Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391945 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Goedemorgen!

Enigszins verrast, maar zeer verheugd kan ik melden dat het hier flink rommelt (onweert dus). Sterker nog, meer dan dat het dit jaar al gedaan heeft. Ook in het oosten 's lands flink wat buienactiviteit zo te zien. Kan iemand bevestigen?

Weatherman

Geen onweer, maar flinke regen al een tijd, heb er midden in gezeten, nat zelfs door mijn goeie regenpak heen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

flyineddy

Citaat van: Extremissimorum op ma 22 jun 2015 - 11:28
Goedemorgen!

Enigszins verrast, maar zeer verheugd kan ik melden dat het hier flink rommelt (onweert dus). Sterker nog, meer dan dat het dit jaar al gedaan heeft. Ook in het oosten 's lands flink wat buienactiviteit zo te zien. Kan iemand bevestigen?

Ja, ik.  ;D
Net onderweg naar school (in Emmen) zeiknat geregend en er zat ook onweer bij. (niet handig, op de fiets)
1 inslag op ongeveer 300-500 meter, was best wel schrikken. :o
Ik zal later, wanneer ik weer thuis ben nog wat foto's plaatsen.
Zaten best mooie wolken voor de bui (arcus). :D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Het lijkt inderdaad weer (even) zomers te worden. We krijgen voor de 3de keer dit jaar met een (onstabiele) zuidelijke luchtsoort uit Frankrijk/Spanje te maken. Details zijn natuurlijk nog niet bekend.

Mooie staafdiagram voor het beeld van de zomerse temperaturen in de pluim:

ron12

Nu maar hopen dat dit uit komt, vanaf 30 Juni tropisch 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Stoken met die warmte, die zee moet warmen voor de herfst.  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Van temperaturen onder normaal naar oplopend tot boven normaal?

Vele zullen het ongetwijfeld al gezien hebben, de temperaturen schieten omhoog. Tenminste als we de recente uitdraaien pakken van het Amerikaans weermodel en Europees weermodel. Als we kijken naar de operationele run van het Amerikaans weermodel, dan zien we de temperaturen alsmaar oplopen na het weekend. In een enkele run schiet de temperatuur extreem omhoog en dit nemen we dan ook niet zo serieus. Momenteel komen we tot de volgende temperaturen:

Maandag 23 °C
Dinsdag 27 °C
Woensdag 27 °C
Donderdag 29 °C
Vrijdag 30 °C
Zaterdag 31 °C
Zondag 31 °C

Nu moeten we er wel bij vermelden dat het om de lange termijn gaat, de kans dat dit daadwerkelijk uit gaat komen ligt nu ongeveer rond de 30%. Het Europees weermodel ECMWF gaat ook voor een warmere periode, echter deze is meer terughoudender dan het Amerikaans weermodel wat mijn inziens ook meer realistischer is. KLIK HIER voor de meest recente pluim van het Europees weermodel. Gemiddelde ligt keurig netjes op 25 graden.

© Weerplatform
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Eveline

duimen draaien, maar voor dat gemiddelde van 25 graden doe ik het ook voor hoor... Alles beter dan dit :(

Armand

De laatste GFS run (12z) laat de tropische warmte weer wegblijven, met op dinsdag tegen 30 graden en daarna alweer koeler. Ik dacht dat GFS 06z ook al zo'n scenario geschetst had. De pluim van GFS daarentegen gaat ook gewoon voor een gemiddelde van 25 graden, maar de spreiding is nog steeds best groot.

Koen-IJM

Vind de laatste GFS run maar een vreemde...  komt dinsdag al met 31 graden  :o
In ieder geval zal het een stuk warmer worden volgende week  ;)

lander20

zo meteen maar even naar de pluimen kijken  :)

Arend

Hier en daar is er vandaag toch nog redelijk wat neerslag gevallen. Zelf tot nu toe een dikke 14 mm gemeten, samen met de neerslag van gisteren meer dan 20 mm in twee dagen. Nu nog wat zon en warmte, is het plaatje compleet.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

jones

GFS 18z opnieuw ruim tropische temperaturen op 30/6 en 1/7...

dondertje127

Begint op het jaar 2003 te lijken. En GFS overdrijft vaak helaas, maar toch hoop ik dat het hitterecord (liefst 39 of 40 graden) eens in m'n leven wordt gehaald. Uiteeraard neem ik dit natuurlijk met een flinke korrel zout.

Trouwens, weet iemand een officieel minimum warmterecord, dus in de nacht? Wat was ooit het hoogste minimum in Nederland?

Martijn1978

Citaat van: dondertje127 op di 23 jun 2015 - 01:48
Begint op het jaar 2003 te lijken. En GFS overdrijft vaak helaas, maar toch hoop ik dat het hitterecord (liefst 39 of 40 graden) eens in m'n leven wordt gehaald. Uiteeraard neem ik dit natuurlijk met een flinke korrel zout.

Trouwens, weet iemand een officieel minimum warmterecord, dus in de nacht? Wat was ooit het hoogste minimum in Nederland?

De hoogste minimum temp in de Bilt was 20,8°C op 9 augustus 2004.
Bron: http://www.meteolink.nl/weer-records-nederland-en-de-wereld/
In Maastricht kwam de temperatuur niet onder de 23,2 graden op 19 augustus 2012.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Vrijdag wordt de stroming tijdelijk meer zuidzuidwest en dat resulteert meteen kortdurend in bovennormale temperaturen. Op de langere termijn zien we dat de kans groot is op temperaturen van ruim boven normaal waarbij er nog steeds een aantal members is die boven de 35 graden uitkomen. De staafdiagrammen laten zien dat in het zuidoosten en oosten de kans groot is dat de hitte daar tot aan het eind van de periode aanhoudt.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

En nog een aanvulling daarop vanuit dezelfde guidance:

Grote kans op een overgang naar warm tot zeer warm zomerweer met nu en dan enkele (stevige) onweersbuien.

8) :P

Marsel

Er zitten zo af en toe echt sensationele bak-en-braad kaarten tussen de 00z output van de verschillende rekenbreinen zeg.
GFS00 heeft ook een leuke tweedaagse aan het eind van deze maand :o. Ze is dan wel een van de warmste opties, zie ensemble, maar laat een ongekende voltreffer zien met het warmtekanon recht op de Benelux gericht en T850 gemakkelijk naar 21-22C...Dan zit je zo boven de 35C als het lekker in kan stralen. Vanzelfsprekend neemt dan ook de kans op warmbloedig onweer toe aangezien dergelijke luchtsoorten duidelijke EML's hebben (Spaanse pluim in optima forma). Kanttekening is dan wel dat die Afrikaanse/Spaanse luchtmassa's zeer droog zijn waardoor in de gebieden met maximale CAPE het onweersbuien uiterst moeilijk kan worden gemaakt. Maar goed dat wachten we nog even af....

Zeer boeiend om deze virtuele hitte uitbraak te volgen. Zeker is het immers nog niet aangezien er nog een cluster is die aanmerkelijk minder warme opties toont. Warmer wordt het eind juni, maar hoe warm? Dat is even de vraag.

Tyshane

Citaat van: Marsel op di 23 jun 2015 - 08:49
Er zitten zo af en toe echt sensationele bak-en-braad kaarten tussen de 00z output van de verschillende rekenbreinen zeg.
GFS00 heeft ook een leuke tweedaagse aan het eind van deze maand :o. Ze is dan wel een van de warmste opties, zie ensemble, maar laat een ongekende voltreffer zien met het warmtekanon recht op de Benelux gericht en T850 gemakkelijk naar 21-22C...Dan zit je zo boven de 35C als het lekker in kan stralen. Vanzelfsprekend neemt dan ook de kans op warmbloedig onweer toe aangezien dergelijke luchtsoorten duidelijke EML's hebben (Spaanse pluim in optima forma). Kanttekening is dan wel dat die Afrikaanse/Spaanse luchtmassa's zeer droog zijn waardoor in de gebieden met maximale CAPE het onweersbuien uiterst moeilijk kan worden gemaakt. Maar goed dat wachten we nog even af....

Zeer boeiend om deze virtuele hitte uitbraak te volgen. Zeker is het immers nog niet aangezien er nog een cluster is die aanmerkelijk minder warme opties toont. Warmer wordt het eind juni, maar hoe warm? Dat is even de vraag.

Da's wel erg warm foei, maar wellicht levert dat iidd goed heftig weer op qua onweer. Het wordt sowieso warmer, dus het gaat gewoon de zomerse kant op... dat is al zo fijn, nu maar zien hoe zomers.  8)

Ijsbloem

 :D Misschien krijgen de Duitsers nog gelijk ook met hun verwachting voor juli.
zeer warm (4.C boven normaal !)  en te droog.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Powered by EzPortal