Herfst discussietopic 2015

Topic gezien door 88351 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 02 sep 2015 - 07:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Herfst discussietopic 2015

Voor de weerkundigen begint de herfst op 1 september. Rond 23 september begint de astronomische herfst. Officieel gaat de herfst in op 21 september. Rond 23 september staat de zon precies boven de evenaar waardoor dag en nacht overal op aarde even lang duren. Daarom begint de herfst meestal op 22 of 23 september. Officieel loopt de herfst van 21 september tot en met 20 december. Volgens de klimatologische indeling is de herfst al op 1 september begonnen en duurt het seizoen tot met 30 november.
Schrikkeljaar

De andere seizoenen beginnen meestal op de 21e. Dat komt onder andere doordat de baan van de aarde geen cirkel is. De verschillende data zijn het gevolg van het schrikkeljaar. Eens in de vier jaar telt een jaar, het schrikkeljaar, een dag meer dan de andere jaren. In het begin van de twintigste eeuw viel de eerste herfstdag enkele keren zelfs op 24 september, het laatst in 1931.

Stormen in Nederland
Grote tegenstellingen in temperatuur in de atmosfeer liggen meestal ten grondslag aan onstuimig weer en het ontstaan van stormdepressies. Vandaar dat de zwaarste stormen meestal in de herfst of winter voorkomen.



Ontwikkeling depressie
Op het Noordelijk Halfrond wordt het in het noorden snel kouder terwijl het in het zuiden nog nazomert. Dit leidt tot grote temperatuurtegenstellingen over korte afstanden. Er ontwikkelt zich vaak een krachtige straalstroom, een storm op zo'n tien kilometer hoogte, waarmee de ene depressie na de andere onze kant op komt. Als de atmosfeer onrustig is, komen stormen vaak kort na elkaar.

Wanneer storm
In de weerberichten en weerrapporten wordt gesproken van storm wanneer windkracht 9 op de windschaal van Beaufort wordt bereikt. Een zware storm bereikt windkracht 10 en een en zeer zware storm windkracht 11. Windkracht 12 staat voor een orkaan. Een echte orkaan komt in ons land zelden voor en dat is maar goed ook.

Orkaankracht 12
Orkaankracht 12 is in landen die daar amper op voorbereid zijn levensgevaarlijk. Het ontwricht de samenleving en is zeker boven land ronduit verwoestend. De meeste schade hangt echter samen met de windstoten die zich bij een storm voordoen. De windsnelheid ligt in korte windvlagen in het algemeen enkele tientallen kilometers per uur hoger dan de gemiddelden. Windstoten worden niet benoemd in eenheden van de schaal van Beaufort maar in kilometers per uur, meters per seconde of voor de scheepvaart in knopen. Een knoop komt overeen met ongeveer een halve meter per seconde.

Kust en binnenland
De hoogste windsnelheden worden in de regel langs de kust bereikt, waar de wind weinig geremd wordt door obstakels en wrijving met het aardoppervlak. De herhalingstijd voor een storm is aan zee een stuk korter dan in het binnenland. In Vlissingen stormt het gewoonlijk meerdere keren per jaar. In De Bilt stormt het eens in de zeventig jaar met windkracht 9. Windkracht 10, een zware storm, is boven land een zeldzaamheid.

Info van KNMI
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Autumn :D

Hoop eigenlijk nog wel op een indian summer en een goldener october ;)

Trouwens, doet de pluim van het knmi het niet meer?
Never Stop Exploring

jtebbens

Zo te zien is KNMI nieuwe stijl....denk dat er nog wat bugs/linkjes verkeerd zijn

http://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen

Mariska

Op naar de eerste herfststorm, onder het genot van een bak warme choco en een Jägermeister ernaast  :)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

dondertje127

Het is zover, het herfsttopic. Hopen op weer veel ander moois van moeder natuur.

Ijsbloem

 :) Ja hopen op veel wind met een noord component. Moet toch ergens een strohalmpje pakken vwb komende winter ;)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Koen-IJM

Nog geen 12 graden om 12:00 op sommige plaatsen...

ron12

Ben wel benieuwd wanneer het voor het eerste keer gaat vriezen deze herfst ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

F.Fredje



F.Fredje


Jeroen22

Morgen een echte herfstdag. Veel regen wat er kan vallen volgens het rtl weer.

boxer

KNMI code geel voor morgen ivm onweer en (wateroverlast volgens NU.nl:P

JerryL

Inderdaad code geel ivm onweer tot 18.00 uur. Alleen provincies Zeeland,N-Brabant en Limburg zijn groen.

JerryL

Voor mijn gevoel is dit een erg onweersrijk jaar. Klopt dat? Iemand?

TaL

GFS komt voor volgende week toch met een milde 20+  :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Ijsbloem

 :D Geregeld Stortbuien hier.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Marco uit Hangar 5

Het regent hier al uren aan een stuk door, soms hard, dan weer wat minder, alleen vanmorgen was het nog af en toe een momentje droog, maar na de middag aan een stuk regen, regen en nog meer regen...met een flinke woei er bij is het echt HERFST geworden..bweeehh! (Schiphol)
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Marco uit Hangar 5

Citaat van: JerryL op vr 04 sep 2015 - 12:22
Voor mijn gevoel is dit een erg onweersrijk jaar. Klopt dat? Iemand?

Nee.. 'gevoel' is een slechte raadgever.. hou het maar eens bij, dan zul je merken dat je 'gevoel' van geen kant klopt. Doordat het de afgelopen 2 weken best vaak heeft geonweerd, geeft dat jou een 'gevoel' alsof het heel vaak geonweerd heeft.. maar de maanden er voor was het maar magertjes hoor.. niet alleen in Limburg ;-)

Bij mij in Heerhugowaard heeft het maar een paar keer geonweerd, en stelde het ook nog niet echt veel voor, in Limburg heeft het helemaal weinig geonweerd.

Maar goed, September en Oktober zijn voor de kust provincies vaak nog goed voor wat knalwerk vanaf de Noordzee, we zullen zien hoe het uitpakt, het water is in ieder geval lekker warm (20 graden ongeveer)

Omdat ik zonnepanelen heb kan ik precies zien dat 2015 tot nu toe een beetje zonniger is geweest dan 2014 :-). ALLE maanden, behalve Maart hebben tot nu toe meer energie opgebracht dan in 2014. In een leuk appje wordt dat allemaal bijgehouden,

Ik had niet verwacht dat Augustus 2015 zonniger zou zijn geweest dan Augustus 2014, een gevoel ingegeven doordat het de laatste weken van Augustus best vaak heeft geregend en geonweerd. Maar toen ik gisteren de zonnepanelen monitoring app bekekeek, zag ik dat het tegenover gestelde het geval was, Augustus 2015 heeft meer energie opgebracht dan Augustus 2014 en dus heeft de zon vaker geschenen dan in 2014.. mijn gevoel klopte dus helemaal niet!

Meten is weten dus, afgaan op je gevoel is niet echt aan te raden in de meteorologie (en iedere andere exacte wetenschap)
Marco Nierop
http://zweef.nl/

dondertje127

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op vr 04 sep 2015 - 17:51
Nee.. 'gevoel' is een slechte raadgever.. hou het maar eens bij, dan zul je merken dat je 'gevoel' van geen kant klopt. Doordat het de afgelopen 2 weken best vaak heeft geonweerd, geeft dat jou een 'gevoel' alsof het heel vaak geonweerd heeft.. maar de maanden er voor was het maar magertjes hoor.. niet alleen in Limburg ;-)

Bij mij in Heerhugowaard heeft het maar een paar keer geonweerd, en stelde het ook nog niet echt veel voor, in Limburg heeft het helemaal weinig geonweerd.

Maar goed, September en Oktober zijn voor de kust provincies vaak nog goed voor wat knalwerk vanaf de Noordzee, we zullen zien hoe het uitpakt, het water is in ieder geval lekker warm (20 graden ongeveer)

Omdat ik zonnepanelen heb kan ik precies zien dat 2015 tot nu toe een beetje zonniger is geweest dan 2014 :-). ALLE maanden, behalve Maart hebben tot nu toe meer energie opgebracht dan in 2014. In een leuk appje wordt dat allemaal bijgehouden,

Ik had niet verwacht dat Augustus 2015 zonniger zou zijn geweest dan Augustus 2014, een gevoel ingegeven doordat het de laatste weken van Augustus best vaak heeft geregend en geonweerd. Maar toen ik gisteren de zonnepanelen monitoring app bekekeek, zag ik dat het tegenover gestelde het geval was, Augustus 2015 heeft meer energie opgebracht dan Augustus 2014 en dus heeft de zon vaker geschenen dan in 2014.. mijn gevoel klopte dus helemaal niet!

Meten is weten dus, afgaan op je gevoel is niet echt aan te raden in de meteorologie (en iedere andere exacte wetenschap)

Het Westland is volgens mij vaak aan de beurt geweest in tegenstelling tot Limburg. Kan van plaats tot plaats erg verschillen. Hier overigens helaas geen september-onweer. De hoop is er, maar had er direct al een hard hoofd in. Wel weerlicht gezien van de week in september.

Ik hoop dat er nog een paar zomerse dagen komen in september, met nog wat onweersbuien die de warmte zouden verdrijven deze maand. Er zijn hier wel stevige regenbuien afgewisseld door perioden met langduriger regen.

Powered by EzPortal