Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391501 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Unknown-user1778

goedzo jan. zo hoort het. geef ons maar het goede voorbeeld! laatst toen ik trouwens naar amsterdam was geweest met de auto kwam ik nog langs Zaltbommel. moest ik nog aan meteo service denken :)
ontopic again... ik had graag een verkwikkend onweersbuitje gehad, vind het met 23 graden nu nog gewoon net iets te warm.

Jan van Ooijen


Leuke zomerse week waar GFS mee komt. Op en top genieten als dit uit gaat komen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

Heerlijk!
Vandaag (zeker in het Z en ZO) wordt het ook een stuk warmer dan vooraf verwacht 8)

GeneralDuke

Ideaal, mijn vakantieplek volgende week is net dat koelere gebiedje in Duitsland (Eifel). Geen 35 graden, wel lekker 27 :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jan van Ooijen

De eerste tropische temperaturen staan weer voor donderdag op de kaarten. 33 graden zuidelijk deel van het land

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Unknown-user1778

Hoe zit het met de onweerswaardes?

Jan van Ooijen

Citaat van: dennis089 op za 08 aug 2015 - 09:28
Hoe zit het met de onweerswaardes?

Enorme deksel zit er op die niet zo snel verbroken gaat worden
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Unknown-user1778

Citaat van: Jan van Ooijen op za 08 aug 2015 - 09:33
Enorme deksel zit er op die niet zo snel verbroken gaat worden

Dan weten we weer genoeg :p
Maken we er maar een strand of zwembad dag van :)

Jan van Ooijen

Citaat van: dennis089 op za 08 aug 2015 - 13:39
Dan weten we weer genoeg :p
Maken we er maar een strand of zwembad dag van :)

Verjaardag van mijn zoontje hier, dus wordt thuis hangen ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Wertha

Citaat van: Jan van Ooijen op za 08 aug 2015 - 09:18
De eerste tropische temperaturen staan weer voor donderdag op de kaarten. 33 graden zuidelijk deel van het land



Gelukkig kan ik 's ochtends al naar de tandarts. Kan ik het de rest van de dag rustig aan doen.
Aantal onweersdagen 2024: 6 | 2023: 17 | 2022: 21

Arend

Vannacht hier toch nog een behoorlijk graantje kunnen meepikken van de neerslag. Op het KNMI-neerslagstation in Hengelo viel een 5 mm, maar kon hier zelf vanmorgen meer dan 10 mm aftappen. Verschillen op korte afstand kunnen behoorlijk groot zijn. In de nacht van zondag op maandag zou er dan opnieuw wat neerslag kunnen vallen. Meeste modellen geven dit aan, maar de positie van de neerslag zwabbert nogal. Beetje bij beetje wordt het neerslagtekort hier iets gereduceerd. In het westen blijft het een bedroevende situatie.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Koen-IJM

Citaat van: Arend op za 08 aug 2015 - 15:11
Vannacht hier toch nog een behoorlijk graantje kunnen meepikken van de neerslag. Op het KNMI-neerslagstation in Hengelo viel een 5 mm, maar kon hier zelf vanmorgen meer dan 10 mm aftappen. Verschillen op korte afstand kunnen behoorlijk groot zijn. In de nacht van zondag op maandag zou er dan opnieuw wat neerslag kunnen vallen. Meeste modellen geven dit aan, maar de positie van de neerslag zwabbert nogal. Beetje bij beetje wordt het neerslagtekort hier iets gereduceerd. In het westen blijft het een bedroevende situatie.

Gras kleurt hier alweer terug geel. Woon zo ongeveer in het droogste puntje van NL  ;D

Jan van Ooijen

Lekkere week als het aan het Amerikaans weermodel ligt

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Morgen mogelijk veel neerslag langs de oostgrens. Hirlam geeft dit al een aantal runs aan en nu lijken ook EC en Harmonie dit te bevestigen. Even afwachten of de modellen dit volhouden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Danny

De neerslag cijfers lopen flink op voor oostelijk Nederland en/of westelijk Duitsland de laatste runs. Afwachten wat er van terecht gaat komen. Als we de actuele situatie boven oost Frankrijk en zuid België erbij pakken zien we 2 verschillen in de actuele situatie die mogelijk voor invloed kunnen zijn voor Nederland.

1: De neerslag in zuid België is een stuk actiever dan verwacht door de modellen. Dit heeft nu nog geen gevolgen want dit gebied lijkt Nederland niet te bereiken maar het geeft wel aan dat er een goede voedingsbodem kan zijn voor een forse hoeveelheid neerslag en deze voedingsbodem mogelijk nog wel iets beter is als ingeschat door de vergelijkende kaart van GFS.
2: De neerslag ligt momenteel ongeveer 50 tot 100km. westelijker als ik de kaarten met de radar vergelijk. Ook dit kan natuurlijk flinke gevolgen hebben voor regio's in Nederland waar momenteel geen neerslag verwacht wordt.

Het zal vooral afwachten en nauwlettend volgen van de radar worden om te kijken hoe de situatie echt gaat uitpakken en activeren. Het wordt in ieder geval een leuke situatie die mogelijk wel eens overlast kan geven lokaal of regionaal.

Jan van Ooijen

EC kwam al met 36-37 graden in een run. NAVGEM komt met 40  ;D







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 09 aug 2015 - 13:20
EC kwam al met 36-37 graden in een run. NAVGEM komt met 40  ;D

Weer een grappige NAVGEM-cartoon. Blijft lachen met dat "model", zit te wachten op de run waarbij het presteert om 50 graden boven de wadden in te tekenen.  ;D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op zo 09 aug 2015 - 13:48
Weer een grappige NAVGEM-cartoon. Blijft lachen met dat "model", zit te wachten op de run waarbij het presteert om 50 graden boven de wadden in te tekenen.  ;D

Dus toch wat ik op Twitter gezegd heb....
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Ben benieuwd wat het gaat worden voor aanstaande donderdag. In de nieuwe GFS komt men weer met ruim tropische temperaturen, maar de situatie lijkt erg fragiel. Een kleine verschuiving van het lagedrukgebiedje en je zit meteen in een andere luchtsoort.

dondertje127

Whaha nou geloof er niet veel van, mede dankzij alles gehaald zou worden in Noord Nederland. Maar altijd leuk om even te zien zulke kaarten :)

Dinsdag de 11e kom ik weer terug naar Nederland halverwege of in de namiddag (ligt aan de evt. files). Toch geen hele slechte vooruitzichten komende week, zowel in Nederland als in Duitsland niet.

Powered by EzPortal