Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391622 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ron12

Bam,zaterdag Nijmegen :o En Eindhoven dan  8) De onderste.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Wat een temperaturen man OMG  :o het wordt na het weekend ook nog mooi, daarna is het onzeker.

Zag ik op 14 daagse verwachting. I Know te ver vooruit  :P
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Temperaturen volgens GFS

Vandaag 29 ºC
Morgen 34 ºC
Donderdag 35 ºC
Vrijdag 35 ºC
Zaterdag 40 ºC
Zondag 26 ºC
Maandag 26 ºC
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

joboy52


Glennb

Dat wordt zweten in de Arena, a.s. zaterdag tijdens Sensation  :o.
Groet,
Glenn

Shadow112

Zou die kaartjes van sens maar op inet zetten..Dat gaat een ramp worden als dit allemaal uitkomt. zoveel mensen op elkaar gooit de temp alleen maar hoger dus ambu's zullen aan en af moeten rijden met mensen die onwel zijn geworden!

Tyshane

Wat een kaarten zeg, de dertigers blijven veelvuldig aanwezig in de kaarten, en toch ook GFS nu met veertigers. Ik had niet verwacht dat het echt die kant zou opgaan. Ben echt benieuwd of die 40 gehaald gaat worden zaterdag.  :o

Dat gaat wat worden. Langere tijd van die hoge temperaturen kan een behoorlijke impact hebben op de gezondheid, zeker bij zieken, ouderen en kinderen, niet te onderschatten. Goed dat het hitteplan uit de kast is gehaald!  ;)


Citaat van: Glennb op di 30 jun 2015 - 08:20
Dat wordt zweten in de Arena, a.s. zaterdag tijdens Sensation  :o.

Dat wordt Sweatsation!  8)


Citaat van: Shadow112 op di 30 jun 2015 - 08:34
Zou die kaartjes van sens maar op inet zetten..Dat gaat een ramp worden als dit allemaal uitkomt. zoveel mensen op elkaar gooit de temp alleen maar hoger dus ambu's zullen aan en af moeten rijden met mensen die onwel zijn geworden!

Goed plan, dat zal wel eens een pittig feestje kunnen worden inderdaad met die hitte.  :o (Welcome back by the way ;) )

Marsel

Citaat van: dennis089 op di 30 jun 2015 - 07:32
Wat voor temperaturen zijn er nodig donderdag en zaterdag om door de cap heen te breken?

Donderdag al snel 40-41C en zaterdag vergelijkbare waarden.
De vraag is in hoeverre de vores van donderdag en zaterdag met hun windshift (convergentie) in staat zijn om ondanks het niet halen van deze temperaturen eea te bewerkstelligen aangezien, zoals al enkele dagen geleden is gemeld, er verder geen significante triggers aan te wijzen zijn. Daar moeten we gezien de droogte onderin toch echt onze vraagtekens bij zetten. Echter, klassiek in deze situaties zijn de mogelijkheden op enkele zware elveated buien (mogelijk geclusterd) die zich aan de westzijde van de warme zuil boven de droge voet van de EML voordoen.

Lastige van de situatie is dat er donderdag (zaterdag trouwens ook) boven onze omgeving blijvend geen bovenlucht trigger aanwezig is. Eerder op donderdag wordt door de verschillende modellen een zwakke rimpeling (kortgolvige hoogtetrog) boven W-FR berekend met aan de voorzijde onze eerste thermische vore/sfc-low . Het systeem vlakt af naarmate ze noordwaarts trekt maar is wel in staat om aldaar (zware) onweersbuien te triggeren die met de heersende zuidelijke bovenstroming noordwaarts trekken maar daarmee ook in een gebied komen waar de alghele support dus minder sterk is.

Het wel juist dat gebied waar we donderdagavond/nacht naar vrijdag de midlevels langzaam iets vochtiger zien worden en daarmee groeit, zoals het nu lijkt, vooral in het westen de kans op een enkele (pittige) elevated onweersbuien. Deze situaties vragen altijd het maximale nowcasten aangezien de convectie in potentie plaatvindt in een uiterst diep onstabiele setting (hoge tropopauze) waardoor buien, ondanks hun hoge basis, intens kunnen zijn met zeer hoge bliksemfrequentie en zware windstoten. Maar dan moeten ze het wel doen in een omgeving waar dus nauwelijks support is, en daar heb ik mijn vraagtekens bij. Dit zullen we morgen even moeten bekijken. Wordt vervolgd, ook vwb zaterdag, in het onweerstopic of in een apart kansentopic.

vivalavida

Citaat van: Shadow112 op di 30 jun 2015 - 08:34
Zou die kaartjes van sens maar op inet zetten..Dat gaat een ramp worden als dit allemaal uitkomt. zoveel mensen op elkaar gooit de temp alleen maar hoger dus ambu's zullen aan en af moeten rijden met mensen die onwel zijn geworden!

Ik ben ook benieuwd bij de Tour de France. Wij hebben parkeerplaatsen gewonnen, maar twijfelen ernstig of we wel moeten gaan vanwege de hitte in een menigte op asfalt... Volgens mij ook vragen om problemen.

Desalniettemin vind ik het allemaal prima verder, van mij mag het de hele zomer zulk weer blijven hoor!

Glennb

Citaat van: Shadow112 op di 30 jun 2015 - 08:34
Zou die kaartjes van sens maar op inet zetten..Dat gaat een ramp worden als dit allemaal uitkomt. zoveel mensen op elkaar gooit de temp alleen maar hoger dus ambu's zullen aan en af moeten rijden met mensen die onwel zijn geworden!

Nou, een slokje minder alcohol,  en een slokje meer water doet wonderen hoor ;). Vooral niet te gek doen, komt alles wel in orde.
En anders wordt het een nachtje op de buitenring staan. ;D
Groet,
Glenn

Arend

Waar Harmonie nu weer mee komt... Morgen al 37 graden??? Daaronder Hirlam ter vergelijk. Alle modellen geinfecteerd met het NAVGEM-virus?  ???
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Koen-IJM

Plaatselijk eerst nog strenge vorst aan de kust  ::)

Shadow112

Thank's TY Ben er wel, maar op de achtergrond haha ;)

Tyshane

Wel opvallend inderdaad Arend! NAVGEM zat er misschien zelfs wel vrij snel vrij goed op. We zullen het gaan zien. We gaan in huis vast ook maar met een hitteplan aan de gang. Alles dicht houden en geen zonnestraaltje meer naar binnen!  :-X :D

Tyshane

Citaat van: Shadow112 op di 30 jun 2015 - 08:51
Thank's TY Ben er wel, maar op de achtergrond haha ;)

Ja ik zag je wel eens tussen de namen staan, maar al heel lang geen berichtje, zodoende!  ;)


Citaat van: Koen-IJM op di 30 jun 2015 - 08:50
Plaatselijk eerst nog strenge vorst aan de kust  ::)

Toch lekker om dagen als deze te beginnen met een schaatstochtje!  ;D

Eveline

Citaat van: Tyshane op di 30 jun 2015 - 08:52
Wel opvallend inderdaad Arend! NAVGEM zat er misschien zelfs wel vrij snel vrij goed op. We zullen het gaan zien. We gaan in huis vast ook maar met een hitteplan aan de gang. Alles dicht houden en geen zonnestraaltje meer naar binnen!  :-X :D

Ik wilde het net zeggen, had NAVGEM het zo slecht nog niet. ..

Arend

Citaat van: Tyshane op di 30 jun 2015 - 08:52
Wel opvallend inderdaad Arend! NAVGEM zat er misschien zelfs wel vrij snel vrij goed op. We zullen het gaan zien. We gaan in huis vast ook maar met een hitteplan aan de gang. Alles dicht houden en geen zonnestraaltje meer naar binnen!  :-X :D

Goed idee Tyshane. Vandaag het noodplan: "hoe overleef ik een hittegolf" maar eens afstoffen en in werking stellen. En dan maar hopen dat we ergens volgende week in normaal zomerweer belanden.  :)

Citaat van: Eveline op di 30 jun 2015 - 08:56
Ik wilde het net zeggen, had NAVGEM het zo slecht nog niet. ..

NAVGEM was steeds zeer extreem en het moet allemaal nog.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op di 30 jun 2015 - 08:46
Waar Harmonie nu weer mee komt... Morgen al 37 graden??? Daaronder Hirlam ter vergelijk. Alle modellen geinfecteerd met het NAVGEM-virus?  ???

Dit zien we met uiterst droge toplagen wel vaker gebeuren binnen harmonie. Ik heb er enkele jaren geleden ook al eens een virtuele 39+'er gezien. Heeft met de stralings- en verdampingsschema's te maken icm uiterst droge bodem. In deze setup wordt vrijwel álle zonenstraling binnen het model omgezet in warmte. Llijkt me morgen dat een dergelijke waarde vrij onlogisch is. Ik neem deze ouput, alsmede alle 'rommel' die NAVGEM uitspuugt, met een uiterst grote korrel, nee, zak zout.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op di 30 jun 2015 - 09:03
Ik neem deze ouput, alsmede alle 'rommel' die NAVGEM uitspuugt, met een uiterst grote korrel, nee, zak zout.

Pssst, het zijn wel je collega's he :P
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal