Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391696 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Citaat van: lander20 op vr 26 jun 2015 - 18:50
dat het een koude uitbijter is dat er meer leden warmer gaan dan de oper :) 850 hpa meestal 15° later even naar 17° terwijl in de 00.00u en 6.00u veel leden naar 20° gaan op 850 hpa  8)
Dus de kans op echt warm / heet weer wordt groter.
BTW, temperatuur stijgt nog steeds
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jornonweer

ook harmonie komt met flinke neerslaghoeveelheden deze avond/nacht over het zuidoosten en bevestigd daarmee ook het verhaal van estofex (level 1)
Danger is real, fear is a choice.

lander20

Citaat van: Weatherman op vr 26 jun 2015 - 18:53
Dus de kans op echt warm / heet weer wordt groter.
BTW, temperatuur stijgt nog steeds

ja de kans op een hittegolf is redelijk groot te noemen! de meeste leden zitten rond 19/20° op 1500m hoogte, deze run zit eerder rond 15° (oper) dus meerdere dagen van 33-36° zijn wel mogelijk zeker als er weinig wind is en weinig hoge wolken  8) in het weekend mogelijk onweerskansne met zelfs daarna nog 25+°, het ziet er echt goed uit, lang geleden dat we nog zo'n periode gaan meemaken  8)

Eveline

Hopelijk houdt het voorlopig aan zodat de kinderen er over 2 weken in de vakantie ook van kunnen genieten :)

dondertje127

Citaat van: snowsquall op vr 26 jun 2015 - 17:22
Ik deel je mening voor 100% echter kunnen we er niks aan veranderen.
We have to deal with it :(

Vraag het mij nog maar eens als het 's nachts 23 graden is :P (Áls het al gebeurd). Héérlijk. Sterker nog, als het gebeurde vond ik het jammer als we onder de 24 graden kwamen (altijd toch nog 18 of 21 graden) maar die 21 vond ik ook heerlijk. Al wel een tijd geleden overigens. Lijkt me wel spectaculair als de minima niet eens onder de 25 graden komt :P

Ik weet niet waarom, misschien was ik wel iemand die heeft geleefd in een tropisch paradijs in een vorig leven haha... Ik ben dol op hitte! Meen ik serieus. Natuurlijk heb ik net als iedereen wel een grens uiteraard, want 41+ wordt wel teveel. Zou wel een enorm mooi record zijn, maar volgens mij kunnen we dat soort temps in ieder geval voorlopig wel vergeten :)

Doe maar hoor, 37 graden. Die 40+ heb ik aan de grond ook meegemaakt in 2003 als je op de grond lag (op 10cm hoogte) op die beruchte 7e augustus van dat jaar :)

Borislav

GFS 12Z opnieuw koudste in het ENS.
Borislav Lekic

ron12

Die lijn 2015 heeft sinds mei haast het verloop, als die lijn van 1976, frappant toch  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Citaat van: ron12 op vr 26 jun 2015 - 20:29
Die lijn 2015 heeft sinds mei haast het verloop, als die lijn van 1976, frappant toch  ;)

Wow. En die van 2003 erbij? Of was die wel meer afwijkend van 1976 en 2015? Bedoel, nu wordt ik nieuwsgierig. Maar dit is hoe dan ook wel opvallend. Again the Texas summer since 2003?

winter67

Navgem ziet er weer mooi uit woensdag 35 graden en donderdag 40
Ec ziet er ook mooi uit meer een zuidelijke wind ipv Oost ook zet het warmere weer door met volgend weekend waarschijnlijk onweersbuien

Extremissimorum

Als we de meeste modellen mogen geloven, is een hittegolf goed mogelijk, ingezet op dinsdag, tot in ieder geval zondag, met 3/4 tropische dagen. Cape waardes nemen ook mooi toe! Wordt een interessant weekje.

Trouwens, ec met watertemps: volgende week zondag opgewarmd tot 25-30 graden? :o

ron12

Citaat van: dondertje127 op vr 26 jun 2015 - 21:01
Wow. En die van 2003 erbij? Of was die wel meer afwijkend van 1976 en 2015? Bedoel, nu wordt ik nieuwsgierig. Maar dit is hoe dan ook wel opvallend. Again the Texas summer since 2003?
Die van 2003 ziet er totaal anders uit
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter67

http://www.buienradar.nl/pluim

Pluim zeer mooi vooral die zuid west komt zo'n beetje iedere dag met 32-34 graden exclusief die +2 graden t/m zaterdag daarna blijft het gewoon zomers. Afbeelding kan ik helaas niet uploaden

dondertje127

Wel wat licht gedruppel uit de lucht. Ik merkte het pas toen ik de reclame op de radio uit zette en met het raam open. Anders had ik het niet eens gemerkt.

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op vr 26 jun 2015 - 23:23
http://www.buienradar.nl/pluim

Pluim zeer mooi vooral die zuid west komt zo'n beetje iedere dag met 32-34 graden exclusief die +2 graden t/m zaterdag daarna blijft het gewoon zomers. Afbeelding kan ik helaas niet uploaden

Wat een verschil tussen het zuidwesten en noordwesten! Zeewind?

dondertje127

Hm... Niet verwacht maar.. Toch een beetje activiteit in België. Rondom Breda ontwikkelen zich ook aardige pitjes. Ben benieuwd of er toch iets ontwikkelt...


Bron: Buienradar.nl

Edit: Aanpassing op 27 juni om 00.06 uur.

Temperatuur ook opvallend. Die is in Deelen weer opgelopen van 19.0 naar 19.9 graden met tussendoor wat aarzeling.

dondertje127

Even de temperatuur erbij van 00.00 uur. Dan kan het ineens snel gaan :)
Volgens mij krijgen we geen grondvorst meer vannacht :P

Arend

De mogelijke hittegolf begint zich steeds duidelijker in EC af te tekenen, spreiding neemt af. Waar gaan de records sneuvelen? (Zuid-Westen?)

Citaat van: ron12 op vr 26 jun 2015 - 22:58
Die van 2003 ziet er totaal anders uit

Met een beetje fantasie zie je ook overeenkomsten.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Citaat van: Arend op za 27 jun 2015 - 00:23
Met een beetje fantasie zie je ook overeenkomsten.  ;)

Ja wilde ik ook al zeggen eigenlijk, maar durfde niet :)

Buien komen in ontwikkeling in Noord Brabant en een beetje in het Midden van het land. Aardige pluim ook.

Edit: Ineens een pit bij Tiel. Zou het dan toch nog gaan onweren vannacht?

Edit: Lightningmaps registreert bliksemontladingen richting Kesteren :D het komt nog dichtbij ook. Jornonweer zou wel eens gelijk kunnen krijgen :P Eff geluiden en licht uit, kijken of ik wat kan zien of horen. Gek genoeg pakt buienradar die bui ineens niet op.

ron12

14 Dagen of langer een hittegolf in aantocht, of nog veel langer http://www.wetteronline.de/wettertrend/nimwegen?start=8 want zo lang die niet onder de 25 graden zakt loopt de hittegolf door 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

GeneralDuke

Ik las op weer.nl dat donderdag of vrijdag heel misschien het absolute temperatuurrecord zou kunnen sneuvelen. Dat stamt uit 1944, toen werd in Maastricht 38.0 gemeten. Een KNMI-vrijwilliger uit in Warnsveld, Gelderland tekende die dag 38.6 op. De Bilt bleef toen op 34.7 steken, weet niet of dat ook daar het record is.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal