Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 392010 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Armand

Vanochtend vroeg toch een bijzondere föhnwerking meegemaakt. Ik moest vroeg op vandaag, 5 uur was ik beneden. Ik dacht ik ga maar naar buiten, want daar is het een flink stuk koeler. Dat was ook zo en buiten was het best lekker met 21/22 graden. Daar had ik lekker wat gelezen met koffie toen het zonlicht al aan de horizon opkwam.

Opeens (zo ergens rond 5:45) voelde ik echt een warme wind, leek wel een soort valwind (maar dan warm) en enkele minuten later was het opeens ruim 5 graden warmer. Dat merkte je wel en toen ik naar binnen ging was het inderdaad 27 graden buiten! En dat tegen 6 uur! De luchtvochtigheid was trouwens flink gekelderd.

Actueel is de wind al naar ZW gedraaid en is nog iets afgekoeld tot 25 graden, maar dadelijk zal het kwik weer gaan stijgen.

Toch weer iets aparts meegemaakt

Marsel

Citaat van: Armand op vr 17 jul 2015 - 08:13
Vanochtend vroeg toch een bijzondere föhnwerking meegemaakt. Ik moest vroeg op vandaag, 5 uur was ik beneden. Ik dacht ik ga maar naar buiten, want daar is het een flink stuk koeler. Dat was ook zo en buiten was het best lekker met 21/22 graden. Daar had ik lekker wat gelezen met koffie toen het zonlicht al aan de horizon opkwam.

Opeens (zo ergens rond 5:45) voelde ik echt een warme wind, leek wel een soort valwind (maar dan warm) en enkele minuten later was het opeens ruim 5 graden warmer. Dat merkte je wel en toen ik naar binnen ging was het inderdaad 27 graden buiten! En dat tegen 6 uur! De luchtvochtigheid was trouwens flink gekelderd.

Actueel is de wind al naar ZW gedraaid en is nog iets afgekoeld tot 25 graden, maar dadelijk zal het kwik weer gaan stijgen.

Toch weer iets aparts meegemaakt

Viel mij @work ook op. Zie het onweerskansen topic van 16-17 juli.
Vermoedelijk inmenging van bovenaf agv mechanische turbulentie over de heuvelen van BE en NL tijdens passage van de vore. Klein beetje föhnwerking daarbij is niet uitgesloten aangezien de tijdelijke stijging met het naar zuid ruimen optrad, maar bijzonder was het zeker!

strandwacht

Meende dat het zonnig zou worden,tis  hier momenteel zwaarbewolkt.

matroesjka-world

Hier ook zwaar bewolkt en het waait een halve storm  :o
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

ron12

We beleven een bijzondere zomer in west Europa http://www.climate.gov/news-features/event-tracker/summer-heat-wave-arrives-europe Nu maar hopen dat we ook maar eens een bijzondere winter krijgen, toch ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: Marsel op vr 17 jul 2015 - 08:44
Viel mij @work ook op. Zie het onweerskansen topic van 16-17 juli.
Vermoedelijk inmenging van bovenaf agv mechanische turbulentie over de heuvelen van BE en NL tijdens passage van de vore. Klein beetje föhnwerking daarbij is niet uitgesloten aangezien de tijdelijke stijging met het naar zuid ruimen optrad, maar bijzonder was het zeker!
Kan nog gekker die temperatuur verloop, Zie Frankrijk http://www.keraunos.org/actualites/fil-infos/2015/juillet/heat-burst-troyes-nevers-saint-dizier-orages-17-juillet-2015.html
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Caps


Armand

Citaat van: Caps op vr 17 jul 2015 - 15:58
Zie ik nou dat het net na middennacht in Frankrijk juist warmer wordt?

Dat is precies (wat ik eerder deze ochtend geschreven heb) ook hier gebeurt, na het passeren van de vore. Hier alleen wat later.

Marsel

Citaat van: Armand op vr 17 jul 2015 - 17:47
Dat is precies (wat ik eerder deze ochtend geschreven heb) ook hier gebeurt, na het passeren van de vore. Hier alleen wat later.

Alleen is hier in ons land geen sprake geweest van een heatburst, aangezien eea niet te koppelen was aan een (onweers)bui, maar op grotere schaal optrad boven heuvelachtig terrein. Zal meer met orografie en de daarbij behorende turbulentie icm de configuratie van de vore en de warmste lucht op hoogte te maken gehad hebben.

ron12

Citaat van: Armand op vr 17 jul 2015 - 17:47
Dat is precies (wat ik eerder deze ochtend geschreven heb) ook hier gebeurt, na het passeren van de vore. Hier alleen wat later.
Verkeerde timing warmte http://www.weer.nl/nieuws/detail/2015-07-09-te-vroege-timing-van-bijzondere-warmte/ Was die warmte maar later gekomen  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

KNMI Guidance Uitgifte: 17/07/2015 17.50 uur LT.

MODELBEOORDELING:
Grootschalig klopt de situatie. In detail gaven alle modellen, Harmonie zat er nog het beste op, te weinig wind de afgelopen dag. De neerslagprognose van Hirlam is het meest uitgesproken op en voor de koufrontpassage. Met name over oostelijk Nederland loopt een actief gebied (Embd Cb) noordoostwaarts. Harmonie en EC geven nauwelijks signaal. De actualiteit boven west Frankrijk laat ons zeker ook rekening houden met een natter (Hirlam) scenario vanavond en vannacht. Dan is een ander opvallend item (net buiten deze verwachtingsperiode); de golf die zondagnacht van het zuidwesten uit richting Limburg trekt Hirlam en Ec zijn het meest uitgesproken voor zondagochtend.

NEERSLAG:
Op passage van het koufront ook nog kans op een embd bui met hoge basis, cape waarden van rond 400 J/Kg zijn echter laag. De neerslag signalen zijn voor het koufront niet eenduidig, vooral Hirlam geeft significante activiteit. Gezien de actualiteit in NW-Frankrijk (niet al te actief om 16z overigens) volgen we de mogelijkheid van het Hirlam scenario. Ook vannacht nog wat buiige regen en vanaf zaterdagochtend droog.

Hirlam lijkt de meeste neerslag te geven voor het oosten. Ik ben benieuwd wat er deze keer van terecht komt. Misschien lijkt het alleen maar zo, maar ik krijg de laatste tijd de indruk dat Harmonie wat neerslagberekening betreft de laatste tijd maar matig presteert. WRF 4 km 00z lijkt in lijn met Hirlam12.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

Grote hoeveelheden neerslag eind volgende week?


Arend

Citaat van: Joep op vr 17 jul 2015 - 22:17
Grote hoeveelheden neerslag eind volgende week?

EC speelt er ook al een aantal runs mee en komt af en toe met de meest fantastische creaties wat betreft neerslag op de proppen. Locatie en wanneer blijft natuurlijk onzeker, helemaal op deze termijn. Neerslag van dit moment zit al weer veel westelijker dan de modellen aangaven. * zucht *
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Edwin

Die neerslag valt op zondag, zie ik. Sowieso mag dat op zaterdag niet :P
Never Stop Exploring

F.Fredje

Zo, da's niet mis, een juli-gemiddelde in 24 uur!


Armand

Inderdaad, in de pluimen ook goed te zien dat er veel neerslag mogelijk is.
Vraagje aan Arend;
Hoe kom jij eigenlijk aan die neerslagkaarten van EC? Ik kan ze niet meer krijgen op weer.nl?

strandwacht

De pluimen worden als maar slechter,zaten er eerst dertigers in voor maandag en dinsdag nog even en we moeten blij zijn  als we de 20 graden halen. :P

Arend

Citaat van: Armand op za 18 jul 2015 - 10:02
Vraagje aan Arend;
Hoe kom jij eigenlijk aan die neerslagkaarten van EC? Ik kan ze niet meer krijgen op weer.nl?

Daarvoor zal je nu moeten uitwijken naar sites van Meteogroup in het buitenland. Het is de vraag hoe lang deze sites nog in deze vorm zullen voortbestaan en of/wanneer ze hetzelfde verschrikkelijke lot zullen ondergaan zoals nu al met de Nederlandse en Duitse versie is gebeurt. Je kunt op onderstaande sites gebruik maken van je oude weer.nl account.

België    http://www.meteoservices.be/
UK        http://www.weathercast.co.uk/
Spanje  http://www.tiempohoy.es/
Polen    http://www.mojapogoda.com/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Ok Arend, hartstikke bedankt.
Nieuwe update is inderdaad verschrikkelijk, was vroeger altijd mijn lievelingssite, nu dus niet meer

Joep

Daar gaat mijn zomervakantie in NL :(

Vooruitzichten lange termijn

zondag 26 juli tot en met zondag 02 augustus
Grote kans kans (80%) op een vrij koel weertype met geregeld neerslag

bron KNMI

Powered by EzPortal