Wind- en onweerskansen vrijdag 24 en zaterdag 25 juli 2015

Topic gezien door 40667 bezoekers
Gestart door Marsel, do 23 jul 2015 - 12:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Joep


Joep

Bomen knappen om als lucifershoutjes in Voorburg

foto r. zwagers

Ook dit vliegend object heeft last van de storm :)

foto RILI

A12 bij Gouda afgesloten i.v.m. omgewaaide bomen

VID


mrhanky

Dance Festival UltraSonic in Maarssen (Utrecht) is afgelast. Als ik zie hoe hard het hier in Houten waait denk ik dat ze een verstandige beslissing hebben genomen.

Joep

Zomerstorm: zware storm op IJmuiden! Dit is de zwaarste julistorm sinds begin metingen 20ste eeuw.
topper af is 29 juli 1956.


De stormdepressie bij Den Helder is nu opgeschoven naar de Waddenzee en koest richting Duitse Bocht. De kwade genius veroorzaakte tijdens de tweede helft van de ochtend in het kustgebied van Zuid-Holland een volle westnoordwesterstorm met uitschieters tot 109 km/uur te Hoek van Holland. Tegen de middag bereikte het krachtige windveld ook de regio Zandvoort en IJmuiden. Om 14 uur uur meldde IJmuiden zowaar windkracht 10 met windstoten tot 122 km/uur. Ondertussen zo goed als windstil in het Waddengebied. Dit is de zwaarste julistorm ooit: topper af is 29 juli 1956.
Verder een vanaf de Noordzee indraaiend frontaal regengebied met stortregens in het westen, deels midden en onweer in het Waddengebied. In het noordoosten kwam de zon eraan te pas en noteerde Nieuw Beerta 21,0º. Om 12:30 uur liepen de temperaturen uiteen van 14,1º in Woensdrecht tot 20,8º in Nieuw Beerta.

Vanmiddag aanhoudend stormgeweld in de kustgebieden en op het IJssel- en Markermeer. Er zijn windstoten mogelijk tussen 100 en 130 km/uur. Elders is de wind krachtig tot hard met schuivers tot 80-90 km/uur. Verder perioden met zware regen (lokaal ook onweer) en in de regen is het maar 13 tot 15 graden.
Vanavond nemen wind en buiigheid af.

Jan Visser

pasz

Veel vliegtuigen in de wacht voor Schiphol op Noordzee en omgeving Emmeloord.


Joep

De grootste problemen doen zich voor op de wegen van Amsterdam naar Den Haag.

De volgende wegen zijn vanwegen omgewaaide bomen afgesloten: de A4 (knooppunt Burgerveen), A12 (knooppunt Gouwe), A9 (verschillende plaatsen in Noord-Holland) en de A20 (Reeuwijk).

De A44 is helemaal dicht tussen knooppunt Burgerveen en Wassenaar. Ook de A4 is afgesloten in zuidelijke richting. Net na het knooppunt Burgerveen zijn ook bomen op de weg gewaaid. Het verkeer krijgt van Rijkswaterstaat het advies een 'grote' omleidingsroute te volgen via Utrecht. Den Haag alleen nog bereikbaar via A15

Ook de A20 richting Rotterdam is afgesloten bij Moordrecht in verband met een omgewaaide boom. Eerder waren er al problemen op de A27 bij Werkendam en op de A12 bij Reeuwijk.

nu.nl

Ook campinggasten hebben het zwaar

Foto Betty Glas

Boom valt op meerdere auto's in Amsterdam

r vd Berg

cd-ron

Mooi beeld in grafiek van meetstation de Kooij hoe de windrichting reageert bij passeren van de depressie kern.

Carpe Noctum

4seasons

Als je alleen al hier de foto's en berichtgevingen over de storm ziet, dan vraag ik mij af waarom
er nog altijd mensen in Nederland zijn die stormwaarschuwing(en) - in dit huidig geval code rood - af zitten te z.....n
en het een storm in een glas water vinden.

Zie de reacties:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24306683/__Code_rood_om_storm_aan_de_kust__.html


Zulk soort mensen moeten even verder kijken - bijv. op alarmeringen.nl - zoveel bomen en schade aan de kust.
Ik hoop dat ze dan ook reageren als ze extra verzekeringspremie moeten betalen wegens de stormschades in ons land.



Interactieve stormschadekaart (meldingen 112):
http://112alarm.net/kaart.php?regio&special=storm&tijd=12



ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jelte

We zijn net binnen een tijd van 5 min van windstil naar storm gegaan. Grens oog ligt nu boven meetstation terschelling

PatrickM

Werkelijk overal waar je kijkt hier liggen takken en (een aantal) bomen om. Zelden zo'n zware storm meegemaakt. :o

Joep

In Amsterdam-West is een boom omgevallen op verschillende appartementen. Daarbij raakte het dak en balkons beschadigd.

nos.nl

Tallrunner

Hier in Smilde zitten we midden in de kern en is het nagenoeg windstil met wat gemiezer. Heel apart om dan de beelden uit het westen van het land te zien!

marco-groningen

Ik hoop dat er nog wat komt hier, want de hele dag is hier nog niks te merken van het hele gebeuren. Code geel is hier zelfs overbodig tot nu toe.

Joep

Citaat van: marco-groningen op za 25 jul 2015 - 15:31
Ik hoop dat er nog wat komt hier, want de hele dag is hier nog niks te merken van het hele gebeuren. Code geel is hier zelfs overbodig tot nu toe.
Komt waarschijnlijk vanavond nog bij jullie

arjanbruggink

Citaat van: Tallrunner op za 25 jul 2015 - 15:30
Hier in Smilde zitten we midden in de kern en is het nagenoeg windstil met wat gemiezer. Heel apart om dan de beelden uit het westen van het land te zien!
Lekker rustig hè.... Kunt nog lekker buiten zitten (onder overkapping)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

jonkheer

Heftig in het westen, rustig hier in Leeuwarden. Winderig en bewolkt....dat is het beeld hier

District

Heerenveen ook nog steeds rustig, volgens buienradar rond 17.00 pas wat regen en wind  :-\

dondertje127

Natuurlijk had ik ook geen onweer verwacht vannacht of vandaag. Wel flinke stormkracht zo nu en dan tussendoor als de wind uithaalt.

alfons

Nog niet eerder meegemaakt in juli , wat een storm en regen , heel apart

Powered by EzPortal