Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391570 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: dondertje127 op wo 24 jun 2015 - 00:02
Ja hoor. De droom valt in duigen. Ik zag zojuist de KNMI pluim en werkelijk alle potentiële hitte is plots ineengestort evenals de ongelooflijke hoeveelheid onweersdagen die zeker 5 of 6 dagen op rij besloeg. Nu overal na een korte opleving weer terug in de prognose tussen 15 en 23 graden. Het zou ook veel en veel te mooi zijn geweest om waar te zijn, dus ik begrijp er nog steeds niets van dat ze uberhaubt zo'n pluim hebben durven berekenen :(
Je wist dat het onlogisch was ergens, maar de hoop was er wel natuurlijk voor hitte liefhebbers dan. Ja die groene lijnen, maar dat is niet meer zo hoopgevend natuurlijk.

Oké dit klinkt misschien heel bot maar ik ben wel eens een keertje klaar met je pessimisme.

Stop met domme beweringen die niets zeggen.

1) Je kijkt over een periode van meer de vijf dagen ver, veel te ver.

2) Temperatuur kan nog alle kanten op, hoog of laag.

3) Onweer kan plaatsvinden ook zonder veel cape.

4) Modellen zijn ook maar modellen.

5) Wacht eerst nog maar een week voordat je echte beweringen doet.

6) Extreme hitte is zeldzaam; tropisch (30+) zou al 10 graden warmer zijn dan normaal.

7) Er is meer in het leven.

Nogmaals, ik bedoel het niet zo bot, en speculeren mag, maar kom niet met conclusies die niet gefundeerd zijn.

TaL

Met wat komt ie nu weer  ;D  :P
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Tyshane

Citaat van: TaL op wo 24 jun 2015 - 12:40
Met wat komt ie nu weer  ;D  :P

Best warm voor die tijd! ;)

Koen-IJM

Warmte is er voor maandag en dinsdag uit, maar nu komt GFS wel met 3 zomerse dagen op de proppen  :)

MamaAs

Oeeeeh heerlijk! Ik ben nu al blij dat het zonnetje schijnt.

Heeft iemand heel misschien een idee waar ik die kaarten kan inzien maar dan voor Italië? Volgende week gaan we naar de Marche en Toscane.

winter67

Ec zit er ook prima uit dinsdag waarschijnlijk 2 deling warm in zuiden , noorden koel, daarna een hittegolf

boxer

Nou......eerlijk gezegd heb ik liever zomerse temperaturen dan tropiche  :P

ron12

Citaat van: MamaAs op wo 24 jun 2015 - 13:06
Oeeeeh heerlijk! Ik ben nu al blij dat het zonnetje schijnt.

Heeft iemand heel misschien een idee waar ik die kaarten kan inzien maar dan voor Italië? Volgende week gaan we naar de Marche en Toscane.
Perfect weer http://www.wetter24.de/vorhersage/Italien/Toskana/1643817/ 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Mariska

Ik ben fotograaf voor de Stichting Hoogvliegers. A.s. zaterdag is deze op Schiphol.

Pal uit west (waar men nu over rept) zou betekenen dat er niet gevlogen kan worden met de kinderen omdat de Buitenveldetbaan dan geopend wordt. Wij vliegen vanaf de Oostbaan en komen dan in conflict met de Buitenveldert.

Staan de voorspellingen echt vast voor een westerwind of is er er een wonder en dat de wind uit een andere hoek komt?


Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Armand

Ik vind de kaarten er vandaag een stuk beter bijliggen. Meer hoge drukinvloed, waardoor het redelijk stabiel weer blijft en toch warm kan worden. Zal de komende runs wel weer gaan wisselen gezien de termijn, maar ik hoop natuurlijk op een stabiele periode met temperaturen tussen 25-30 graden.

joboy52

Het begin van de GFS 12 run zit er weer wat beter uit dan zijn voorganger, kwa opbouw zegmaar  8)

dondertje127

Citaat van: Extremissimorum op wo 24 jun 2015 - 11:06
Oké dit klinkt misschien heel bot maar ik ben wel eens een keertje klaar met je pessimisme.

Stop met domme beweringen die niets zeggen.

1) Je kijkt over een periode van meer de vijf dagen ver, veel te ver.

2) Temperatuur kan nog alle kanten op, hoog of laag.

3) Onweer kan plaatsvinden ook zonder veel cape.

4) Modellen zijn ook maar modellen.

5) Wacht eerst nog maar een week voordat je echte beweringen doet.

6) Extreme hitte is zeldzaam; tropisch (30+) zou al 10 graden warmer zijn dan normaal.

7) Er is meer in het leven.

Nogmaals, ik bedoel het niet zo bot, en speculeren mag, maar kom niet met conclusies die niet gefundeerd zijn.

Zovaak ben ik niet pessimistich toch? Je doet net alsof ik niets anders doe.

Alsof ik niet met belangrijkere dingen bezig ben. Ik doe geen beweringen, ik heb duidelijk gezegd potientiele warmte. Mag ik ook hopen? Hopen is toch iets anders dan iets beweren? Als je goed kan lezen heb ik zelf ook gezegd dat ik het niet zo snel geloof. Geen woorden in de mond leggen die nooit zijn beweerd. Dat wil niet zeggen dat ik mag hopen, weliswaar hardop maar hey komop. Ik zal vast niet de enige zijn die hoop heeft op een mooie zomer en als ik een keer pessimistisch ben over hoop, ben ik ineens te vaak pessimistisch? Alsjeblieft. Het was vervlogen hoop, geen bevestiging dat niet door zou gaan wat ik zou hebben vastgesteld dat het werkelijk zou gebeuren. Ja, mag dat dan voor een keertje?

In mijn ogen ben je nu een beetje aan het oproerkraaien. Misschien let je beter eerst op jezelf door geen beweringen te doen die ik niet gedaan heb. En ook probeer je me dingen uit te leggen (bv punt 6) die ik zelf allang weet en ook in mijn berichten min of meer op andere wijze heb beaamd.

Maar laten we vooral ontopic blijven in het topic hier.

Overigens zie ik weer een mooie pluim.

winter67

Gfs utc 12 dramatisch dinsdag geen 30 graden maar 20-23....
Ook nw stroming ipv zw stroming

jones

Citaat van: winter67 op wo 24 jun 2015 - 18:49
Gfs utc 12 dramatisch dinsdag geen 30 graden maar 20-23....
Ook nw stroming ipv zw stroming
Ik vind dat de laatste run van GFS ons net één van de mooist mogelijke scenario's geeft die kan plaatsvinden tijdens de zomerperiode. Misschien niet zo voor de extreme hitte die een paar dagen geleden werd voorspeld, maar wel voor standvastig en warm zomerweer. Zowat de hele run zijn er hogedrukblokkades te zien.

lander20

pracht run voor langdurig zomerweer idd met meestal 25-30°  8) als dat hogedruk gebied iets meer naar het oosten schuift dan word het mogelijk zeer warm hier! zuiden en deels midden van Frankrijk tussen de 35-41°

wel eens koude uitbijter precies aan het eerste deel van de pluim te zien 850 hpa temp gemiddeld 15-17° en we zitten met de opper op 13°/14°

winter67

Citaat van: jones op wo 24 jun 2015 - 19:12
Ik vind dat de laatste run van GFS ons net één van de mooist mogelijke scenario's geeft die kan plaatsvinden tijdens de zomerperiode. Misschien niet zo voor de extreme hitte die een paar dagen geleden werd voorspeld, maar wel voor standvastig en warm zomerweer. Zowat de hele run zijn er hogedrukblokkades te zien.
Ja maar ligt net waar dat hoog ligt in dit geval geeft ie scandihoog aan met nw stroming waardoor het max 25 word met wolkenvelden

TaL

Citaat van: winter67 op wo 24 jun 2015 - 19:19
Ja maar ligt net waar dat hoog ligt in dit geval geeft ie scandihoog aan met nw stroming waardoor het max 25 word met wolkenvelden

NW? eerder O, ONO, OZO
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Eric

Citaat van: winter67 op wo 24 jun 2015 - 18:49
Gfs utc 12 dramatisch dinsdag geen 30 graden maar 20-23....
Ook nw stroming ipv zw stroming
En wat is daar nu dramatisch aan???? Tsjonge, gaan we weer. Als het volgende week geen 30+ wordt schrijven we gewoon de zomer af, ok?
Het zijn geen voorspellingen, maar verwachtingen die de kaarten ons laten zien. Hier, op dit forum,  wordt ingegaan op de MOGELIJKHEDEN die diverse kaarten laten zien, computers voeren berekeningen uit die tot mogelijkheden leiden en GEEN zekerheden. Hetzelfde om te stellen dat het flink koeler wordt dan de 34 graden die verwacht wordt en het wordt "slechts" 25 graden. Komop zeg, laten we het leuk en positief benaderen, alles beter dan de afgelopen paar weken, toch?

Eveline

pff ik heb anders liever een paar weken standvastig zomerweer met zon, geen wind en 23 graden, dan 2 dagen extreme hitte en daarna weer 18 graden en regen....

ron12

Citaat van: Eveline op wo 24 jun 2015 - 20:01
pff ik heb anders liever een paar weken standvastig zomerweer met zon, geen wind en 23 graden, dan 2 dagen extreme hitte en daarna weer 18 graden en regen....
Juli wordt mooi, nog effe geduld. Zomer staat in de start blokken 8) Zelfs een zwem elfsteden tocht  zit er in ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal