Wind- en onweerskansen vrijdag 24 en zaterdag 25 juli 2015

Topic gezien door 40573 bezoekers
Gestart door Marsel, do 23 jul 2015 - 12:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis089

vind het jammer dat de windvelden situaties zich per definitie altijd voordoen aan de kuststrook.. daardoor zijn deze settings altijd oninteressant voor Z-O Nederland  :(

Weerfreak 1337

Citaat van: dennis089 op za 25 jul 2015 - 00:21
vind het jammer dat de windvelden situaties zich per definitie altijd voordoen aan de kuststrook.. daardoor zijn deze settings altijd oninteressant voor Z-O Nederland  :(

Boven land ondervind lucht veel meer wrijving, en daarmee neemt de windsnelheid drastisch af naarmate je steeds dieper landinwaarts komt. Boven zee is er natuurlijk ook wrijving met het water, maar zijn er vrijwel geen natuurlijke en grootschalige kunstmatige obstakels. De wrijving met het water is ten slotte te verwaarlozen (vlak). Langs de kust en op zee waait het dus over het algemeen het hardst. :)

Slechts in zeer uitzonderlijke situaties kunnen dergelijke windsnelheden ook landinwaarts (al dan niet tijdelijk) bereikt worden. Bijvoorbeeld bij een zeer zware stormdepressie of een zware onweersbui.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Lightning_Glenn

Ging inderdaad lekker, ben nu tot me onderbroek nat hahaha
Gaat dat uit België ons halen?

Remy

Zojuist beetje regen en wat gerommel in de verte,nu weer stilte voor de storm met doorbrekend zonnetje en bijna geen wind.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Diem

Code oranje voor Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland.
Ze moeten het kaartje alleen nog even inkleuren :P

Joep

Citaat van: Diem op za 25 jul 2015 - 07:49
Code oranje voor Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland.
Ze moeten het kaartje alleen nog even inkleuren :P

Heb hem even voor je ingekleurd :)


Joep

Lage drukgebied is nu goed te zien.

plaatje meteogroup

zwoof

Code rood ivm storm in het oosten bij noodweercentrale en westen code oranje?  :o Dat verwacht je niet zo snel bij wind. Hebben ze dat wel goed?


http://alarm.noodweercentrale.nl/

Houten

Citaat van: zwoof op za 25 jul 2015 - 08:49
Code rood ivm storm in het oosten bij noodweercentrale en westen code oranje?  :o Dat verwacht je niet zo snel bij wind. Hebben ze dat wel goed?

Die kleurencodes van noodweercentrale zijn niet vergelijkbaar met de kleurencodes die het KNMI hanteert, er worden anderen criteria gebruikt enz,

zwoof

Citaat van: Houten op za 25 jul 2015 - 08:57
Die kleurencodes van noodweercentrale zijn niet vergelijkbaar met de kleurencodes die het KNMI hanteert, er worden anderen criteria gebruikt enz,

Dat is mij bekend, waar KNMI code geel uitgeeft is de kaart van Noodweercentrale vaak al rood gekleurd. Maar ik was verbaasd over het verschil tussen kust en binnenland.  Normaliter is het kaartje bij storm andersom gekleurd toch?

Joep

Citaat van: zwoof op za 25 jul 2015 - 08:49
Code rood ivm storm in het oosten bij noodweercentrale en westen code oranje?  :o Dat verwacht je niet zo snel bij wind. Hebben ze dat wel goed?
http://alarm.noodweercentrale.nl/

Meteo Alarm geeft code oranje voor Duitsland voor storm 10BFT en windstoten tot 115 km/uur, blijkbaar neemt noodweercentrale uiterste oosten NL ook mee.

Windstoten voor NL van Weerplaza

zwoof

Citaat van: Joep op za 25 jul 2015 - 09:09
Meteo Alarm geeft code oranje voor Duitsland voor storm 10BFT en windstoten tot 115 km/uur, blijkbaar neemt noodweercentrale uiterste oosten ook mee.

Windstoten voor NL van Weerplaza

Ah! Het is me duidelijk nu. Thx!  :)

Marsel

Het laag trekt momenteel noordoostwaarts weg en zal ons land spoedig via het noorden van het land verlaten. De occlusie, alsmede het windveld, draait daarbij as we speak het zuidwesten van het land in. Gezien de huidige positie en track zullen mijn inziens het name het westen en later het noorden van het land de zwaarste windstoten meepakken. Eigenlijk conform kaartjes van weerplaza en huidige code oranje regio's van het KNMI. Waarschijnlijk volgen de noordelijke provincies later vandaag met code oranje. Neemt niet weg dat, gezien de opbouw onderin, er ook landinwaarts forse windvlagen voor kunnen komen. Lokaal zal de kaap van 75km/h (zware windstoot) ook daar bereikt of overschreden kunnen worden.

Overigens neemt de wind hier te Rotterdam met de spreekwoordelijke minuut toe. Draaiend van WZW naar WNW in het laatste half uur. Vannacht een paar rake klappers op afstand en een pittige regenbui. Al met al, nogal actief weertje zo  ;D.

Energizer85

Zeker ook wel weer ff wat actie idd!! Vannacht was het hier ook even goed raak. Lekkere onweersbui omstreeks 4.00 uur, Regelmatig felle bliksems met lekkere diepe dreunen. Flinke plensbui daarbij. Was eigenlijk het eerste serieuze onweer van dit seizoen hier.

Joep

Citaat van: Marsel op za 25 jul 2015 - 09:23

Marcel snap jij dat Duitsland code rood heeft en Noodweercentrale Oost NL code rood (oranje) geeft zoals Zwoof ook al aangaf?

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op za 25 jul 2015 - 09:23


Overigens neemt de wind hier te Rotterdam met de spreekwoordelijke minuut toe. Draaiend van WZW naar NW in het laatste half uur. Vannacht een paar rake klappers op afstand en een pittige regenbui. Al met al, nogal actief weertje zo  ;D.

Het gaat toch om twee laagjes vandaag?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Joep op za 25 jul 2015 - 09:29
Marcel snap jij dat Duitsland code rood heeft en Noodweercentrale Oost NL code rood (oranje) geeft zoals Zwoof ook al aangaf?

Vwb het oosten van ons land eigenlijk niet. Nu weet ik niet precies wat de voorwaarden zijn die noodweercentrale hanteert voor het uitgeven van een code rood, maar dat het niet het oosten zal zijn dat er met de hoogste windsnelheden vandoor gaat lijkt me duidelijk. Zware windstoten tot rond of iets meer dan 75km/h zijn lokaal wel mogelijk natuurlijk maar dat is mi geen code rood.
Voor Duitsland zelf is het, zeker later vandaag, wellicht een ander verhaal aangezien men daar met orografische effecten te maken heeft. Modellen zinspelen op sterke toename van de wind op bijvoorbeeld 850hPa naar lokaal >60kt in een band aan de zuidzijde van 'onze' depressie. Dat geeft daar dan landinwaarts gewoon ook uiterst precaire situaties aangezien de grond daar 'omhoog komt'.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op za 25 jul 2015 - 09:30
Het gaat toch om twee laagjes vandaag?

Hirlam komt daar inderdaad als enige nog mee. De rest houdt het bij één kern. Ik kan 'm in de waarnemingen in ieder geval niet terugvinden terwijl hij er al had moeten zijn, althans volgens Hirlam. Heb jij wel het idee dat er nog een secundaire kern is dan?

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op za 25 jul 2015 - 09:43
Hirlam komt daar inderdaad als enige nog mee. De rest houdt het bij één kern. Ik kan 'm in de waarnemingen in ieder geval niet terugvinden terwijl hij er al had moeten zijn, althans volgens Hirlam. Heb jij wel het idee dat er nog een secundaire kern is dan?

Zie hem niet meer in de modellen zitten, volgende keer eerst even kijken voordat ik iets vraag :P Nu eerst koffie
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal