Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391542 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Koen-IJM

Eindelijk.... ziet er erg goed uit  :D

Koen-IJM

GFS 6Z brengt welgeteld een tropische dag.. dinsdag. Daarna weer bergafwaarts ;)

Tamelijk ongebruikelijke verdeling  ;)

Armand

En alweer komt GFS met tropische temperaturen op dinsdag en ook verkoeling erna. Al vele runs hiervoor ditzelfde scenario, waarbij de wind uit het ZW waait en de tropische lucht dus (ver) ten oosten strandt.

GEM daarentegen komt met (onwaarschijnlijk) hoge temperaturen van meer dan 35 graden. In vele runs blijft deze tropische warmte ook wat langer aanwezig dan bij GFS.

EC zit er een beetje tussenin en neigt meer partij voor de kant van GFS te kiezen. In de recente EC run ook op dinsdag tropisch, daarna verkoeling, maar toch nog steeds aangenaam.

In de pluimen van alle drie de weermodellen is tevens ook nog een flinke spreiding tussen de members af te lezen en aangezien er nog een week tussen zit, kunnen we nu alleen nog maar kijken naar de 'virtuele hitte'. Wel zijn er dus weer spannende tijden aangebroken, die we mooi enkele keren per dag kunnen bestuderen bij verschillende weermodellen ;)

winter67

Gfs 12utc ziet er heel mooi uit dinsdag 30-35 graden

Armand

GEM 12z schiet wel heel erg door. Donderdag/vrijdag temperaturen van 24! graden op 850hPa, hier beneden een kaartje met de NACHT temperaturen  :o Ook overdag extreme hitte met lokaal zelfs 37 graden op de kaarten. Ik hoop toch niet dat het zó warm wordt ;)


joboy52

Citaat van: winter67 op di 23 jun 2015 - 19:05
Gfs 12utc ziet er heel mooi uit dinsdag 30-35 graden

Ik zie geen 35 graden staan hoor, maximaal 31

Eric

Citaat van: joboy52 op di 23 jun 2015 - 19:47
Ik zie geen 35 graden staan hoor, maximaal 31
Is NACHT !!

ron12

Die lucht boven de Sahara  komt in beweging en trekt Europa in. Volgens de Duitsland begin Juli tegen de 40 graden in zuid Duitsland. Gewoon dit in de gaten houden over een dag of vier record temperaturen voor eind Juni in Spanje.http://www.meteo-temps-reel.fr/# effe op tempratuur klikken en uitzoomen. meeste warmte voor zuid/zuidwesten Duitsland noorden wordt niet zo warm.Komende 2 weken word een 2 deling in temperatuur verwacht noorden warm(22 tot 27) zuiden zeer warm tot bloed heet (33tot 40) in Duitsland. ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter67


jones

Citaat van: Armand op di 23 jun 2015 - 19:36
GEM 12z schiet wel heel erg door. Donderdag/vrijdag temperaturen van 24! graden op 850hPa, hier beneden een kaartje met de NACHT temperaturen  :o Ook overdag extreme hitte met lokaal zelfs 37 graden op de kaarten. Ik hoop toch niet dat het zó warm wordt ;)
Dat model heeft er inderdaad zin in. Leuk om te zien, maar op een of andere manier weet je wel dat dit iets te onrealistisch is :P

Koen-IJM

En toch ben ik wel benieuwd of Nederland ooit de 40 graden zal halen...  ;D Of een recordwarme nacht.  ::)
De kaarten laten het virtueel er allemaal erg extreem uit zien.. we weten natuurlijk dat de kans dat dit uitkomt erg klein is. In ieder geval zal het weer volgende week een stuk minder saai zijn  :D

Koen-IJM

Extreme onzekerheid volgende week vwb temperatuur. Gemiddelde ligt dan op 24gr. Alles is mogelijk!  ;)

dondertje127

Ja hoor. De droom valt in duigen. Ik zag zojuist de KNMI pluim en werkelijk alle potentiële hitte is plots ineengestort evenals de ongelooflijke hoeveelheid onweersdagen die zeker 5 of 6 dagen op rij besloeg. Nu overal na een korte opleving weer terug in de prognose tussen 15 en 23 graden. Het zou ook veel en veel te mooi zijn geweest om waar te zijn, dus ik begrijp er nog steeds niets van dat ze uberhaubt zo'n pluim hebben durven berekenen :(
Je wist dat het onlogisch was ergens, maar de hoop was er wel natuurlijk voor hitte liefhebbers dan. Ja die groene lijnen, maar dat is niet meer zo hoopgevend natuurlijk.

Marsel

Citaat van: dondertje127 op wo 24 jun 2015 - 00:02
Ja hoor. De droom valt in duigen. Ik zag zojuist de KNMI pluim en werkelijk alle potentiële hitte is plots ineengestort evenals de ongelooflijke hoeveelheid onweersdagen die zeker 5 of 6 dagen op rij besloeg. Nu overal na een korte opleving weer terug in de prognose tussen 15 en 23 graden. Het zou ook veel en veel te mooi zijn geweest om waar te zijn, dus ik begrijp er nog steeds niets van dat ze uberhaubt zo'n pluim hebben durven berekenen :(
Je wist dat het onlogisch was ergens, maar de hoop was er wel natuurlijk voor hitte liefhebbers dan. Ja die groene lijnen, maar dat is niet meer zo hoopgevend natuurlijk.

Ach ja, dromen die uiteenvallen. Zo erg is het toch niet hoop ik?
Die onzekerheid geeft duidelijk aan hoe fragiel de situatie is. De crux van dit virtuele zomertje zit 'm dan ook in de exacte positie en robuustheid van zowel de (hoogte)rug over C-EUR als het Atlantische laag en daarmee vanzelfsprekend de locatie/timing van het polaire front in onze omgeving.
Houdt onze europese rug het iets langer vol heb je zo een paar landelijke tropische dagen te pakken (warmste opties ensemble). Ligt het hele patroon wat oostelijker passeert het polaire front vrij rap nadat de WAA is begonnen en moeten we het met een zeer kort 'zomertje' doen. Het is nog >150h ver, dus wie weet wat ons deel wordt. Ergens krijg ik de indruk dat het bij een korte niet al te scherpe opstuw blijft. Maar goed, dat moeten we afwachten.

Ik ben al lang blij dat het hele patroon even om gaat. Immers, ook al zou de hitte niet of slechts deels doorgang vinden dan zijn we in ieder geval verlost van die eindeloze noordcomponent in het stromingspatroon. Dan heb je toch al snel 20C te pakken in plaats van de 13-17C van de laatste dagen....


Jan van Ooijen

Citaat van: dondertje127 op wo 24 jun 2015 - 00:02
Ja hoor. De droom valt in duigen.

Mwoah, met een gemiddelde van 23-25 graden hoeven we niet te klagen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Energizer85

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 24 jun 2015 - 07:43
Mwoah, met een gemiddelde van 23-25 graden hoeven we niet te klagen.

Eens... niet gelijk negatief hoor... Het extreme is er een beetje af ja, maar na de ellende van de afgelopen week zijn de vooruitzichten prima te noemen met temperaturen die gewoon lekker zomers zijn...

Jan van Ooijen

Stukje uit de Guidance

Na het weekend gaat de stroming om naar zuidelijke richtingen en wordt steeds warmere lucht aangevoerd. Vanaf dinsdag zien we dat de kans op een tropische dag in het zuiden toeneemt, maar desondanks door een klein aantal (nog geen 10%) van de leden ondersteund wordt. De synoptische situatie van de oper wordt desondanks wel door circa 1/3 van de leden ondersteund, terwijl de overige leden ofwel een minder krachtige zuidelijke stroming hebben, of een meer maritieme component hebben. Ook al is het nog ruim een week weg, de kans op een tropische dag lijkt groter te zijn dan het ensemble aangeeft, vooral in acht nemende dat EC de dagelijkse gang met name aan het begin van warmere periodes nog altijd onderschat.

De kans op zware onweersbuien met bijbehorende fenomenen, die bij een synoptische situatie horen zoals hierboven geschetst, lijkt op dit moment nog niet groot. De oper komt in het zuidoosten lokaal met behoorlijk wat schering en CAPE, maar dit wordt nauwelijks ondersteund door het ensemble. Synoptisch gezien dus een potentieel interessante situatie, maar op dit moment nog geen objectieve aanwijzingen voor iets anders dan een gebruikelijk zomers onweer. Ook hierna zijn de warmere oplossingen in de meerderheid en doordat we veelal aan de rand van een rug boven Europa liggen, zijn de storingen die ons weten te bereiken niet heel actief.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Citaat van: dondertje127 op wo 24 jun 2015 - 00:02
Ja hoor. De droom valt in duigen. Ik zag zojuist de KNMI pluim en werkelijk alle potentiële hitte is plots ineengestort evenals de ongelooflijke hoeveelheid onweersdagen die zeker 5 of 6 dagen op rij besloeg. Nu overal na een korte opleving weer terug in de prognose tussen 15 en 23 graden. Het zou ook veel en veel te mooi zijn geweest om waar te zijn, dus ik begrijp er nog steeds niets van dat ze uberhaubt zo'n pluim hebben durven berekenen :(
Je wist dat het onlogisch was ergens, maar de hoop was er wel natuurlijk voor hitte liefhebbers dan. Ja die groene lijnen, maar dat is niet meer zo hoopgevend natuurlijk.

Best een negatief comment. ;)

Het was kiezen tussen zomers of tropisch weer en de meest recente pluim geeft nu de meeste kans op zomers weer, prima toch. Net als dat je niet te veel waarde aan een enkele pluim (van de vorige runs) moet geven, kan je dat beter bij deze ook niet doen, probeer een beetje door de pluimen heen te kijken en een lijn te ontdekken. Hoe dan ook, zoals Marsel en Jan al aangeven gaat het beter weer worden, dat is al fijn!  :)

Je geeft aan 'hoe durven ze het te berekenen', maar het is geen proces waar mensenhanden of hersens verder aan te pas komen. Er zijn een aantal beginwaarden die (na metingen) worden gebruikt, waarna er automatisch allerlei berekeningen (met minimale verschuivingen) worden uitgevoerd, wat uiteindelijk een pluimgrafiek geeft. De pluim had er dus niet anders uit kunnen zien met deze beginwaarden. Dat is nu eenmaal een pluim. ;)

Dus kop op! Kachel uit, zonnebrand op en naar buiten toe, embrace the sun!  8)

jones

Nu GFS wat afremt wel een prachtige run van EC0z!

Jan van Ooijen

Citaat van: jones op wo 24 jun 2015 - 09:16
Nu GFS wat afremt wel een prachtige run van EC0z!

Inderdaad, al vrees ik er wel voor dat de Oper mee bovenin zit





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal