Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 392003 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Koen-IJM

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 24 jun 2015 - 21:53
Van de week vloog GFS flink uit de bocht, maar NAVGEM kan er ook wat van met 41 tot 43 graden


LOL! Dat is echt niet goed meer  :o :o

Jammer dat het allemaal virtueel is :P

DSDLimburg

Citaat van: Koen-IJM op wo 24 jun 2015 - 23:05
LOL! Dat is echt niet goed meer  :o :o

Jammer dat het allemaal virtueel is :P

Tja je kan het ook zo bekijken ......gelukkig is het nog virtueel! Maar dat die berekeningen al voor komen in de kaarten moet men toch ook wel aan het denken zetten. Zou wel eens willen weten of er 20 jaar geleden ook zo een soort uitschieters in de kaarten voor kwamen? Maar inderdaad zo een kaarten zijn niet goed!  :D
seizoen 2018/2019

Koen-IJM

Wat een geweldige run!! (als je van hitte houdt)


dondertje127

Van mij zou het mogen, maar voorlopig geloof ik er niet in. Desondanks vind ik het al heel wat als we de 26+ halen, want voor mij begint het pas bij 26 graden, op wat lekkere verkoelende dagen na onweer van 22 graden nu en dan na, zolang het daarna weer heet wordt :P en zo telkens na een week op en af. En natuurlijk regelmatig onweer erdoor.

lander20

wat een kaarten  8) vooral die van NAVGEM is wel de bizarste kaart die ik ooit gezien heb!  :o


niet moeilijk dat NAVGEM met zulke kaarten komt kijk de 850 hpa temp! dit is gewoon abnormaal voor benelux! 25-28°


Jan van Ooijen

Ook de 00 run van het Amerikaans weermodel is super! Kijken waar EC mee kot dadelijk



Dinsdag 26
Woensdag 30
Donderdag 31
Vrijdag 32
Zaterdag 32
Zondag 29

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Het KNMI heeft in hun beschrijving al kans op een hittegolf benoemd

De EC-clustermethode is zeer duidelijk. De overgang naar een geblokkeerde situatie zit in het gehele ensemble en vindt plaats na het weekeinde. Onzekerheden zitten dan in de grootte van de positieve anomalie boven West-Europa. De plaats van de as van de hoogterug bevindt zich in de meeste oplossingen in eerste instantie boven de Britse Eilanden en later oostelijker. Precies zoals de oper het toont. De rug moet zich oostelijk genoeg verplaatsen om de neerslagkansen te doen vergroten. Het ensemble voorziet in vrij kleine neerslagkansen, die veelal convectief van aard zijn. De 850 hPa-pluim heeft op de langere termijn weliswaar een grote spreiding, dat we aan de warme kant van het polaire front blijven lijkt een uitgemaakte zaak.

De afgelopen maanden lag het verloop van het doorlopend neerslagtekort voortdurend in de buurt van de 5% droogste jaren en gezien deze run is er van een trendbreuk nog lang geen sprake. Sterker nog, gezien de hoeveelheid zon die berekend wordt en het gegeven dat ECMWF de maxima in dit soort situaties onderschat (met name aan het begin van een warme periode als deze), is de 20-30% kans dat een landelijke hittegolf (5x zomers waarvan 3x tropisch in het referentiepunt De Bilt) op zondag 5 juli een feit is nog aan de lage kant. N.B.: dit is natuurlijk nog allemaal wel erg ver weg.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

martijn

Dan hebben we volgende week bij de start van de tour de france een heerlijk weertje 8)

Mariska

Dan heb ik de 4e een fijn tuinfeest voor mijn verjaardag. Mijn dag kan niet meer stuk  8)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Jan van Ooijen

Gisteren kwam het NAVGEM met onrealistische temperaturen, maar vandaag lijkt dit ook zo het geval te zijn. Mocht dit daadwerkelijk uit gaan komen dan gaat het historische temperatuursrecord van 38,6 graden uit oorlogsjaar 1944 verbroken worden. Recenter bereikte Ell in Limburg 37,0 graden in 2009. Westdorpe in Zeeland haalde 37,1 graden in 2006. Opvallender was echter de hitte in de zeer warme zomer van 2003. Het Limburgse weerstation Arcen noteerde toen op 7 en 8 augustus respectievelijk 37,7 en 37,8 graden en een paar dagen later 37,2 graden. Echter... voorlopig houden we het Europees weermodel aan die met normale temperaturen komt













Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op do 25 jun 2015 - 09:08
Gisteren kwam het NAVGEM met onrealistische temperaturen, maar vandaag lijkt dit ook zo het geval te zijn.

Het kan inderdaad niet vaak genoeg gezegd worden. Dit model produceert alleen maar onzin.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op do 25 jun 2015 - 09:20
Het kan inderdaad niet vaak genoeg gezegd worden. Dit model produceert alleen maar onzin.

Totdat het uitkomt ;) Is gewoon een model net als alle anderen. JMA komt ook met aardige temps ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Die NAVGEM is vrij nieuw... Dat is volgens mij de opvolger van NOGAPS en nog wel een verbeterde versie. De Amerikanen zijn er nogal blij over. Behalve dan dat wind en hitte nog wel eens over de top gaat. ;)

MamaAs

Crisis laten we hopen dat 45 graden niet uitkomt, wij zitten vrijdagochtend 11 uur in de auto ????

Opvallen vind ik trouwens de 21 graden aan de kust, en de 37 in Limburg  ::)

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op do 25 jun 2015 - 09:24
Totdat het uitkomt ;) Is gewoon een model net als alle anderen. JMA komt ook met aardige temps ;)

Ik wacht nog even op de kaartjes van de Chinezen en de Brazilianen voordat ik een conclusie trek.  ;)

Citaat van: Tyshane op do 25 jun 2015 - 09:32
Die NAVGEM is vrij nieuw... Dat is volgens mij de opvolger van NOGAPS en nog wel een verbeterde versie.

LOL. Vorig jaar kwamen dit soort idiote prognoses van dit model ook al voorbij. Hoog tijd dat ze eens met een echt verbeterde versie komen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Mariska

Dat wordt ons bergen dan maar haha.



Jan of iemand anders, heeft een van jullie de prognose voor de wind voor a.s. zaterdag?
Staat op west op KNMI site. Blijft dit zo? Want op vrijdag en zondag staat er zuid West. En ik hoop zo dat het zaterdag ook zo is.

Zo ja, dat is veel gunstiger voor ons zaterdag  :)

(mijn vraag is denk ik in een eerdere discussie wat in de vergetelheid geraakt denk ik)

Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Koen-IJM

Citaat van: MamaAs op do 25 jun 2015 - 09:35
Crisis laten we hopen dat 45 graden niet uitkomt, wij zitten vrijdagochtend 11 uur in de auto ????

Opvallen vind ik trouwens de 21 graden aan de kust, en de 37 in Limburg  ::)

Die lage temps aan de kust zou ik niet te serieus nemen. GFS komt bijv ook met 30+ aan de kust. Maar voor alle mooie kaarten die we nu zien.. het is nog veel te ver weg!

Koen-IJM

Citaat van: Mariska op do 25 jun 2015 - 10:02
Dat wordt ons bergen dan maar haha.

Jan of iemand anders, heeft een van jullie de prognose voor de wind voor a.s. zaterdag?
Staat op west op KNMI site. Blijft dit zo? Want op vrijdag en zondag staat er zuid West. En ik hoop zo dat het zaterdag ook zo is.

Zo ja, dat is veel gunstiger voor ons zaterdag  :)

(mijn vraag is denk ik in een eerdere discussie wat in de vergetelheid geraakt denk ik)

West tot WNW.

X-treme

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Jan van Ooijen

De nieuwe pluim, niets meer aan doen.... gemiddelde kruipen langzaam naar de 30 graden.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal