Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391969 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Citaat van: dondertje127 op do 02 jul 2015 - 16:38
Pardon? Ik heb toch een plaatje bijgevoegd als bevestiging? (knip...)

Ja, en in dat plaatje zie ik lijntjes lopen tussen de gemeten waarden. Die komen van een interpolatie die ze loslaten op de gemeten waarden. Als daar 39 uitrolt, wil dat nog niet zeggen dat het daadwerkelijk 39 graden is geworden. Het is een lineaire voortzetting van de meetpunten die er wel zijn.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

X-treme

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

zwoof

nog 0,1 graad te gaan voor Maastricht las ik zojuist, voor het al time record. 

Tyshane

Citaat van: dondertje127 op do 02 jul 2015 - 16:41
Toch iets met overdrijven en toe eigenen? Of vergis ik me nu? :o

Je vergist je, die kaartjes (staat ook linksonder) maken gebruik van interpolatie. Niet elke waarde is dus gemeten, maar wordt ertussen berekent...  ;)

peter-paul

Eelde bijna 35 graden. momenteel 34.7

matroesjka-world

Krankzinnige hitte in het zuidoosten: ruim 38º in Maastricht.

Het is 'krankzinnig' heet in vooral het zuidoosten van het land. Tot 16:10 uur werd het in Arcen 38,0 en in Maastricht 38,2º. Niet eerder is het in de maand juli zo warm geweest in ons land. Het record stond op 37,1º te Westdorpe op 19 juli 2006. Ondertussen afkoeling in het westen. Aan de achterzijde van een thermische vore was het om 16 uur in de duinen bij Wijk aan Zee 19,9º tegen 37,6º in Arcen en Maastricht.
De hoogste landelijke waarden ongeacht welke maand bedragen 38,4º op 27 juni 1947 te Maastricht en 38,6º op 23 augustus 1944 te Warnsveld.
Zeeland kreeg vanmiddag trouwens te maken met een schampend onweerscomplex. Vanavond neemt onder invloed van een thermisch laagje ook elders de kans op lokaal pittige donderbuien toe.

In de nacht trekken de buien weg en koelt het af naar tussen 17 graden aan zee en 22 in het zuidoosten. De wind is zwak tot matig uit het westen.
Vrijdag zijn de neerslagkansen klein en zijn er perioden met zon. De maxima komen uit op waarden tussen 24 graden op de Wadden en lokaal 33 in het zuidoosten. De westenwind ruimt in de loop van de dag naar het noorden tot noordoosten.

Update volgt rond 17 uur!

Weerman Jan Visser, Purmerend, 2 juli 2015, 16:25 uur
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

TaL

Over en uit. Maastricht 37.0gr nu.

Edit: 36.7
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

NitroGenetics

Citaat van: peter 76 op do 02 jul 2015 - 16:37
Ik ben bang dat het bij 38,2 blijft voor Maastricht vandaag, en als er ook nog neerslag valt kunnen we het zaterdag wel vergeten, vochtige grond is lastiger om schroeiheet te worden...., dan kunnen er wel een paar graden af, maar we wachten af spannend is het zeker.
dat is niet helemaal waar, er is een vrijdag dat ook warm is 30+ tegen die tijd is de meeste vocht wel uit de grond ;) aangezien Nederland al er erg droog bij ligt ter compensatie blijft er in feite al niks meer over

Arend

Naast het dagrecord, nu ook het maandrecord gesneuveld op Twente. Vorige maandrecord voor juli was op 19 juli 2006 met 35,6 graden.

Zo, en nu onweer graag.  ;D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

NitroGenetics

dit is hoe het er nu voor staat,

Maastricht is hierbij het warmste plek van Nederland geworden met een tempratuur van 38,2 graden en daarmee het record warmste maand ooit voor juli sinds de meting, echter het landelijke record staat op 38,6 graden en zal vandaag niet gehaald worden

hier de extremen van vandaag (maximale tempraturen (2m) )
http://www.weerplaza.nl/actueel/extremen/

later op de avond stijgt de kans op onweer, modellen zijn het unaniem over eens dat er neerslag valt het blijft echter uiterst moeilijk te voorspellen waar en wanneer, dit neemt niet weg dat de kans ook nog bestaat dat er niets zal vallen

Koen-IJM

Complimenten voor NAVGEM overigens. Trok aan het juiste eind ;-)
15Z = 17:00 lokale tijd.

Joep

Helaas net geen warmterecord

NitroGenetics

Citaat van: Koen-IJM op do 02 jul 2015 - 17:00
Complimenten voor NAVGEM overigens. Trok aan het juiste eind ;-)
15Z = 17:00 lokale tijd.
vind anders dat er best grote verschillen zitten, met name het midden

Caps

Citaat van: NitroGenetics op do 02 jul 2015 - 17:00
dit is hoe het er nu voor staat,

Maastricht is hierbij het warmste plek van Nederland geworden met een tempratuur van 38,2 graden en daarmee het record warmste maand ooit voor juli sinds de meting, echter het landelijke record staat op 38,6 graden en zal vandaag niet gehaald worden

hier de extremen van vandaag (maximale tempraturen (2m) )
http://www.weerplaza.nl/actueel/extremen/

later op de avond stijgt de kans op onweer, modellen zijn het unaniem over eens dat er neerslag valt het blijft echter uiterst moeilijk te voorspellen waar en wanneer, dit neemt niet weg dat de kans ook nog bestaat dat er niets zal vallen

Knmi site gaf maar 37,9 aan, en dat is de enige die officieel is, uiteraard is het lokaal in limburg 39-40 graden geweest, maarja daar staat geen officeel meetstation

Weatherman

Stijging zet weer door, nu al weer 28.1
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Arend

Breaking news

Hoogste temperatuur ooit op het station Twente gemeten is realiteit: 36,1 graden. Kijken we ook nog naar de meetreeks van het oude station Winterswijk dan belandt de meting van vandaag op de derde plaats voor het oosten van het land. Het vorige record voor station Twente stond op 36,0 graden op 8 augustus 2003.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Johannes96

All time record voor m'n eigen weerstation ook gehaald, was 34,2c en nu 34,4 gehaald. Gebeurt niet vaak zulke hitte hier in het hoge noorden, heerlijk! Bui ontstaan nu bij Venray, kijken of ie doorzet.

dondertje127

Citaat van: Tyshane op do 02 jul 2015 - 16:44
Je vergist je, die kaartjes (staat ook linksonder) maken gebruik van interpolatie. Niet elke waarde is dus gemeten, maar wordt ertussen berekent...  ;)

Dan mijn excuses. Wat onbeschoft van mij. Dan bij deze de vraag die ik meteen had moeten stellen: Wat houdt dit eigenlijk precies in deze uitleg? Begrijp het stukje "ertussen gemeten" nog niet.

dondertje127

Citaat van: Caps op do 02 jul 2015 - 17:07
Knmi site gaf maar 37,9 aan, en dat is de enige die officieel is, uiteraard is het lokaal in limburg 39-40 graden geweest, maarja daar staat geen officeel meetstation

Daar wilde ik inderdaad naartoe. Dat zal dan ook wel het geval geweest zijn in 1944 en 1947 denk ik.

Johannes96

Stevige bui ontstaan bij Nijmegen

Powered by EzPortal