Herfst discussietopic 2015

Topic gezien door 89328 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 02 sep 2015 - 07:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lothiriel

Citaat van: Marsel op za 03 okt 2015 - 16:07
Gadverdamme man ;). Kijk nou eens naar buiten!
Nauwelijks wind, 17-19C en af en toe zon! Heerlijk! Het voelt ook aanmerkelijk beter aan dan de afgleopen dagen. Td's zijn ook enkele graden hoger en er hangt weer een 'waasje' over het landschap. Icm die Ac velden van nu doet het toch wel lichtelijk (na)zomers aan... :). Zondag t/m dinsdag halen we nog gemakkelijk de normaal of daar zelfs (ruim) boven.  Daarna is het inderdaad wel klaar vwb 'echte' warmte zo het lijkt

Vandaag was de eerste dag met hogere temperaturen inderdaad... Maar voor mij mogen die temperaturen wel inpakken als ze enkel regen meebrengen (wat vanaf morgen het geval gaat zijn).

Geef mij maar 10-15 graden met een lekker zonnetje  :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

dennis089

Dat systeem boven de golf van biskaje. Dat oogt toch wel indrukwekkend op de radarbeelden.

Joep


dondertje127

Zo, september toch erg wisselvallig verlopen. Meestal is deze maand toch vaak erg mooi. Het kan niet altijd feest zijn natuurlijk. Vind oktober wel mooi begonnen, heerlijk weertje.
Soms doet het zelfs voorjaarsachtig aan. Soms heb ik even het voorjaarsgevoel, zowel in een paar laatste september dagen die mooi waren maar ook nu weer.

Kortom, niet eens altijd het najaarsgevoel, het lijkt soms wel maart of april :)
Ach ook niet alle bomen kleuren nog helemaal overtuigend herfstachtig, er liggen nog maar weinig bladeren op de grond vind ik. Misschien doet dat het em ook :)
Her en der zie ik ook enkele bloemen bloeien (bij de schutting van de buren).

Edwin

Van mij mag het nog wel even stabiel en rond de 18 graden blijven. Iets frisser met zon is ook ok. Zolang het maar niet onder de 10 graden wordt met alleen maar regen en wind. Komende zondag iig droog met bokbierdag :)
Never Stop Exploring

ron12

Zondag maar een graad of tien, ook  koude nachten in het weekend. Geen wonder met deze temperatuur afwijking in de bovenlucht boven Europa. Was het nu maar winter ::)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

EC geeft voor het oosten een redelijk neerslagsignaal voor de tweede helft van de week (GFS is minder). Ben benieuwd of dat niet (zoals zo vaak) in de volgende runs verdwijnt.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Citaat van: ron12 op wo 07 okt 2015 - 12:08
Zondag maar een graad of tien, ook  koude nachten in het weekend. Geen wonder met deze temperatuur afwijking in de bovenlucht boven Europa. Was het nu maar winter ::)

Nouja, ik vind het al aardig winterachtig voor deze tijd van het jaar :)
Ik vind het heerlijk. De gevoelstemperatuur zal ook wel lager liggen?

Heerlijk, van mij mag de winter van start gaan. Veel bomen nog vol en toch al zo koud. Leuk gezicht.
Normaal hoop ik altijd op 20+ in oktober (het kan wel degelijk) maar voor deze keer vind ik het wel leuk. Maarja dat komt denk ik ook dankzij het nu nog mooie weer erbij.

Diem

Wat een kou zeg, gevoelstemperatuur amper boven het vriespunt.
13 oktober en al zo koud, met een beetje geluk heb je gewoon nog temperaturen van 15-20 graden met zon.
Ben het echt al helemaal zat, dat gaat een lange winter worden ben ik bang...
Gelukkig volgende week even genieten van de Zuid-Franse zon, weg van deze ellende.

dondertje127

Ik ben sinds vandaag winterklaar! Heb zin in een lange, ijskoude, sneeuwrijke winter. Hoop dattie komt.

Edwin

Grijs, zonloos en koud. Nou, heel erg boeiend en interessant weer. Kan me gestolen worden.
Never Stop Exploring

dondertje127

Hier nog wel wat blauwe lucht gezien, maar geen zon.

Nu overigens, is het hier 0 graden net als de nacht van de 12e op de 13e. De gevoelstemperatuur van afgelopen nacht weet ik niet, maar is nu onder het vriespunt.
Op 10 cm hoogte is het nu -1.3 graden.

En nog een kantekening bij die vorst van afgelopen nacht; Dat waren temperaturen op 10cm hoogte (grondvorst) ;)
Maar het mocht er wel wezen.

xzaz

Er komt vanzelf nog wel een keer een herfststorm aanzetten.  :)
De winter is nog niet eens begonnen!

Arend

Vandaag voor Twente voor de tweede dag op rij een nieuw dag-record voor de laagste maximale temperatuur. Oude stond op 7 graden (1975), vandaag komen we uit op een schamele 4,6 graden. Een verlaging van het oude record met 2,4 graden.

Uiteraard zwijgen de media in alle talen over deze koude-records. Dit zijn overigens niet de enige twee koude-records die dit jaar hier zijn verbroken, het waren er vele. In de media is men echter alleen geïnteresseerd in warmterecords, waarbij de burger heel gemakkelijk de verantwoordelijkheid in de schoenen wordt geschoven.

Hoe lang het huidige interglaciaal nog gaat duren is gissen, maar we gaan in de toekomst nog eens heel erg terugverlangen naar de huidige warme periode op aarde. Te koud is namelijk de norm voor deze planeet.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

NitroGenetics

Citaat van: Arend op wo 14 okt 2015 - 20:27
Vandaag voor Twente voor de tweede dag op rij een nieuw dag-record voor de laagste maximale temperatuur. Oude stond op 7 graden (1975), vandaag komen we uit op een schamele 4,6 graden. Een verlaging van het oude record met 2,4 graden.

Uiteraard zwijgen de media in alle talen over deze koude-records. Dit zijn overigens niet de enige twee koude-records die dit jaar hier zijn verbroken, het waren er vele. In de media is men echter alleen geïnteresseerd in warmterecords, waarbij de burger heel gemakkelijk de verantwoordelijkheid in de schoenen wordt geschoven.

Hoe lang het huidige interglaciaal nog gaat duren is gissen, maar we gaan in de toekomst nog eens heel erg terugverlangen naar de huidige warme periode op aarde. Te koud is namelijk de norm voor deze planeet.
grappig dat je dit zo zegt terwijl de feiten wereldwijd toch duiden dat we een warme record verbreken wereldwijd dit jaar, omdat het hier in nl een koude stoot krijgen wil niet gelijk zeggen dat het dan gelijk kouder is (zie plaatje tempratuur afwijking plaatje hierboven), sterker nog dit jaar is in onze term warm te noemen en vele maanden lagen boven het langjarig gemiddelde met daarmee ook de laaste 10 jaar ingerekend die toen ook al warmer waren dan de jaren ervoor, maargoed iedereen zijn mening natuurlijk ;)

vossejongk

Het klimaat is juist de laatste tientallen duizenden jaren redelijk stabiel, geen ijstijden, geen extreme hitte waarbij er geen poolkappen zijn..

Arend

Citaat van: NitroGenetics op wo 14 okt 2015 - 22:16
grappig dat je dit zo zegt terwijl de feiten wereldwijd toch duiden dat we een warme record verbreken wereldwijd dit jaar, omdat het hier in nl een koude stoot krijgen wil niet gelijk zeggen dat het dan gelijk kouder is (zie plaatje tempratuur afwijking plaatje hierboven), sterker nog dit jaar is in onze term warm te noemen en vele maanden lagen boven het langjarig gemiddelde met daarmee ook de laaste 10 jaar ingerekend die toen ook al warmer waren dan de jaren ervoor, maargoed iedereen zijn mening natuurlijk ;)

Het gaat natuurlijk al fout wanneer je bij klimaat in perioden van 10 of 30 jaar gaat denken. :(  Maar verklaar nu eens waarom er in de (linkse) media geen aandacht wordt besteed aan de koude-records in dit land? De beleving van het klimaat in mijn directe leefomgeving vind ik niet terug in een wereldwijde gemiddelde temperatuur. Dat getal is net zo nietszeggend als de gemiddelde leeftijd van alle Nederlanders.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Extremissimorum

Sodeju hee, wat ontstaat er nou weer boven Groningen en Drenthe?


Gerard1995

Citaat van: Extremissimorum op do 15 okt 2015 - 17:19
Sodeju hee, wat ontstaat er nou weer boven Groningen en Drenthe?

Idd, kzat het ook al in de gaten te houden, lijkt mij een behoorlijk actief moessontje zo.. Zal wel een enorme bak water naar beneden komen daar.. Hier ook evenals groot deel van t land nat/natter/natst... :(
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

flyineddy

Op buienradar lijkt het erger dan dat het was. Het heeft wel even stevig geregend, maar niks bijzonders.
Minder sterk dan de gemiddelde onweersbui.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal