Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391492 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Koen-IJM op di 30 jun 2015 - 10:51
Was inderdaad erg 'warm' voor een aanlandige wind. Dit zullen we komende dagen wel vaker gaan zien. Zelfs bij (niet al te sterke) aanlandige wind zul je komende dagen dik 25 halen. Eigenlijk perfect weer, ook voor de hooikoortspatienten  ;)

Warmte met zeewind is inderdaad het perfecte weer. Een verkoelend briesje, maar toch "zeer" warm. Ala het klimaat in het westen van Frankrijk aan de kust.  8) Perfect. :D

Zeewind is wel hatelijk op dagen waarbij ze een stabiliserend effect heeft (meestal). Maar zelfs dat lijkt niet, of slechts tijdelijk aan de orde als we GFS bekijken voor a.s. donderdag. Maar zoals Marsel al zei: Elevated (verhoogde) onweersbuien, mits er buien komen. De lucht onderin de atmosfeer heeft dan minder effect op de zwaarte en/of het wel of niet voorkomen van buien.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

vlerk

Citaat van: Johann op di 30 jun 2015 - 10:47
We maken ons nergens druk om! We discussiëren over de modeloutput, mogelijke hitte records etc etc.
Precies waarvoor een forum bedoeld is.  ;)

Dat klopt dan ook wel weer. het wordt spannend! ;-)

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 30 jun 2015 - 10:59
Warmte met zeewind is inderdaad het perfecte weer. Een verkoelend briesje, maar toch "zeer" warm. Ala het klimaat in het westen van Frankrijk aan de kust.  8) Perfect. :D

Ik kan er in dit geval ook niet echt rouwig om zijn aangezien onweerskansen later op donderdag en tijdens de vrijdagnacht ook na het invallen van de zeewind aanwezig zijn. De vraag is even óf we het zover kunnen laten komen, maar elevated convectie is een mogelijkheid.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 30 jun 2015 - 11:08
Ik kan er in dit geval ook niet echt rouwig om zijn aangezien onweerskansen later op donderdag en tijdens de vrijdagnacht ook na het invallen van de zeewind aanwezig zijn. De vraag is even óf we het zover kunnen laten komen, maar elevated convectie is een mogelijkheid.

GFS laat wel wat interessants zien: De vore trekt in de loop van de donderdagavond cq vrijdagnacht weer westwaarts, met aan de oostzijde weer hervatting van de zuidoostelijke stroming. Hierdoor lijken de buien dan een extra impuls te krijgen.

Mooi om te volgen... :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Woensdag avond al onweer,zuid en oosten Nederland. Dat geloof ik niet
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

GeneralDuke

Het woord is hier al een paar keer gevallen dus ik vraag er maar even naar: wat is een elevated (verhoogde) onweersbui? Heeft die een hogere basis dan niet-elevated onweersbuien, of wat is er precies elevated aan? En wat voor kenmerken heeft het weer dat eruit rolt ten opzichte van andere onweerbuien?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: ron12 op di 30 jun 2015 - 11:22
Woensdag avond al onweer,zuid en oosten Nederland. Dat geloof ik niet

Waarom post je het dan  :P & ;). CAPE op zich zegt niks natuurlijk, het blijft morgenavond, zoals je zelf ook al aangeeft, gewoon droog.

Marsel

Lekker pluimke van EC00 wat mij betreft. T/m zaterdag (zeer) warm tot heet. Daarna aangenaam warm met 20-25C, in SE-NL veelal rond of iets boven 25C, met mogelijkheden op een landelijk kort opstootje richting 25-30C op dinsdag.

Koen-IJM

Citaat van: Marsel op di 30 jun 2015 - 11:40
Lekker pluimke van EC00 wat mij betreft. T/m zaterdag (zeer) warm tot heet. Daarna aangenaam warm met 20-25C, in SE-NL veelal rond of iets boven 25C, met mogelijkheden op een landelijk kort opstootje richting 25-30C op dinsdag.

Toch jammer van die 'dip' op vrijdag :P. Landelijk zaterdag 36 graden volgens de pluim, het hitterecord gaat heel erg dicht in de buurt komen...  8)

Weerfreak 1337

Citaat van: GeneralDuke op di 30 jun 2015 - 11:24
Het woord is hier al een paar keer gevallen dus ik vraag er maar even naar: wat is een elevated (verhoogde) onweersbui? Heeft die een hogere basis dan niet-elevated onweersbuien, of wat is er precies elevated aan? En wat voor kenmerken heeft het weer dat eruit rolt ten opzichte van andere onweerbuien?

Goed gezegd, een elevated (Nederlands: Gelift/verhoogd) onweersbui is een bui die hoger in de atmosfeer zijn basis heeft (hogere wolkenbasis dus). Ze zijn de veroorzakers van het welbekende "hoogteonweer" of "tropenonweer". Door de grotere afstand naar de aarde hebben deze buien voornamelijk wolk-wolk(CC) en intra-wolk(IC) (in de wolk zelf) ontladingen. Deze buien worden dan ook niet vanaf de grond, maar juist vanaf grotere hoogte gevoed (meestal vanaf middelbare hoogte). Temperatuur en vochtigheid in de onderste lagen van de atmosfeer zijn dan minder belangrijk.

Niet elevated onweersbuien, of buien die vanaf de grond gevoed worden (polaire luchtbuien/najaarsbuien, warmte-onweer, en soms ook bij zomerse warmteverdrijvingen met juiste omstandigheden). Voeding voor deze buien vinden we dan ook voornamelijk in de onderste lagen van de atmosfeer. Deze buien hebben dus een lagere basis en daarmee zijn de ontladingen vaker wolk-aarde (CG). Bovendien komen de meest heftigste randverschijnselen voor bij buien met een lage basis. Supercellen zijn ook voorbeelden van onweersbuien met een (zeer) lage basis. Deze worden dan ook vanaf de grond gevoed.

Correct me if I'm wrong, en hopelijk maakt dit het een en ander duidelijk. :)

Groetjes

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Koen-IJM


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

X-treme

Weet iemand een redelijk betrouwbare site voor het weer in Torbole - Nago Italie (gardameer) ?
Ik heb al heel wat nederlandse sites gezien, maar de één geeft alleen zon de ander ook regen en onweer.

Ik vertrek zaterdag met de auto.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

winter67

Citaat van: X-treme op di 30 jun 2015 - 13:21
Weet iemand een redelijk betrouwbare site voor het weer in Torbole - Nago Italie (gardameer) ?
Ik heb al heel wat nederlandse sites gezien, maar de één geeft alleen zon de ander ook regen en onweer.

Ik vertrek zaterdag met de auto.

Weeronline is dan het beste vorige keer toen ik daar heen ging kwam het allemaal uit. Weerplaza en weer.nl zitten er vaak naast

X-treme

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Weerfreak 1337

Zojuist het perfecte weer @Koen-IJM :D

24 graden bij een zwak briesje van zee.  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 30 jun 2015 - 13:55
Zojuist het perfecte weer @Koen-IJM :D

24 graden bij een zwak briesje van zee.  8)

Heerlijk zoals het nu is inderdaad. Droge warmte ook. Genieten!

Remy

Citaat van: ron12 op di 30 jun 2015 - 10:45
Hoe dan ook Warnsvelds hitte record gaat sneuvelen,  ;) Gelderland raakt een record kwijt. :'(
Ik maak mij niet druk... Als de stroom faalt pleurt ik gewoon een dieselaggregaat hier neer om de airco draaiende te houden.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Arend

Marsel gaf vanmorgen al een verklaring voor het opvallende gedrag van Harmonie voor morgen m.b.t. de verwachte maxima, sluit mooi aan bij de modelbespreking van de huidige guidance.

Uitgifte: 30/06/2015 13.29 uur LT.

MODELBEOORDELING:

Zowel Harmonie als Hirlam hebben boven zee gebieden met mist (Harmonie) of lage stratus (Hirlam). Dit staat op gespannen voet met de werkelijkheid. De grote vraag voor de komende dagen is hoe hoog de maxima gaan uitpakken. Het is heel duidelijk dat de modellen verschillende bodem- en mengschema's hebben. Zo laat Harmonie voor enkele plaatsen het dauwpunt enorm dalen, mijns inziens tot onrealistische waardes van 3 graden in Eindhoven e.o. Dit geeft aan hoe snel het bodemvocht daar in het model verdampt, waardoor de temperatuur veel verder kan oplopen. Tegelijkertijd zien we dat het actuele dauwpunt wel daalt in die omgeving en zelfs iets voorloopt op datzelfde Harmonie. Daarnaast zien we dat droge lucht rond 850 hPa in Harmonie veel sneller de grenslaag in lijkt te mengen a.g.v. entrainment dan in Hirlam en EC. Dit heeft tot gevolg dat de grenslaag van Harmonie veel droger is en ook op die manier veel sneller kan opwarmen. Later vanmiddag wordt duidelijk of Harmonie het bij het juiste einde heeft, maar voorlopig verwerpen we dit. Door al deze processen zijn de verschillen tussen de modellen vrij groot als het gaat om T/Td. Zo is het operationele Harmonie morgen circa 5 graden warmer voor sommige plekken in Nederland.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 30 jun 2015 - 14:29
Heerlijk zoals het nu is inderdaad. Droge warmte ook. Genieten!

Inderdaad, geen puf en zweetweer! Lijkt het West-Franse klimaat wel. :D Droog en af en toe een lekker briesje. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal