Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 351175 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?


Of we deze vraag nu al kunnen beantwoorden? Ik weet het persoonlijk nog niet. Eigenlijk is er nog geen zinnig antwoord aan te verbinden. Eerst bespreken we de hoofdberekening (oper) van het Europees weermodel.

De afgelopen dagen zagen we vaak winterse hoofdberekeningen komen van de twee meest gewaardeerde modellen, ECMWF en GFS. Ook de recente uitdraai van ECMWF (het Europees weermodel) laat op de lange termijn opnieuw een winters beeld zien. Echter gaat het dit keer niet om de eerder berekende droge variant, met een strakke ooststroming die continentale lucht aanvoert. De huidige berekening laat met name lagedrukgebieden domineren rondom onze omgeving. Deze lijken dan met name ten zuiden van ons land verder Europa in te trekken, en de reeds aanwezige kou boven het Oosten en Noorden van Europa kan dan ook ons land uiteindelijk bereiken. Met de grens met zachtere lucht dichtbij kan dat maar één ding betekenen: een vuile winterperiode met regelmatig winterse neerslag.


De recente berekening laat dan ook best redelijk wat sneeuw zien. Uiteraard is dit nog heel ver weg, en daarom moet men nu nog zeker niet kijken naar de exacte posities en hoeveelheden neerslag (sneeuw)! Dit gaat nog zeker vele malen veranderen. Sterker nog: de vraag luidt nog steeds: "Komt Koning Winter nu wel, of niet?" Het beste antwoord daarop is: "De tijd zal het leren".

Hieronder een animatie van de kaarten.

ECMWF 12z, neerslagsoort. Rood = Sneeuwbuien, roze = Sneeuw, blauw = regenbuien, groen = regen. Wetteronline.de©


Ook nog even een greep uit de temperatuurkaarten:

ECMWF 12z, temperatuur op 2 meter hoogte. Wetteronline.de©


Bron: Wetteronline

De pluim en de hoofdberekeningen van de komende dagen zullen uitwijzen of we echt naar een winterse periode gaan, of dat we in zachte lucht blijven verkeren.

We houden jullie op de hoogte!

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Borislav

Oper onderin de pluim.

Misschien dat no kouder is.  Gwl situatie?
Borislav Lekic

J

Citaat van: Extremissimorum op zo 27 dec 2015 - 21:40
Laat maar zien dan, met toelichting a.u.b.

Zoals ik op de vorige pagina ook aangaf, het is dat de twee ''belangrijkste'' berekeningen voor de kou gaan. Als je die wegdenkt (en dat kan een keer gaan gebeuren komende runs met die meerderheid bovenin) blijft er barweinig over. Nu omdat de oper regelmatig voor kou gaat zijn er wel steeds leuke kaarten die blauw kleuren, maar ze zijn niet echt representatief voor het gemiddelde (helaas).

Lothiriel

Hmm, allemaal regen voor België volgens die kaartjes.

Opvallend ook -2 en dan enkel regen?
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Joep


Armand

Wat mij opvalt aan EC oper vergeleken met bv GFS en GEM is dat er hier nuttig gebruik wordt gemaakt van de negatieve AO-index.
Negatieve AO-index betekent hoge druk boven Groenland, dit gaat de komende dagen ook gebeuren. Bij EC wordt er een sterke verbinding gevormd tussen het hogedrukgebied boven Rusland/Scandinavië en Groenland. Dit mis ik bij andere modellen. Hierdoor worden de lagedrukgebieden gedwongen om verder Europa in te koersen, anders gaan ze gewoon met de Golfstroom mee en beuken op de kust van Noorwegen en zorgen hier voor zachter weer.

Bij de ensembles is de warmere variant nog steeds in het voordeel.

J

Citaat van: Joep op zo 27 dec 2015 - 21:50
Contole run is echter ook koud
Ja maargoed, je kan er met zo'n meerderheid voor zachter weer gif op innemen dat vandaag of morgen de oper en de control ook bijtrekken. En dan blijven er met een handjevol leden niet veel opties meer over, en dan zie je ook in individuele kaarten (van alleen de oper) niet veel meer.

Jelle

Het stelt helaas allemaal weinig voor. Als het GFS en de hoofdrun v/h EC bijtrekt is er in (beide) pluimen niets anders over dan 10 procent van de leden die nog wat kouds ziet. Ik vrees met grote vrezen dat het er (ook) deze keer niet inzit.. Toch nog maar even afwachten uiteraard maar de pluim is gewoon niet winters.

Armand

Het gemiddelde van de ensembles van GEM ziet er wat beter uit vind ik. Ter vergelijking: Eerste kaart is gemiddelde ENS GEM, tweede kaart is gemiddelde ENS GFS

Donnydekoning

Wat voor temperaturen zijn er te verwachten bij de nieuwe ECMWF 12?

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

winter67

Pluim noordoost niet slecht zelfs beter dan ochtend pluim ook korte termijn afgekoeld, wat hadden we anders verwacht dat alle leden onder 0 gaan? Zolang er onzekerheid is alles mogelijk zal me ook niks verbazen als oper zo blijft meer leden gaan volgen

DSDLimburg

winter67:
Pluim noordoost niet slecht zelfs beter dan ochtend pluim ook korte termijn afgekoeld, wat hadden we anders verwacht dat alle leden onder 0 gaan? Zolang er onzekerheid is alles mogelijk zal me ook niks verbazen als oper zo blijft meer leden gaan volgen
[/quote]
Er kan ook een twee deling ontstaan, zie de pluim zuidoost,
seizoen 2018/2019

zwoof

Citaat van: Jelle op zo 27 dec 2015 - 21:59
Het stelt helaas allemaal weinig voor. Als het GFS en de hoofdrun v/h EC bijtrekt is er in (beide) pluimen niets anders over dan 10 procent van de leden die nog wat kouds ziet. Ik vrees met grote vrezen dat het er (ook) deze keer niet inzit.. Toch nog maar even afwachten uiteraard maar de pluim is gewoon niet winters.

Als het zomaar wat gewone leden waren geweest die er onderdoken, had ik er ook geen waarde aan gehecht. Maar het betreft hier wel de operationele runs van de weermodellen, dat vind ik een ander signaal.  GFS laat het al een paar dagen zien en nu dus ook EC 2 x  achter elkaar op de operationele run. Voeg hierbij weermodellen als GEM die al dagen winter laat zien, dan kan je haast niet anders dan goede hoop hebben dat steeds meer andere leden mee zullen gaan in de komende berekeningen. De signalen zijn er volop, (en dat is lang geleden)  het duimendraaien is begonnen.  :D

Borislav

Borislav Lekic

Zomerliefde

Citaat van: Borislav op zo 27 dec 2015 - 22:44
Wat is jullie JOKI ?

Ik geef een 4.
2.... Heel erg weinig vertrouwen in een goeie afloop. Kijken waar het gfs meekomt

Joep

Citaat van: Zomerliefde op zo 27 dec 2015 - 22:49
2.... Heel erg weinig vertrouwen in een goeie afloop. Kijken waar het gfs meekomt
aha vandaar dat je zomerliefde heet  :)

Jan van Ooijen

Avondruns houden het onveranderd spannend voor zowel de Alpen als de Benelux

Nu de situatie voor de Benelux! Ik vind dat er opmerkelijk weinig veranderd is ten opzichte van de ochtendruns. Het Amwerikaanse GFS model doet hem net niet. En wow. Wat is het Europese model consistent. Let op: zo als hieronder beschreven zou het kúnnen gaan. Met een klein maar -zoals zo vaak- wellicht belangrijk verschil op 180 uur vooruit (wat vanmorgen 192 uur vooruit was) De depressie die onder ons langs moet trekken diept op de oceaan veel verder uit (975 in plaats van 990 hPa!) en trekt langzamer en in eerste instantie iets noordelijker door. Als dat maar goed gaat.

Lees het gehele artikel op Wintersportweerman
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter67


Powered by EzPortal