Herfst discussietopic 2015

Topic gezien door 89396 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 02 sep 2015 - 07:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wertha

Citaat van: Marsel op wo 23 sep 2015 - 17:19
Same here... :(. Ik heb het nu al gehad met het naderende koude seizoen. Gelukkig, zoals Armand terecht aangeeft, binnenkort beterschap als hogedrukgebieden het regime voor langere tijd overnemen. Echt warm wordt het niet meer maar even een periode droog met redelijk wat zon is wat mij betreft al voldoende.



Hier in Weert zijn we in ieder geval blij als het vanaf vrijdag 6 dagen droog blijft i.v.m. de kermis.
Aantal onweersdagen 2024: 3 | 2023: 17 | 2022: 21

dennis089

Citaat van: Vriezzer op wo 23 sep 2015 - 21:00
Hier in Weert zijn we in ieder geval blij als het vanaf vrijdag 6 dagen droog blijft i.v.m. de kermis.

thanks voor de herinnering. leuk uitstapje  :D

Koen-IJM

Laatste stuiptrekkingen van de zomer? Nog erg ver weg maar wie weet... ;)

Weerfreak 1337

Zou heerlijk zijn om de laatste zomerwarmte nog ff te voelen. :) Kijken wat de pluim zodadelijk doet.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Armand

In het westen toch weer periodes met regen. Houdt dan ook nooit op daar lijkt het wel. Hier lijkt het een redelijk normale septembermaand te worden qua neerslag; nu 59 mm en daar zal de laatste dagen niet meer veel bijkomen, het wordt zelfs lekker zonnig  8)

Weerfreak 1337

Ochtendpluim. Eerder dagenlang hetzelfde, met zelfs ietsjes lagere temperaturen op de langere termijn. Kansen op warmte lijken nauwelijks aan de orde.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Armand op do 24 sep 2015 - 13:51
In het westen toch weer periodes met regen. Houdt dan ook nooit op daar lijkt het wel. Hier lijkt het een redelijk normale septembermaand te worden qua neerslag; nu 59 mm en daar zal de laatste dagen niet meer veel bijkomen, het wordt zelfs lekker zonnig  8)

Tja, het is om langzaam moe van te worden hier. Inmiddels zitten we hier bijna op het dubbele van wat jij in september hebt gemeten. Bah! ;)

dennis089

Ik las zojuist een artikel dat repte over twee weken lekker aangenaam nazomer weer met veel zon. Laten we het hopen.. We hebben dat wel verdiend daarna mag de herfst overgeslagen worden en gelijk aanvang met koude maar zonnige winter.

TaL

Het is te zien wat jullie nazomer noemen.

Ik zie voor het moment zeker tot en met eind volgende week geen enkele 20er , laat staan 20+ er, en voor mij is dat toch een definitie voor nazomer weer.

Veelal temperaturen tussen 15-17 graden en van tijd tot tijd een kille noordooster. Neemt niet weg dat dit idd heerlijk weer is maar om echt van nazomer te spreken? Ik zou eerder spreken van heerlijk zonnig herfstweer :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

pietjelol

Citaat van: TaL op vr 25 sep 2015 - 12:44
Het is te zien wat jullie nazomer noemen.

Ik zie voor het moment zeker tot en met eind volgende week geen enkele 20er , laat staan 20+ er, en voor mij is dat toch een definitie voor nazomer weer.

Veelal temperaturen tussen 15-17 graden en van tijd tot tijd een kille noordooster. Neemt niet weg dat dit idd heerlijk weer is maar om echt van nazomer te spreken? Ik zou eerder spreken van heerlijk zonnig herfstweer :)
het weer wat nu heb is op en top nazomer. Temperaturen van boven de 20 graden komen nu niet zo heel veel meer voor. Zegt overigs niet dat het niet kan voorkomen.

Wertha

Citaat van: dennis089 op wo 23 sep 2015 - 22:52
thanks voor de herinnering. leuk uitstapje  :D

Graag gedaan! ;)
Aantal onweersdagen 2024: 3 | 2023: 17 | 2022: 21

Joep

Lekker nazomeren volgende week? 23 graden heerlijk  ;)


Marsel

Citaat van: Joep op wo 30 sep 2015 - 12:59
Lekker nazomeren volgende week? 23 graden heerlijk  ;)

Ik volg deze ontwikkeling met argusogen. Een 20'er in oktober is altijd een bijzondere gewaarwording. De lage zonnestand,  het gouden licht en vallende bladeren doen vermoeden dat het bijna winter is, maar de temperatuur verfraait op dat soort dagen het najaarsgevoel op een vreemde manier. Weemoedig kan ik er van worden, wetende dat de donkere kilte van het komende half jaar onvermijdelijk is.

Mrkos

Citaat van: Marsel op wo 30 sep 2015 - 14:30
Ik volg deze ontwikkeling met argusogen. Een 20'er in oktober is altijd een bijzondere gewaarwording. De lage zonnestand,  het gouden licht en vallende bladeren doen vermoeden dat het bijna winter is, maar de temperatuur verfraait op dat soort dagen het najaarsgevoel op een vreemde manier. Weemoedig kan ik er van worden, wetende dat de donkere kilte van het komende half jaar onvermijdelijk is.

Ik zou bijna denken dat je depressief bent Marsel :P Hoort er nou eenmaal bij... Nu nog zoveel mogelijk genieten van de zon! :)

Marsel

Citaat van: Mrkos op wo 30 sep 2015 - 15:10
Ik zou bijna denken dat je depressief bent Marsel :P Hoort er nou eenmaal bij... Nu nog zoveel mogelijk genieten van de zon! :)

Valt mee hoor ;) & ;D. Ik heb een nogal sterke jaarlijkse gang. Toeval wil dat deze synchroon loopt met hetgeen de natuur door het jaar heen doet: opleven tijdens het voorjaar, een piek in de zomer en eindigen in mineur. Niets om je zorgen over te maken overigens haha ;). Veel mensen hebben er 'last' van geloof ik.

Voor nu is het inderdaad nog even heerlijk nagenieten van het gouden zonnetje!

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Danny

Citaat van: TaL op wo 30 sep 2015 - 21:52
http://www.weather.com/storms/hurricane/news/hurricane-joaquin-5-things-to-know?cm_ven=Facebook_TheWeatherChannel_Weather_JBa_Article_No_4_20150930_twcplayer

Een nieuwe 'Sandy' op komst?

Het is voorlopig nog allemaal zeer onzeker wat orkaan Joaquin gaat doen volgens de verwachtingen. De komende 48 uur verplaatst de kern zich niet tot nauwelijks. Daarna moet de koers meer noordwaarts worden volgens de meeste modellen. Het meeste gebruikte weermodel, volgens de berichtgeving van het National Huricane Center ECMWF wijkt voorlopig af van deze verwachting en ziet de orkaan noordoostelijk vertrekken de oceaan op. Hierin zit momenteel de grote onzekerheid die meegegeven wordt in de verwachtingen.

Berichtgeving National Huricane Center:

KEY MESSAGES:

1.  Preparations to protect life and property within the warning
areas in the Central Bahamas should be completed now.

2.  Confidence in the details of the forecast after 72 hours remains
low, since we have one normally excellent model that keeps Joaquin
far away from the United States east coast.   The range of possible
outcomes is still large, and includes the possibility of a major
hurricane landfall in the Carolinas.

3.  Every effort is being made to provide the forecast models with
as much data as possible.  The NOAA G-IV jet has begun a series of
missions in the storm environment, and the National Weather Service
has begun launching extra balloon soundings.

4.  Because landfall, if it occurs, is still more than three days
away, it's too early to talk about specific wind, rain, or surge
impacts from Joaquin in the United States.  Regardless of Joaquin's
track, strong onshore winds will create minor to moderate coastal
flooding along the coasts of the mid-Atlantic and northeastern
states through the weekend.

5.  A hurricane watch for a portion of the U.S. coast could be
required as early as Thursday evening.

6. Many portions of the eastern U.S. are currently experiencing
heavy rains and gusty winds associated with a frontal system. These
heavy rains are likely to continue for the next few days, even if
the center of Joaquin stays offshore.  The resulting inland flood
potential could complicate preparations for Joaquin should it head
toward the coast, and even more substantial inland flooding is
possible if Joaquin later passes near or over these same areas.

Marsel

Disndag dan voor het laatst een 20'er? Zal me niets verbazen, als de warme sector gunstig getimed is, dat we dan wellicht op sommige plekken een warme dag op kunnen tekenen. Bovendien...warmbloedige onweerskansen? We wachten het wel weer af. Gelukkig gaat die kille en droge landlucht van de afgelopen dagen er even uit tijdens de eerste helft van de nieuwe week (zie sterk oplopende Td's).

ron12

Herfst met een winterse tintje in aantocht vanaf woensdag, kans op nachtvorst stijgt, blokkade in de maak boven Europa vanaf komende weekend, met oosten winden worden in voor uitzicht gesteldhttp://meteolive.leonardo.it/ Wordt interesant de komende tijd 8) wel stukje naar beneden scrollen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: ron12 op za 03 okt 2015 - 14:19
Herfst met een winterse tintje in aantocht vanaf woensdag, kans op nachtvorst stijgt, blokkade in de maak boven Europa vanaf komende weekend, met oosten winden worden in voor uitzicht gesteldhttp://meteolive.leonardo.it/ Wordt interesant de komende tijd 8) wel stukje naar beneden scrollen

Gadverdamme man ;). Kijk nou eens naar buiten!
Nauwelijks wind, 17-19C en af en toe zon! Heerlijk! Het voelt ook aanmerkelijk beter aan dan de afgleopen dagen. Td's zijn ook enkele graden hoger en er hangt weer een 'waasje' over het landschap. Icm die Ac velden van nu doet het toch wel lichtelijk (na)zomers aan... :). Zondag t/m dinsdag halen we nog gemakkelijk de normaal of daar zelfs (ruim) boven.  Daarna is het inderdaad wel klaar vwb 'echte' warmte zo het lijkt

Powered by EzPortal