Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391500 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Beoordeling lange termijn door KNMI toch wel wat interessants te lezen

In de staafdiagrammen zien we voor de komende vanaf dinsdag veel zonneschijn en vanaf woensdag hoge temperaturen, waarbij de kans op temperaturen boven de 30 graden oploopt van 60 % op donderdag tot 80% op zaterdag voor een groot deel van het land. In het westen en noorden lijkt de hitte gematigder. Hierbij opgemerkt moet worden dat ECMWF de maxima in dit soort situaties vaak iets onderschat. Vanaf zondag neemt de spreiding toe en neemt de kans op een overgang naar koeler weer langzaam toe.

Aandachtspunt blijft de activiteit van mogelijke convectieve systemen op het moment dat de hoogterug oostwaarts verplaatst. Er zitten in het ensemble wel aanwijzingen dat forse convectie dan mogelijk is (hoge capewaarden, forse neerslagsignalen).
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Overzicht van de hoogste temperaturen, geldig van 29 juni tot en met 10 juli.



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Govert

Kunnen we een populistische term hiervoor verzinnen?

Ik stel voor: hittetsunami

Ik ben benieuwd!

lander20

Citaat van: Govert op za 27 jun 2015 - 09:27
Kunnen we een populistische term hiervoor verzinnen?

Ik stel voor: hittetsunami

Ik ben benieuwd!

dat is wel een gepaste naam  ??? gewoon elke dag tussen 30 en 35°  8)

bijna niet te geloven dat kaartje dat jan post!? in het weekend mogelijk onweersbuien met iets koeler weertype met daarna misschien terug herstel :)

Tyshane

We wilden graag zomer, nu we zullen hem krijgen ook!  8) ;D

lander20

NAVGEM is ook ietsje gezakt maar nog altijd 20-22/23° op 850 hpa ( 34-38°)

er lijkt ook weinig wind te zijn volgende week en de bodem is vrij droog dus vooral boven de zandgronden kan de temperatuur wel flink pieken lijkt me?

Arend

EC-oper op maandag totaal uitgeput na thermische hoogstandjes van voorgaande dagen.  :D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Koen-IJM

Citaat van: Arend op za 27 jun 2015 - 11:01
EC-oper op maandag totaal uitgeput na thermische hoogstandjes van voorgaande dagen.  :D

8 dagen op rij 30+ als ik t zo goed bekijk....  8) 8)

Marsel

Citaat van: Arend op za 27 jun 2015 - 11:01
EC-oper op maandag totaal uitgeput na thermische hoogstandjes van voorgaande dagen.  :D

Na ruim 15 jaar naar het weer kijken moet ik eerlijk bekennen dat ik nog maar een enkele keer een dergelijke pluim heb gezien...
Wordt enkele dagen puffen maar tegelijkertijd ongekend genieten vanaf komende woensdag. ;D

Citaat van: Koen-IJM op za 27 jun 2015 - 11:06
8 dagen op rij 30+ als ik t zo goed bekijk....  8) 8)

Niet te hard van stapel lopen.
Als je goed kijkt zie je dat ergens tijdens het komende weekend er eea aan afkoeling mogelijk is. Zie spreiding vanaf zondag. Nu niet alles door die roze zonnebril gaan bekijken he  ;).


peter 76

Warmtebom klinkt ook lekker :P

dondertje127

Het (na)genieten is voor mij al begonnen, en ik denk voor wel meer mensen in Gelderland. Afgelopen nacht flink onweer gehad. En laat die hitte mar komen, en die flinke onweersbuien ook weer. Maar dat kaartje van 29 juni-10 juli ziet er ook lekker uit. En verkoeling mag af en toe, als get daarna maar heter wordt :P op en af.

Tam

Zou leuk zijn als we eindelijk weer eens ostgewitter krijgen

TaL

Citaat van: Marsel op za 27 jun 2015 - 11:09
Na ruim 15 jaar naar het weer kijken moet ik eerlijk bekennen dat ik nog maar een enkele keer een dergelijke pluim heb gezien...
Wordt enkele dagen puffen maar tegelijkertijd ongekend genieten vanaf komende woensdag. ;D

Laat me raden, 2006 :p
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

lander20

ff de 6.00u run van gfs bekeken

maandag 25°
dinsdag 29°
woensdag 33/34°
donderdag 36°
vrijdag 32°/33°
zaterdag 36°    (ecmwf pluim geeft uitschieters tot 38° voor brussel zaterdag!)
zondag 25/26°   (ecmwf geeft hier nog ruim 30+) een omslag blijkt mogelijk zoals Marcel al aangaf in een post hierboven!

een echte afkoeling lijkt er niet te komen want het blijft ook daarna nog vrij mooi als we de pliumen mogen geloven momenteel met  gemiddeld 25-28°  8)  ik heb het gevoel dat we even een afkoeling gaan krijgen met dan mogelijk nieuwe hogedrukopbouw :) ik word te enthousiast denk ik ...

ron12

En op het einde van de hittegolf verlangen we hier naar :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Temperaturen in de  grote steden s,nachts komende weekend tussen 21 tot 26 graden, toch absurd  8) ::)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Door fohn effect zuidwest Frankrijk temperaturen tot 43 graden mogelijk eind van de week  https://twitter.com/KeraunosObs/status/614728981816963072/photo/1
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

De NAO kaartjes zijn nu ook handig voor in de zomer ;)
Voorlopig dus nog hogedrukinvloed.


Stephanie

Spannende periode komt er aan 8)
Heerlijk! Ik heb as. vrijdag een bruiloft in regio Eindhoven, dat zal wel puffen worden (met name voor de bruid en bruidegom zelf..)

Weatherman

Als het donderdag echt zo heet wordt neem ik vrij, ipv heel de dag buiten werken.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal