Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391695 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Koen-IJM

Citaat van: Armand op vr 26 jun 2015 - 09:19
NAVGEM laat ook weer van zich horen  :o :o :o

Zo'n kaart KUN je toch eigenlijk niet serieus nemen? Wat wel opvalt is dat dit niet de eerste 40+ kaart is...

46 graden... muhhaha. Nee dat wil je niet eens meemaken in dit land geloof ik  ;)

dondertje127

Citaat van: ron12 op vr 26 jun 2015 - 09:29
Hittegolf gaat na zaterdag gewoon door tot woensdag door. Duitsers verwachte gemiddelde record temperatuur voor de eerste decade van Juli. En na deze hittegolf komt er opnieuw een nieuwe hittegolf tot 15 juli blijft het zeer warm. Grote kans op record aantal dagen van dertig graden en hoger voor Juli omdat de hittegolf al op 1 juli toeslaat. Zo juist op de duitse radio,we zullen het meemaken ;)

In Duitsland zelf denk ik.

En ja hoor, die 46 graden dat is pas de grootste grap die ik ooit heb gezien haha.. Natuurlijk is dat de grootste nonsens, dat weten we allemaal :P
Bovendien is me dat wél te heet, er zijn natuurlijk grenzen. Die kaart kan je niet "eigenlijk niet serieus nemen" maar totaal niet serieus nemen ;)

lander20

45° is niet realistisch te noemen! 40° misschien maar die kans lijkt me ook niet zo heel groot maar je weet maar nooit he  ???


en kijk eens wat een pluim van GFS veel beter word het niet hoor!  8) ??? temperatuur op 1500m (gemiddelde) komt tot 12 juli amper onder 15° !!


Tyshane

Het is enorm hoog 45 graden en mijn gevoel, uh verstand, zegt ook gelijk; 'vooral niet serieus nemen'. Toch komen de andere modellen ook regelmatig met behoorlijke temperatuurextremen aankomen. Er 'hangt dus wel wat in de lucht' en misschien dat dat model wat sneller de tendens oppakt. 45 graden zal het vast niet worden, maar het zal me niet verbazen dat er records gaan sneuvelen deze julimaand / zomer.  ;)

Tyshane

Even een passage uit de Knmi / guidance:
...

Geldig van zondag 28 juni tot vrijdag 10 juli.
Uitgifte: 26/06/2015 05.07 uur LT

De EC-clustermethode is zeer duidelijk. De overgang naar een geblokkeerde situatie zit in het gehele ensemble en vindt plaats na het weekeinde.

Wel zien we deze run ook een cluster met een minder uitgesproken rug, die dan ook niet meer geclassificeerd wordt als zijnde een blokkade. Het overgrote deel handhaaft echter een geblokkeerd stromingspatroon. Onzekerheden zitten dus in de scherpte van de positieve anomalie boven West-Europa. De plaats van de as van de hoogterug bevindt zich in de meeste oplossingen in eerste instantie boven de Britse Eilanden en later oostelijker. Precies zoals de oper het toont.

De rug moet zich oostelijk genoeg verplaatsen om de neerslagkansen te doen vergroten. Het ensemble voorziet in vrij kleine neerslagkansen, die veelal convectief van aard zijn. De 850 hPa-pluim heeft op de langere termijn weliswaar een grote spreiding, dat we aan de warme kant van het polaire front blijven lijkt een uitgemaakte zaak.

Deze run is nog warmer dan de run van 24 uur geleden. Op 850 hPa schommelen de meeste leden rond 17/18 C. In de hut betekent dit ruim 33 C bij maximale instraling en niet al te veel wind. De afgelopen maanden lag het verloop van het doorlopend neerslagtekort voortdurend in de buurt van de 5% droogste jaren en gezien deze run is er van een trendbreuk nog lang geen sprake. Sterker nog, gezien de hoeveelheid zon die berekend wordt en het gegeven dat ECMWF de maxima in dit soort situaties onderschat, is de 30-40% kans dat een landelijke hittegolf (5x zomers waarvan 3x tropisch in het referentiepunt De Bilt) in het weekend van 4/5 juli een feit is, nog aan de lage kant.

De onzekerheid zit 'm hier vooral in de vraag of de vores van eind volgende week mogelijk toch actiever zijn dan het ensemble nu voorziet. Dat is in alle nuchterheid nog ver weg, maar de kaarten zien er overtuigend zomers uit. Het winterdekbed kan in de was.

Arend

EC is momenteel gemiddeld warmer dan GFS, spreiding blijft groot.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tam

Lekkere nachtjes van 20+
Als het mogelijk is weer de tijd om siesta's in te voeren.  8)

Mrkos

Zit je dan met een plat dak :P Als het buiten 40 graden wordt, wordt het hier gegarandeerd 35 graden binnen.... :S

lander20

de warmste leden in de ec pluim gaan tot ongeveer 37/38°  gemiddelde 30-32° enkele dagen  8)

maar bij de pluim mogen altijd 2° bij dacht ik omdat dat niet op de warmste moment van de dag is?

SniperEye

Ik geloof wel dat de 40 graden gehaald gaat worden... in de zon. Zeer zeldzaam dit soort hoge temperaturen.

Ik vind het niet erg omdat ik nu van een lange vakantie geniet.

winter67

Het beste is dat er vrijdag een laag komt kan je genieten van hevige onweer

dondertje127

In die laatste pluim in dit topic staat 24 graden op z'n hoogst voor vandaag, terwijl de temperatuur hier en daar al 26 graden is op officiële weerstations. Die 28 die ze gister verwachtten, zullen we nog maar moeten afwachten. In ieder geval niet voor het Midden en Oosten van het land.

Opvallend vind ik wel dat uitgerekend Woensdrecht (meer ZuidWestelijk) altijd een van de warmste plekken is tegenwoordig. Hoe kan dat eigenlijk?

Caps

Dat word tot midden in de nacht in het tuintje bieren met een graadje of 20  8)

Wertha

Valt altijd op dat mensen zich bij temperaturen van 30+ graden op Curaçao of Mallorca wanen. Zodra het hier in NL 30+ graden valt er weinig te genieten. Bah, wat een drama is dat in Nederland.
Aantal onweersdagen 2024: 6 | 2023: 17 | 2022: 21

Borislav

GFS run zit helemaal onderin het ensemble .. en die is toch al behoorlijk warm te noemen.

ook valt te zien dat er meer leden voor aanhoudende warmte gaan.
Borislav Lekic

snowsquall

Citaat van: Ijsbloem op do 25 jun 2015 - 22:04
8) Ik spreek jullie over twee weken nog eens, eens kijken of het aantal liefhebbers
van die hitte na slapeloze zweetnachten nog zo in jubelstemming is.
Snik....met weemoed neem ik afscheid van een aantal maanden zonder warmte overschot.
Op naar een lange weg ohne ende van te warme maanden ???

Ik deel je mening voor 100% echter kunnen we er niks aan veranderen.
We have to deal with it :(

lander20

Citaat van: Borislav op vr 26 jun 2015 - 17:14
GFS run zit helemaal onderin het ensemble .. en die is toch al behoorlijk warm te noemen.

ook valt te zien dat er meer leden voor aanhoudende warmte gaan.

ik kan de pluim nog niet zien maar het lijkt er inderdaad op dat hij onderin zit bij het ensemble, al is deze run zeker niet slecht en zelfs nog heet de hele week  8)  ???


Weatherman

Ik volg het niet meer "pluim onderin" wat wil dat zeggen ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

lander20

Citaat van: Weatherman op vr 26 jun 2015 - 18:43
Ik volg het niet meer "pluim onderin" wat wil dat zeggen ?

dat het een koude uitbijter is dat er meer leden warmer gaan dan de oper :) 850 hpa meestal 15° later even naar 17° terwijl in de 00.00u en 6.00u veel leden naar 20° gaan op 850 hpa  8)

winter67

Gfs vind ik niet zo goed, wel warm maar saai

Powered by EzPortal