Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391549 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Temperatuur is hier zelfs weer flink opgelopen naar 24 graden (23.9). ZO-lijker is de 24 graden alweer overschreden.

Unknown-user1778

hoe zit het met die blokkade die op de kaart stond volgens iemand op de vorige pagina? krijgen we nog een mooie afsluitende fase voor het eind van de zomer of kunnen we langzaam aan de herfstkleren uit het koffer pakken en ons opmaken voor koude nattigheid?

Ijsbloem

 8) Nou vwb die herfstkleren,
Die heb ik de laatste jaren eind oktober pas in de kast hangen.
De zomer duurt in het veranderde klimaat geregeld tot ver in september.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

vdweste

Op de oude site van weer.nl kon ik inloggen en daardoor ook van EC bijvoorbeeld de neerslag en temperatuurkaartjes kijken. Nu hebben ze een nieuwe site en zie ik niet meer hoe dit nog kan, iemand een idee? Of een andere site waarop deze kaarten duidelijk te vinden zijn?

Armand

Citaat van: vdweste op za 15 aug 2015 - 20:34
Op de oude site van weer.nl kon ik inloggen en daardoor ook van EC bijvoorbeeld de neerslag en temperatuurkaartjes kijken. Nu hebben ze een nieuwe site en zie ik niet meer hoe dit nog kan, iemand een idee? Of een andere site waarop deze kaarten duidelijk te vinden zijn?

Had ik ook, ben nu overgestapt naar de Belgische versie: meteoservices.be

Dit is nog een 'oudere versie' en lijkt sprekend op de oude weer.nl. Je kunt gewoon met je oude gegevens inloggen linksboven. Ik hoop niet dat deze site ook zo'n vreselijke update krijgt....

vdweste

Citaat van: Armand op za 15 aug 2015 - 21:40
Had ik ook, ben nu overgestapt naar de Belgische versie: meteoservices.be

Dit is nog een 'oudere versie' en lijkt sprekend op de oude weer.nl. Je kunt gewoon met je oude gegevens inloggen linksboven. Ik hoop niet dat deze site ook zo'n vreselijke update krijgt....

Ah perfect, dankjewel!

Nog een vraagje: weet iemand op welk model weersites als weeronline.nl / weer.nl / weerplaza.nl hun langetermijnverwachtingen (zoals de 14-daagse) op baseren? Dit zal vast per site verschillen, maar heeft iemand hier een overzicht van?

Arend

Het lijkt dan nu eindelijk hier te gaan gebeuren als ik de radar mag geloven. Na de teleurstellingen van de afgelopen dagen, en de paar lichte spetters van vandaag, lijkt er hier weer eens neerslag van betekenis te gaan vallen. Onweer kijk ik niet eens meer naar, dat lukt hier toch niet meer.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

jornonweer

Citaat van: Arend op za 15 aug 2015 - 22:23
Het lijkt dan nu eindelijk hier te gaan gebeuren als ik de radar mag geloven. Na de teleurstellingen van de afgelopen dagen, en de paar lichte spetters van vandaag, lijkt er hier weer eens neerslag van betekenis te gaan vallen. Onweer kijk ik niet eens meer naar, dat lukt hier toch niet meer.  ;)
ik zal je wat regen lenen.. 74.3mm gevallen hier van 1 uur namiddag tor nu half 2 snachts, kan tellen vind ik
Danger is real, fear is a choice.

Jan van Ooijen

Oper (rode lijn) een beetje de weg krijt vanaf eind volgende week



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: jornonweer op zo 16 aug 2015 - 01:32
ik zal je wat regen lenen.. 74.3mm gevallen hier van 1 uur namiddag tor nu half 2 snachts, kan tellen vind ik

Dank je en gefeliciteerd! Dat zijn de betere neerslagcijfers.:) Het viel hier vannacht toch weer een beetje tegen. Aanvankelijk leek er een flinke hoeveelheid naar beneden te komen, maar tot nu toe maar 6 mm gemeten. Maar er zou vandaag en morgen nog behoorlijk wat bij kunnen komen, we wachten af. Limburg is trouwens gisteren wel flink in de prijzen gevallen.

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 16 aug 2015 - 10:59
Oper (rode lijn) een beetje de weg krijt vanaf eind volgende week

Zal wel te maken hebben met de neerslag die dan berekent wordt. In ieder geval in eerste instantie weer lekkere temperaturen volgende week.

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

lander20

zeer veel regen voor Duitsland en delen van Nederland! 50+ mm makkelijk mogelijk tegen morgen!

Marsel

Citaat van: lander20 op zo 16 aug 2015 - 18:37
zeer veel regen voor Duitsland en delen van Nederland! 50+ mm makkelijk mogelijk tegen morgen!

Wordt inderdaad een kletsnatte bende daar in ENE-NL. PW richting de warme zijde van het front ook erg hoog: rond 40mm. Naast stratiforme neerslag hebben ze in die ENE hoek vannacht en morgenochtend ook een convectieve component (paar embedded Cb's vanaf de midlevels). Tja, dan kun je er bijna zeker van zijn dat ze daar problemen zullen krijgen, zeker gezien de hoeveelheden die daar vandaag al zijn gevallen.

martijn

Citaat van: Marsel op zo 16 aug 2015 - 19:07
Wordt inderdaad een kletsnatte bende daar in ENE-NL. PW richting de warme zijde van het front ook erg hoog: rond 40mm. Naast stratiforme neerslag hebben ze in die ENE hoek vannacht en morgen ochtend ook een convectieve component (paar embedded Cb's vanaf de midlevels). Tja, dan kun je er bijna zeker van zijn dat ze daar problemen zullen krijgen, zeker gezien de hoeveelheden die daar vandaag al zijn gevallen.
hier bij de grens Overijssel 80mm laatste berekeningen

Arend

De guidance geeft onze regio momenteel kans op de grootste neerslaghoeveelheden. Op dit moment is er hier vandaag 23 mm gevallen, het meeste moet dus nog komen.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
In de onderste niveaus wordt met een noordelijke stroming koele lucht aangevoerd. Vanaf ongeveer 5000 vt is er sprake van een zuidoostelijke richting zodat er nog steeds sprake is van een typisch opglijdingssituatie. De komende 24 tot 36 uur verandert er in grote lijnen weinig in dit beeld. We zien wel de stroming op hoogte iets verder krimpen. Een brede barocliene zone ligt 18 UTC NNW-ZZO georiënteerd van het noordoosten van ons land naar het zuidwesten van Duitsland. Van tijd tot tijd zien we deze frontale zone activeren, waarschijnlijk vooral door versterkte opglijding. Dit lijkt komende nacht en maandagochtend te gebeuren rondom een secundair laagje boven Duitsland. Het laagje ontwikkelt zich in de loop van de avond en trekt vanuit het grensgebied van Tsjechië en Duitsland in noordwestelijke richting. Maandag overdag trekt het laagje via omgeving Hamburg/Bremen richting de Duitse Bocht. Daaromheen ligt de meeste actieve neerslagband opnieuw boven het oosten en noordoosten. Ook dinsdag blijft de frontale zone nog boven het noordoosten slepen.

MODELBEOORDELING:
Op mesoschaal zien we in de loop van de run verschillen ontstaat m.b.t. het laagje dat vanuit het oosten van Duitsland maandag richting de Duitse Bocht trekt. Tot maandag 06 UTC zijn de verschillen minimaal, daarna zien we verschillen in koers en intensiteit ontstaan. Hirlam12 laat het iets zuidwestelijker lopen dan in Hirlam06, maar de verschillen met de andere modellen zijn hierdoor stukken kleiner geworden. Hirlam is overigens het model dat in de opeenvolgende runs het meeste springt (ook dat is natuurlijk "informatie"), andere modellen doen dat wat minder en EC lijkt er in ieder geval op dit moment het beste op te zitten. De conclusie moet dan ook zijn dat er veel initiële onzekerheid in de weersituatie zit en dat we voorzichtig moeten zijn met het aanbrengen van teveel detaillering in de neerslagverwachting.

NEERSLAG:
Aandachtspunt zijn de te verwachte hoeveelheden. Het zuidwesten komt er meest droog van af, oostelijk Nederland pakt de meeste regen. 24-uurssommen liggen in EC rond 50 mm in Twente. Hirlam is van dezelfde orde. Groot gebied met 20-40 mm/24 uur, lokaal 50 mm ook in Twente. Extremen liggen echter in alle uitvoer boven Duitsland, waar dan ook code rood van kracht is voor 'Dauerregen'. Daar lokaal meer dan 100 mm/24 uur.

Uitgifte: 16/08/2015 18.43 uur LT.

Hieronder de neerslagsom van Hirlam 12z (+ 48 uur).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Het Amerikaans weermodel voorziet daarna wel weer een heerlijke zomerse periode

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vivalavida

Dat ziet er goed uit!
Wij hebben plannen om naar de ardeche in frankrijk te staan, maar verwachting lopen zo uiteen.. Iemand een site die redelijk betrouwbaar is?
Anders kunnen we beter in Nederland blijven misschien ;)

Ries

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 17 aug 2015 - 09:19
Het Amerikaans weermodel voorziet daarna wel weer een heerlijke zomerse periode


Eindelijk ook ns zomerweer in míjn vakantie  ;D afgelopen week was ook al toppie, die paar regendagen tussendoor zijn heel best welkom. Sowieso goeie zomer hoor, veel hoge temps en veel zon, genoeg water hier gehad ook die hele tijd, niet minder onweer dan andere jaren dus toppie  :D

Jan van Ooijen

Komende uren nog veel neerslag verwacht, kaart tot en met 02 uur vannacht

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: vivalavida op ma 17 aug 2015 - 09:26
Dat ziet er goed uit!
Wij hebben plannen om naar de ardeche in frankrijk te staan, maar verwachting lopen zo uiteen.. Iemand een site die redelijk betrouwbaar is?
Anders kunnen we beter in Nederland blijven misschien ;)

Oe dat is moeilijk, iedereen heeft zijn voorkeur natuurlijk, maar ikzelf kijk vaak bij Weerplaza
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jeffrey83

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 17 aug 2015 - 10:33
Komende uren nog veel neerslag verwacht, kaart tot en met 02 uur vannacht

Plaatje

Heerlijk!  Hier in Zeeland weer een prachtige dag! Gister heel de dag al buiten gezeten in de zon en vandaag weer. Ik sprak vrienden van verderop in het land die konden bijna niet geloven dat de zon scheen bij ons.

Powered by EzPortal