Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391496 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Unknown-user1778

het was inderdaad een hele aparte gewaarwording. zo was ik de Appie ingegaan vanmiddag, en toen ik eruit kwam voelde het zo raar 'nat' aan. niet benauwd maar nattig... raar  :)

Joep

Ik vind de pluim op langere termijn wat beter


Edwin

Iets waar ik vorige week aan dacht, kwam ik net tegen:

An *exceptional* analysis map of the sea surface temperatures across the Mediterranean sea this week. Since we are experiencing strong heat waves in the past weeks, sea temperatures are rising as well, in many areas already into the 30°C - which is extremely rare! Depends on the weather patterns later this summer and autumn, such warm waters could lead into dangerous weather setups (flooding, etc.) but indeed nothing can be predicted so far in advance. But potential is there!
Source: meteociel.fr




Best iets om in de gaten te houden, denk ik. Benieuwd naar de mening van bijvoorbeeld Johann. Of dat bijvoorbeeld invloed kan hebben op de (Zuidelijke) Alpen. Vorig jaar was het ook een tijdje zeer slecht door de zogenaamde Genua laagjes...
Never Stop Exploring

JerryL

Vorig jaar hadden we nu de winterdiscussie al.

Marsel

Citaat van: JerryL op di 21 jul 2015 - 14:21
Vorig jaar hadden we nu de winterdiscussie al.

My god, dit is echt het enige platform waar men midden in de zomer om een wintertopic vraagt. Waar is het fout gegaan  ;D.

Overigens zeer aangenaam weertje nu met temps ruim in de 20 en, op het zuiden en zuidoosten na, flink van zon. Fijn dagje zo.

Jan van Ooijen

Citaat van: Edwin op ma 20 jul 2015 - 23:08



Best iets om in de gaten te houden, denk ik. Benieuwd naar de mening van bijvoorbeeld Johann. Of dat bijvoorbeeld invloed kan hebben op de (Zuidelijke) Alpen. Vorig jaar was het ook een tijdje zeer slecht door de zogenaamde Genua laagjes...

Zie hier een mooi stukje: http://wepowder.nl/weblog/5993/Winterverwachting-2015-2016-El-Nino
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TaL

Citaat van: Marsel op di 21 jul 2015 - 14:39
My god, dit is echt het enige platform waar men midden in de zomer om een wintertopic vraagt. Waar is het fout gegaan  ;D.

Overigens zeer aangenaam weertje nu met temps ruim in de 20 en, op het zuiden en zuidoosten na, flink van zon. Fijn dagje zo.

Dan doen we toch juist hetzelfde in januari toch héhé. :D

Hier nu 22 graden , kan slechter :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 21 jul 2015 - 14:46
Zie hier een mooi stukje: http://wepowder.nl/weblog/5993/Winterverwachting-2015-2016-El-Nino

Weer een artikel met een hoog mediahype gehalte. Wat een onzin /Wepowder onwaardig!  :(

Johann

Citaat van: Edwin op ma 20 jul 2015 - 23:08
Iets waar ik vorige week aan dacht, kwam ik net tegen:

Knip

Best iets om in de gaten te houden, denk ik. Benieuwd naar de mening van bijvoorbeeld Johann. Of dat bijvoorbeeld invloed kan hebben op de (Zuidelijke) Alpen. Vorig jaar was het ook een tijdje zeer slecht door de zogenaamde Genua laagjes...

De hoge temperaturen kunnen (en zullen)zeker gevolgen gaan hebben voor het weer rondom de Middellandse Zee (landen). Sind circa 50 jaren constateren wetenschappers al een toename van het aantal zware onweersbuien als ook een toename van het aantal  "subtropische stormen" ook wel medicans genoemd. Vooral de laatste jaren zagen we deze medicans steeds meer verwoestingen aanrichten "Cleopatra november 2013". De schuld hiervoor zoekt met in het steeds warmer worden van het zeewater door de opwarming van het klimaat. Ook nu zien we inderdaad dat het zeewater extreem warm is geworden door de hittegolf die sinds een maand (globaal) aan de gang is.

In het gebied van de Middellandse Zee is de jetstream minder actief en hier zijn voor het het ontstaan van lagedrukgebieden (stormen) andere factoren van belang. Eén van de belangrijkste is de temperatuur van het zeewater. Boven de warme Middellandse Zee stijgen dan grote hoeveelheden warmte en vocht op die daarbij afkoelen en leiden tot vorming van wolken en neerslag. Bij dit proces komt extra warmte en energie vrij waardoor de lucht nog sneller gaat stijgen. Depressie krijgen dan extra voeding kunnen dan zelfs tropische trekjes gaan vertonen.

Natuurlijk zal vanaf de herfst en in de winter het warme zeewater ook een versterkte invloed gaan hebben op de Genua cyclogenese en ook andere cyclogenese (medicans) boven de Middellandse Zee wanneer koudere (polaire) luchtmassa's over het warme water gaan uitstromen en de instabiliteit zullen gaan triggeren. Kon dus wel eens een onrustige herfst en winter daar gaan worden.

In hoeverre de (zuidelijke en oostelijke) Alpen hier ook weer mee te maken gaan krijgen valt niet te zeggen. Veel hangt daarbij af voor welk stromingspatroon de atmosfeer gaat kiezen. 



zorba

Citaat van: Johann op di 21 jul 2015 - 16:23
Weer een artikel met een hoog mediahype gehalte. Wat een onzin /Wepowder onwaardig!  :(

Onzin of mediahype zoals je het zegt verwijzen we maar naar het land der fabelen. Als je het allemaal zo goed weet dan zien we graag een stukje van jouw hand? Het is wel makkelijk om met een vingertje te wijzen naar anderen! Is Wepowder een concurrerende site van je?
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Johann

Citaat van: zorba op di 21 jul 2015 - 17:16
Onzin of mediahype zoals je het zegt verwijzen we maar naar het land der fabelen. Als je het allemaal zo goed weet dan zien we graag een stukje van jouw hand? Het is wel makkelijk om met een vingertje te wijzen naar anderen! Is Wepowder een concurrerende site van je?

Misschien wat vaker mijn weerberichten volgen en dan met name het gedeelte over de Alpen en het klimaat aldaar. Daar is in de loop van de tijd al genoeg over geschreven. Ik doel nu echter over het stukje wat daar geschreven wordt door MeteoMorris en mn de kop "Krijgen we een Elfstedentocht?" Elke zichzelf respecterende meteoroloog of blogger zal zulke uitspraken niet gebruiken. Daarnaast heeft een El Niño geen invloed op de winter (kou) en ook geen invloed op de sneeuw in de Alpen. Voor Nederland geldt dat hooguit de kans op een nat voorjaar toeneemt. (KNMI)

Ten slotte:  ik heb verder niets met WePower en al helemaal niet in de zin van concurentie, gaat enkel om het artikel. Vanwaar overigens deze opmerking resp -negatieve toonzetting?


Armand

Nu we het toch over seizoensverwachtingen hebben, ik heb nog een leuke link waar je een beetje van kunt afhalen of een maand te koud/ te warm wordt.
http://meteociel.fr/modeles/cfs.php
Deze is op basis van het CFS model en geeft onderaan van de tabel een gemiddelde weer van alle runs. Helaas zijn dit alleen maar Franse steden, maar voor de mensen in België en Zuid-Nederland kun je goed naar de verwachting van Lille kijken.
Het gemiddelde is overigens erg betrouwbaar vind ikzelf, ook afgelopen winter waren alle drie de maanden (dec, jan, feb) te warm voorspeld. Ook de warme Juli maand zat in deze verwachtingen.
Ik zou niet gaan kijken naar oktober, november, december, want daar zijn de schommelingen nog gewoon te groot voor.

Als we van deze verwachtingen zouden uitgaan dan zou augustus en september toch iets aan de koude kant van het gemiddelde zitten. We zullen zien, het weer blijft nog altijd erg onvoorspelbaar!

Edwin

Ik volg jouw weerberichten in ieder geval wel, Johann ;). Vandaar mijn vraag ook en ik daarbij dacht aan het noodweer van vorig jaar wat dus dit jaar weer kan gebeuren en wellicht nog erger.

Op weer.nl staat ook al een stuk geschreven:

Door aanhoudend extreem warm weer in Spanje is het zeewater langs de Spaanse Costa's en rondom de Balearen flink opgelopen. Op sommige plaatsen is het water tropisch warm, 30 graden! Ten zuiden van Tarragona, langs de Costa Dorada , langs de playa de el Garbi meet het zeewater een temperatuur van 30 graden, ook langs de stranden van Mallorca, op de playa de Alcudia is het water 30 graden. De temperaturen zullen de komende maand nog verder oplopen. Doordat het zeewater door de grote massa langzaam opwarmt, worden de hoogste temperaturen in augustus verwacht.

De rekening komt in het najaar
De opwarming van het zeewater wordt op dit moment als positief ervaren, heerlijk voor badgasten en watersporters. Maar de hoge temperaturen kunnen in het najaar een grote invloed hebben op het weer. In de herfst zien we op de weerkaarten meestal een omslag. Hogedrukgebieden worden minder krachtig. Geleidelijk aan schuift de westelijke stroming (deze week actief boven onze omgeving) naar het zuiden en ontwikkelende depressies kunnen boven het warme zeewater van de Middellandse Zee wordt geïntensifieerd en uitgroeien tot enorme waterbommen. Hoe warmer het water, hoe meer energie voorradig voor de vorming van buien. Niet alleen water, maar ook de onweersactiviteit en hagelproductie zal toenemen. Dat kan er toe leiden dat we in het najaar in de landen rondom de Middellandse Zee plaatselijk heftig noodweer kunnen verwachten.
Never Stop Exploring

Marsel

Citaat van: TaL op di 21 jul 2015 - 15:46
Dan doen we toch juist hetzelfde in januari toch héhé. :D

Hier nu 22 graden , kan slechter :)

Afgesproken  ;D.
Jij zegt trouwens januari. Maar als ik even ga rekenen: 1 december begint de meteorologische winter. Men wil half juli al een wintertopic. Dat betekent dus 4,5 maand van tevoren. Trek je dat door naar de lente, welke op 1 maart begint, dan hebben wij half oktober al recht op een lentetopic! Dit om maar even aan te geven hoe absurd de vragen zijn die op dit moment gesteld worden.

Uiteraard ben ik niet de beroerdste en gun ik ook mijn winterminnende medemens plezier op dit platform, maar half juli om een wintertopic gaan vragen is imho echt te vroeg hoor...

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op di 21 jul 2015 - 20:06


Uiteraard ben ik niet de beroerdste en gun ik ook mijn winterminnende medemens plezier op dit platform, maar half juli om een wintertopic gaan vragen is imho echt te vroeg hoor...

Inderdaad, op het forum zal niet voor 1 oktober iets te lezen zijn in een wintertopic. Maar goed nu ontopic
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Energizer85

Tijd dat er weer eens wat gaat gebeuren in ons atmosfeertje. Dan kunnen we het met zijn allen daar over hebben ????, voorlopig tot het weekend droog. En op LT zie ik ook nog niet echt iets boeiends gebeuren.... zowel qua onweer, als qua warmte gebeurd er eigenlijk voorlopig helemaal niks.... saaaaaaaaaai????

Armand

Citaat van: Energizer85 op di 21 jul 2015 - 20:33
Tijd dat er weer eens wat gaat gebeuren in ons atmosfeertje. Dan kunnen we het met zijn allen daar over hebben ????, voorlopig tot het weekend droog. En op LT zie ik ook nog niet echt iets boeiends gebeuren.... zowel qua onweer, als qua warmte gebeurd er eigenlijk voorlopig helemaal niks.... saaaaaaaaaai????

Verschrikkelijk idd, op lange termijn al hele tijd een 'verbetering' op LT, maar dit schuift met de run gewoon mee op. Ik denk dat we de minimaal de komende twee weken geen zomerse temperatuur zullen krijgen. Wel perfect weer voor buitenactiviteiten zonder water en buitenwerk

Koen-IJM

Baggerzooi. (Ruim) onder de 20 op LT en wisselvallig op zowel MT als LT.

Joep

Vind de wisselvalligheid wel meevallen...

Joep

Jan, Johann anderen wat denken jullie van de  voortgang van de zomer 2015.
Hier en daar lees je dat zomer 2015 mogelijk ten einde raakt i.v.m. met toenemende activatie van depressies
de komende weken. Zag dat EC en GFS wel koud worden komende tijd.
Wat is jullie mening voor vakantie vierend NL?

Powered by EzPortal