Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391833 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

martijn

Het word serieus zweten zaterdag bij de start van de tour.  Veel water drinken en een hoofddeksel op doen dan maar. Ga er in ieder geval van genieten.

Extremissimorum

KNMI heeft code geel vervroegd voor heel het land. Was morgen 12 uur, is nu vannacht 00 uur, voorlopig zonder eindpunt. Kan eentje met lange adem zijn.

Flinke neerslag- en onweerskansen voor in ieder geval het noordwesten van NL.

Unknown-user1778

kom maar op met die schroeihitte  :o :D morgen een dagje strand!  :D

dondertje127

Citaat van: Caps op di 30 jun 2015 - 19:46
Daarom heet Buienradar buienradar, voor de buien, en niet voor de temperatuur, zo zie je maar weer  ;D ::)

:P

Deze link even voor ons:
KLIK

Zie ook de plaatjes rechts naar o.a. Satelbietbeelden. Je kan wel écht je eigen foto's insturen :P

Edit: Margot Ribberink ie zelf zegt dat gevoelstemperaturen rond 50 graden komen te liggen? Uit de mond van iemand die bij Meteo Consult werkt?

Tam

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een officieel meetpunt en een stedelijke stenen/betonnen omgeving vol met mensen.

Mariska

Citaat van: vlerk op di 30 jun 2015 - 17:54
Deze grafiek is echt killing voor mijn stadje, is dit serieus te nemen?

http://www.buienradar.nl/weer/eindhoven/nl/2756253/#14daagse

Gewoon je lekker binnen bergen :) Het lijkt mij wel wat, een nieuw warmterecord op mijn verjaardag  :P

Voor 20 uur mag het van mij knallen, daarna moet het droog zijn.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Joep

Donderdag op vrijdag een neerslagpiekje
DO en ZA hittepieken, daarna lekker zomerweer :)

winter67

Citaat van: dondertje127 op di 30 jun 2015 - 21:15
:P

Deze link even voor ons:
KLIK

Zie ook de plaatjes rechts naar o.a. Satelbietbeelden. Je kan wel écht je eigen foto's insturen :P

Edit: Margot Ribberink ie zelf zegt dat gevoelstemperaturen rond 50 graden komen te liggen? Uit de mond van iemand die bij Meteo Consult werkt?

Volgens bedoeld ze in stedelijke gebieden zoals in Utrecht door de mensen massa daar voelt het nog warmer aan

Joep

Westen (W/ZW/NW)flink neerslagsignaal? We gaan het beleven :)

winter67

Citaat van: Joep op di 30 jun 2015 - 23:05
Westen (W/ZW/NW)flink neerslagsignaal? We gaan het beleven :)
Kans is klein oper is helemaal alleen

dondertje127

Nu ook even de eerste beelden van TV en media (dit keer betrouwbare bron Margot Ribberink).
Want de temperatuur is voor donderdag en zaterdag weer naar boven geschroefd, ook weer in de vooruitzichten van weer.nl. Er gaan dus echt wonderlijke dingen gebeuren? Volgens mij is de afgelopen dagen een ongelooflijke mega knalweek te wachten qua alles! In het RTL weer vanavond zag ik in het plaatje van Europa voor woensdag al 39 graden in een deel van het land (Oosten en Zuiden)

RTL Weer

En zie hier voor de opening van de Tour in Utrecht, ook door Margot Ribberink:

Hitte zaterdag



@ Winter67, klopt. Maar die hitte records lijken dichterbij dan ooit. Ik zie ook geen onweer voor vrijdagavond en niet naar zaterdagnacht. Zelfs in 2003 was het niet zo uitgebreid en zeker niet zo lang besproken, toen ging het TOT 37 graden. Nog nooit meegemaakt zoiets. Het is afwachten. Hoewel ik nog steeds bang ben dat het niet lukt, hoop ik er wel op want nu is het zo dichtbij. Het is voor mij bijna hetzelfde gevoel als wanneer een Nederlandse club de finale van de Europa Cup moet winnen :)
Kan wel zeggen CL maar dat wordt ook weer overdreven :P

ron12

Die 37 graden was toen begin Augustus, nu staat de zon een stuk hoger aan de hemel als in Augustus. Als de record  nu niet sneuvelt  dan sneuvelt  het nooit meer. ;) Morgen trouwens wel een kans op een dag record warmste 1 juli ooit
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

GeneralDuke

Deze reactie is denk ik voor zowel dit topic als het onweerskansentopic relevant, maar ik stel hem toch maar hier (zonder duidelijke reden).

Ik dacht hier (of in dat andere topic...) gelezen te hebben dat vanaf morgen andere modellen ook de situatie van donderdagavond in hun bereik hebben liggen. Komt er dan meer duidelijkheid over de mogelijkheid tot activering van de convergentielijn (dat is het toch?) die hier donderdagavond overtrekt? Wanneer kunnen we van deze modellen de eerste uitdraaien verwachten?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Weerfreak 1337

Ze komen nu langzaam in het termijn terecht, morgen het volle tijdsbestek. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter67

Gfs 18utc komt weer met 35+ voor bijna heel het land 8)

dondertje127

Citaat van: ron12 op di 30 jun 2015 - 23:38
Die 37 graden was toen begin Augustus, nu staat de zon een stuk hoger aan de hemel als in Augustus. Als de record  nu niet sneuvelt  dan sneuvelt  het nooit meer. ;) Morgen trouwens wel een kans op een dag record warmste 1 juli ooit

Toch frapant dat het all time hitterecord nog altijd op 23 augustus gehaald. En de 2e plek zit dichterbij 4 juli, namelijk op een 27e juni. In juli is 38 nu nog niet eerder voorgekomen maar dat kan veranderen. De zonkracht is niet zomaar het enige dat telt. De zon bv. staat rond 21 juni op z'n hoogst, maar dat wil niet zeggen dat 21 juni of begin juli persé de heetste dag hoeft te zijn ;)

Toch vind ik het wel frapant dat een hitterecord op eind augustus staat, want dat loopt al richting september en de dagen zijn dan al wat korter dan in juni en juli. Zo'n hitterecord zou dus theoretisch gezien minstens rond 7 mei ook kunnen, een hitterecord. Die staat paradox aan augustus qua daglengte. Die en de tussenliggende maanden zijn dus niet alleen maar afhankelijk van daglengte of zonkracht, er komen ook andere al door anderen genoemde factoren bij kijken, die blijkbaar wel in al die tijd zouden kunnen optreden, hoewel het (vooralsnog) zeldzaam is.


Overigens, zolang ik m'n raam beetje dicht hou op een kiertje, blijft het al lekker broeierig warm in m'n slaapkamer. Heerlijk :)

Jan van Ooijen

Uit de Guidance

Wat die maximumtemperaturen betreft wordt het zaterdag een zeer interessante dag. Met een 850 hPa temperatuur van 23 graden kan het op veel plaatsen landinwaarts meer dan 35 graden worden. Indien er weinig (sluier)bewolking is en de instraling daardoor maximaal is kan het lokaal wel 38 graden worden, hetgeen niet ver verwijderd is van het landelijk temperatuurrecord van 38,6 graden (Warnsveld, 23 augustus 1944).
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Morgen al een hitterecord??? Als het aan het weermodel Hirlam ligt wel!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Ben ik blij dat ik vrij heb gepakt  ::)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 01 jul 2015 - 08:44
Morgen al een hitterecord??? Als het aan het weermodel Hirlam ligt wel!

Zeer duidelijk zichtbaar is ook de wind van zee in het westen. Waarschijnlijk is morgen de val van de temperatuur van waarden rond of iets boven de 35C naar grofweg 30C vrij goed voelbaar aangezien het naar verwachting een zeer strak afgebakend 'front' zal zijn waarin binnen een horizontale afstand van enkele km's de temperatuur 5 tot 7C daalt. Met een beetje mazzal tik ik voordat de wind van zee z'n vernietigende werking doet nog even de 35C aan  ;D.

Powered by EzPortal