Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391531 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Danny

De 12z EC pluim laat duidelijk een afzwakking zien van de verwachte 'hitte' in de komende dagen. 25+ en in het oosten misschien 27 of 28 graden maar veel meer lijkt er niet in het vat te zitten. Ook de neerslagpluim is flink opgedroogd. Gelijkenissen zijn groot met de GFS verwachting. EC gaat ook voor een winderige vrijdag.

Danny

Ook nog even de diverse kans grafieken van de 12Z EC run. Kijken hoe de kansen zich deze ochtend ontplooien. Duidelijk is dat zowel het neerslag en onweersignaal in deze kans grafieken fors is afgenomen. Ook de temperatuur kans berekening laat duidelijk lagere waarden zien als eerder verwacht deze week.

Franky46

Mij warm genoeg eerlijk gezegd !! ;D

Tyshane

Prima zomerweer wat mij betreft, behoorlijke hoeveelheid zon, dus voor het kamperen en fietsen een prima weerbeeld. :)

Energizer85

Citaat van: Tyshane op wo 15 jul 2015 - 08:47
Prima zomerweer wat mij betreft, behoorlijke hoeveelheid zon, dus voor het kamperen en fietsen een prima weerbeeld. :)

Nou idd! In iedergeval een "open" weertype met aangename temperaturen. Niet dit saaie grijze miezerige weer van de laatste paar dagen tenminste

Danny

De nieuwe EC pluim: Vele leden laten wel enige uitslag zien voor beschikbare energie in de donderdagavond en nacht naar vrijdag maar de neerslag signalen zijn bijna verwaarloosbaar. Het lijkt volgens EC overwegend uit te draaien op een enkele (onweers) bui maar geen grootschalig onweer of flinke neerslag hoeveelheden.

Vrijdag wat meer wind met mogelijk 25+ in delen van het land. Daarna tijdelijk iets frisser in het weekend en volgende week weer oplopende temperaturen. Een overtuigend neerslag signaal is er niet echt maar onzekerheden zijn er wel want sommige leden verwachten op verschillende momenten wel neerslag.

lander20

gewoon kans op hittegolf volgende week!  8)

Joep

Citaat van: lander20 op wo 15 jul 2015 - 19:51
gewoon kans op hittegolf volgende week!  8)
klopt gfs is erg heet volgende week

Danny

Citaat van: lander20 op wo 15 jul 2015 - 19:51
gewoon kans op hittegolf volgende week!  8)

GFS voorziet vanaf dinsdag t/m zeker vrijdag van volgende week temperaturen die dagelijks zomerse of zelfs tropische waarden kunnen gaan bereiken. Op vrijdag (ruim een week vooruit) staat er voor oostelijk Nederland zelfs 34 a 35 graden op de kaart momenteel. De hitte is en blijft voorradig in het zuiden (Spanje blijft zinderend heet) dus dit scenario is zeker niet ondenkbaar met een naar zuid draaiende stroming.

Energizer85

Citaat van: Danny op wo 15 jul 2015 - 21:51
GFS voorziet vanaf dinsdag t/m zeker vrijdag van volgende week temperaturen die dagelijks zomerse of zelfs tropische waarden kunnen gaan bereiken. Op vrijdag (ruim een week vooruit) staat er voor oostelijk Nederland zelfs 34 a 35 graden op de kaart momenteel. De hitte is en blijft voorradig in het zuiden (Spanje blijft zinderend heet) dus dit scenario is zeker niet ondenkbaar met een naar zuid draaiende stroming.


EC voor wat dat betreft dan een stuk gematigder....

Arend

Citaat van: Energizer85 op wo 15 jul 2015 - 22:54

EC voor wat dat betreft dan een stuk gematigder....

Doe mij die maar. Lekkere temperaturen, geen schroeihitte. De neerslag blijft zoals de pluim laat zien nog steeds hopeloos. Toch maar weer eens de vergelijking maken met 2010. Er viel toen hier in de maand augustus een record aantal van bijna 230 millimeters aan neerslag. Aangezien we hier dit jaar toch al bezig zijn met het breken van het ene record na het andere, mag dit ook wel sneuvelen.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

GeneralDuke

Volgende week ook 4daagse in Nijmegen. Wordt het zo'n ontzettend hete zoals 9 jaar geleden?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

jornonweer

Slechte zomer kan je het niet noemen, is buiten deze 3 dagen deze week toch al lekker 3 weken 23 graden en meer hier in het zuid-oosten, nu weer 2 warme dagen dan een korte adempauze om dan weer vol in de hitte te gaan
Danger is real, fear is a choice.

strandwacht

Bij de geringste inspanning gutst het zweet je al van het voor hoofd en dan is het nog maar 19 graden,nederland kent alleen nog maar zomers met een hoge luchtvochtigheid.

Weerfreak 1337

Een blik op de lange termijn – Het zomerweer zet voort

Na een kort dipje, gaan we weer een periode met hogere temperaturen tegemoet, en dat begint al vanaf vandaag. De situatie voor vandaag en morgen laat ik achterwege, omdat die bij iedereen wel bekend is (denk ik?). De temperaturen gaan volgende week echter niet zo hoog uitvallen als de recente hittegolf. Met temperaturen die op flink wat dagen rond de 25 graden komen te liggen, mogen we wat mij betreft niet klagen. Alleen komend weekend liggen de temperaturen slechts een aantal graden lager.
Volgende week vertoeven we dan in een zwakke (W)Zuidwestelijke stroming met aanvoer van vrij warme lucht. Kijken we naar de pluim (onderaan het bericht), dan zien we dat dit scenario vrij waarschijnlijk is. Met hoogstens een paar buien en vrij zonnig weer, zet bovendien het droge weer zich volgende week voort.

Maandag - Met een zuidwestelijke stroming wordt vrij warme lucht aangevoer




Later in de week verkeren we dan enigszins in een zadelgebied (geen overheersend luchtdrukgebied bij onze omgeving), wat goed te zien is op onderstaande kaarten. Wel blijven we in de warme lucht vertoeven, maar door het rustige karakter is de kans op zeewind in de kustgebieden dan wel weer groter. Al met al kunnen we er dus langzaam vanuit gaan dat we een zomerse week tegemoet gaan met goed weer voor het strand, de barbecue en het terras! Voor de Nijmeegse vierdaagse is dit natuurlijk minder fijn: warmte, weinig wind en inspanning gaan voor veel mensen niet samen.

We verkeren in de warme lucht met zeer weinig stroming. De kans op wind van zee wordt dan aanmerkelijk groter.



Aan het einde van de werkweek zien we dan opnieuw een klassieke onweerssituatie op gang komen met (zoals het nu lijkt) een naderend lagedrukgebied vanuit het zuidwesten, en een ontwikkelend thermisch lagedrukgebied boven Frankrijk. Dit is natuurlijk nog veel te ver weg om uitspraken over te doen. Wel gaat de trend richting een warmteverdrijving aan het eind van de werkweek (zie pluim).

Later in de week mogelijk een nieuwe onweerssituatie. Te ver om nu al uitspraken over te doen



Pluim - Temperatuur



Pluim - Dauwpunt (Let op de vochtige lucht op maandag!)



Al met al dus een flinke verbetering wat betreft het zomerweer. Naar mijn inziens kunnen we, mits deze warmteperiode ook gaat uitkomen al spreken van een vrij goede zomer. En dat terwijl we pas op de helft zitten. Hopelijk gaat er voor ons onweersliefhebbers ook nog het een en ander uit voort komen! :)

Groeten, Tim

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Energizer85

En dan vandaag... wat een heerlijke zomerdag is dit!! Wienig wind en veel zon en aangename temperaturen!!! Heerlijk!

Gerard1995

Ik vind het ook een topzomer! nu nog wat meer knallers als afsluiting voor het hele land, maar als ik voor mezelf kijk hoef ik daar ook niet over te klagen (ben die onweersbuien van exact 2 weken geleden nog niet vergeten.....)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

strandwacht

Citaat van: Energizer85 op do 16 jul 2015 - 15:21
En dan vandaag... wat een heerlijke zomerdag is dit!! Wienig wind en veel zon en aangename temperaturen!!! Heerlijk!


Zo zonnig was het hier niet in het noorden,maar wij komen er wel vaker bekaaid van af.

Unknown-user1778

Morgen gaan we een dagje naar Amsterdam. Savonds in de arena. En erna nog ff terassen. Blijft het morgen droog in Amsterdam? Kan een van de meteorologen daar iets over zeggen? :)

Joep

Heerlijke zomerweek voor de boeg


Powered by EzPortal