Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391506 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Verschillende modellen zijn het redelijk met elkaar eens. Donderdag in het midden en in het zuidelijk deel van het land tropische temperaturen!





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

GFS, NAVGEM en EC zitten aardig op èèn lijn. Of er donderdag onweer komt is nog maar de vraag





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Leon Eikenaar

Ieder geval kunnen we weer volop genieten van het warme zomerweer!  8)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

strandwacht

Als de zon er vandaag weer niet door komt is het al 2 dagen bewolkt kan de temperatuur wel goed zijn ,heb ik nog liever 17 graden en onbewolkt.

martijn

Is donderdag de beste dag voor naar de kust te gaan?

Weerfreak 1337

Citaat van: martijn op di 11 aug 2015 - 13:41
Is donderdag de beste dag voor naar de kust te gaan?

Als je van een verfrissende duik in zee houd: zeker weten  ;D 8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Noorden donderdag volgens GFS minder (26 graden) elders 30 tot 32 graden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Het zwakke koufrontje voor vandaag is hier zojuist gepasseerd met wat (lichte) regen. Koelt behoorlijk af op het moment en bovendien is de lucht droger van karakter (polaire lucht). Gelukkig is dit maar tijdelijk van aard. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Eric

Heerlen (6411)
Weermededeling betreffende hitte
geldig van: donderdag, 13. aug 2015, 17:00 uur
geldig tot: donderdag, 13. aug 2015, 18:00 uur
geldig voor: alle hoogtes

 
Weermededeling betreffende hitte, geldig van donderdag, 13.08. 17:00 uur tot donderdag, 13.08. 18:00 uur.
Deze mededeling werd het laatst bijgewerkt op woensdag, 12. aug 2015, 00:39 uur.

Hoera!! Volgens Noodweercentrale is het morgen 1 uurtje heet!


Mariska

Even een vraag. Op dit moment is het dauwpunt 16,1°C op Eindhoven. De minimumtemperatuur vannacht wordt 16°C. Gaat het dauwpunt naar beneden, of blijft deze voor vandaag staan op 16,1°C?

Dit i.v.m. mogelijk het fotograferen van de perseïden. Als dit zo blijft, dan druipt de lens binnen no time van het vocht en beslaat de boel.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Armand

Citaat van: Mariska op wo 12 aug 2015 - 17:37
Even een vraag. Op dit moment is het dauwpunt 16,1°C op Eindhoven. De minimumtemperatuur vannacht wordt 16°C. Gaat het dauwpunt naar beneden, of blijft deze voor vandaag staan op 16,1°C?

Dit i.v.m. mogelijk het fotograferen van de perseïden. Als dit zo blijft, dan druipt de lens binnen no time van het vocht en beslaat de boel.

Het dauwpunt wordt lager. Het dauwpunt heeft een verband met de luchtvochtigheid en de omgevingstemperatuur. Dat wil zeggen: als de luchtvochtigheid hoger wordt, dan gaat het dauwpunt ook omhoog. Echter wordt de luchtvochtigheid lager, dan daalt het dauwpunt. Het dauwpunt is altijd lager dan de normale temperatuur, behalve als de luchtvochtigheid 100% is.

Voorbeeld: Stel het wordt vannacht 16 graden, en de luchtvochtigheid is 58%, dan is het dauwpunt 7,7 graden. (kun je berekenen met een formule). Stel de luchtvochtigheid wordt toch hoger dan 58%, dan wordt het dauwpunt ook hoger, maar niet hoger dan 16 graden.

Ik hoop dat het wat duidelijker geworden is ;)

Mariska

Citaat van: Armand op wo 12 aug 2015 - 17:44
Het dauwpunt wordt lager. Het dauwpunt heeft een verband met de luchtvochtigheid en de omgevingstemperatuur. Dat wil zeggen: als de luchtvochtigheid hoger wordt, dan gaat het dauwpunt ook omhoog. Echter wordt de luchtvochtigheid lager, dan daalt het dauwpunt. Het dauwpunt is altijd lager dan de normale temperatuur, behalve als de luchtvochtigheid 100% is.

Voorbeeld: Stel het wordt vannacht 16 graden, en de luchtvochtigheid is 58%, dan is het dauwpunt 7,7 graden. (kun je berekenen met een formule). Stel de luchtvochtigheid wordt toch hoger dan 58%, dan wordt het dauwpunt ook hoger, maar niet hoger dan 16 graden.

Ik hoop dat het wat duidelijker geworden is ;)

Helder!  :)

Ik pak mijn lens gewoon in, dan blijft deze wat langer 'warm' om condensatie te voorkomen.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

jones

Mooie blokkade ingetekend door de nieuwe GFS boven Scandinavië. Zou in de loop van volgende week opnieuw meerdere dagen mooi zomerweer gaan opleveren.

Ploeps

Ik ben één van de ex-vakantiegangers en ben alweer bijna 2 weken aan het werk. Tussen de middag ga ik altijd een rondje wandelen en in tegenstelling tot de weersverwachting die zo'n beetje alle weermannen en -vrouwen hebben opgesteld, vind ik het ontzettend meevallen buiten. De broeierige atmosfeer waar "ze" het over hebben, heb ik nog helemaal niet ervaren. Het is hier in Arnhem dan ook bijna onbewolkt, wat vliegtuigstrepen aan het zwerk en dat is het wel. Het lijkt mij dat er dus nog heel wat zal moeten veranderen wil het hier in het Oosten des lands tot knetterend onweer komen... Maar ik hoop dat ik het helemaal bij het verkeerde eind heb  :P
Liefhebber van weer-uitersten.

Marsel

Citaat van: Ploeps op do 13 aug 2015 - 13:09
*knip*

Ik snapte het benauwde gister al niet en noemde het hier zelfs een droge oosteijke stroming. Modellen kwamen allemaal met 3-4bft uit oost en een dauwpuntsdepressie die tijdens de middag rond of boven de 10C zou liggen. Dat is hoe je het went of keert absoluut niet benauwd! Pas vanavond op nadering van de vore lopen Td's op richting 20C en hebben het midden en zuiden waarschijnlijk een tropennacht voor de boeg. Daarbij neemt de onweerskans toe en neemt de wind af. Ja, dan is het benauwd. Maar tot die tijd, gewoon heerlijk zomerweer!

TaL

Citaat van: Marsel op do 13 aug 2015 - 14:23
Ik snapte het benauwde gister al niet en noemde het hier zelfs een droge oosteijke stroming. Modellen kwamen allemaal met 3-4bft uit oost en een dauwpuntsdepressie die tijdens de middag rond of boven de 10C zou liggen. Dat is hoe je het went of keert absoluut niet benauwd! Pas vanavond op nadering van de vore lopen Td's op richting 20C en hebben het midden en zuiden waarschijnlijk een tropennacht voor de boeg. Daarbij neemt de onweerskans toe en neemt de wind af. Ja, dan is het benauwd. Maar tot die tijd, gewoon heerlijk zomerweer!

Hier nu al 28 graden , 3/4 bft uit NO en dauwpunt van 19-20 graden (gevoel 29 graden). Voelt echt wel benauwd aan (uit de wind). Ik vind het apart, met die NO bries. Nu ja, dat hebben we ook weer meegemaakt.  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: TaL op do 13 aug 2015 - 14:52
Hier nu al 28 graden , 3/4 bft uit NO en dauwpunt van 19-20 graden (gevoel 29 graden). Voelt echt wel benauwd aan (uit de wind). Ik vind het apart, met die NO bries. Nu ja, dat hebben we ook weer meegemaakt.  ;D

Jij zit ook al wat verder zuidelijk he. Oftewel dieper in de warme masaa en dichter bij de vore. Dat is een ander verhaal dan grote delen van NL ;). Wij gaan vanavond de broeierigheid in :D.

TaL

Overigens grote verschillen nu, 27 graden in De Haan bij een NNO wind.

Hier in Vlissegem, 3 km ten ZO van De Haan, 29 graden bij een ONO wind.

De kust doet haar microklimaat letterlijk eer aan. :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Caps

Hier in het westen aardig warm stevig windje, benauwdheid valt mee, brandende zon, met een temperatuur van 27 graden, ik zeg prima weertje!

Streamertje

Heel stevig onweer hier nu al een uur of twee. Ik dacht hier van die onweersfreaks zaten?? :)

Powered by EzPortal