Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391548 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: Marsel op di 30 jun 2015 - 09:03
Dit zien we met uiterst droge toplagen wel vaker gebeuren binnen harmonie. Ik heb er enkele jaren geleden ook al eens een virtuele 39+'er gezien. Heeft met de stralings- en verdampingsschema's te maken icm uiterst droge bodem. In deze setup wordt vrijwel álle zonenstraling binnen het model omgezet in warmte. Llijkt me morgen dat een dergelijke waarde vrij onlogisch is. Ik neem deze ouput, alsmede alle 'rommel' die NAVGEM uitspuugt, met een uiterst grote korrel, nee, zak zout.

Dank voor de toelichting Marsel. Met dit soort (extreme) condities lijken een aantal modellen niet meer in staat realistische output te genereren. Leuk voor de Telegraaf.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Niets mis mee met NAVGEM als we het nu eens bekijken. In lijn met GFS en EC....

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 30 jun 2015 - 09:09
Pssst, het zijn wel je collega's he :P

Citaat van: Jan van Ooijen op di 30 jun 2015 - 09:12
Niets mis mee met NAVGEM als we het nu eens bekijken. In lijn met GFS en EC....

Haha, true. Maar ik ben graag kritisch op mijn collega's. Houden we elkaar tenminste scherp ;). Ik beweer ook niet dat er iets mis is met NAVGEM, maar in deze situaties staan ze wel vaker op een dwaalspoor. Ik doel dan vooral op de 40+'ers (zelfs bijna 45C) van eerdere runs....

Koen-IJM

@Jan of de anderen

Wat is jullie mening over de GFS run van 0Z. Ik zie, m.u.v. morgen, toch echt alleen maar een zeewind staan voor de helft van het land.

jaapverheij

Navgem van zaterdag temp van 18 gr. aan de kust tot 34 gr. aan de oostgrens (run van 24:00)

Marsel

Citaat van: Koen-IJM op di 30 jun 2015 - 09:20
@Jan of de anderen

Wat is jullie mening over de GFS run van 0Z. Ik zie, m.u.v. morgen, toch echt alleen maar een zeewind staan voor de helft van het land.

Lijkt me realistisch, maar de vraag is even of het zich dan ook daadwerkelijkheid in de hoedanigheid van 00z oper voor gaat doen. Maar dat de kansen op wind vanaf zee door toedoen van thermische vores/sfc-lows groot is lijkt me duidelijk. Morgen is eigenlijk de enige dag waarop het patroon nog niet is aangetast door die thermische effecten. We zullen zien dat in de kustprovincies die extreme warmte (>35C) achterwege blijft, dieper landinwaarts blijft het gewoon schroeien al moeten we ook daar op onze tellen passen aangezien die windsprongen stiekem nog wel eens vrij ver het land op kunnen trekken. Dit is eerder in dit topic overigens al eens aangehaald.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 30 jun 2015 - 09:12
Niets mis mee met NAVGEM als we het nu eens bekijken. In lijn met GFS en EC....

Nog steeds ALLES mis mee. Op de een of andere manier is dit model al langere tijd het spoor volkomen bijster vwb bv de  Tx
Zelf het altijd zo "opportunistische" GFS komt niet in de buurt. 
Vergelijk EC00 oper zelfde tijdstip(pen)

Tyshane

Citaat van: Marsel op di 30 jun 2015 - 09:03
Dit zien we met uiterst droge toplagen wel vaker gebeuren binnen harmonie. Ik heb er enkele jaren geleden ook al eens een virtuele 39+'er gezien. Heeft met de stralings- en verdampingsschema's te maken icm uiterst droge bodem. In deze setup wordt vrijwel álle zonenstraling binnen het model omgezet in warmte. Llijkt me morgen dat een dergelijke waarde vrij onlogisch is. Ik neem deze ouput, alsmede alle 'rommel' die NAVGEM uitspuugt, met een uiterst grote korrel, nee, zak zout.

Het is wel goed dat je dit soort nuances zo af en toe nog eens aangeeft ja, de kaarten plotten alleen getallen  en plaatjes uit maar daar gaat dan nog geen meteoroloog overheen die één en ander in de context beoordeeld, dus alleen de kaarten zo uit de run zeggen niet alles nee. Thanx voor de info weer!  ;)

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op di 30 jun 2015 - 09:49
Nog steeds ALLES mis mee. Op de een of andere manier is dit model het spoor volkomen bijster vwb Tx
Zelf het altijd opportunistische GFS komt niet in de buurt. 
Vergelijk EC00 oper zelfde tijdstip

Blijkbaar nog niet bekend dat EC model de warme temperaturen onderschat, trouwens woorden van KNMI. Vaker geplaatst hier

http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5519.msg101897.html#msg101897

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 30 jun 2015 - 09:52
Blijkbaar nog niet bekend dat EC model de warme temperaturen onderschat, trouwens woorden van KNMI. Vaker geplaatst hier

ECMWF mag dan de warmte wat "onderschatten" maar dan gaat het slechts om geringe marges naar boven toe en niet 2 of 3 graden!  Kan dat verder niet toetsen maar hoe dan ook niets van het ECMWF komt ook maar in de buurt van hetgeen NAVGEM uitbraakt. Ook het MOS MOS-MIX voor de komende dagen veel "gematigder". Voor bv de Bilt worden "slechts"  Tx van 32° (woensdag) en 34° (zaterdag) berekend!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 30 jun 2015 - 09:52
Blijkbaar nog niet bekend dat EC model de warme temperaturen onderschat, trouwens woorden van KNMI. Vaker geplaatst hier

http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5519.msg101897.html#msg101897

Was me bekend als trouwe volger van de Guidance. Waarop dit onderschatten gebaseerd is, is me echter volkomen onduidelijk. Zou graag daar eens wat meer over horen!? Wanneer we nog eens ECMWF MOS ernaast leggen dan zien we dat het model voor woensdag voor de Bilt 32 graden berekent bij 16.0 uur zon, donderdag 31 graden met 15.5 uur zon. Vrijdag word met  10.4 uur zon de 30 graden wrs niet eens gehaald. Overigens wordt niet alleen de zonneduur door het model erbij gepakt, hetzelfde liedje ook voor de relatie vwb de berekende zonnestraling (Wh/M2)! 

Ijsbloem

 ;) Daar doelde ik op mensen, vwb de warmte wel eens mee kon gaan vallen m u v
woensdag. Ik woon namelijk in het westen. ;)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Johann

Citaat van: Ijsbloem op di 30 jun 2015 - 10:27
;) Daar doelde ik op mensen, vwb de warmte wel eens mee kon gaan vallen m u v
woensdag. Ik woon namelijk in het westen. ;)

Sei froh !  8)

Weerfreak 1337

En wat dan nog.. ondanks de zeewind wordt het gewoon zomers en lokaal gewoon tropisch in de kustprovincies. Het viel mij van de week al op dat het gewoon 25 graden werd bij westenwind. Heb ik persoonlijk nog nooit gezien.  :o Leve de zachte winter! Hoera. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

vlerk

Jezus! Wat loopt iedereen zich druk te maken zeg! Stijgt de warmte nu al naar ieders hoofd? :D:D
Het wordt warm dat is gegarandeerd en dat zeggen de modellen al dik een week, ik denk dat het niet veel uitmaakt of het nu 35 of 40 graden wordt, zweten doen we toch wel.

ron12

Hoe dan ook Warnsvelds hitte record gaat sneuvelen,  ;) Gelderland raakt een record kwijt. :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

GeneralDuke

Voor weerfreaks maakt dat wel uit, want 38,6 is het maximumrecord.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Johann

Citaat van: vlerk op di 30 jun 2015 - 10:43
Jezus! Wat loopt iedereen zich druk te maken zeg! Stijgt de warmte nu al naar ieders hoofd? :D:D
Het wordt warm dat is gegarandeerd en dat zeggen de modellen al dik een week, ik denk dat het niet veel uitmaakt of het nu 35 of 40 graden wordt, zweten doen we toch wel.

We maken ons nergens druk om! We discussiëren over de modeloutput, mogelijke hitte records etc etc.
Precies waarvoor een forum bedoeld is.  ;)

Edwin

Citaat van: ron12 op di 30 jun 2015 - 10:45
Hoe dan ook Warnsvelds hitte record gaat sneuvelen,  ;) Gelderland raakt een record kwijt. :'(

Aan de ene kant mag dat wel een keer, aan de andere kant valt dat record wel onder mijn gemeente en heeft dat dan ook wel weer wat :P
Never Stop Exploring

Koen-IJM

Citaat van: Weerfreak op di 30 jun 2015 - 10:34
En wat dan nog.. ondanks de zeewind wordt het gewoon zomers en lokaal gewoon tropisch in de kustprovincies. Het viel mij van de week al op dat het gewoon 25 graden werd bij westenwind. Heb ik persoonlijk nog nooit gezien.  :o Leve de zachte winter! Hoera. :P

Was inderdaad erg 'warm' voor een aanlandige wind. Dit zullen we komende dagen wel vaker gaan zien. Zelfs bij (niet al te sterke) aanlandige wind zul je komende dagen dik 25 halen. Eigenlijk perfect weer, ook voor de hooikoortspatienten  ;)

Powered by EzPortal