Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391642 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Ijsbloem

 ;) Zo, deze dag kunne we ook weer in het archief plaatsen.
Niets bijzonders....
maximaal 28.5 ,vanaf uur of 2 dalend, nu 22.5 en half bewolkt.
Normaal  zomerweer dus. (code, niks aan de hand) 8)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

boeskool

Citaat van: Ijsbloem op do 02 jul 2015 - 18:52
;) Zo, deze dag kunne we ook weer in het archief plaatsen.
Niets bijzonders....
maximaal 28.5 ,vanaf uur of 2 dalend, nu 22.5 en half bewolkt.
Normaal  zomerweer dus. (code, niks aan de hand) 8)
Misschien bij jouw wel maar in bepaalde delen van Nederland was het toch echt een bijzondere dag...
Hier in Twente 36.1 graad....
Tuineffect.........38.5 graad
Als het sneeuwt op 30 november dan volgt snel december.

Ijsbloem

 ;) alleen uiterste oosten en zuid oosten.
Elders temperaturen die wel veel vaker voorkomen in onze zomers.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Ploeps

In dik een uur tijd is de temperatuur hier in Vorden met 12 graden gedaald naar 26 gr. Dat ging gepaard met heel veel wind, ik heb een parasol voorbij zien vliegen... Nu passeert ten westen het onweer, misschien krijgen we nog een verfrissende bui ervan mee.
Liefhebber van weer-uitersten.

Caps

Iemand al informatie over hoe het ongeveer na het weekend eruit gaat zien kwa temperatuur?

Mrkos

Ik ben wel weer toe aan verkoeling.. Graadje of 25 is lekker en snachts rond 10-15 graden zo kan het binnen ook nog wat afkoelen...

boeskool

Citaat van: Ijsbloem op do 02 jul 2015 - 19:19
;) alleen uiterste oosten en zuid oosten.
Elders temperaturen die wel veel vaker voorkomen in onze zomers.

Yep... :)
Als het sneeuwt op 30 november dan volgt snel december.

dcbbeets

Ik ben benieuwd wat de pluim doet.

Koen-IJM

Kans dat de temperatuur eind volgende week weer terug op 25-30C komt is toegenomen  ;)

Jenkie

Het was echt....heet... Ik stapte vanmiddag in de auto en m'n wangen prikte gewoon van de hitte. Echt nog nooit zoiets meegemaakt. Leuk om mee te maken maar eerlijk gezegd een beetje teveel van het goede. Volgens de tuinthermometer is het nu nog 25,6 graden...
Edit: was die harde wind overigens voorspeld? Flinke windvlagen!

winter67

Ik hoop echt niet dat de pluim uitkomt na dinsdag eindelijk wat kouder daarna gewoon weer in de 30+ met dezelfde scanario als nu dus warmte van Spanje

Arend

Citaat van: Jenkie op do 02 jul 2015 - 22:49
Het was echt....heet... Ik stapte vanmiddag in de auto en m'n wangen prikte gewoon van de hitte. Echt nog nooit zoiets meegemaakt. Leuk om mee te maken maar eerlijk gezegd een beetje teveel van het goede. Volgens de tuinthermometer is het nu nog 25,6 graden...
Edit: was die harde wind overigens voorspeld? Flinke windvlagen!

Hier in de tuin ook nog 25,5 graden. Momenteel bevinden we ons nog in het warmste stukje van Nederland. Ook niet gek na alle records die hier vandaag zijn verbroken. De luchtvochtigheid is hier rond 7 uur vanavond omhoog geknald, maakt het allemaal nog benauwder. Een beetje afkoeling in de vorm van een fikse regenbui het liefst met onweer zou zeer welkom zijn. De droogte wordt met de dag groter.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

boeskool

Citaat van: Arend op do 02 jul 2015 - 23:17
Hier in de tuin ook nog 25,5 graden. Momenteel bevinden we ons nog in het warmste stukje van Nederland. Ook niet gek na alle records die hier vandaag zijn verbroken. De luchtvochtigheid is hier rond 7 uur vanavond omhoog geknald, maakt het allemaal nog benauwder. Een beetje afkoeling in de vorm van een fikse regenbui het liefst met onweer zou zeer welkom zijn. De droogte wordt met de dag groter.

Ook van het onweer op afstand aan het genieten.....hier vanuit Oldenzaal mooi te zien...
Als het sneeuwt op 30 november dan volgt snel december.

lander20

nog ff een pluim tussendoor,ziet er goed uit  8) (zuidoosten)


GeneralDuke

Citaat van: dondertje127 op do 02 jul 2015 - 18:02
Dan mijn excuses. Wat onbeschoft van mij. Dan bij deze de vraag die ik meteen had moeten stellen: Wat houdt dit eigenlijk precies in deze uitleg? Begrijp het stukje "ertussen gemeten" nog niet.

Wat mij betreft no harm done :) Ik denk dat je je vergiste met hyperbool, wat inderdaad een overdrijving is. Maar ik denk niet dat ik een weerliefhebber dat snel zal aanrekenen.

Het idee van die interpolaties is als volgt: stel het is hier 20 graden en in een dorp op 5km afstand 25 (volgens officiële metingen). Dan zou je kunnen aannemen dat het halverwege, dus op 2,5km, 22,5 graden is. Dat weet je natuurlijk niet zeker, want er zijn altijd wel factoren die de temperatuur beïnvloeden zoals bebouwing of bos ofzo, maar aan de andere kant is het niet haalbaar om Nederland vol te knallen met een paar honderd meetstations.

De getallen die je op zo'n kaart ziet zijn dus officiële registreerde waarnemingen, en alle lijnen die ertussen lopen geven aan waar volgens zo'n interpolatie de grens tussen bijv. 24 en 25 graden ligt (zo'n lijn heet een isotherm; overal op de lijn zou het precies een warm zijn). Zo kun je een beetje afschatten hoe warm het op een bepaalde plek.

Beetje duidelijk zo?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Johannes96

Iemand van de kenners die mij kan informeren over hoe heet het gaat worden zaterdag in Friesland? Of moeten we hier rekening houden met vroeg invallende zeewind waardoor de temperaturen wat lager uit gaan komen? Er zijn namelijk een aantal activiteiten in het dorp waar ik woon, maar dat zijn niet echt activiteiten die je wilt doen met 34-35 graden.. Iemand een navgem kaartje voor zaterdag?

dondertje127

Citaat van: GeneralDuke op vr 03 jul 2015 - 00:12
Wat mij betreft no harm done :) Ik denk dat je je vergiste met hyperbool, wat inderdaad een overdrijving is. Maar ik denk niet dat ik een weerliefhebber dat snel zal aanrekenen.

Het idee van die interpolaties is als volgt: stel het is hier 20 graden en in een dorp op 5km afstand 25 (volgens officiële metingen). Dan zou je kunnen aannemen dat het halverwege, dus op 2,5km, 22,5 graden is. Dat weet je natuurlijk niet zeker, want er zijn altijd wel factoren die de temperatuur beïnvloeden zoals bebouwing of bos ofzo, maar aan de andere kant is het niet haalbaar om Nederland vol te knallen met een paar honderd meetstations.

De getallen die je op zo'n kaart ziet zijn dus officiële registreerde waarnemingen, en alle lijnen die ertussen lopen geven aan waar volgens zo'n interpolatie de grens tussen bijv. 24 en 25 graden ligt (zo'n lijn heet een isotherm; overal op de lijn zou het precies een warm zijn). Zo kun je een beetje afschatten hoe warm het op een bepaalde plek. Ook het plaatje van Joep laat nog net in het uiterste Oosten van Zuid limburg 39 graden zien, behalve dan dat het met cijfers erop staat. Inderdaad jammer dat daar geen officieel KNMI meetpunt staat.

Beetje duidelijk zo?

Beetje duidelijk, dank je voor de uitleg :)


Overigens vond ik donderdag de allermooiste zomerdag ooit, en een beetje de vrijdagnacht nog met het na-onweer en later het weerlichten voor onze streek. Met nachtelijke records qua temperatuur en ook overdag records gehaald voor de maand juli. Het is de meest geweldige (zomer)dag ooit in mijn leven tot nu toe. En ik zal hem nooit meer vergeten!

Toch heb ik geleerd volgens de grafiek dat de zwarte lijnen een scheiding zijn van de temp[eratuur. Die lijnen zelf zijn zover ik weet alleen de grens die aangeven dat vanaf daar de temperatuur hoger of lager ligt.
Ben het eens dat alles een meetpunt heeft, maar niet zo officieel als bijvoorbeeld de plaatsen waar wel iets bij staat. En nee kan ook niet overal, het was alleen wel mooi geweest.

Weatherman

Hoe is het met de verwachte hitte van morgen, staat dat nog ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

GeneralDuke

Denk dat het wat getemperd is, maar nog steeds wel 35+ in het zuidoosten ofzo. Zoals iemand hier al terecht opmerkte, met die 30 graden van vandaag branden we de grond wel weer droog.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

martijn

Denk dat de temperatuur morgen nog wel weer meevalt.

Powered by EzPortal