Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391529 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Citaat van: Weatherman op ma 29 jun 2015 - 21:15
en dat bericht van Ronald dan ?

Ik las het zojuist al elders, dat het ook in Brabant al 2 keer 25+ was.

Weatherman

Citaat van: dondertje127 op ma 29 jun 2015 - 21:55
Ik las het zojuist al elders, dat het ook in Brabant al 2 keer 25+ was.
Voor wanneer was dat dan ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

dondertje127


Marsel

Dit topic heeft dezer dagen een absurd hoog 'jantje lacht, jantje huilt gehalte'.
Al in een vroeger stadium is hier in dit topic aangegeven dat vanaf donderdag de warmte enigszins (met nadruk op enigszins) getemperd zou kunnen worden door winden uit 'maritieme richtingen' aan de westflank van de te verwachten thermische vores. Nabij deze systemen houdt zich wat meer (onstabiele) middelbare- en hoge bewolking op en groeit de onweerskans op lokale schaal. Dat mag dus geen verrassing zijn. Verder gaan we met name iets landinwaarts gewoon een paar schroeidagen tegemoet.

Zaterdag is en blijft simpelweg een kwestie van juiste timing van zo'n vore. Valt eea net goed dan hebben we ten tijde van maximale WAA de hoogst denkbare Tx in grote delen van NL. Komt het systeem eerder binnen gaan we alleen in het diepe binnenland nogmaals schroeien.

Na zaterdag?
Zeer waarschijnlijk blijven we, gezien het GFS12 ensemble, nog een week met T850 tussen 5 en 10C zitten. Naar het zuidoosten toe zelfs regelmatig iets daarboven. Dat betekend dat we dus gewoon steady 20+ en lokaal zelfs nog enkele 25+'ers kunnen scoren. GFS12 oper is ook een van de koudste oplossingen halverwege volgende week. Iets wat de heer R. de Wildt niet noemt....

Ik snap de ophef niet zo....

Weatherman

Citaat van: dondertje127 op ma 29 jun 2015 - 22:02
Afgelopen zondag en vandaag.
Hier in Tilburg niet in ieder geval, rond de 24 was het hoogste.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

dondertje127

Ook bij buienradar geven ze nu 41 graden aan voor zaterdag in hun gewone vooruitzichten. Het blijft een gekte omtrent de 40 graden.
Heb het plaatje voor de zekerheid geprintscreent om te bewaren.

Weerfreak 1337

(Live) Meepraten over de komende hittegolf, onweersbuien en andere zomerse praktijken, of gewoon lekker "ouwehoeren"?. Pak je laptop mee naar buiten, neem een biertje, geniet van de zomeravond en "ouwehoer" gezellig mee!

***Klik hierrr voor de chat!***

We verzoeken je om de geautomatiseerde nicknaam te veranderen in je eigen forumnaam.

Er staat bijvoorbeeld Gast-002. Verander dit in je eigen nicknaam. :)

Alvast bedankt en tot zo!  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Koen-IJM

Allemachtig wat een pluim weer  8)

Best grote kans dat het volgende week na een dipje op maandag gewoon weer 25-30 graden wordt  ;)


lander20

Ecmwf pluim zeer goed ook op lange termijn met gemiddeld 28 graden en uitschieters tot 35 wel zuid oost maar echt koud lijkt het niet te worden zoals  marsel al zegt in enkele post hierboven  8)

Weerfreak 1337

Citaat van: Koen-IJM op ma 29 jun 2015 - 23:08
Allemachtig wat een pluim weer  8)

Best grote kans dat het volgende week na een dipje op maandag gewoon weer 25-30 graden wordt  ;)

Je kunt het niet eens dipjes meer noemen. ;D Welkom zomer. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Een factor die dwars zou kunnen zitten lijkt nu weg te vallen voor een eventueel hitterecord zaterdag. Ik zie geen onweer meer voor vrijdagavond/zaterdagnacht. Nu de zeewind weg, rond 6 uur rond 23 graden zitten of liefst nog hoger en ook geen vervroegde onweersbuien of (hoge) bewolking en dan kan het wellicht doorgaan. De temperatuur is op weer.nl ook weer naar boven aangepast voor zaterdag voor omgeving Velp. Was het eerst 37, toen 36 en daarna 35 voor deze dag, nu staat er toch weer 37 graden, terwijl de dag 1 plek naar voren is geschoven omdat de maandag nu bijna om is natuurlijk :)

Ik heb de temperaturen sinds 1994 veelal bijgehouden wat record temperaturen betreft. Nogmaals even het huidige hitterecord voor juli tot nu toe is nog niet zo lang geleden bereikt, in 2006. Ik zet alle andere records van verschillende decades op een rij zoals ze al staan geschreven in een oude weerkalender van KNMI. Alleen die van 2006 heb ik er zelf aan toegevoegd, omdat deze gegevens tot aan 1993 gingen, en alles gemeten vanaf 1901. Hier staan eerdere records (en ook inmiddels al wat oudere records) op gedrukt en voor elke decade een apart koude of warmterecord. Mocht er iets niet kloppen of aangepast mogen worden en nog hogere temperaturen bestaan die er niet bijstaan, laat het gerust weten dan pas ik het aan, mits een goede bron erbij vermeld:

periode:       Datum:                Weerstation:             Hoogste:     

1-10                3 juli 1979           Maastricht                  36.8 C
11-20            18 juli 1964           Venlo                         36.6 C (oude hitterecord in 2e decade)
11-20            19 juli 2006           Westdorpe                 37.1 C (nieuw hitterecord in 2e decade en van de hele maand sinds 2006)
21-31            28 juli 1921           Maastricht                  36.9 C (oude hitterecord van de hele maand juli tot 2006)

Kortom, de kans is aanwezig dat we het hitterecord van de eerste decade van juli gaan breken (36.8 C). Voor een absoluut hitterecord voor juli zal de temperatuur dus minimaal 37.2 C graden moeten aantikken, of met 37.1 C graden moeten evenaren.

Extremissimorum

Citaat van: dondertje127 op ma 29 jun 2015 - 23:26
Een factor die dwars zou kunnen zitten lijkt nu weg te vallen voor een eventueel hitterecord zaterdag. Ik zie geen onweer meer voor vrijdagavond/zaterdagnacht. Nu de zeewind weg, rond 6 uur rond 23 graden zitten of liefst nog hoger en ook geen vervroegde onweersbuien of (hoge) bewolking en dan kan het wellicht doorgaan. De temperatuur is op weer.nl ook weer naar boven aangepast voor zaterdag voor omgeving Velp. Was het eerst 37, toen 36 en daarna 35 voor deze dag, nu staat er toch weer 37 graden, terwijl de dag 1 plek naar voren is geschoven omdat de maandag nu bijna om is natuurlijk :)

Voor NW NL is volgens ec nog steeds neerslag op vrijdag mogelijk. 1 model komt zelfs met 60 mm neerslag in 6 uur! Dus nee, ik zou zeggen dat de buienkans nog altijd aanwezig is (voor het noordwesten iig), waar onweer niet uitgesloten is.

ron12

Bij 42 graden woensdag ontstaan in het westen van Frankrijk onweersbuien, morgen op 1500 23 a 24 graden 8)https://twitter.com/KeraunosObs
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dondertje127

BAM! Alleen al omgeving Velp binnen de 5 daagse verwachting nu. Gaan er historische dingen gebeuren? Het blijft er wel in vastbijten zeg. Langzaam aan ga je je afvragen of het wel bij een fabeltje blijft... Maar er zit nog altijd iets van scepsisch in mij, maar die verminderd wel.
En 3 nachten van 20 of 21 graden. Van mij mag het wel hoor. Áls het gebeuren zou, zeg ik er ook geen nee tegen.

39 graden zou al megavet zijn, maar 40 of hoger al helemaal. In onder andere Venlo en Sittard wordt weer 41 graden! voorgeschoteld en ook in Emmerich Am Rhein 41 (na een nacht met 24 graden) en in Kleve ook 39 graden en Heerlen (na een nacht met 23 graden) overdag 40 graden.

Zomaar even een greep van wat willekeurige plaatsen in de vooruitzichten van weer.nl.

Spannend.

dondertje127

Nog even een plaatje bijvoegen. Record hoge nachttemperaturen ook? Zie in Beek Nederland, 24 graden voor de nacht :o
Nou afwachten dan maar. Lijkt wel of ik naar een vooruitzicht in Arizona of Texas zit te kijken, of naar een vooruitzicht ergens op de evenaar :P


lander20

Vrijdag 36 graden
Zaterdag 37/40graden  (temp op 1500m hoogte tot maar liefst 23/24 graden nog nooit zulke kaarten gezien!)

Remy

Lekker alle ramen en deuren open nu voordat het warm wordt :)
Deze foto is tien voor half zes.
Het is een korte nacht nu,om vier uur wordt het in mijn ogen al licht.
Verbazingwekkend hoe groot de verschillen tussen dag en nacht door het jaar zijn op onze locatie.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

lander20

manmanman wat een kaarten! kijk nu eens naar zondag,maandag! en dinsdag! zoals het nu is laten aub!  8)

vooral onweerskansen maandagavond zijn FORS volgens laatste gfs :)

Unknown-user1778

Wat voor temperaturen zijn er nodig donderdag en zaterdag om door de cap heen te breken?

Powered by EzPortal