Citaat van: GeneralDuke op vr 22 jan 2016 - 00:24
Helemaal mee eens, al is het nu wel helemaal gewaagd om over een Elfstedentocht te beginnen met deze pluimen :P Maar ach, droom gerust ;D

Al die pessimisten met "tot november", blijf gerust weg dan wordt het hier wat minder negatief allemaal. Laten we gewoon genieten van het weer en alle mooie dingen die erbij horen, en ons niet verliezen in al dat vervelende gezanik. Ik zit er iig niet op te wachten om dat allemaal te lezen.
Hear hear old chap!

glenn

aangezien ik verwacht dat het hier de komende dagen heel wat rustiger zal worden hier even een link naar wat echt winter lijkt te gaan worden! In de oostkust van America staat winter storm Jonas voor de deur vorig jaar met winter storm Nemo werd dit via dit internet kanaal live gestreamd dus benieuwd of dit nu ook zo zal zijn.

http://www.weather.com/storms/winter-central

lambik

winter is net een maand bezig  :P we hebben er nog 2  ;D ;D ;D

SniperEye

Citaat van: Zomerliefde op do 21 jan 2016 - 15:05
Na 4 dagen is de spreiding bij de pluim al gigantisch. Ik hecht er niet veel waarde aan, ook niet als er een koudere trend wordt ingezet. In het verleden is het al vaak genoeg bewezen dat binnen 12 uur het compleet anders kan zijn, denk maar aan oudjaarsdag

Spreiding geeft onzekerheid aan, echter kan je ook stellen wanneer geen enkel lid onder 0 duikt de kans op winterweer wel heel klein is.

Overigens vind ik dat we realistisch moeten zijn en de winter niet moeten afschrijven. Dit om verschillende redenen; namelijk: zon is nog lang niet op sterkte en staat nog laag aan de hemel, ten tweede: de astronomische winter is slechts 1 maand jong. Ofwel we zijn op 1/3 van de astronomische winter. Er kan nog zat gebeuren de komende tijd.

RicardoDimm

Citaat van: glenn op vr 22 jan 2016 - 03:55
aangezien ik verwacht dat het hier de komende dagen heel wat rustiger zal worden hier even een link naar wat echt winter lijkt te gaan worden! In de oostkust van America staat winter storm Jonas voor de deur vorig jaar met winter storm Nemo werd dit via dit internet kanaal live gestreamd dus benieuwd of dit nu ook zo zal zijn.

http://www.weather.com/storms/winter-central

Ooit gehoord van leestekens?

Brisk

Citaat van: RicardoDimm op vr 22 jan 2016 - 07:48
Ooit gehoord van leestekens?

Er staan toch echt een ! en een . in dat stukje, dus ik denk van wel!  :P
Let is snow, let it snow, let it snow!

Extremissimorum

Citaat van: RicardoDimm op vr 22 jan 2016 - 07:48
Ooit gehoord van leestekens?

Nou ben ik heel benieuwd wat jij onder 'leestekens' verstaat.

JerryL

Ja het wordt weer wat warmer de aankomende week, dus dan komen ze weer voorbij; de Klimaatterroristen.

Daar waar de toch best extreme kou van woensdag op donderdagnacht (minus 12,3 graden) slechts kort werd benoemd, vond Amara Onwuka (buienradar) het nodig om op te merken dat de 12 graden die wordt GEPROGNOSEERD te voorzien van de opmerking: ''en dat is toch wel heel erg warm voor de tijd van het jaar''.

Ja het is inderdaad te warm voor de tijd van het jaar, MAAR evenals de minus 12,3 graden te koud voor de tijd van het jaar is.


Marsel

Citaat van: Zomerliefde op do 21 jan 2016 - 14:56
ik vind het raar dat sommige mensen nu al weer lente willen. Man... het is nog maar 21 januari. We hebben nog anderhalve maand te gaan. We hebben laatste tijd al gezien dat de pluim binnen 3 dagen compleet weer anders kan zijn. Pffff wat een gezeur hier...


Onzin.
Een pluim verandert alleen 'spontaan' voor een roosterpunt als het stromingspatroon sterk meanderend is (en daarmee treden dus in potentie grote fase verschillen op de LT op). Als je naar het stromingspatroon van de komende 10 dagen kijkt wijst niets, maar dan ook echt hélemaal niets, op terugkeer van winters weer. Gewoon een denderende en bovendien vlakke WC. Dat is waar onze rekenbreinen goed in zijn en je hoeft in dat opzicht echt geen wonderen te verwachten!

Verder, winterliefhebbers beginnen soms vroeg in September al met 'zaniken' om een wintertopic, terwijl het buiten nog dik 20 graden is. Als we dat doortrekken, had ik als zomerliefhebber, nog voor de jaarwisseling over een lentetopic kunnen beginnen. Met het lengen van de dagen is het niet meer dan logisch dat steeds meer mensen het voorjaar liever zien verschijnen dan een koude periode. Eerst moet februari even van de kaarten af., daarna kunnen we los ;).

Armand

Vind het wel best grappig dat bijvoorbeeld Weerplaza met natte sneeuw in het (noord)oosten komt. Is theoretisch gezien niet mogelijk, aangezien de temperatuur op 850hPa tijdens de passage van de storing tussen de 3 en 5 graden ligt...

Arend

GFS00 komt voor de laatste week van januari met een flinke plens regen aanzetten. Het is GFS dus met een korrel zout te nemen, maar het zou best eens een flink natte afsluiting van deze maand kunnen worden. Jammer dat al dit vocht niet in sneeuw omgezet gaat worden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

RicardoDimm

Citaat van: Brisk op vr 22 jan 2016 - 08:10
Er staan toch echt een ! en een . in dat stukje, dus ik denk van wel!  :P

Hij heeft zijn bericht aangepast ja haha.

Mrkos

Kan iemand een neerslagkaartje plaatsen voor vanavond voor het noordoosten? Als er daadwerkelijk ijsel gaat vallen, is de kans dat het duel  van FC Groningen niet doorgaat. Kan iemand deze aub plaatsen?

Lothiriel

Net boven 0 graden gekomen, de temperatuur hier. Als je buiten bent is er niets wat erop lijkt te wijzen dat we straks al herfstig winterweer krijgen :)

Nog schoon winters hier. Heb nog wat laatste foto's gemaakt zoals deze:



Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Rayonhoofd

Citaat van: Marsel op vr 22 jan 2016 - 09:22

Onzin.
Een pluim verandert alleen 'spontaan' voor een roosterpunt als het stromingspatroon sterk meanderend is (en daarmee treden dus in potentie grote fase verschillen op de LT op). Als je naar het stromingspatroon van de komende 10 dagen kijkt wijst niets, maar dan ook echt hélemaal niets, op terugkeer van winters weer. Gewoon een denderende en bovendien vlakke WC. Dat is waar onze rekenbreinen goed in zijn en je hoeft in dat opzicht echt geen wonderen te verwachten!

Verder, winterliefhebbers beginnen soms vroeg in September al met 'zaniken' om een wintertopic, terwijl het buiten nog dik 20 graden is. Als we dat doortrekken, had ik als zomerliefhebber, nog voor de jaarwisseling over een lentetopic kunnen beginnen. Met het lengen van de dagen is het niet meer dan logisch dat steeds meer mensen het voorjaar liever zien verschijnen dan een koude periode. Eerst moet februari even van de kaarten af., daarna kunnen we los ;).

Los ? Hoezo los ? Dan zitten we in maart. Grote kans dat de "herfsttrein" dan gewoon door dendert. Maar goed, het kan natuurlijk zijn dat je zo masochistisch  bent dat je daar een liefhebber van bent.  :o
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Lothiriel

Ja, hoe mensen 8-10 graden met een bak regen kunnen prefereren boven lekkere vrieskou, sneeuwdekje en het zonnetje erbij is voor mij ook een raadsel.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Extremissimorum

Citaat van: Arend op vr 22 jan 2016 - 09:58
GFS00 komt voor de laatste week van januari met een flinke plens regen aanzetten. Het is GFS dus met een korrel zout te nemen, maar het zou best eens een flink natte afsluiting van deze maand kunnen worden. Jammer dat al dit vocht niet in sneeuw omgezet gaat worden.

Nou, EC komt ook met veel neerslag, vooral op woensdag.

Pluim noordwesten heeft 0 vorstkansen voor volgende week. Ai.

stratocumulus

Oeps.... ik kijk op het forum, en het is stil en geen pluim te zien....eigenlijk hoef ik niet verder te kijken. Dit betekend: warm, regen, anti winters.  ;D

Marsel

Citaat van: Rayonhoofd op vr 22 jan 2016 - 12:17
Los ? Hoezo los ? Dan zitten we in maart. Grote kans dat de "herfsttrein" dan gewoon door dendert. Maar goed, het kan natuurlijk zijn dat je zo masochistisch  bent dat je daar een liefhebber van bent.  :o

Haha, nee hoor. Ik kick absoluut niet op een WC, of herfsttrein zoals jij het noemt. Ik doel meer op het starten van het voorjaar in Maart, op  die manier 'los'. Daar word ik wel vrolijk van ;). Neemt niet weg dat het ook dan nog gewoon ongekend koud kan zijn. Maar Maart kan ik potentie, zeker later in de maand, warme dagen opleveren, en toch in ieder geval een paar 15+'ers. Wat dat betreft rest ons niets anders dan afwachten. En voor jullie hopen dat het nog tot een beetje kou komt voor die tijd :).

Powered by EzPortal