Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391842 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Citaat van: joboy52 op wo 01 jul 2015 - 12:58
Nu 32.9 bij Hoek van Holland, de opwarming van het zand zal wel invloed hebben denk ik

Dat weet ik bijna wel zeker in samenwerking met aflandige wind.

winter67

33 graden bij hoek van Holland en gfs ziet er weer mooi uit na zaterdag

dondertje127

Citaat van: winter67 op wo 01 jul 2015 - 13:12
33 graden bij hoek van Holland en gfs ziet er weer mooi uit na zaterdag

Nog maar 5.6 graden van het all time record vandaan. En het is pas 13.31 uur.

Caps

Record gaat er gewoon aan hoor, al vandaag niet, morgen of zaterdag dan wel

jones

Hier ook al richting 33° op het moment ;) Volgens de laatste modellen lijkt de windsprong met noordenwind trouwens wat meer westwaarts opgeschoven tov voordien voor morgen

winter67

34 graden nu bij hoek van Holland soms denk ik klopt dat weerstation wel? Altijd als het warm weer is, is het bij hoek van Holland het warmst

vlerk

Citaat van: winter67 op wo 01 jul 2015 - 13:57
34 graden nu bij hoek van Holland soms denk ik klopt dat weerstation wel? Altijd als het warm weer is, is het bij hoek van Holland het warmst

Heeft vast te maken met de duinen (zand), volgens mij staat het meetstation daar.

Cdtj3

Citaat van: vlerk op wo 01 jul 2015 - 14:00
Heeft vast te maken met de duinen (zand), volgens mij staat het meetstation daar.

Ja, meetstation staat tussen de zandgronden in en zand kan in de zon lekker opwarmen :P
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

GeneralDuke

Citaat van: Cdtj3 op wo 01 jul 2015 - 14:03
Ja, meetstation staat tussen de zandgronden in en zand kan in de zon lekker opwarmen :P

Wordt dat meetstation er aan het einde van zo'n hete dag tussenuit gehaald, of wordt de data wel meegenomen? Lijkt me namelijk niet zo mooie data dan als er zulke sterke invloeden zijn.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann


peter 76


Energizer85

Tja wat is t verschil tussen zandgronden bij duinen of de zandgronden op de veluwe? het is dr vaak altijd net iets warmer... lijkt me gewoon legitieme info...

Arend

Zwagers wikt en weegt, en komt dan tot de juiste conclusie:

MODELBEOORDELING:
Er is een grote mate van onzekerheid voor morgen. Het doorlopen van de vore betekent dat de wind naar het westen draait, met afkoeling tot gevolg. Hirlam is het model dat zo'n vertragend kleinschalig thermisch laag berekend, waardoor de wind alleen aan de kust de westhoek opzoekt. In EC en Harmonie gebeurt dit al in de middag. Verder berekent Harmonie nog steeds 40+ voor het oosten van het land. Dit is waarschijnlijk het gevolg van een te droge bodem in het model. Verder bekruipt mij steeds meer de vraag in hoeverre we überhaupt in staat zijn om de modellen te beoordelen bij zulke hoge temperaturen. Van waardes boven 38 C (laat staan hoger) bestaat niet of nauwelijks statistiek. Kortom, er bestaat ook geen verificatie van dit soort omstandigheden in ons land. Een zuidelijke stroming met zoveel instraling is per definitie grillig en daardoor moeilijk voorspelbaar. Kleinschalige circulaties kunnen ervoor zorgen dat wind van zee eerder voor afkoeling zorgt dan verwacht. Buien kunnen tot ontwikkeling komen en (restanten ervan) zorgen voor afkoeling/minder instraling. Dat zit allemaal in de modellen en uiteraard ook steeds op een andere manier. Kijk ik naar de verticale profielen van Eindhoven en ga ik uit van een zuiver droogadiabatische opbouw met een overadiabatisch profiel aan de grond, ja, dan is 38 graden morgen al mogelijk. Stel dat ik dat in de verwachting zet en het komt uit, is dat dan een geslaagde verwachting of gewoon "geluk" hebben gezien de onzekerheden waar je je ogen niet voor kunt sluiten? Een verbetering van het record van Warnsveld (38,6 C) is niet zo eenvoudig in een zeeklimaat.

Paraaf meteoroloog: zwagers
Uitgifte: 01/07/2015 11.39 uur LT.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

X-treme

max temp 1 juli in de Bilt is al verbroken.
31,8 actueel (oude record 31,5 in 1961)

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Joep


Warmste 1 juli sinds begin metingen een feit


Met 31,7 om 14:20 uur in De Bilt is het dagrecord van 1 juli verbroken. Dit record stond tot vandaag op 31,5 graden en stamde uit het jaar 1961.

We verwachten vanmiddag uiteindelijk een maximumtemperatuur van 33 graden in De Bilt. In het zuiden en zuidwesten van het land kan het lokaal zelfs 36 graden worden.

Hoek van Holland opvallend het warmst tot nu toe

De hoogste temperatuur in Nederland tot nu toe is 34,5 graden en is gemeten in Hoek van Holland. Dit KNMI-waarneemstation staat in het duingebied en kan op dit soort dagen relatief warm zijn doordat de ondergrond zand is. Daarbij waait de wind uit het zuidoosten, waardoor de nabijheid van de Noordzee niet tot verkoeling kan leiden.

Door: Johnny Willemsen weer online


De Duitsers hebben nu 41 graden in de kaarten staan voor zaterdag  8)

Der Rudi

Save the planet, it's the only one with Chouffe!

Weatherman

33.8 hier nu al, ben 2x even in het zwembad geweest bij mij op de woongroep, maar zon steekt enorm.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

X-treme

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Joep

Harmonie morgen 40 graden voor NO
Gaat warmterecord er morgen al aan?


joboy52

Bijna 35 graden nu, 34.9 om precies te zijn  8)
Weerplaza heeft ook ff hun 10 cm schaal verhoogd tot 43 graden  ;D

Powered by EzPortal